Hop til indhold

Flere spørgsmål ang. træning af hundehvalp


Gæst Teyla
 Share

Recommended Posts

jeg har en del spørgsmål ang. træning af vores lille hvalp.

 

1. vi har en lille baggang og åben indgang imellem køkken og stue. Jeg ville gerne at Teyla kunne ligge i hendes kasse når vi spiser, da vi ikke vil have en hund der tigger, som den gamle gjorde. derfor har vi sat et børnegitter i åbningen mellem stue og køkken. så hun kan være i køkkenet og baggangen når spiser. men når vi lukker lågen går hun helt afmok piver og hyler selv om hun kan se os. (efter en uge i soveværelset sover hun i køkkenet og gangen unden "vrøl") Jeg er også nødt til at bruge lågen for at holde vores søn på 9 mdr. på afstand.

 

2. Vi har en meget lille bil en VW fox og hun skal der for gerne kunne være i begagerummet her piver og hyler hun også helt vild. Jeg har spurgt ved træningen og her siger de at jeg skal ignorere hende i begge tilfælde men jeg syntes det er synd for hende:cry: og i sær i bilen vil jeg hellere side med hende men kan jeg jo ikke når hun bliver stor..

 

3. Da vores Baggang er meget lille har vi i Tyskland købt en hundegård sætter lige et billed ind når jeg kan finde ud af det. men her er deres hjemme side http://www.toroma.de her for hun omkring 7 kvm. hvor hun både kan være inde og ude samt et hundehus. vi har omgring en uges tid til jeg skal starte på arbejde hvordan lære vi hende at være selv der? hun kan godt være selv i baggang + køkken et par timer om dagen når hun er godt træt. men tør ikke en hel dag og hun så "spiser" vores køkken...

 

puha det blev til meget håber i kan forstå hvad jeg mener ellers spørg.

 

Mvh. Marie

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder hun i bagagerummet :shock: sådan et mørkt klamt et, hvor man ligger bagage i??

 

Det kan man altså ikke :confused:

 

Køb en transport kasse så hun kan sidde på bagsædet i den. Det er sikrere og mere behageligt for hvalpen da den kan se jer.

Og i tilfælde af ulykke er det ikke hvalpen det først går ud over. (tænker her på hvis der er en der kører ind i bilen bagfra)

 

Det er synd! Og at jeres træner siger at i bare skal ignorere hende er da under al kritik!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville købe et hult okseben og fylde det med hundemad blandet med leverposteg, fryse det og tage det frem hver gang jeg satte hunden bag gitter, det ville jeg også bruge i bilen og ved alene hjemme.

Køb nogle stykker og sørg altid for at have nogle klar i fryseren, brug dem kun når hunden skla være lukket væk, når du henter hunden tager du benet væk igen.

I starten kommer du altid tilbage før hunden er færdig med benet.

Link til indlæg
Del på andre sites

1. vi har en lille baggang og åben indgang imellem køkken og stue. Jeg ville gerne at Teyla kunne ligge i hendes kasse når vi spiser, da vi ikke vil have en hund der tigger, som den gamle gjorde. derfor har vi sat et børnegitter i åbningen mellem stue og køkken. så hun kan være i køkkenet og baggangen når spiser. men når vi lukker lågen går hun helt afmok piver og hyler selv om hun kan se os. (efter en uge i soveværelset sover hun i køkkenet og gangen unden "vrøl") Jeg er også nødt til at bruge lågen for at holde vores søn på 9 mdr. på afstand.

 

Dette er I nødt til at træne, præcis som ved alene hjemmetræning. Nu skriver du ikke hvor gammel Teyla er, men for en lille hvalp er det meget svært at blive afskåret fra flokken på den måde, og I skal derfor give hende tid til at vænne sig til. Ros hende for rolig adfærd, og start som sagt med meget kort tid, og efterhånden som hun bliver bedre til det, så kan I øge tiden.

Men der er jo andre måder at lære en hund ikke at tigge ved bordet, hvis I ALDRIG giver hende noget ved bordet, så vil hun jo heller ikke tigge, i og med at hun ved at hun ikke får noget ved bordet. Hunde tigger jo fordi at de har lært at her er der en mulighed for at få noget godt.

 

2. Vi har en meget lille bil en VW fox og hun skal der for gerne kunne være i begagerummet her piver og hyler hun også helt vild. Jeg har spurgt ved træningen og her siger de at jeg skal ignorere hende i begge tilfælde men jeg syntes det er synd for hende:cry: og i sær i bilen vil jeg hellere side med hende men kan jeg jo ikke når hun bliver stor..

