Hop til indhold

Cairn Terrier adfærd


Gæst one71
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Vores familie er 2 voksne, 2 teenage børn og en knap 1 år dreng.

 

Vi har en super dejlig Cairn Terrier, 1,5 år gammel, som egentlig er rimelig lydig, men når vi har mange mennesker på besøg.

 

Han prøver på at dominere de mindste børn. Og det resulterede så i igår at han snappede vores ældste knægt igår.

 

Nu har jeg det sådan at en hund skal ALDRIG bide børn. Uanset hvor stresset situationen bliver.

 

Vi har så snakket det igennem, og vil høre en dyrlæge om det vil hjælpe at få ham kastreret.

 

Jeg har gået og tænkt over at der måske skal trænes lydighed, evt. begynde til der her dansk kennelklubs træninger. Evt. lade knægten håndtere hunden, så han lærer at tale med den og får den til at kende forskel på leg og irretesættelse.

 

Vi er klar over at det her er sidste chance, for egentlig burde han sove ind efter sådan en forestilling.

 

Nogen erfaringer?! Gode idéer.

 

Mvh

Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa,

 

Vores familie er 2 voksne, 2 teenage børn og en knap 1 år dreng.

 

Vi har en super dejlig Cairn Terrier, 1,5 år gammel, som egentlig er rimelig lydig, men når vi har mange mennesker på besøg.

 

Han prøver på at dominere de mindste børn. Og det resulterede så i igår at han snappede vores ældste knægt igår.

 

Nu har jeg det sådan at en hund skal ALDRIG bide børn. Uanset hvor stresset situationen bliver.

 

Vi har så snakket det igennem, og vil høre en dyrlæge om det vil hjælpe at få ham kastreret.

 

Jeg har gået og tænkt over at der måske skal trænes lydighed, evt. begynde til der her dansk kennelklubs træninger. Evt. lade knægten håndtere hunden, så han lærer at tale med den og får den til at kende forskel på leg og irretesættelse.

 

Vi er klar over at det her er sidste chance, for egentlig burde han sove ind efter sådan en forestilling.

 

Nogen erfaringer?! Gode idéer.

 

Mvh

Kim

 

Velkommen til Kim

Først får du lige en skideballe :-D

 

Du kan ikke for alvor mene, at en hund bør aflives pga en situation DU har sat ham i, og som han ikke kan håndtere?

Det var skideballen...

 

Hvordan ser denne domineren ud? Rider han på børnene?

 

Hvor gamle er dine egne børn og hvor mange og hvor gamle var gæsternes børn i går?

 

Hvordan var situationen hvor han snappede din søn?

 

Vi kan ikke bare sige at en hund skal kunne opføre sig på en ikke artstypisk måde uanset stressniveau, det er dybt urimeligt og det vil ofte føre til skader.

 

Mht. erfaring:

Spørg en dyrlæge om kastration og han vil højst sandsynligt sige ja. Dyrlæger har det med at foretrække kastrering. Du skal bare vide at langt de færreste dyrlæger har noget videre viden om adfærd - men alligevel gerne rådgiver udi emnet.

 

Hvis din hunds adfærd ikke afhænger af hormonerne vil en kastration højst sandsynligt ikke hjælpe på hans adfærd.

 

Prøv at besvare spørgsmålene, der skal mere info til før der kan udledes noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft det svært med det spørgsmål omkring børn.. For ofte overtræder børn der ikke er vant til hunde, altså hundens grænser uden at de er klar over det..

Hvis hunden er stresset over at der er gæster og mange børn så må du fjerne hunden, ind i et andet rum, eller tage den på skødet lidt til lidt kærlig nusning.. Hunden er jo også bare et barn af en anden race som ikke helt forstår mennesker. Ligeså vel som vi ikke helt forstår hundene endnu.

 

Cookie har aldrig bidt et barn eller en voksen for den sags skyld, men skulle hun gøre det en dag er jeg ret sikker på at det ville være fordi:

- At jeg har fejlbedømt situationen og ikke lagt mærke til hendes stressniveau

- At barnet har overtrådt hendes grænser, flere gange og jeg simpelthen enten ikke har set det, eller reagerer for sent

- At hun har fået sig en pseudohvalp og vil beskytte den

- At hun har smerter

 

Børn og hund kan være en større videnskab, og selvfølgelig skal hunden ikke bide. Men hvor hårdt bed den? Så du den bide? Advarede den barnet i forvejen, med knurren eller forsøgte at gå sin vej? Markerede den kun, ved at tage fat, eller BED den virkelig hårdt?

