Hop til indhold

Udmattet efter træning


Petrine
 Share

Recommended Posts

Hvor udmattet er det normalt at blive efter træning? Petrine går til 1½ times lydighed og 1½ times agillity, de sidste 15 minutter orker hun ikke mere, når vi kommer hjem falder hun om og sover tungt (drømmer intenst) - er det helt normalt? Synes jeg har stimuleret hende og oplevet mange spænende ting i hverdagen, så er lidt forundret over at lydigheden som ikke er specielt fysisk kan være så udmattende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Izzie gør det samme :blink:

 

Sidst i træning holder hun på med at lytte efter hvad jeg siger :rolleyes: men der er altid energi til at lege :mrgreen:

 

Når vi så kommer hjem, så går hun HELT kold :lol: og sover resten af dagen væk. Så efter sådan en træning behøver hun bare en lille gåtur om eftermiddagen :blink:

 

Tror egentlig det er meget normalt :engel: de blir jo psykisk udmattede, og bearbejder tingene i drømmene...vil jeg da tro!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg kender ikke problemet :blink:

 

 

synes mine er glade og friske efter træning

 

dengang min dreng var yngre kunne jeg sagtens cykle en lang tur eller gå et par timer for efter at tage til træning og søge spor,felt lydighed rondering bidetræning osv når vi så kom hjem tro mig ikke hunden blev ved med og tigge om vi skulle lave noget selv så mange timers aktivering

 

den eneste forskel jeg kan se efter træning er at de virker mere stimulerede og veltilpassede

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor udmattet er det normalt at blive efter træning? Petrine går til 1½ times lydighed og 1½ times agillity, de sidste 15 minutter orker hun ikke mere, når vi kommer hjem falder hun om og sover tungt (drømmer intenst) - er det helt normalt? Synes jeg har stimuleret hende og oplevet mange spænende ting i hverdagen, så er lidt forundret over at lydigheden som ikke er specielt fysisk kan være så udmattende.

 

Husker I at holde pauser undervejs? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan nu godt være normalt at din hund er træt. Det har også noget at gøre med hvor høj en kondition din hund er i. Begge mine hunde kører meget højt til træningen og de bliver ikke bare sådan lige trætte,men de kører også konditions træningen ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, vi er blevet bedre til det, tager pause hvert kvarter, men hun er stadigt fuldstændigt flad. Var til træning 11-1230, hun har ligget bevidstløs siden, vi gik ud, da vi kom hjem vågnede hun først da vi var helt inde...synes hun bliver lidt for flad af træning.

 

Fysisk træning.

Dét giver fysisk overskud til at klare mere, og giver dermed også "luft i regnskabet" til at køre på i længere tid, både med kroppen og med hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder ikke som om, at hun mangler fysisk aktivitet. Mon ikke hun bliver mindre træt, når hun vænner sig mere til at træne? :-) Da jeg startede med at træne med Tyson, var han også helt kvæstet bagefter, men det er ikke så slemt mere, nu hvor han er mere vant til det. Udover at vi går til agility og dogdancing et par gange om ugen, træner jeg også lidt herhjemme hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan svømme i 30 minutter (uden pause) og gå i to timer og IKKE være træt når hun kommer hjem, synes selv det er ok kondi - skal hun motionere mere?

 

Øhmm...... Jeg ville ikke betegne det for ret meget.

At svømme er ganske vist fin træning. Men at gå giver ikke en videre stærkere fysik, medmindre du går lange og mange ture, i løst sand og lignende.

 

Højere intensitet, og længere tid.

DOg skal der naturligvis arbejdes op mod dét, men dét ved du forhåbentlig i forvejen. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmm...... Jeg ville ikke betegne det for ret meget.

At svømme er ganske vist fin træning. Men at gå giver ikke en videre stærkere fysik, medmindre du går lange og mange ture, i løst sand og lignende.

 

Højere intensitet, og længere tid.

