Hop til indhold

Børn og hunde


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Hvor meget må en hund egentlig knurre af husets børn?

Jodie og min yngste på 5 er jo rigtig glade for hinanden og leger tit sammen, men ofte når Jodie ligger og sover, så kan hun finde på at knurre, hvis f.eks. min dreng ligger sig ved siden af (ikke nødvendigvis røre). Jeg har selvfølgelig fortalt min dreng et utal af gange at han IKKE skal gå hen til hunden når den sover, men i hans leg kan det jo ske at han kommer for tæt på.

Jeg siger intet til Jodie, når det sker, men fortæller min søn at han altså (igen) er kommet for tæt på mens Jodie sover.

 

Nu er Jodie jo en meget talende hund. Hun har enormt megen lyd på alt hvad hun laver. Selv når hun bliver kælet har hun en brummelyd.

Måske er det bare hendes talende facon og hun har da heller aldrig snappet eller bidt ud efter nogen. (Ikke engang da min dreng forleden faldt ned fra sofaen og landede ovenpå den sovende hund). Jeg giver i øvrigt Jodie ret i at min søn er lige lidt rigeligt aktiv i øjeblikket - grrr

 

Hvordan ser det ud mellem jeres børn og hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 124
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er jeg ikke helt med på om den viser aggressivitet, eller den bare, brummer af utilfredshed. Der er der jo meget forskel.

Jeg har altid, fortalt mine hunde, at uanset hvordan mine børn behandlede dem så må de finde sig i det.

Men jeg kan også love jer for at mine børn har fået at vide hvad de må gøre ved en hund.

Jeg vil mene det er nemmere at forklare et menneske det end et dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi ikke selv børn, men jeg mener ikke hunde skal finde sig i alt.

Hvis hunden ligger og sover skal den være i fred. Når vi har børn på besøg får de altid at vide groa skal være i fred hvis hun er i sin kurv, eller i sin stol. Jeg er ikke bleg for at sige noget hvis børnene ikke overholde det hvis forældrene ikke selv kan finde ud af at sige noget til deres børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund viser ikke når hans grænse er overskredet, desværre.

Så vi er nok mere obs end andre ville være, for knægten tror cujo er en "slås" kammerat nogle gange, skubbe ect. Han bliver simpelthen for hård og mister sin "omtanke" så vi lærer ham stadigvæk at omgås vores hund, dog yderst sjældent efterhånden vi skal skal stoppe noget.

 

Men vores hund skal ikke finde sig i alt, overhovedet, alt kontakt med børn og hunde skal foregå med måde synes jeg og man skal finde en balance der passer til hunden og ens barn/børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad fejler jeres hund siden den ikke giver tegn på den grænser er overskredet???

ved ikke hvad han "fejler"

Han viser det med ørerne ellers smutter han, men han knurre aldrig, kun over for hunde. De er meget svage hans signaler i hvert fald, ellers har han bare ikek rigtig nogen grænse, men vores søn har for "travlt" til at aflæse ham.

 

kort:

tror det hænger sammen med hvor han voksede op, vi fik ham da han var 7 måneder og boede hos en familie med en del børn og jeg fik det indtryk at børnene måtte gøre hvad de ville og hundene måtte leve med det, på den hårde måde. Så tror slet ikke han har fået lov til at sige fra, det er "måske" blevet tolket som aggressiv adfærd og så er han blevet "tilrettet".

Link til indlæg
Del på andre sites

ved ikke hvad han "fejler"

 

Det kan jo også være, at han bare er en meget flink hund, der helst ikke vil være en del af en konfrontation/konflikt.

 

Min gamle tøs har altid været sådan, at hun hellere prøvede at synke i jorden ved at sætte sig ned op ad mit ben, hvis hun syntes andre hunde var for pågående. Hun har aldrig rigtig sagt fra, fordi hun er utrolig konfliktsky. Nu har jeg ikke selv børn og har ikke gennem hendes opvækst haft børn i nærmeste familie eller vennekreds, så jeg ved ikke om det ville være det samme med børn. Generelt går hun bare, hvis hun ikke bryder sig om en situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo også være, at han bare er en meget flink hund, der helst ikke vil være en del af en konfrontation/konflikt.

