Hop til indhold

Bange hund... hjælp!


Gæst Kattiie
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg har en hvid schæferhund, Lupus, på lidt over 1 år . Og han ualmindelig bange for larm i al almindelighed nærmest. Hvis man taber et eller andet på gulvet er han nærmest ved at gå ud af sit gode skind :(

Og det er ikke fordi han har været mishandlet eller noget, så ved ikke rigtig hvad det går ud på.

Men vi er jo lidt bekymrede for nytårsaften. Vi har jo indset at vi ikke kan tage nogle steder hen fordi det skal være så trygt for ham som muligt. Men det ville da være synd hvis han skulle være sindsygt bange.

 

Sidste gang det tordnede hoppede han op til mig i sofaen og rystede helt vildt... Så har vi hedigvis en dansk-svensk gårhund hvalp som slikkede ham om munden og prøvede at berolige ham :-D

 

Men hvad kan vi gøre??? Synes det er super synd at han skal være så bange. Og aktivering har vi prøvet men hans skræk er for stor til at han kan forblive rolig.

¨

Håber i har nogle ideer, det gør helt ondt indeni at se ham så bange :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

puha lyder ikke rart :(

 

Har du prøvet at fodre ham med pølser eller bacon eller sådan noget når det tordner??

Det gjorde jeg med min hvalp i starten, hver gang der var optræk til en væmmelig høj lyd/brag det være sig tog eller torden eller en stor bil der kører forbi, så proppede jeg kæften på hende med en masse gode ting så hun ikke kunne nå at reagere :blink:

 

Det virkede, hun tager torden og toglyde osv. i stiv pote :5up:

 

Nu ved jeg godt den er 1 år, men tror aldrig det er for sent at lære en hund noget.

 

Men virker alle de "almindelige" råd ikke, så vil jeg også anbefale en adfærdsbehandler fx. Anita herinde fra http://www.assist4dogs.dk hun bor i givskud :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg vil slutte mig til koret og anbefale en adfærdsbehandler!!

 

Det er virkelig pengene værd, og der kan ligge en hel masse til grund for den frygt, som det ikke er hensigtsmæssigt selv at begynde at rode med.

 

Vi har selv brugt en med rigtig gode resultater, så mon ikke også det kunne hjælpe jeres hund!!

 

Håber i finder en løsning, for det må ikke være sjovt for nogen af jer :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste og jeg har en hvid schæferhund, Lupus, på lidt over 1 år . Og han ualmindelig bange for larm i al almindelighed nærmest. Hvis man taber et eller andet på gulvet er han nærmest ved at gå ud af sit gode skind :(

Og det er ikke fordi han har været mishandlet eller noget, så ved ikke rigtig hvad det går ud på.

Men vi er jo lidt bekymrede for nytårsaften. Vi har jo indset at vi ikke kan tage nogle steder hen fordi det skal være så trygt for ham som muligt. Men det ville da være synd hvis han skulle være sindsygt bange.

 

Sidste gang det tordnede hoppede han op til mig i sofaen og rystede helt vildt... Så har vi hedigvis en dansk-svensk gårhund hvalp som slikkede ham om munden og prøvede at berolige ham :-D

 

Men hvad kan vi gøre??? Synes det er super synd at han skal være så bange. Og aktivering har vi prøvet men hans skræk er for stor til at han kan forblive rolig.

¨

Håber i har nogle ideer, det gør helt ondt indeni at se ham så bange :megaked:

 

Min tidligere hund havde samme problemer, dog i lidt mindre grad. Nytårsaften rørte ham ikke, men høje lyde inden for hjemmet var for meget for ham . Vi sørgede for en glad stemning når det skete. Hvis vi tabte en bog på gulvet og han blev usikker og fór sammen, roste vi ham og lod ham vide at det ikke var farligt .

Det hjalp i stor grad, men en adfærdsbehandler kan hjælpe MEGET i sådan en situation.

