Hop til indhold

Hvordan ville i gribe det an


Gæst awina
 Share

Recommended Posts

Men, det jeg læser du siger er altså, at hvis en hundeejer vil have vejledning i brug af kædehalsbånd (for nu at tage en der er aktuel på debatten) så går du ind og vejleder uden at forsøge at "vende" hundeejeren. For h*n skal jo rådgives der hvor h*n er og ikke have påduttet din mening om kædehlasbånd. Skal jeg forstå det sådan?

 

Nu er der i mine øjne forskel på at give en hund kædehalsbånd på, og det at lade den sove ude på gangen der støder op til soveværelset.

 

TS har beskrevet deres hverdag, hvor hun aktivt tilbring 4-5 timer sammen med sin hund, og dette er mere end mange andre gør. Og om hunden ligger lige uden foran soveværelset eller inde i soveværelset, det kan jeg altså ikke se nogen grund til at blæse helt ud af proportioner...

 

I denne tråd har alle gjort opmærksom på deres holdning til emnet, så det er jo ikke fordi at TS ikke ved hvad folks holdning, men det virker ikke til at TS har tænkt sig at skifte mening, og så syntes jeg ærlig talt at man så i stedet bør vejlede TS hvordan hun bedst muligt gør det hun alligevel har tænkt sig at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mig du kalder TS?

 

Jeg er godt nok ikke enige med jer, jeg mener absolut ikke at at være alene hjemme mens vi er på arbejde, er det samme som at sove foran soveværelsesdøren.

 

Min gamle hund havde meget svært ved at være alene, det gik først rigtig godt da han blev en gammel dreng, men han havde da absolut ingen problemer om natten. Lige så snart jeg gik i seng (han havde hele huset og det får Nemo også når han er voksen) lagde han sig foran min dør og snorkede. Han vidste nøjagtig hvor jeg var og at jeg ikke kunne komme ud uden han opdagede det og det var nok. Så nej jeg er ikke enige i at det er det samme som at være alene hjemme.

 

Jeg vil gerne se den hund som håndteres og aktiveres korrekt men får ar på sjælen af ikke at sove i soveværelset, det tror jeg simpelthen ikke på. Og nej jeg vil ikke have ham hverken i seng eller soveværelse og jeg er målløs over den reaktion.

 

Og jeg vil dælme ikke sammenlignes med kædehalsbånd, dét er langt ude.

 

Nå men hvis nogen ikke syntes det er mishandling af dyret så kunne vi måske få nogle flere brugbare råd på banen.

 

Jeg kunne fx også sætte en plade/gitter for det nederste af døren og så lade døren stå åben, men det hjælper stadig ikke på hvordan min datter skal gøre hvis hun står op.

 

Hvis hun som en skriver herinde skal sidde ved ham til han sover igen, er det så ikke netop at signalere at han godt må vågne nu, han er jo kun en hvalp og har han sovet en time og bliver vækket vil han jo hoppe rundt.

Bør hun ikke ignorere ham så han lærer hun ikke kommer for ham, så tror jeg nemlig han bare vil sove videre!!

Link til indlæg
Del på andre sites

hov Ragdoll: Du havde allerede skrevet det med gitteret, det havde jeg ikke lige set. Det er en god ide, som overgang til at lukke døren.

 

Jeg har gitre bruger dem til min datters værelse, da jeg ikke stoler på hun altid husker at lukke døren og der er for meget på et teenage værelse som ikke er godt for ham. Jeg har splittet en høj kaningård ad :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mig du kalder TS?
TS = trådstarter :-)

 

Jeg er godt nok ikke enige med jer, jeg mener absolut ikke at at være alene hjemme mens vi er på arbejde, er det samme som at sove foran soveværelsesdøren.

Det kan sagtens være frustrende at sove alene velvidende at "flokken" ligger i rummet ved siden af uden at man kan komme ind til dem.

 

Min gamle hund havde meget svært ved at være alene, det gik først rigtig godt da han blev en gammel dreng, men han havde da absolut ingen problemer om natten. Lige så snart jeg gik i seng (han havde hele huset og det får Nemo også når han er voksen) lagde han sig foran min dør og snorkede. Han vidste nøjagtig hvor jeg var og at jeg ikke kunne komme ud uden han opdagede det og det var nok. Så nej jeg er ikke enige i at det er det samme som at være alene hjemme.