 

Min gamle tøs har altid været sådan, at hun hellere prøvede at synke i jorden ved at sætte sig ned op ad mit ben, hvis hun syntes andre hunde var for pågående. Hun har aldrig rigtig sagt fra, fordi hun er utrolig konfliktsky. Nu har jeg ikke selv børn og har ikke gennem hendes opvækst haft børn i nærmeste familie eller vennekreds, så jeg ved ikke om det ville være det samme med børn. Generelt går hun bare, hvis hun ikke bryder sig om en situation.

det kan også sagtens være :-) men så også hvordan de havde hunde og diverse andre dyr plus børn, plus nogle af de "råd" vi fik til hans opdragelse, så man kan ikke lade være at tænke.

 

Men jo han er en meget elskelig hund, der findes ikke dårlige mennesker i hans verden :hjerte: alt og alle skal møsses ect.

 

Men vi kan jo se på hans kropssprog når det er for meget med knægten, så vi "hjælper" ham der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar...

 

Jodie viser ingen tegn på aggressivitet - Det er kun en svag knurren vi snakker om. Alle de hunde jeg er vokset op med er bare gået væk, når de ikke gad os børn - det er måske derfor jeg er lidt urolig, men I har ret - selvfølgelig skal Jodie have lov til at sige fra...og jeg tror da heller ikke at hun ville bide eller noget, VEL? :confused:

 

Faktisk løber de to og leger fangeleg lige nu...Hehe nu lagde Jodie sig ovenpå min dreng sammen med en gennemtygget bamset :mrgreen:

 

Måske opfatter hun bare min dreng som en stor hvalp og store hvalpe skal jo lære nogle grænser ik :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke helt med på om den viser aggressivitet, eller den bare, brummer af utilfredshed. Der er der jo meget forskel.

Jeg har altid, fortalt mine hunde, at uanset hvordan mine børn behandlede dem så må de finde sig i det.

Men jeg kan også love jer for at mine børn har fået at vide hvad de må gøre ved en hund.

Jeg vil mene det er nemmere at forklare et menneske det end et dyr.

 

Nu er jeg så lidt nysgerrig...Hvordan lærer du dine hunde at de skal finde sig i alt? Hvad ville du gøre hvis din hund knurrede af et barn?

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan også sagtens være :-) men så også hvordan de havde hunde og diverse andre dyr plus børn, plus nogle af de "råd" vi fik til hans opdragelse, så man kan ikke lade være at tænke.

 

Men jo han er en meget elskelig hund, der findes ikke dårlige mennesker i hans verden :hjerte: alt og alle skal møsses ect.

 

Men vi kan jo se på hans kropssprog når det er for meget med knægten, så vi "hjælper" ham der.

 

Han lyder bare som sådan en god hund, ham Cujo :blink:

 

Jodie er vist bare en meget bestemt og selvsikker dame, der ikke finder sig i så meget. Forleden gik det ud over en hanhund, som prøvede at humpe på hende - Det kunne hun godt nok ikke acceptere - Han fik lige et fur, men ellers kan hun jo med alle børn og hunde. Faktisk trækker hun ikke længere i snoren når hun ser andre hunde, men børn...så er hun bare helt vild for at snakke...Så måske man ikke skal tage hendes knurren for andet end at hun bare fortæller at hun ikke gider lege nu og vil være i fred?

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur gør det samme overfor Luna (jeg ved godt at børn og hunde ikke kan sammenlignes :blink:), Luna må ALT, bortset fra at røre ved ham når han sover, så knurrer han...

 

Så jeg tror at det er meget normalt for en del hunde, at sende afstandssøgende signaler når de bliver forstyrret i deres søvn.

 

Jeg tænkte på, om du ikke kan placere Jodie's soveplads et sted hvor jeres dreng ikke så let kommer til at gå forbi hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur gør det samme overfor Luna (jeg ved godt at børn og hunde ikke kan sammenlignes :blink:), Luna må ALT, bortset fra at røre ved ham når han sover, så knurrer han...