Hvis nytårsaften er en frygt hos jer, findes der en beroligende pille til hunde som dyrelægen udskriver i tilfælde af sådan en angst. Den bedøver ikke, og han er stadig vågen, men den får ham til at slappe mere af så hans nerver ikke "sidder ude på tøjet".

Held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh, stakkels vovse! :ae: I skal passe på, at hvalpen ikke "lærer" af denne adfærd, så i pludselig står med to angste hunde! Det at hvalpen går hen og slikker, er måske et tegn på, at den er utryg ved den "stores" adfærd og forsøger at dæmpe denne.

 

Nu ved jeg jo slet ikke i hvilket omfang det hele er, og hvad der ligger før, under og efter.. Så adfærdsbehandler er helt klart også mit bud!

 

Jeg vil bare lige nævne, at Mio i en alder af ca. 1 år begynde at blive angst for de mærkeligste ting i hjemmet - en tom pose faldt på gulvet, og han fløj halv-kravlende flere meter tilbage - Det går meget bedre nu, men han kan stadigvæk blive lidt utryg. Torden har han ingen problemer med. Det kan være en periode, men derfor er det jo stadigvæk vigtigt, at afhjælpe problemet så vovse ikke bliver kronisk angst/stresset.

 

Når man arbejder med at vende ubehag til noget godt, er det vigtigt at man aldrig trækker træningen længere end hunden kan følge med - mindste tegn på uønsket adfærd(angst/stress/osv) er tegn på at man er gået for hurtigt frem. Små skridt, ros, lækkert guf, normal adfærd (ingen ynk) og evt. en klikker (hvis hunden kender en sådan) er vejen frem.

 

Så en ret god video på youtube, hvor en kvinde fortæller og viser hvordan hun lærer sin hund ikke, at være bange for vaskemaskinen. Hun fortæller også hvor hun går for hurtigt frem, osv. Kan desværre ikke lige finde den, men leder videre. :???:

 

Held og lykke med det hele, håber i hurtigt får en glad og tryg vovse igen! :vinken:

 

Ang. adfærdsbehandler:

Hvis I bor i Jylland kan jeg varmt anbefale Lone Greva: http://www.hundecentret.dk

eller Pia Andersen http://www.positivtraening.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv er jeg jo ikke så meget til pilleløsningen - selvom jeg er obs på, at det kan være nødvendigt for nogle hunde.

 

Mine hunde bryder sig heller ikke om torden, og som sådan heller ikke fyrværkeri, men har ikke haft problemer nytårsaften. Vi lader fjernsyn køre på en kanal der ikke viser midnatsfyrværkeri (bare hvis nu), tænder det meste lys og ruller gardinerne ned. Herved skulle der ikke være chance for, at de lægger mærke til lydene og med tændt lys og gardiner ned ser de ikke lysglimtende, som ofte er det, der skræmmer de her tøser mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din respons på Lupus' angst er vigtig.

 

Han må ikke have lov at fordybe sig i angsten, det vil sige at han skal ikke have lov at sidde på skødet af dig. Han skal have noget andet at forholde sig til end det angstinducerende.

 

Trøst ham ikke eller vis at det går dig på, at han er bange. Bliver du selv emotionel kan du have svært ved at hjælpe ham.

 

Ja, det ER synd for ham, men det kan han ikke bruge til noget at du synes...

 

Hans daglige aktivitet skal være i balance, hvilket vil sige at han skal ud at løbe frit dagligt, bruge en masse tid på at snuse efter sit foder, lære selv/kropskontrol ved balanceøvelser, have lidt problemløsning og så naturligvis træning af øvelser.

 

I alt skal han bruge sin energi målrettet mindst 2 -3 timer dagligt på disse aktiviteter, så har han lagt en god bund du kan arbejde ud fra.

 

Undlad daglig bold/pindekast hvis disse aktiviteter varer mere end 4 - 5 kast da kasteleg kører især hyrdehundene op.