 

Cookie har også taget fat i min hånd en gang eller to inden jeg begyndte at opfatte hendes signaler, men hun har aldrig bidt hårdt og med vilje.

 

Husk på at hunden kan ikke bare sige "Stop, jeg gider ikke mere" eller gå ud på toilettet og låse døren efter sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene.. :) Også skideballen, for jeg HAR fortjent den..

 

Han prøver at dominere dem ved at ridde dem, han prøver det også på mig, men jeg afviser ham med det samme..

 

Børnene bliver bare bange for ham og flygter..

 

Situationen var ca. sådan, samlet ca. 11 personer i vores lille have, heriblandt 2 små børn under 5 år som var dem hunden forsøgte sig med, vores 9 årige søn prøvede at få hunden væk fra børnene, og hunden advarede ved at knurre og markerede sig i et bid, måske snappede.

 

Tydeligt at jeg skulle have holdt ham væk.. MEN han er ikke nem at holde væk, og hvis jeg skulle spærre ham inde kunne børnene ikke gå rundt indenfor..

 

Grunden til at vi også ser på kastrering er at han dominerer også kærestens ting ved at tisse på dem, mest hendes gummistøvler, men også steder i kælderen hvor den tidligere ejers hunde havde haft tisse steder..

 

Plus at han vogter over volden som ligger lige uden for vores hus, og han gør af hunde som tisser på hans blomster.. Lettere amok..

 

Han markerer nye genstande i vores kælder, f.eks. affaldssække og lign.

 

Totalt rodet svar.. Men tror meningen kommer frem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene.. :) Også skideballen, for jeg HAR fortjent den..

 

Han prøver at dominere dem ved at ridde dem, han prøver det også på mig, men jeg afviser ham med det samme..

 

Børnene bliver bare bange for ham og flygter..

Stress... ikke dominans, imo.

I har sat hunden i en situation den slet slet ikke kan magte. Og forventer at det alligevel foregår gnidningsfrit. SÅdan fungerer levende væsener bare ikke.

 

Grunden til at vi også ser på kastrering er at han dominerer også kærestens ting ved at tisse på dem, mest hendes gummistøvler, men også steder i kælderen hvor den tidligere ejers hunde havde haft tisse steder..

Dominans over ting? Nej. I første omgang dårligt opdraget.

 

Plus at han vogter over volden som ligger lige uden for vores hus, og han gør af hunde som tisser på hans blomster.. Lettere amok..

Opdragelse.

 

Han markerer nye genstande i vores kælder, f.eks. affaldssække og lign.

Opdragelse

 

Totalt rodet svar.. Men tror meningen kommer frem :)

Der er nu flere ting der mangler, syntes jeg.

 

 

Hvad laver i med hunden? Træner i hunden på nogen måde?

Lærer i den "ro"?

Hvad får i ellers tiden til at gå med, med hunden?

 

 

Baseret på de sidste par indlæg vil jeg tippe på at i ikke bruger ret meget tid på at få hundens hjerne brugt til noget fornuftigt. Samtidig med at i sætter hunden i situationer den ikke kan klare, men et par lidt mere uddybende svar ville hjælpe en del på det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. ja måske.. Hunden går tur 5-6 gange om dagen.. 2 gange mindst 20 min og de andre er 5-10 minutters tisseture.. nej vi går ikke til træning... Burde vi nok.. Det er med i overvejelserne..

 

Jeg leger med ham hver dag, og prøver at lære ham lidt tricks.. Bare for sjov, sådan sid pænt, venstre højre osv..

 

Lærer den ro?! Den er jeg ikke helt med på..

 

Opdragelse med at tisse på tingene, vi kan da ikke overvåge ham hele tiden og skælde ham ud når han gør det..

 

Har lært at det ikke hjælper at skælde ham ud bagefter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. ja måske.. Hunden går tur 5-6 gange om dagen.. 2 gange mindst 20 min og de andre er 5-10 minutters tisseture.. nej vi går ikke til træning... Burde vi nok.. Det er med i overvejelserne..