 

Så jeg tror at det er meget normalt for en del hunde, at sende afstandssøgende signaler når de bliver forstyrret i deres søvn.

 

Jeg tænkte på, om du ikke kan placere Jodie's soveplads et sted hvor jeres dreng ikke så let kommer til at gå forbi hende?

 

Godt at høre at andre hunde gør det samme uden at der ligger så meget i det. Jodies kurv er ikke et sted hvor min dreng går forbi. Problemet opstår når Jodie ligger midt på gulvet og sover...Og som kun når hun er meget træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre at andre hunde gør det samme uden at der ligger så meget i det. Jodies kurv er ikke et sted hvor min dreng går forbi. Problemet opstår når Jodie ligger midt på gulvet og sover...Og som kun når hun er meget træt.

 

Baldur har gjort det lige siden Luna kom hertil. De sover jo sammen med os i sengen, og han har ALDRIG gjort andet end at knurre. Men Luna flytter sig for det meste også med det samme, og det må du jo så også sørge for at din dreng gør. Men i de tilfælde hvor Luna ikke flytter sig eller bare er for irriterende, så går Baldur.

Så vi har absolut ikke opfattelsen af at det er en trussel, bare en irriteret tilkendegivelse af at man gerne vil sove i fred :-D

 

Til gengæld var både Bo og jeg ved at trimle ud af sengen de første par gange det skete, det er lidt voldsomt at blive vækket midt om natten ved at den ene hund i sengen knurrer meget dybt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge jer i at hunden skal kunne vise sin "utilfredshed". Men har svært ved at se hvorfor den skulle knurre hvis drengen kommer for tæt på, jeg kan forstå hvis han lægger sig oven på den eller tager kontakt til den hele tiden så den ikke får lov at sove. I mine øjne er det ikke acceptabelt at hunden knurrer fordi drengen kommer for tæt på. Det må jo også et eller andet sted være hunden der ligger nederst i "fødekæden" i en familie.

Men igen det er lidt svært når ikke vi ved om det var agressivt eller bare en brummen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 børn på 3 0g 7 år der kommer meget hos mig, Bella elsker dem og følger dem over alt, har faktisk aldrig gået væk fra dem, de leger og hun følger dem overalt hvert et skridt de tager,lægger sig under deres ben når de sætter sig,de må få hendes legetøj, ben m.m.(næsten for meget sommetider) Bella går ALDRIG for sig selv, har ALDRIG hørt hende knurre eller prøvet at knurre af nogen som helst,

 

[ATTACH]14227[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge jer i at hunden skal kunne vise sin "utilfredshed". Men har svært ved at se hvorfor den skulle knurre hvis drengen kommer for tæt på, jeg kan forstå hvis han lægger sig oven på den eller tager kontakt til den hele tiden så den ikke får lov at sove. I mine øjne er det ikke acceptabelt at hunden knurrer fordi drengen kommer for tæt på. Det må jo også et eller andet sted være hunden der ligger nederst i "fødekæden" i en familie.

Men igen det er lidt svært når ikke vi ved om det var agressivt eller bare en brummen.

I mine øjne burde hunden ikke lægge nederst i hierakiet. Den burde være en ligeså stor del af familien som alle andre familiemedlemmer og have ligeså meget ret til at sige fra som resten af familien.

 

Spørgsmålet går så bare på hvordan man skal løse problemet med at hunden føler ubehag ved omtalte situation. Og dét kan jeg ikke svare på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 børn på 3 0g 7 år der kommer meget hos mig, Bella elsker dem og følger dem over alt, har faktisk aldrig gået væk fra dem, de leger og hun følger dem overalt hvert et skridt de tager,lægger sig under deres ben når de sætter sig,de må få hendes legetøj, ben m.m.(næsten for meget sommetider) Bella går ALDRIG for sig selv, har ALDRIG hørt hende knurre eller prøvet at knurre af nogen som helst,

ER hun unormal

[ATTACH]14227[/ATTACH]