Okay.

 

Jeg vil gerne se den hund som håndteres og aktiveres korrekt men får ar på sjælen af ikke at sove i soveværelset, det tror jeg simpelthen ikke på. Og nej jeg vil ikke have ham hverken i seng eller soveværelse og jeg er målløs over den reaktion.

Hvem snakker om ar på sjælen??

 

Hvilken reaktion er du målløs over?

 

Og jeg vil dælme ikke sammenlignes med kædehalsbånd, dét er langt ude.

 

Nå men hvis nogen ikke syntes det er mishandling af dyret så kunne vi måske få nogle flere brugbare råd på banen.

Undskyld, men jeg kan altså ikke lade være med at føle at du tager tingene lidt for personligt. Jeg tror bestemt ikke at nogen mener det er mishandling - der findes alt for mange værre tilfælde, så jeg tror slet ikke nogen sidesætter dette med mishandling. Men jeg tror til gengæld at rigtig mange tænker på hvad hunden ville synes var bedst, hvis den selv kunne vælge. Og dét tager folk ikke udgangspunkt i. Det er ikke for at antyde at du mishandler din hund.

 

Jeg kunne fx også sætte en plade/gitter for det nederste af døren og så lade døren stå åben, men det hjælper stadig ikke på hvordan min datter skal gøre hvis hun står op.

 

Hvis hun som en skriver herinde skal sidde ved ham til han sover igen, er det så ikke netop at signalere at han godt må vågne nu, han er jo kun en hvalp og har han sovet en time og bliver vækket vil han jo hoppe rundt.

Bør hun ikke ignorere ham så han lærer hun ikke kommer for ham, så tror jeg nemlig han bare vil sove videre!!

Hvis han ikke vågner, når hun går ud, skal hun selvfølgelig heller ikke sætte sig hos ham. Hvis han derimod vågner og står op, skal han muligvis hjælpes til at falde til ro igen. Og der tror jeg det er en rigtig god ide at hun lige viser ham til rette og får ham til at falde til ro.
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg havde ikke lige luret ts var trådstarter :roll: sorry

 

vi bruger altså en del mere end 4-5 timer aktivt med Nemo.

 

Foruden nat og arbejde er der en af os der "har ham" resten af døgnet, hvilket vil sige at hvis han sover har han selvfølgelig fred, men vil han noget andet så får han det

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg ikke, den sover under trappen til første sal,det er faktisk sjældent den gider rejse sig når vi kommer ned.

Den ved jo udmærket at den ikke skal ud med det samme.

Og sådan har det været med alle de hunde jeg har haft.

 

Jamen så har du jo svaret der. Din hund har erfaret at de ikke "får dig" om morgenen, så hvorfor rejse sig og hilse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der i mine øjne forskel på at give en hund kædehalsbånd på, og det at lade den sove ude på gangen der støder op til soveværelset.

 

TS har beskrevet deres hverdag, hvor hun aktivt tilbring 4-5 timer sammen med sin hund, og dette er mere end mange andre gør. Og om hunden ligger lige uden foran soveværelset eller inde i soveværelset, det kan jeg altså ikke se nogen grund til at blæse helt ud af proportioner...

 

I denne tråd har alle gjort opmærksom på deres holdning til emnet, så det er jo ikke fordi at TS ikke ved hvad folks holdning, men det virker ikke til at TS har tænkt sig at skifte mening, og så syntes jeg ærlig talt at man så i stedet bør vejlede TS hvordan hun bedst muligt gør det hun alligevel har tænkt sig at gøre.

 

Og jeg kan ikke se forskel i princippet på at rådgive en hundeejer i det ene eller det andet pga. at vedkommende alligevel ikke har tænkt sig at gøre andet end h*n fra starten havde tænkt sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg havde ikke lige luret ts var trådstarter :roll: sorry

 

vi bruger altså en del mere end 4-5 timer aktivt med Nemo.

 

Foruden nat og arbejde er der en af os der "har ham" resten af døgnet, hvilket vil sige at hvis han sover har han selvfølgelig fred, men vil han noget andet så får han det

Helt i orden :-D

 

Jeg kan ikke helt følge dig i det sidste du skriver. Fordi I bruger mange timer sammen med ham om dagen, er det ikke ensbetydende med at han kan klare at være alene om natten.