 

Hvis du bare ignorerer hende, så risikerer du at ende med en voksen hund der er rigtig bange for at køre i bil.

Også her skal hun langsomt tilvænnes situationen. Start med at sætte jer sammen med hende i bagagerummet, og giv hende godbidder og positiv opmærksomhed så hun lærer at det er et godt sted at være. Næste skridt er, at starte bilen, men uden at køre. Igen sætter du dig sammen med hende og giver hende godbidder og ros. Når hun er er tryg ved at sidde der i mens bilen er tændt, så rykker du om på forsædet og sætter dig, men du kører stadig ikke. Når hun så ikke har nogen problemer med at være adskilt fra dig i mens bilen er tændt, så kan du prøve at køre et lille stykke. Og derefter kan du kører lidt længere, osv.

 

3. Da vores Baggang er meget lille har vi i Tyskland købt en hundegård sætter lige et billed ind når jeg kan finde ud af det. men her er deres hjemme side www.toroma.de her for hun omkring 7 kvm. hvor hun både kan være inde og ude samt et hundehus. vi har omgring en uges tid til jeg skal starte på arbejde hvordan lære vi hende at være selv der? hun kan godt være selv i baggang + køkken et par timer om dagen når hun er godt træt. men tør ikke en hel dag og hun så "spiser" vores køkken...

 

Dette skal trænes præcis som alene hjemmetræningen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser ingen steder at det er et lukket bagagerum, så det er måske lidt hurtigt at hoppe til den konklusion?

Syntes også det gik lidt stærkt med at konkludere at det er et lukket bagagerum, og tænker samtidigt at jeg er et ondt hundemenneske der lader min køter ligge i bagagerummet på sit tæppe, sammen med evt. indkøbte fødevarer:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Satser nu også på at det er et åbent bagagerum der tales om.

Hun skriver at hunden bliver ret stor, så måske derfor de prøver at træne hende til at være deromme med det samme.

 

Jeg er nu totalt uansvarlig med det der..... jeg har Buddha på skødet, han sover bare når vi kører nu (altså, det ikke mig der kører), og går ud fra at han nok ligeså stille skal lære at lægge sig på bagsædet, uden det store drama.

 

Hmm... det med hundehuset, Buddha har kun lavet en smule ballade hvis vi er gået uden at give ham noget at tygge i. Hvis i kan træne hende til at være i hundehus i 7 timer, kan i også træne hende til at være i køkken i 7 timer..

 

Kan hun lide tyggeben og sådan? Er det en mulighed at give hende sådan et når i skal spise, så hun kan være i samme rum som jer, men er optaget af noget helt andet end jeres mad?

Går ud fra at hun stadig er helt lille, og lige nu forstår hun hverken hvorfor hun skal være i køkkenet når i er i et andet rum, eller hvorfor hun kan lugte noget hun ikke må få.

Jeg vil heller ikke have en tiggende hund, og siger bare nej når han sætter sig og kigger, og stikker ham et ben eller giver ham et legetøj. Han skal nok forstå det en dag, så længe vi bare ikke falder i fælden og selv stikker ham lidt fra tallerkenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Lonny i hendes svar! :5up:

 

Det er sådan jeg læser det når der står bagagerum :neutral:

Under alle omstændigheder synes jeg det er et mærkeligt sted at placere et levende væsen.:engel:

 

Æhhhm, tror du er præget af, at have en mini-hund :mrgreen: Prøv du at være en familie på fire personer og dele bagsæde med søster/bror + en granvoksen bernerhan på 60kg :engel: Jeg havde såmend ikke noget imod at dele bagsæde med Møffe, når han bliver stor, men nogen gange henter vi søster og svoger på vejen eller andre, og så er det altså bare ikke fysisk muligt længere :lol:

 

Møffe er pt på bagsædet, men vi skal til at lære ham, at bagagerummet også er et fint sted at være. Han får nok et godt marvben eller griseøre, når han kommer derom og så starte vi med små ture -mens der er én, der sidder på bagsæddet og kan kigge om og stikke en hånd ned til ham :-D

 

Han har overhovedet intet problem med at køre bil, om så han sidder alene på bagsædet - så regner med, at det nok skal gå nogenlunde smertefrit :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

som sagt har vi kun en lille bil og bagerummet er åbnet så når hun bliver stor kan hun kigge til ungerne på bagsædet. bagsædet har 2 sæder og her har vi børnene.. så der kan ikke være en hund, samtidig er bagerummet så lille at man ikke ville kunne sætte en stor transportkasse i den..