 

Jeg leger med ham hver dag, og prøver at lære ham lidt tricks.. Bare for sjov, sådan sid pænt, venstre højre osv..

Ok. Start til træning, og lær at brug hundens hjerne.

Det er altså en jagthunderace. Og dertil én af de mere aktive du har dig. De klarer sig sjældent godt, hvis ikke de får noget at bruge deres hoveder til..

 

Lærer den ro?! Den er jeg ikke helt med på..

Lær den at kede sig. Lær den at der ikke altid skal ske noget, selvom der er 100 børn omkring den.

 

Opdragelse med at tisse på tingene, vi kan da ikke overvåge ham hele tiden og skælde ham ud når han gør det..

Det skal i helelr ikke.

I skal overvåge ham helæe tiden, og UNDGÅ at han gør det.

AT skælde ud er forfejlet opdragelse, og første tegn på at i ikke var dygtige nok til at foregribe tingenes gang.

 

Har lært at det ikke hjælper at skælde ham ud bagefter..

Super. SÅ skal i bare lære at lede hundens aktiviteter over på noget konstruktivt, istedet for at tilskrive det hele dominans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes også at det lyder som en understimuleret hund rent mentalt, og dette begynder den så at stresse over, og viser det dermed på nogle uhensigtsmæssige måder.

 

Prøv at aktivere den mere mentalt i en periode, samtidig med at I sørger for at den altid er i samme rum som jer, så I kan forhindre den i at besørge indendøre.

 

Af aktiviteter jeg kan foreslå:

 

  • Fodersøg på græsplænen
  • Diverse aktiverings legetøj
  • Sportræning
  • Find dens yndlingslegetøj, som du har gemt ude i haven
  • Gem godbidder rundt omkring i haven, som din hund så skal finde

Og der er mange andre måder du kan aktivere din hund mentalt på, men det var lige dem jeg kunne komme på en tidlig tirsdag morgen :-D

 

Spørg endelig hvis der er noget du vil have uddybet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi vil have indflydelse på hvad vore hunde lærer, er vi nødt til at være sammen med dem i de situationer vi vil påvirke.

Det er hårdt, men sådan er det.

 

Jo flere gange han tisser indendøre des dybere bliver "sporet" for den adfærd og jo sværere bliver det at vænne ham af med.

Jo flere gange han får gøet ad forbipaserende des sværere bliver det at vænne ham af med dette.

 

Hvis han var min hund (jeg har iøvrigt hadt cairn :-D) ville jeg ikke betænke mig på at tage ham i line og binde linen om mit liv, så han var hvor jeg var.

Ingen fri adgnag til haven før han har lært at være rolig.

 

Hvis det myldrer ud og ind af jeres hjem dagligt holder dette ham i en opkørt tilstand.

Han skal lære ro.

Ro kan han lære ved at du sætter dig ned med ham i ikke alt for hidsige situationer og får ham til at sidde/ligge og slappe af. han skal gerne falde i søvn.

 

Hvis der er meget uro i hjemmet kan det være nødvendigt at vænne ham gradvist til at være i et lukket rum så han kan slappe af.

Start evt med at give ham en god stor okseknogle at beskæftige sig med imens.

 

Han bør holdes fra legekammeraterne og din 9 årige søn bør ikke irettesætte ham, idet han slet ikke har den status en hund accepterer ift. dette endnu.

 

Træt ham med de aktiviteter der er blevet foreslået OG længere ture. han kan ikke nå at opleve ret meget på 20 minuter.

Prøv en tur på 1½ time og sløjf et par af de korte ture.

 

På turen bør han være løs meget af tiden og hvis dette ikke lader sig gøre så sæt en 20m line på ham, så han kan få afreageret på en god måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det lyder jo rigtigt alt sammen... og jeg forstår det godt.. Synes det lyder vildt at hunden er mentalt understimuleret.. Men jeg vil da forsøge at ændre det.. :)

 

Vores have egner sig ikke til den slags, det er en stor terasse men man kunne da fint gøre det på de daglige ture.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også gemme nogle lækre små hapser indenfor. Man kan få nogle bolde hvor godbidderne triller ud, når hunden leger med den og adskillige andre spændende stykker legetøj der kan bruges til fodring.