 

Nu kommer det måske til at føles som om du skal stå mig til regnskab for dine beslutninger, men det skal du overhovedet ikke. Jeg synes bare det er virkelig hyggeligt med hund i soveværelset og når dyret nu har det bedst med at have muligheden for at sove sammen med jer, så forstår jeg ikke at man vil nægte den det og begrunde det med at man bruger mange timer på hunden om dagen.

Men det er som sagt dit eget valg, jeg synes bare du skulle have mulighed for at se det fra en anden vinkel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Nu kan jeg forstå, at man nu mener at hvis hunden er lukket væk fra en om natten, så regnes det som om den er alene hjemme.

Hvordan kan det så være den ikke reagerer på samme måde som hvis man har været hjemme fra nogle timer.

Er det ikke fordi hunden føler at den alligevel er sammen med flokken?

 

Det vil jeg egentligt godt svare på eftersom jeg også er een af dem der mener at hvis hunden lukkes i bryggers/køkken whatever så anser jeg det som alenetid.

 

Til det markerede: Det er der jo lige præcis rigtig mange hunde der netop gør :blink:

 

Det er netop de hunde der piver, klynker, kradser på døren, urinerer mv

 

Jeg kender fx een hund der hele sit hvalpeliv har været lukket ude i bryggers. Den gør og gør og gør - men menneskene er da ligeglade for de kan jo ikke høre hunden :shock:

 

Ja i mine øjne er det en hund der "mangler" sin flok.

 

Og det er klart der er en forskel på hvorvidt hunden "tvinges" til at sove et bestemt sted end hvorvidt hunden af egen fri vilje vælger stuen. Hunde er individuelle.

 

Men generelt set, så forstår jeg ikke hvorfor en hvalp absolut skal sove i bryggers/køkken mv.

 

Hvalpen finder hurtigt ud af at sove når den træt også om natten på trods af forstyrrelser.

Redigeret af jeanett25
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
jeg havde ikke lige luret ts var trådstarter :roll: sorry

 

vi bruger altså en del mere end 4-5 timer aktivt med Nemo.

 

Foruden nat og arbejde er der en af os der "har ham" resten af døgnet, hvilket vil sige at hvis han sover har han selvfølgelig fred, men vil han noget andet så får han det

 

 

Det med døgnet var bare et gennemsnit af en almindelig hverdag for en hund hvis mennesker arbejder. Jeg nævnte jo netop ikke noget om hvor længe du havde hunden ude - netop fordi jeg ikke mener det er relevant ift at hunden tilbringer natten alene.

 

Uanset om i så var sammen med hunden hele dagen uafbrudt, så mener jeg ikke man skal tvinge hunden til at være alene uden den er blevet vænnet og gjort tilpas med det først. :blink:

 

Jeg mener, hvorfor ikke bare vente til han er lidt ældre og muligvis selv vælger sit sovested og hvor døren indtil jer derved aldrig behøver og lukkes?

 

Du nævner noget med din gamle hund - i mine øjne kan du netop IKKE generalisere. Nogle hunde har det fint med at sove alene andre ikke. Det samme med så mange andre ting.

 

Min holdning er den samme om før uanset hvor målløs du bliver over det. :-D

 

Jeg mener ikke en hvalp skal afskæres fra sin folk både nat og dag.

 

Med tid kan man så lære hunden at have det godt i et rum og have lyst til at sove der. Ligesom med alene hjemme, men man kan ikke forvente en hovsa løsning er holdbar. Men selvfølgelig kan man være heldig :-D

 

Det er en holdningssag og lad venligst være med at beskylde mig for at kalde dig mishandler. :blink: Det mener jeg ikke du er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle i have fået jer en spidshund i stedet - vores gider i hvert fald ikke sove i sengen :-D

 

Har læst hele tråden, men måske er jeg sprunget et svar over? - var det ikke en ide med det gitter foran den åbne dør?

 

Ellers synes jeg i skal sætte noget midlertidigt op så hvalpen ikke kan komme under sengen og så prøve at sætte hans kasse ud i gangen, åben, og så se hvad der sker? Også lade døren til soveværelset være åben - så finder du vel nemt ud af om han er gladest for at sove i kassen, eller ved dig..