DOg skal der naturligvis arbejdes op mod dét, men dét ved du forhåbentlig i forvejen. :blink:

 

Jeg vil så mene at to timer gåtur i træk er meget for så lille en hund. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rasmus modsat :engel:

Hvordan i alverden kan det være rasmus modsat, når man i alle andre sammenhænge ganske udemærket er klar over at det er det fysiske overskud der skal til, for at muliggøre et mentalt overskud.

 

....at fysisk træning er vejen derhen. Og at den fysiske træning muliggør endnu mere/mere intensiv træning.

 

 

Forklaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan i alverden kan det være rasmus modsat, når man i alle andre sammenhænge ganske udemærket er klar over at det er det fysiske overskud der skal til, for at muliggøre et mentalt overskud.

 

....at fysisk træning er vejen derhen. Og at den fysiske træning muliggør endnu mere/mere intensiv træning.

 

 

Forklaring?

 

Fordi det er en lille hund og den blir hurtigere træt, og fordi du bare altid skal sige det modsatte af alle andre :lol: det morer mig sådan set bare :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi det er en lille hund og den blir hurtigere træt, og fordi du bare altid skal sige det modsatte af alle andre :lol: det morer mig sådan set bare :engel:

 

 

en lille hund bliver da ikke hurtigere træt end en stor :confused: Karla kunne gå herfra og til månen tror jeg - uden at blive træt... jeg er enig med wiechert om, at det handler om træning...

 

Karla tager sig da altid en lur efter vores træningshold, men er ikke udmattet som sådan... da hun var hvalp var hun, men nu om dage er hun ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

en lille hund bliver da ikke hurtigere træt end en stor :confused: Karla kunne gå herfra og til månen tror jeg - uden at blive træt... jeg er enig med wiechert om, at det handler om træning...

 

Karla tager sig da altid en lur efter vores træningshold, men er ikke udmattet som sådan... da hun var hvalp var hun, men nu om dage er hun ikke...

 

Nej, der vil jeg nu også give dig fuldstændig ret. Jeg mener, Karla er nok noget mindre end Bassen, men jeg vil da næste lægge hovedet på blokken på, at hun til enhver tid kunne køre Bassen totalt flad. Hun er mere adræt og har sandsynligvis også en noget mere top tunet kondi end den fede Berner.

 

Jeg tror bestemt ikke, at det hænger sådan sammen at en stor hund ikke bliver så træt som en mindre. Det handler vist i store træk om, hvilken form hunden er i...stor eller lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, vi er blevet bedre til det, tager pause hvert kvarter, men hun er stadigt fuldstændigt flad. Var til træning 11-1230, hun har ligget bevidstløs siden, vi gik ud, da vi kom hjem vågnede hun først da vi var helt inde...synes hun bliver lidt for flad af træning.

 

Det synes jeg også det lyder som.

 

Træning/oplevelser skal være stimuerende og tilfredsstillende - ikke udmattende.

 

Kan du ikke tage hjem efter halvdelen af tiden?

 

Jævnlig udmattelse er ikke sundt, det tærer på kroppen

Link til indlæg
Del på andre sites

Mentalt aktivitet skal jo lige som fysisk aktivitet trænes op, ved at man starter ud i kortere tid, og så stille og rolig øger tiden.

 

Nu ved jeg ikke om Petrine i forvejen er vant til at træne på den måde I gør, men måske mangler hun tilvænning i at træne på den måde, og derfor tager det så hårdt på hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmm...... Jeg ville ikke betegne det for ret meget.

At svømme er ganske vist fin træning. Men at gå giver ikke en videre stærkere fysik, medmindre du går lange og mange ture, i løst sand og lignende.

 

Højere intensitet, og længere tid.

