Hop til indhold

Hvorfor ikke hviden?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes på et tidspunkt at jeg har hørt at hviden skulle ophæve virkningen af blommen, men at dette problem skulle blive løst hvis man giver hele ægget inkl. skallen, men om det passer -og hvilken virkning der i såfald er tale om, har jeg virkelig ingen anelse om :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nogle meget mærkelige billeder i mit hoved lige nu :genert::lol:

 

:lol: Ja, sikke nogle fantasier, den bemærkning kunne afføde. Men ikke desto mindre er det sandt. Et ganske forsigtigt bank med ægget imod køkkenvasken, og hun kommer strygende i fuldt firspring fra den anden ende af haven.

 

Kunne man ikke opfinde en hundefløjte, der lyder som et æg? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men jeg er ret hysterisk med æg, og bruger næsten kun dem der fås flydende i plastik - og så bliver de oven i købet stegt igennem på begge sider inden jeg sætter tænderne i dem! :oops:

 

Hvordan undgår i salmonella, hvis i giver hele rå æg med skal på?! :confused:

 

Jeg er også hysterisk, men nok mere generelt :-D

 

Jeg spiser rå æggeblommer (fra skal, ikke fra plastik) til min tatar, og jeg elsker æggeblomme rørt med sukker, ordentlig lagkagecreme, ordentlig is etc, og jeg har til dato ikke haft nogen uheldige oplevelser med æg (men til gengæld adskillige gange med pizzariaer etc) - så jeg ville nok tage det roligt. Plastikæg er totalt sterile, så du behøver ikke stege dem.

 

Petrine får også æg - min mor siger det med hviden, jeg tror det er gammel overtro, kan ikke selv se noget fornuftigt i at undgå hviden (mennesker bør undgå blommen.....siger helse-fanatisk veninde)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Plastikæg er totalt sterile, så du behøver ikke stege dem.

 

 

Blot til oplysning, så er plastæg ikke sterile. De er "kun" pasteuriseredel ligesom mælk. Dvs varmebehandlede ved 63 g C og skal derfor holdes på køl. De er tilsat et par småting for at kunne tåle de 63 g C.(salt,cirtonsyre, m.m.)

Men sterile er de ikke. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, altså... Jeg har også hørt, at hundene ikke må få hviden. Men husker ikke om jeg læste det i forbindelse med drægtighed, da min ældste skulle have hvalpe? Hvis hundene får tilbudt kogt æg, går de selv meget fint uden om hviden.

 

Men altså... mon ikke det går meget fint med et helt æg, når nu det går så udmærket for Mikkel?

Jeg mener at en dyrlæge har sagt det til mig

 

Og så fandt jeg det. I Esther Kofods bog "Min hund skal have hvalpe" fra 1984 står i afsnittet omkring fodring af den drægtige tæve (side 121): "Rå æggeblomme, rørt med lidt af de kalkpulver, tæven skal have i løbet af dagen, plus lidt sukker for at få det til at glide ned, er et udmærket tilskud med et stort protein-indhold. Giv aldrig rå æggehvide".

 

En reel forklaring gives ikke, men der er altså nogen der mener det ikke er godt. Men altså kun i forbindelse med drægtighed.

tak

 

Ved stort indtag af æg (og dermed æggehvide), risikerer man at jern bliver svært tilgængeligt for kroppen, pga. et protein i æggehviden hvortil jern binder sig.

B-vitaminet biotin bindes til avidin i æggehviden, og kan derfor heller ikke optages i kroppen.

 

Kan være det er derfor.

 

http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Diaetistforum/Varekundskab/Aeg/Opbygning/Index.htm?ID=10684

 

Udover dét er det noget pjat at skille æggene før hunden får dem. Jeg slår dem ikke engang ud for kræet. :blink:

Tak for link:5up:

 

Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men jeg er ret hysterisk med æg, og bruger næsten kun dem der fås flydende i plastik - og så bliver de oven i købet stegt igennem på begge sider inden jeg sætter tænderne i dem! :oops:

 

Hvordan undgår i salmonella, hvis i giver hele rå æg med skal på?! :confused:

Jeg hælder kogende vand over æggene;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med hundene var også bare mine dyr der blev ment - underforstået; jeg syntes "hundene" dækker over de bedste af slagsen = mine to bananer.

 

Og det med æggesnaps, det elskede jeg også en gang. Husker stadig i de glade 80'ere hvor jeg kom stakåndet og knæskrabet hjem fra skole, og min søster syntes vi skulle hygge os og lavede æggesnaps. Men nu er tanken om det ikke længere så tiltrækkende. Ved ikke engang hvorfor. Måske jeg skulle prøve at smage igen og se om jeg faktisk stadig elsker det uden at kunne huske.

 

Så tror jeg egentlig også jeg vil prøve at servere et styk råt til hver af tøserne. Nægter at tro på den mindste tosse kan finde ud af det, da hun næsten nægter at knuse noget som helst.

Jeg elsker det stadig, men efter operationen kan jeg ikke tåle sukker mere.. Og æggesnaps smager ikke ligeså godt med sødemiddel i..det halve af fornøjelsen er sukkeret der knaser mellem tænderne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det glæder jeg mig til at give Buddha, et helt æg! Havde heller ikke tænkt på æg som hundesjov.

