Hop til indhold

Hunden bider ud efter dig, hvad så?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Nu er der en anden tråd hvori vi diskuterer om hunden må knurre eller ej, hvor der er ret delte meninger om dette.

 

Vi kan vel alle blive enige om at ligegyldig om hunden må knurre eller ej, så må den ikke bide? Men hvad gør man så hvis den snapper ud eller direkte forsøger at bide?

Hvis vi nu forestiller os at vi bevist overskrider dens grænser af bar nødvendighed, evt. hos dyrlægen, eller ved at skulle fjerne en tæge, eller hunde der er bange for at få klippet negle. I disse situationer er vi jo nødt til at overskride hundens grænser, vi kan ikke respektere det afstandssøgende signal det er at knurre, da dyrlægebesøget, negleklipningen, tægefjernelsen er noget der SKAL gøres.

 

Hvad så? Hvordan ville i håndtere en hund der snapper ud, eller direkte forsøger at bide, men først efter, at du selv har overskredet alle dens grænser, og overhørt alle dens signaler?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville forsøge at træne det med den, fordi jeg ikke finder det optimalt at hundens tillid til mig bliver svækket hver gang vi skal gøre sådanne "dagligdagsting." Hvis træningen af en eller anden årsag ikke virker, kan jeg sagtens forstå, at den snapper efter mig. Hvis den rent faktisk bider hul, er det selvfølgelig et stort problem, så er den jo virkelig bange, og så må jeg jo forsøge at løse problemet på anden vis.

 

Men mine hunde ville aldrig blive aflivet eller sendt bort, fordi de følger deres natur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville forsøge at træne det med den, fordi jeg ikke finder det optimalt at hundens tillid til mig bliver svækket hver gang vi skal gøre sådanne "dagligdagsting." Hvis træningen af en eller anden årsag ikke virker, kan jeg sagtens forstå, at den snapper efter mig. Hvis den rent faktisk bider hul, er det selvfølgelig et stort problem, så er den jo virkelig bange, og så må jeg jo forsøge at løse problemet på anden vis.

 

Men mine hunde ville aldrig blive aflivet eller sendt bort, fordi de følger deres natur!

 

Jeg kan godt følge dig i det, at tilliden fra hund til ejer bliver brudt hver gang, men tilliden den anden vej kommer vil vel også komme til at lide under at hunden forsøger at bide?

 

Det bliver vel sværre og sværre at træne sig ud af, jo mere nervøs ejeren rent faktisk bliver for at blive bidt? Eller vil du som start så bruge en mundkurv, for inden at du har fået det indlært, så står du jo højst sandsynlig i samme situation igen. Så det er jo enormt svært at træne, da du kan blive nødt til at overskride hundens grænser midt i den periode du forsøger at træne dette, og på den måde sætter du hele træningsprocessen milividt tilbage igen.

 

Men jeg er enig, jeg ville heller ikke aflive eller sende hunden væk. Jeg tror bare at det er en meget svær situation at håndtere, fordi at (som du nævner) tilliden mellem hund og ejer bliver mindre og mindre for hver episode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ovenfor nævnt ville jeg også prøve at træne det ud af hunden. Indtil dét lykkede og hvis der var akut brug for at gøre det, der nu overskred alle hundens grænser, måtte jeg jo lade mig bide.

 

Det er netop derfor jeg mener, at det er alfa og omega at lære hunden fra dag 1, at man skal kunne håndtere den i diverse mulige og især umulige situationer. Jeg orker ikke at bruge en dag og en sommer på skadestuen for at få en stivkrampeindsprøjtning eller hvad der nu er moderne i vore dage, hvis jeg blev hapset. Så hellere opbygge tilliden til, at man gerne må røres ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig i det, at tilliden fra hund til ejer bliver brudt hver gang, men tilliden den anden vej kommer vil vel også komme til at lide under at hunden forsøger at bide?

 

Det bliver vel sværre og sværre at træne sig ud af, jo mere nervøs ejeren rent faktisk bliver for at blive bidt? Eller vil du som start så bruge en mundkurv, for inden at du har fået det indlært, så står du jo højst sandsynlig i samme situation igen. Så det er jo enormt svært at træne, da du kan blive nødt til at overskride hundens grænser midt i den periode du forsøger at træne dette, og på den måde sætter du hele træningsprocessen milividt tilbage igen.