Jeg har også af og til foder med når vi går tur, og så smider jeg det ude på en græsplæne eller i skovbunden.

Jeg ved faktisk ikke om det her vil stresse mere eller mindre, men af og til lader jeg også Cookie søge efter mus. Hvis vi ser et musehul eller et friskt mulvarpeskud lader jeg hende grave og snuse og gøre hvad hun vil. Hun plejer at ligne en vældig glad og træt hund bagefter.

Eller lede efter mennesker... Kæresten er vældig glad for at gå ud og lægge sig i dybt græs eller sidde bag et træ, mens jeg holder Cookie og først slipper hende når kæresten kalder. Og når han så har hende, gemmer jeg mig.. Det er lettere om sommeren når man kan slæbe fødderne gennem græsset og afsætte duft, men om vinteren kan man bare kalde i stedet.

Held og lykke med det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det lyder jo rigtigt alt sammen... og jeg forstår det godt.. Synes det lyder vildt at hunden er mentalt understimuleret.. Men jeg vil da forsøge at ændre det.. :)

 

Vores have egner sig ikke til den slags, det er en stor terasse men man kunne da fint gøre det på de daglige ture.. :)

 

Mener du det lyder vildt at hunde generelt kan være mentalt understimulerede eller bare at det er vildt at din lyder som om han er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes måske at du får en lidt hård medfart herinde...Tag det ikke så tungt - Det sker og du kan være sikker på at alle herinde synes det er super at du henvender dig til dette forum, for det er bevis på at du vil det bedste for din hund.

 

Jeg synes måske at du skulle prøve at kigge lidt på din hunds hverdag. Hvad laver han i løbet af dagen? Hvor meget slapper ahn af? Hvor meget sover han? Hvor meget leger han? Hvad laver han når han er ude at gå? etc. Prøv at gå og bemærke hans daglidag og øv dig samtidig i at forstå det fra hans synspunkt.

 

Han er stadig en ung hund (et stort barn). Han skal stadig beskyttes og hjælpes i forhold til mange ting i daglidagen. f.eks. når der er gæster eller hvis jeres dag er stressende. Han skal stadig have noget at lave engang imellem, så han får lært noget nyt på den sjove måde. Han skal stadig guides til at lære rigtigt og forkert - Ligesom dine teenagebørn.

 

Jeg giver andre herinde ret i at din 9-årig ikke skal irettesætte hunden. Han kan lege med den og prøve et par triks, men han skal ikke forvente at hunden gider medmindre den selv har lyst. Børn i den alder har ikke den fornødne reaktionsevne og aflæsningevne der skal til for at lære en hund ting eller for at kunne irettesætte på det helt rigtige tidspunkt.

Hvis I en anden gang oplever at hunden humper på de mindre børn er det altså ikke din dreng der skal tage hunden væk - Det er dig. Bed evt. hunden om at lægge sig ved siden af dig og kæl den lidt, hvis den har svært ved at slappe af. Når den er blevet rolig kan du sige 'fri' og lade den gå igen. Sæt evt. snor på i starten hvis den er for meget oppe at køre.

 

Når I har gæster skal du nøje holde øje med om børnene kan finde ud af at lege med hunden eller om de bare kører den op. Hvad laver de med hunden? Kaster de en bold eller løber de skrigende rundt hver gang hunden kommer i nærheden? Det sidste vil hunden slet ikke forstå en bjælde af og den vil tro at der er tale om helt vild leg. Vis børnene at de kan lege med hunden med dens legetøj og kald hunden til dig når børnene leger meget vildt.

 

Hjemme skal du se på hvordan rutinerne er. Hunde som nemt kører op, har brug for rutiner. Hunden skal vide ca. hvornår I går tur - hvornår der er mad, hvornår man skal sove.

 

som andre har sagt så anskaf evt. noget legetøj, som giver lidt udfordring (husk kun at give legetøjet nogle gange - det skal ikke bare ligge på gulvet altid). Gem nogle godbidder under en kop eller en tallerken og få hunden til at kæmpe lidt for at få dem ud.

 

Hvad gør du når hunden står og gør udenfor? Det er ikke ok. du må straks kalde hunden ind eller hente den, når den gør det. Luk den ud lidt efter igen, men så snart den gør hentes den ind. I starten er det vigtig at det er HVER gang den gør.