Nej selvfølgelig er hun ikke unormal. Hendes grænser er jo bare længere ude end jodies. Og det er der da intet unormalt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 børn på 3 0g 7 år der kommer meget hos mig, Bella elsker dem og følger dem over alt, har faktisk aldrig gået væk fra dem, de leger og hun følger dem overalt hvert et skridt de tager,lægger sig under deres ben når de sætter sig,de må få hendes legetøj, ben m.m.(næsten for meget sommetider) Bella går ALDRIG for sig selv, har ALDRIG hørt hende knurre eller prøvet at knurre af nogen som helst,

ER hun unormal

[ATTACH]14227[/ATTACH]

 

Jodie er fuldstændig ligesom du beskriver Bella. Jodie følger min dreng overalt - Piver højt hvis han er ude af syne og passer på alle måder på ham. Det eneste 'men' er når Jodie vil sove i fred. Min dreng går med det samme når han hører hende knurre, så han generer hende ikke på nogen måde. Knurrelyden kommer ikke hvis han bare går forbi Jodie. Den kommer hvis min dreng pludselig synes han skal ligge sammen med Jodie og sove. Han ligger sig så ved siden af hende og det gider hun altså ikke, når hun er meget træt.

Din hund reagerer som alle mine tidligere hunde har gjort og jeg tror faktisk at det er mest normalt. Måske er Jodie bare mere verbal end de fleste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jodie er fuldstændig ligesom du beskriver Bella. Jodie følger min dreng overalt - Piver højt hvis han er ude af syne og passer på alle måder på ham. Det eneste 'men' er når Jodie vil sove i fred. Min dreng går med det samme når han hører hende knurre, så han generer hende ikke på nogen måde. Knurrelyden kommer ikke hvis han bare går forbi Jodie. Den kommer hvis min dreng pludselig synes han skal ligge sammen med Jodie og sove. Han ligger sig så ved siden af hende og det gider hun altså ikke, når hun er meget træt.

Din hund reagerer som alle mine tidligere hunde har gjort og jeg tror faktisk at det er mest normalt. Måske er Jodie bare mere verbal end de fleste.

Jeg synes det er super, at din søn har lært hvad knurren betyder - ros til dig for det :5up:

 

Og så synes jeg bare, du skal lade Jodie vise hendes grænser ved at knurre, det er ganske normal adfærd. Og når din søn forstår betydningen af det så fint og deres forhold ellers er godt, kan jeg ikke se nogen grund til at forsøge at ændre på det. Hun viser jo reelt set bare, at hun helst vil sove alene og det skal hun vel have lov til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du er ked af at Jodie giver Knurrelyden af din søn og det ville jeg også være, og din søn gør jo det rigtige, men i mine øjne må hunden ikke knurre af nogen og slet ikke uden grund, har du prøvet at ha et meget bestemt nej til hunden efterfulgt af selvfølgelig ros hvis/når den stopper, jeg ville sætte meget ind på at lære hunden ikke knurre,:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du er ked af at Jodie giver Knurrelyden af din søn og det ville jeg også være, og din søn gør jo det rigtige, men i mine øjne må hunden ikke knurre af nogen og slet ikke uden grund, har du prøvet at ha et meget bestemt nej til hunden efterfulgt af selvfølgelig ros hvis/når den stopper, jeg ville sætte meget ind på at lære hunden ikke knurre,:5up:

 

Hvorfor skulle hunden dog ikke måtte knurre? Det er jo en helt naturlig del af dens sprog at sige fra på den måde.

 

Nu mener jeg heller ikke, at Jody knurrer uden grund (lyder det til). Hun knurrer for at fortælle, at hun er irriteret over, at Anys søn vil putte ved siden af hende, når hun sover.

 

Hvis man lærer hunden, at den ikke må knurrer, når der er en situation, den ikke bryder sig om, hvordan skal den så gøre opmærksom på det? Man risikere at ende med en hund, hvis grænser bliver overskredet, fordi den ikke må sige fra, og som så i sidste ende kan finde på at "springe et skridt over" i signalrækken og gå direkte til bidemarkering. En knurren er jo netop et forsøg fra hundens side på at undgå yderligere konflikt ved at skabe afstand.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...