 

Marie

 

Ps. blev lidt bange for den tone der hurtig kom her.:(

Link til indlæg
Del på andre sites

som sagt har vi kun en lille bil og bagerummet er åbnet så når hun bliver stor kan hun kigge til ungerne på bagsædet. bagsædet har 2 sæder og her har vi børnene.. så der kan ikke være en hund, samtidig er bagerummet så lille at man ikke ville kunne sætte en stor transportkasse i den..

 

Marie

 

Ps. blev lidt bange for den tone der hurtig kom her.:(

 

 

Det var ikke meningen :ae: det var bare måden du fortalte om bagagerummet der fik mig til at tænke sådan et lukket rum.

 

Hvorfor ikke vende hende til at sidde på gulvet foran hos passageren ved siden af føren??

Og når hun så blir for større så sætte hende om bag i, for hun piver jo nok nu fordi ikke kan se jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

som sagt har vi kun en lille bil og bagerummet er åbnet så når hun bliver stor kan hun kigge til ungerne på bagsædet. bagsædet har 2 sæder og her har vi børnene.. så der kan ikke være en hund, samtidig er bagerummet så lille at man ikke ville kunne sætte en stor transportkasse i den..

 

Marie

 

Ps. blev lidt bange for den tone der hurtig kom her.:(

 

Bær over med os, nogen gange reagerer vi bare lidt hurtigt fordi at vi tænker på hundens ve og vel, og så får vi ikke altid lige tænkt over at det kan støde den der skriver :ae:

 

Men du har også fået nogle indlæg med en masse råd, kunne du bruge nogen af dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly
jeg har en del spørgsmål ang. træning af vores lille hvalp.

 

1. vi har en lille baggang og åben indgang imellem køkken og stue. Jeg ville gerne at Teyla kunne ligge i hendes kasse når vi spiser, da vi ikke vil have en hund der tigger, som den gamle gjorde. derfor har vi sat et børnegitter i åbningen mellem stue og køkken. så hun kan være i køkkenet og baggangen når spiser. men når vi lukker lågen går hun helt afmok piver og hyler selv om hun kan se os. (efter en uge i soveværelset sover hun i køkkenet og gangen unden "vrøl") Jeg er også nødt til at bruge lågen for at holde vores søn på 9 mdr. på afstand.

 

Vi beder Tessa om at gå ind i stuen og Molly om at lægge sig i hundekurven, når vi spiser.. Vores stuer er delt af en hvælving/bue.. Vi skærmer ikke af.. De ligger pænt og venter på at vi siger tak for mad, hvor de så rejser sig og kommer over.. Det tager ikke ret lang tid at lære dem det..

 

2. Vi har en meget lille bil en VW fox og hun skal der for gerne kunne være i begagerummet her piver og hyler hun også helt vild. Jeg har spurgt ved træningen og her siger de at jeg skal ignorere hende i begge tilfælde men jeg syntes det er synd for hende:cry: og i sær i bilen vil jeg hellere side med hende men kan jeg jo ikke når hun bliver stor..

Nu ved jeg ikke hvor gammel hun er.. Men Molly (7 mdr) bryder sig heller ikke om bagagerummet.. Vi har en stationcar, hvor der er åben ind til resten af bilen, hvor der er net mellem.. Molly piver også rigtig meget når vi kører, men hun bryder sig generelt slet ikke om at køre.. Tessa ligger altid pænt, hun elsker at køre bil.. Måske er der bare nogen hunde der aldrig bliver vilde med at køre bil?

 

3. Da vores Baggang er meget lille har vi i Tyskland købt en hundegård sætter lige et billed ind når jeg kan finde ud af det. men her er deres hjemme side www.toroma.de her for hun omkring 7 kvm. hvor hun både kan være inde og ude samt et hundehus. vi har omgring en uges tid til jeg skal starte på arbejde hvordan lære vi hende at være selv der? hun kan godt være selv i baggang + køkken et par timer om dagen når hun er godt træt. men tør ikke en hel dag og hun så "spiser" vores køkken...

 

Det er noget der kræver noget tilvænning.. Hvis I frygter at hun bider køkkenet i stykker når hun er alene, skal I måske overveje at hun ikke skal være der? Baggangen kan vel tømmes for de mest dyrebare ting, så der ikke sker noget der.. Og så vil det måske være en god idé med en form for aktivering, når hun skal være alene..