 

Jeg har jo faktisk holdt på at jeg ikke gad sove med hunden i sengen..... men øhmn.. :oops:

Det gør han nu heller ikke, men det kom sig af at han et par gange har tisset på sengen, det var jo det eneste sted han ikke kom. Ok, tænkte jeg, så hellere en hund i fodenden, så der lagde vi ham et par gange, han kravlede så i stedet hen på kattens stol :rolleyes: Men ikke mere sengevædderi!

 

Ellers, vil din datter ikke have hunden inde ved hende?

Alle vores hunde og katte har hele min barndom sovet på skift inde ved mig. Og ingen er endnu døde af at have tygget i mit legetøj, og jeg har haft nyfødte hvalpe derinde - fra fødsel til afhentning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hovsa løsning?? :confused: der er absolut ingen hovsa løsninger her!

 

Nu er der ikke legetøj på min datters værelse, da hun er 16, der er tilgæld en masse farlige ting og en masse ting som hun ikke vil tilgive ham hvis han æder.

 

Nej jeg er så så heldig at Nemo slet ikke har noget imod at sove på sin soveplads som ikke er i soveværelset. Der er nu gået 3 nætter.

 

Han har fået et dejligt stykke lammeskind og han søger selv til det når han er meget træt. Inden jeg går i seng går vi ud og tisser og så sidder vi 1 minut og nusser godnat på lammeskindet. Så går jeg i seng. Han ligger sig ned og sover, ingen piv, ingen vandren rundt (har trægulv og kan høre ham) faktisk sover han bedre nu.

Jeg sætter mit vækkeur, så jeg er sikker på ikke at vente for længe, kommer ud og siger godmorgen og så ud og tisse.

 

Så jeg havde ikke nø' at købe en spidshund, jeg har en dejlig hund, som er helt tryg når han ved hvor vi er og har sin soveplads.

 

(datteren har her den første tid fået besked på at gøre sig færdig på toilettet inden jeg går i seng og så ikke komme ud med mindre det er strengt nødvendigt, så når vi har set det går fint lidt tid, så tilføjer vi denne midlertidige forstyrrelse)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til Lonny.

 

Det er langt fra alle der vil have dyrene i deres seng og jeg er så en af, er da glad for at jeg kan få gode råd aligevel, selvom jeg nu åbenbart er dybt uansvarlig!!!

 

Enig, man får gode råd her i forummet :-) Både for og imod råd, som man så selv kan sortere i, ud fra hvad man selv føler passer til ens eget temperament, og situation.

 

Vores første hund, var alle steder i huset, også i vores seng(e) nogen gange hos os, andre gange i børnenes senge.

 

Da han ikke var mere ( han blev 14 år ) ja da besluttede vi, at fremtidige hunde ihvertfald ikke skulle være i vores seng. Nr 2 hund kunne dog stadig være i hele huset, da det hus ikke gav de store mulighedder for indskrænkning. Men sengen måtte den altså bare lære, at det var vores.

 

Han blev så ikke så gammel, men det er en helt anden, og trist historie.

 

Odin, som nu er en gammel hund, ja ham har vi fra start lært at sove uden for vores soveværrelse. Han kan dog frit bevæge sig i hele resten af huset, bortset her den sidste månedstid, hvor vi jo stod med 2 nye hunde som lige skulle vænnes til hinanden. Men nu er vi igen ved at kunne lade dørene stå åbne rundt om :-D ihvertfald om dagen. Hen ad vejen kan de nok igen stå åbne om natten også.

 

Vi prøvede at lade Odin og Lady være, da vi gik til ro i går, men Lady gik selv ud og lagde sig sammen med Balou, og nåe ja, så lukkede vi døren ud til dem, og lod dem sove der, og Odin kunne så lægge sig det sted i huset han havde lyst. Han har jo altid været vandt til at sove "alene"

 

Så man kan vel sige, at det der er ret for den ene, er vrang for andre. Men er man selv i tvivl, så er det da super, at kunne få råd, og forskellige syn på sagen, et sted som her. Så kan man tage det man kan bruge, og smide resten efter bussen.

 

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender fx een hund der hele sit hvalpeliv har været lukket ude i bryggers. Den gør og gør og gør - men menneskene er da ligeglade for de kan jo ikke høre hunden :shock:

 

Ja i mine øjne er det en hund der "mangler" sin flok.

 

:cry::cry::cry: bliver helt ked af at læse det. Tænk bare at stå og gø hele dagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...