DOg skal der naturligvis arbejdes op mod dét, men dét ved du forhåbentlig i forvejen. :blink:

 

Hvor meget mener du jeg kan okse rundt med hende? Jeg er dybt bekymret over hendes små ben, når jeg tager et skridt så tager hun 10, men samtidigt er hendes manglende udholdenhed det mest belastende ved hende (hun bliver træt længe før vi gør), så kunne være fedt, hvis jeg turde rende med hende noget mere. Før vi tog til Norge trænede hun op til bjergklatring, men af bare bekymring for slidtage trænede hun ned igen da vi kom hjem :oops:

 

Er dybt bekymret over det Ninjamor siger - frygter lidt at det er mange mennesker + mange hunde som udmatter hende, men uanset så vil jeg gøre mere ud af pauserne!

 

Hun har trænet mentalt før, bare alene uden larm/forstyrrende hunde/anmasende trænere, synes hun er mest træt efter lydighed, som fysisk er betydeligt mindre anstrængende end agility, men her er træneren anmasende og de andre hunde MEGET forstyrrende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget mener du jeg kan okse rundt med hende? Jeg er dybt bekymret over hendes små ben, når jeg tager et skridt så tager hun 10, men samtidigt er hendes manglende udholdenhed det mest belastende ved hende (hun bliver træt længe før vi gør), så kunne være fedt, hvis jeg turde rende med hende noget mere. Før vi tog til Norge trænede hun op til bjergklatring, men af bare bekymring for slidtage trænede hun ned igen da vi kom hjem :oops:

 

Er dybt bekymret over det Ninjamor siger - frygter lidt at det er mange mennesker + mange hunde som udmatter hende, men uanset så vil jeg gøre mere ud af pauserne!

 

Hun har trænet mentalt før, bare alene uden larm/forstyrrende hunde/anmasende trænere, synes hun er mest træt efter lydighed, som fysisk er betydeligt mindre anstrængende end agility, men her er træneren anmasende og de andre hunde MEGET forstyrrende.

 

Hvis lydighedstræningen er så krævede, hvad så med at bruge halvdelen af tiden og så gå hjem?

 

Og/eller holde større afstand til de øvrige hunde/personer på holdet.

 

Hvis trænerne ligefrem er anmassende kan du sige fra overfor dem på en neutral/venlig måde.

 

Du bør måske overveje om hun overhovedet er klar til at gå til denne form for træning.

Træning skulle gerne være givende, motiverende og ikke give anledning til bekymring for din hund.

 

Uanset hvad, med tiden vil hun blive mindre træt.

 

Når jeg selv starter træningssæsonen op (som instruktør) er jeg ikke mange sure sild værd bagefter de første gange fordi jeg er så super koncentreret og på alt hvad der sker.

Jeg er ikke til meget efter sådanne 4 timer. Men efter nogen tid vænner jeg mig jo til det igen. Sådan er det også med hunde, de lærer at klare mosten og slappe mere af i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg startede ude ved Pia var Karla ganske ung - 6-7 mdr mener jeg. Vi arbejdede meget med pausetid. Det har givet pote :-D... Vi medbringer tæppe, vandskål og tyggedims med til træning og bliver det for meget for lille kræ "beder" hun om pause...

 

Så går vi på tæppet, hvor der er ro til at ligge og gnaske lidt koncentreret i tyggepinden... Dette vendte en del hoveder da vi trænede lydighed i DCH regi, men for Karla var det vigtigt, at vi kunne tage pauser når vi var til træning med så utroligt mange andre hunde...

 

Det er ikke ret tit hun beder om pauserne mere, når vi er til agility bliver jeg nødt til at insistere på dem - ellers ville hun slet ikke holde pause det lille kræ, og de er sjældent hverken så lange eller så "koncentrerede" som de var da hun var yngre... Nu om dage kan pausen sagtens bare være et par minutters kæl mellem mors ben. Men tæppet og tyggepinden er der, hvis hun får brug for det...

 

Men måske var det en ide? at skabe et "pausested" hvor man ikke behøver at forholde sig til alt det der foregår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...