 

Men jeg er enig, jeg ville heller ikke aflive eller sende hunden væk. Jeg tror bare at det er en meget svær situation at håndtere, fordi at (som du nævner) tilliden mellem hund og ejer bliver mindre og mindre for hver episode.

Hvis det var absolut nødvendigt, ville jeg bruge mundkurv, ja. Det ville stadig sætte træningen langt tilbage, men jeg kan ikke komme i tanke om andre alternativer.

 

Og så ville jeg selvfølgelig træne positiv tilvænning til denne her ting, der nu udløser problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig i det, at tilliden fra hund til ejer bliver brudt hver gang, men tilliden den anden vej kommer vil vel også komme til at lide under at hunden forsøger at bide?

 

Er det ikke kun, hvis man tager det personligt?

 

Hunden i denne situation bider jo kun for at fjerne smerten/det grænseoverskridende.

 

Jeg er faktisk blevet bidt én gang rigtig hårdt af min cairn terrier. Ej ej, hvor gjorde det ondt.

Men hun bed mig i benet da jeg stillede mig bag hende efter hun gentagne gange havde sagt fra overfor en ung aussiehan, som bare ikke ville lade hende være.

 

For at give hende lidt fred stillede jeg mig altså bag hende - lidt for tæt, for Trille var parat til at sige fra for alvor :shock:

Trille mærkede bevægelsen i sin pels og vendte på en 5 øre og SMÅKAGE sagde det, lige i min læg.

Skal en hund bide? NEJ. MÅ den forsvare sig? JA!

 

Og så skal der arbejdes på tilliden til det grænseoverskridende

 

Hvis min hund af en eller anden grund bare bed mig ud af det blå, ville min impulsstyring ikke være optimal og der ville komme én tilbage lige med det straks.

Dette har jeg dog aldrig oplevet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke kun, hvis man tager det personligt?

 

Hunden i denne situation bider jo kun for at fjerne smerten/det grænseoverskridende.

 

Jeg er faktisk blevet bidt én gang rigtig hårdt af min cairn terrier. Ej ej, hvor gjorde det ondt.

Men hun bed mig i benet da jeg stillede mig bag hende efter hun gentagne gange havde sagt fra overfor en ung aussiehan, som bare ikke ville lade hende være.

 

For at give hende lidt fred stillede jeg mig altså bag hende - lidt for tæt, for Trille var parat til at sige fra for alvor :shock:

Trille mærkede bevægelsen i sin pels og vendte på en 5 øre og SMÅKAGE sagde det, lige i min læg.

Skal en hund bide? NEJ. MÅ den forsvare sig? JA!

 

Og så skal der arbejdes på tilliden til det grænseoverskridende

 

Hvis min hund af en eller anden grund bare bed mig ud af det blå, ville min impulsstyring ikke være optimal og der ville komme én tilbage lige med det straks.

Dette har jeg dog aldrig oplevet :-D

 

Du har jo temperament, dame :shock::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke kun, hvis man tager det personligt?

 

Hunden i denne situation bider jo kun for at fjerne smerten/det grænseoverskridende.

 

Jeg er faktisk blevet bidt én gang rigtig hårdt af min cairn terrier. Ej ej, hvor gjorde det ondt.

Men hun bed mig i benet da jeg stillede mig bag hende efter hun gentagne gange havde sagt fra overfor en ung aussiehan, som bare ikke ville lade hende være.

 

For at give hende lidt fred stillede jeg mig altså bag hende - lidt for tæt, for Trille var parat til at sige fra for alvor :shock:

Trille mærkede bevægelsen i sin pels og vendte på en 5 øre og SMÅKAGE sagde det, lige i min læg.

Skal en hund bide? NEJ. MÅ den forsvare sig? JA!

 

Og så skal der arbejdes på tilliden til det grænseoverskridende

Hvis min hund af en eller anden grund bare bed mig ud af det blå, ville min impulsstyring ikke være optimal og der ville komme én tilbage lige med det straks.

Dette har jeg dog aldrig oplevet :-D

 

Ville du bide tilbage eller hvad er der tale om ?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hunde er fra ganske små af, blevet vænnet til at blive håndteret, øre ,negle osv.

Der er bare ting der ikke kan diskuteres:-D

 

Men det er selvfølgelig altid blevet gjort til noget hyggeligt og rart:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har jo temperament, dame :shock::mrgreen:

 

JA!!