 

Jeg vil tro at tisseriet forsvinder når hunden får en mere stabil hverdag. Markering kan sagtens være udtryk for stress og usikkerhed. Læs ikke så forfærdelig meget i det endnu, men vent og se om de andre tiltag ikke hjælper på det. selvfølgelig skal hunden straks tages med ud hvis I ser at den tisser.

 

Held og lykke med det. Med lidt ekstra hårdt arbejde den næste tid, så skal det nok lykkes

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu engang tak for super indlæg.. Jeg er begyndt at lege mere med ham selv, og vil forsøge at få gået nogle længere ture med ham...

 

Er begyndt at lege med ham med godbider på turen, det er nu meget sjovt for mig selv også.. Skal også have fat i meget mere legetøj, prøver med sådan en bold også...

 

Problemet med at han tisser indenfor er mest i vores kælder, og jeg har ikke muligheden for at overvåge ham, prøver så vidt muligt at holde øje med ham når jeg er hjemme.. Men er bange for at det sker tit i løbet af natten, selv om vi går tisse-tur mellem 23 og 23.30 og så går vi tisse tur om morgenen ved 7 tiden...

 

Det med den 9 årige ikke må irettesætte hunden skal vi lige have luret på, jeg er helt klar over at hunden blvier forvirret over det arsenal knægten udløser af kommandoer, så vi må jo træne sammen hvordan man gør og hvornår.

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes også at det lyder som en understimuleret hund rent mentalt, og dette begynder den så at stresse over, og viser det dermed på nogle uhensigtsmæssige måder.

 

Prøv at aktivere den mere mentalt i en periode, samtidig med at I sørger for at den altid er i samme rum som jer, så I kan forhindre den i at besørge indendøre.

 

Af aktiviteter jeg kan foreslå:

 

  • Fodersøg på græsplænen
  • Diverse aktiverings legetøj
  • Sportræning
  • Find dens yndlingslegetøj, som du har gemt ude i haven
  • Gem godbidder rundt omkring i haven, som din hund så skal finde

Og der er mange andre måder du kan aktivere din hund mentalt på, men det var lige dem jeg kunne komme på en tidlig tirsdag morgen :-D

 

Spørg endelig hvis der er noget du vil have uddybet.

 

Totalt ening. min carin terrier der nu er 11 år var også en lille frækket og da vi fik barn nr. kom han hen til min sviger forældre fordi han var for jalou på den lille. og jeg ikke havde det store overskud til ham mere:oops: han ville hellere udfordres med ting (flaske med skrue låg og så godbidder i) end en gå tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, det lyder rigtig godt at du vil prøve alle de råd du får! :5up:

 

Lige det med at tisse i kælderen, kan altså også være at hunden tror at det er et toilet. Du skriver at tidligere ejers hund også har tisset der..

Hvis i kan afskærme adgang dertil i en periode, tror jeg det vil være smart.

Ligeledes en ooooordentlig omgang med rodalon, hunde kan jo dufte ualmindeligt godt.

Ellers, i tilfælde af at alt andet fejler, så (efter i har gjort rent selvfølgelig) kan man måske prøve at lave godbidssøg dernede? Hunde tisser som regel ikke der hvor de spiser. Ved ikke om det er en god ide, bare en tanke.

 

Alt det med ro, husk at næsten alt der har at gøre med at bruge næsen giver ro til hunden, små øvelser kan også køre hunden ned, lære noget nyt (som ikke involverer at løbe eller kaste) er også godt.

Med Buddha kan vi øve sæt dig og giv pote et par gange, det er en god måde at fange opmærksomheden, og giver for det meste en mere rolig hvalp meget hurtigt.

 

Foder- og godbidssøg er super, super godt, og kan også gøres hjemme hvis i kan se at hunden begynder at køre op. I lærer hurtigt at se hvornår det begynder at ske!

Gem maden mærkelige steder, terrassen burde også kunne bruges til at kaste foderet ud på.

Herhjemme har vi trådt meget rundt i foder på gulvet, indtil Buddha ligesom lærte finde det... :mums: :blink: Ok.... et par gange hentede vi naboens støvsugerhund til hjælp :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...