 

Hvis alt dette er i orden ville jeg kontakte en adfærdsbehandler for at få vejledning til lydtræningen.

 

Hvis det ikke er i orden er det der du kan starte og så se om der sker en positiv ændring de næste 10 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer når han bliver så bang at begynde at lege med ham eller andet der kan få angste så langt væk.

Og han løber frit dagligt...

 

Men balanceøvelser? Hvordan laver man sådan en? Fordi det kunne da være vi skulle prøve det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv er jeg jo ikke så meget til pilleløsningen - selvom jeg er obs på, at det kan være nødvendigt for nogle hunde.

 

Mine hunde bryder sig heller ikke om torden, og som sådan heller ikke fyrværkeri, men har ikke haft problemer nytårsaften. Vi lader fjernsyn køre på en kanal der ikke viser midnatsfyrværkeri (bare hvis nu), tænder det meste lys og ruller gardinerne ned. Herved skulle der ikke være chance for, at de lægger mærke til lydene og med tændt lys og gardiner ned ser de ikke lysglimtende, som ofte er det, der skræmmer de her tøser mest.

 

Nej det med pillen ville jeg også helst undgå, da jeg har været ude for en hund der blev agressiv af den (og det skal lige siges at det var den mest milde hund nogensinde).

Link til indlæg
Del på andre sites

puha lyder ikke rart :(

 

Har du prøvet at fodre ham med pølser eller bacon eller sådan noget når det tordner??

Det gjorde jeg med min hvalp i starten, hver gang der var optræk til en væmmelig høj lyd/brag det være sig tog eller torden eller en stor bil der kører forbi, så proppede jeg kæften på hende med en masse gode ting så hun ikke kunne nå at reagere :blink:

 

Det virkede, hun tager torden og toglyde osv. i stiv pote :5up:

 

Nu ved jeg godt den er 1 år, men tror aldrig det er for sent at lære en hund noget.

 

Men virker alle de "almindelige" råd ikke, så vil jeg også anbefale en adfærdsbehandler fx. Anita herinde fra www.assist4dogs.dk hun bor i givskud :5up:

 

 

Ja det kunne være vi sulle prøve det med pølser for ast få angsten så langt væk som muligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund havde samme problemer, dog i lidt mindre grad. Nytårsaften rørte ham ikke, men høje lyde inden for hjemmet var for meget for ham . Vi sørgede for en glad stemning når det skete. Hvis vi tabte en bog på gulvet og han blev usikker og fór sammen, roste vi ham og lod ham vide at det ikke var farligt .

Det hjalp i stor grad, men en adfærdsbehandler kan hjælpe MEGET i sådan en situation.

Hvis nytårsaften er en frygt hos jer, findes der en beroligende pille til hunde som dyrelægen udskriver i tilfælde af sådan en angst. Den bedøver ikke, og han er stadig vågen, men den får ham til at slappe mere af så hans nerver ikke "sidder ude på tøjet".

Held og lykke med det :)

 

Dyrlægen har bare fortalt os at vi ikke må rose i angst øjeblikket fordi det får hunden til at tro at det er "godt" at være bange:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle samme for rådene :-) Vi vil prøve nogle af de tips vi har fået først og hvis det ikke hjælper må vi jo til en adfærdsbehandler... Men hvor er det rart at have sådan et sted man kan gå hen tl hvis mn er i tvivl om noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer når han bliver så bang at begynde at lege med ham eller andet der kan få angste så langt væk.

Og han løber frit dagligt...

 

Men balanceøvelser? Hvordan laver man sådan en? Fordi det kunne da være vi skulle prøve det :-)

 

 

Dejligt han løber frit og at du forsøger at lege ham ud af situationen.

 

Balance er at han skal gå på væltede træstammer, stå, sidde, ligge på sten som er skæve, gå på stendynger, måske op på en gynge eller vippe.

 

Det hele skal foregå nærmest i slowmotion da det kræver mest af hans balanceevne og derfor giver mest mental aktivitet og træthed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...