Igen kan jeg fortælle at Molly ynder at bide ting i stykker, hvis hun er alene i længere tid, Tessa gør det ikke.. Jeg tror faktisk hun nyder den frihed lidt.. Hun slapper af og er dejligt udhvilet når vi kommer hjem og er godt trætte.. :-) Molly tror hun skal dø, når hun bliver ladt alene.. Men det er heldigvis sjældent at hun er helt alene.. Og det går heldigvis også over i løbet af 5-10 minutter, så slapper hun af igen.. Har observeret hende..

 

puha det blev til meget håber i kan forstå hvad jeg mener ellers spørg.

 

Mvh. Marie

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bær over med os, nogen gange reagerer vi bare lidt hurtigt fordi at vi tænker på hundens ve og vel, og så får vi ikke altid lige tænkt over at det kan støde den der skriver :ae:

 

Men du har også fået nogle indlæg med en masse råd, kunne du bruge nogen af dem?

 

Jeg kan godt forstå det jeg vil også bare gerne gøre det bedste for min lille vovse.:5up:

Ja jeg har fået en masse råd, jeg vil have afprøvet. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville købe et hult okseben og fylde det med hundemad blandet med leverposteg, fryse det og tage det frem hver gang jeg satte hunden bag gitter, det ville jeg også bruge i bilen og ved alene hjemme.

Køb nogle stykker og sørg altid for at have nogle klar i fryseren, brug dem kun når hunden skla være lukket væk, når du henter hunden tager du benet væk igen.

I starten kommer du altid tilbage før hunden er færdig med benet.

 

Har ellers også læst flere steder at hunden ikke må få noget inden man går hjemme fra.:???:

Men jeg syntes lyder som en super ide så det vil jeg prøve:blink: er det hundes tørfoder du blander med leverposteg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi beder Tessa om at gå ind i stuen og Molly om at lægge sig i hundekurven, når vi spiser.. Vores stuer er delt af en hvælving/bue.. Vi skærmer ikke af.. De ligger pænt og venter på at vi siger tak for mad, hvor de så rejser sig og kommer over.. Det tager ikke ret lang tid at lære dem det..

 

Det også på sigt sådan vi gerne vil have det. men hun forstår ikke at blive i hendes kurv i nu og der falder mange lækkeri ned når vores unger spiser:-P

men mennigen er at når Teyla og Lucas (min dreng) lære at omgåes hinanden skal skærmen også væk.

men sådan som det er nu kan jeg ikke holde øje med dem begge når jeg skal børne færdig om morgen. Og Lucas skal lære at være god ved hunden og omvendt skal Teyla lære at Lucas ikke finder det morsomt at blive bidt i numsen, når han kravler rundt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel hun er.. Men Molly (7 mdr) bryder sig heller ikke om bagagerummet.. Vi har en stationcar, hvor der er åben ind til resten af bilen, hvor der er net mellem.. Molly piver også rigtig meget når vi kører, men hun bryder sig generelt slet ikke om at køre.. Tessa ligger altid pænt, hun elsker at køre bil.. Måske er der bare nogen hunde der aldrig bliver vilde med at køre bil?

 

Det har du ret i, men håber nu ikke det bliver sådan. ved min gamle hund (carin Terrie) havde jeg en transport kasse som han også brugte som hundekurv inde. så der tænket jeg aldrig på det med at lære at køre bil, så længe han var i sin kasse var han tryg og glad ligemeget hvor den stod.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg ikek rigtig kan lide er at jeres hund skal være alene 2/3 af døgnets tid, det er meget lang tid at være uden sin flok, specielt for en lille vaps, hvor der også er børn der kræver opmærksomhed.

 

Ellers har du da modtaget nogle gode tips :5up:

 

 

Ømm hvor har jeg skrevet at henne at hun skal være så meget selv? og andre der for hvalpe arbejder og har vel også børn... men jeg ved hvad du menner og vi har også haft mange overvejelser inden. om det skulle være nu eller senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ømm hvor har jeg skrevet at henne at hun skal være så meget selv? og andre der for hvalpe arbejder og har vel også børn... men jeg ved hvad du menner og vi har også haft mange overvejelser inden. om det skulle være nu eller senere.

 

Jeg tror, at Guanomo hentyder til, at hvalpen sover for sig selv i køkken eller gang. Det tæller jo også som alenetid. Hvis I i stedet flyttede kurven ind i soveværelset, så den kunne sove sammen med jer, var der langt mindre alenetid for den. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...