 

Rasmus lærte mig at lægge bånd på det fordi han var så sart, det arbejdede vi så på, men lur mig om jeg ikke både har haft kastet en kniv efter min mand (for maaaaange år siden og jeg ramte ikke), sparket til køkkenlåger, smadret frontruden i Volvoen i raseri og den slags...

Altså for år tilbage

 

Dumhedsfølelsen over Volvoruden sad pænt længe :-D

 

Hestene og hundene gik fri. Undtaget den gang med kniven gik det kun ud over døde ting

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!!

 

Rasmus lærte mig at lægge bånd på det fordi han var så sart, det arbejdede vi så på, men lur mig om jeg ikke både har haft kastet en kniv efter min mand (for maaaaange år siden og jeg ramte ikke), sparket til køkkenlåger, smadret frontruden i Volvoen i raseri og den slags...

Altså for år tilbage

 

Dumhedsfølelsen over Volvoruden sad pænt længe :-D

 

Hestene og hundene gik fri. Undtaget den gang med kniven gik det kun ud over døde ting

 

Totalt skønt, temperament er godt:mrgreen::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!!

 

Rasmus lærte mig at lægge bånd på det fordi han var så sart, det arbejdede vi så på, men lur mig om jeg ikke både har haft kastet en kniv efter min mand (for maaaaange år siden og jeg ramte ikke), sparket til køkkenlåger, smadret frontruden i Volvoen i raseri og den slags...

Altså for år tilbage

 

Dumhedsfølelsen over Volvoruden sad pænt længe :-D

 

Hestene og hundene gik fri. Undtaget den gang med kniven gik det kun ud over døde ting

 

SÅDAN !!!! :shock::mrgreen: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville måske reflektorisk strække min arm i hovedet på den.

Men jeg ved det jo ikke :-D

 

Eller også ville jeg give mig til at grine ad dyret...

 

Jeg lærte for mange år siden, at jeg reagerer reflektorisk:oops:

 

Jeg sad på gulvet og min dengang 2 årige datter står foran mig, og pludselig ud af det blå, svinger hun mig en kæmpe lussing, og pr refleks får hun en tilbage:oops:

 

Så jo jeg ved rimelig godt hvordan jeg nok vil reagere:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lærte for mange år siden, at jeg reagerer reflektorisk:oops:

 

Jeg sad på gulvet og min dengang 2 årige datter står foran mig, og pludselig ud af det blå, svinger hun mig en kæmpe lussing, og pr refleks får hun en tilbage:oops:

 

Så jo jeg ved rimelig godt hvordan jeg nok vil reagere:-D

 

 

Det ved jeg også........

Jeg behøver bare have glemt at vaske en tallerken op. :oops:

Så hakker spætten.:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lærte for mange år siden, at jeg reagerer reflektorisk:oops:

 

Jeg sad på gulvet og min dengang 2 årige datter står foran mig, og pludselig ud af det blå, svinger hun mig en kæmpe lussing, og pr refleks får hun en tilbage:oops:

 

Så jo jeg ved rimelig godt hvordan jeg nok vil reagere:-D

 

Ja, man har jo en ide om det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag er jeg blevet bedre til at klare bid uden at reagere som flere af jer skriver med "tilbageslag".

 

for ikke så lang tid siden fik jeg et ordentlig hestebid lige i låret og min reaktion var bare "av for helvede" og så flyttede jeg hesten lidt væk fra den andens mad;-)

 

Og for et par uger siden bidmarkerede en schæfer mig lige i smasken. Hun havde tænder over min næse og under min hage og jeg blev bare kæmpe overrasket, fordi jeg ikke havde rørt hunden, bare sat mig på hug foran den med en sele ejer skulle se.. Da jeg lige havde sundet mig et par sekunder trak jeg mig bare væk...

 

I foråret da sheila var på prednisolon og fuldstændig vanvittig i hovedet, hapsede hun efter min lillebror. Han vækkede hende voldsomt mens hun sov og så hakkede hun. Hendes normale reaktion havde været forskrækkelse og måske knurren. Men eftersom hun slet ikke var sig selv, lagde jeg ikke så meget i det.

 

men ellers så "bider" hun eller har gjort en hel del i mig og kun mig hvis hun bliver rigtig, rigtig stresset til træning. Men det er på hvalpeflip maner og ikke meningen hun vil skade mig, så det har jeg lært at tage roligt og ikke personligt, men det har da taget tid. Især når folk står på sidelinjen og er parat til at skyde dyret;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...