 

Ikke for at sende tråden tilbage til det som det ikke handler om... men jeg misforstod engang i min pure ungdom det med æg i håret, jeg puttede hviden i (man skal kun bruge blommen), mit hår blev meget meget stift og havde ret svært ved overhovedet at få vasket det ud igen :oops:

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker det stadig, men efter operationen kan jeg ikke tåle sukker mere.. Og æggesnaps smager ikke ligeså godt med sødemiddel i..det halve af fornøjelsen er sukkeret der knaser mellem tænderne :mrgreen:

 

Jeg kan en god opskrift på is uden sukker? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg blev ikke ret meget klogere, spørger min nuværende dyrlæge.

 

Og ærlig talt er jeg ked af at tråden er spammet til:cry:

 

Undskyld:ae:

 

På alle barf siderne kan man læse om at man kan give sin hund rå æg, gerne med skal og det hele:-D

 

Mine hunde har altid fået et råt æg i ny og næ, så jeg kunne ikke forestille mig at det ville være et problem:-D

 

Men det skader ikke at høre dyrlægen ad :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det glæder jeg mig til at give Buddha, et helt æg! Havde heller ikke tænkt på æg som hundesjov.

 

Jeg prøvede i sidste weekend, og det var egentlig ikke så sjovt, som jeg havde forestillet mig, selvom jeg ikke rigtig ved, hvad jeg havde forestillet mig :hmm:

 

Han spiste forøvrigt hele ægget, da han havde fået hul på det - OGSÅ skallen :shock: Dét havde jeg egentlig ikke lige forventet. Er det normalt? Jeg går ikke ud fra, der sker noget ved det, eftersom Elvis stadig lever ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede i sidste weekend, og det var egentlig ikke så sjovt, som jeg havde forestillet mig, selvom jeg ikke rigtig ved, hvad jeg havde forestillet mig :hmm:

 

Han spiste forøvrigt hele ægget, da han havde fået hul på det - OGSÅ skallen :shock: Dét havde jeg egentlig ikke lige forventet. Er det normalt? Jeg går ikke ud fra, der sker noget ved det, eftersom Elvis stadig lever ...

 

Ikke så sjovt? Ææævv... :blink:

Kan læse at flere andre også giver med skal, så nej det burde der ikke ske noget ved.

 

Jeg blev ikke ret meget klogere, spørger min nuværende dyrlæge.

 

Og ærlig talt er jeg ked af at tråden er spammet til:cry:

 

Undskyld..... Men vi vil gerne høre svaret fra dyrlægen, tror nu heller ikke at der skulle ske noget ved hviden (andet end det indlæg om drægtige hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående æg, så anbefales man jo altid, at det skal være hele æg, der er proppet i hundefoderprodukter, ikke kun æggeblomme eller æggehvide - så kan umuligt tro, at der skulle være noget specielt skræmmende forbundet med æggehvide? Møffe tog nu heller ikke skade, da han fik rester af æggehvide, fra da jeg bagte kage (og det viste sig så, at man skulle bruge hviden senere, så han fik også lige nogle blommer :oops: jeg er en idiot til at læse opskrifter!).

 

Det havde dog lige været en tur i mikroovnen for varmens skyld - kendte ikke så meget til salmonella-halløjet, så better safe than sorry :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man -som menneske-- spiser 20 rå æggehvider om dagen, så kan man risikere at få b-vitaminmangel...

Jeg ved ikke om det samme gælder for hunde.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Biotin

 

Det er indholdet af avidin i RÅ æggehvide, der binder biotin som er et b-vitamin (B8).

 

Når hviden bliver varmebehandlet, så ødelægges avidinet.

 

 

--Jeg tror, at hvis en meget lille hund spiser flere rå æg daglig, så kan den muligvis tage skade.. Man kan evt. give en skefuld ølgær ved siden af:-P...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man -som menneske-- spiser 20 rå æggehvider om dagen, så kan man risikere at få b-vitaminmangel...

Jeg ved ikke om det samme gælder for hunde.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Biotin

 

Det er indholdet af avidin i RÅ æggehvide, der binder biotin som er et b-vitamin (B8).

 

Når hviden bliver varmebehandlet, så ødelægges avidinet.

 

 

--Jeg tror, at hvis en meget lille hund spiser flere rå æg daglig, så kan den muligvis tage skade.. Man kan evt. give en skefuld ølgær ved siden af:-P...

 

..... Det har jeg faktisk forklaret, endda med en "bedre" kilde en wiki :mrgreen:

 

 

"Problemet", som jeg ser det, opstår næppe ved hunde i al almindelighed.

Men er hunden drægtig, kan jeg sagtens forestille mig at hvalpene i maven kommer til at mangle et og andet. Dog stadigvæk ved flere æg end bare et enkelt i ny og næ.

Link til indlæg
Del på andre sites

..... Det har jeg faktisk forklaret, endda med en "bedre" kilde en wiki :mrgreen:

 

 

"Problemet", som jeg ser det, opstår næppe ved hunde i al almindelighed.

Men er hunden drægtig, kan jeg sagtens forestille mig at hvalpene i maven kommer til at mangle et og andet. Dog stadigvæk ved flere æg end bare et enkelt i ny og næ.

 

Jaha... det er jeg ikke i tvivl om... Men du druknede i spam... :mrgreen::roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...