Hop til indhold

Udmattet efter træning


Petrine
 Share

Recommended Posts

Hvor meget mener du jeg kan okse rundt med hende? Jeg er dybt bekymret over hendes små ben, når jeg tager et skridt så tager hun 10, men samtidigt er hendes manglende udholdenhed det mest belastende ved hende (hun bliver træt længe før vi gør), så kunne være fedt, hvis jeg turde rende med hende noget mere. Før vi tog til Norge trænede hun op til bjergklatring, men af bare bekymring for slidtage trænede hun ned igen da vi kom hjem :oops:

 

Dén vil jeg ikek give dig noget svar på.

Det er dig der kan se hunden, og dens tilstand.

 

Hvad angårt slitage, så vil det da givetvis være grundlag for et større slid på hunden. SÆrligt hvis man træner fysikken forkert op.

I bund og grund er det jo ikke anderledes end ved mennesker.

 

Iøvrigt enig med både ninjamor og AMocca i de sidste 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og/eller holde større afstand til de øvrige hunde/personer på holdet.

 

Hvis trænerne ligefrem er anmassende kan du sige fra overfor dem på en neutral/venlig måde.

 

Tror jeg må overveje det grundigt - træneren vil næppe reagere før jeg anvender elhalsbånd (på hende :evil:) og uanset afstand, så kommer der løse hunde forbi, ikke at det generer / stresser, men det er bare 'meget' at opleve.

 

Næste gang vil jeg prøve at tage tæppe med, måske det kan gøre tricket og få Petrine til at slappe helt af i pausen, hun er meget nysgerrig og bange for at gå glip af noget, så i pauserne har hun jo holdt øje med de andre :oops:

 

Men nu ved jeg da at Petrine ikke skal ligge død efter træning, det var en god og vigtig info at få!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg må overveje det grundigt - træneren vil næppe reagere før jeg anvender elhalsbånd (på hende :evil:) og uanset afstand, så kommer der løse hunde forbi, ikke at det generer / stresser, men det er bare 'meget' at opleve.

 

Næste gang vil jeg prøve at tage tæppe med, måske det kan gøre tricket og få Petrine til at slappe helt af i pausen, hun er meget nysgerrig og bange for at gå glip af noget, så i pauserne har hun jo holdt øje med de andre :oops:

 

Men nu ved jeg da at Petrine ikke skal ligge død efter træning, det var en god og vigtig info at få!

 

Det lyder som om Petrine ikke er vant til at være sammen i sådanne store sammenhænge?

 

Så er "vi ser bare på" tricket rigtigt godt. Ja, det er ikke et trick, men simpelthen at hunden ser på hvad der sker i dens omgivelser uden at skulle forholde sig til noget som helst andet.

 

Nogle hunde er bare ikke vænnet til sådanne sammehænge som træning kan være andre, er bare mere følsomme overfor hvor de er, hvad der sker omkring dem, hvad de skal osv osv., men de kan ofte klare det hele i stiv arm bare de får 10 måskje 20 minutter i starten til bare at se på.

Gerne på det omtalte tæppe som en tryghedsbase.

 

Jeg har selv sådan en hund og har taget konsekvensen af det: Der er ingen "jagen" med ham når han skal noget nyt eller f.eks. til træning/være sammen med mange andre hunde. Det sker i hans tempo og derefter er han klar til at træne alle de andre sønder og sammen, hvis det skulle være.

 

Jeg blæser på hvad en træner kunne finde på at sige til det for det er min hund, som jeg kender bedst, og derfor er det mig der styrer forløbet.

Det eneste det kræver af mig er at jeg er på stedet i rigtig god tid, så han kan se det hele an.

 

Får han ikke denne tid, resulteter det i splatmave og/eller dødlignende søvn og det kan han ikke være tjent med.

Og jeg kan ikke være det bekendt.

 

Sideløbende bør man imidlertid træne på at højne hundens tærskel for hvad den kan klare, så man ikke ryger i fælden at blive pylret omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine voksede op hos en med socialfobi, kom der et menneske/hund blev Petrine taget op og kunne så mærke sit menneske gå i panik - hun kan nu være i selskab så længe hun IKKE er centrum, men skal hun interagere med mange hunde eller er mennesker nærgående så stresser hun stadig. Vi arbejder på sagen, kan sagtens gå strøgtur 19. december, men udstillinger og så åbenbart træning er stadig for meget. Jeg er helt sikker på at hun ender med at være social, det tager bare lidt tid (især fordi jeg ikke er verdens mest sociale heller :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine voksede op hos en med socialfobi, kom der et menneske/hund blev Petrine taget op og kunne så mærke sit menneske gå i panik - hun kan nu være i selskab så længe hun IKKE er centrum, men skal hun interagere med mange hunde eller er mennesker nærgående så stresser hun stadig. Vi arbejder på sagen, kan sagtens gå strøgtur 19. december, men udstillinger og så åbenbart træning er stadig for meget. Jeg er helt sikker på at hun ender med at være social, det tager bare lidt tid (især fordi jeg ikke er verdens mest sociale heller :-D)

 

Der er også meget at skulle forholde sig til på en tærningsplads PLUS at skulle være fokuseret på selve træningen.

Som du beskriver det synes jeg det lyder af for meget.

 

Men følg op på det så vi kan se hvordan det kommer til at gå, ikk? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Hvor udmattet er det normalt at blive efter træning? Petrine går til 1½ times lydighed og 1½ times agillity, de sidste 15 minutter orker hun ikke mere, når vi kommer hjem falder hun om og sover tungt (drømmer intenst) - er det helt normalt? Synes jeg har stimuleret hende og oplevet mange spænende ting i hverdagen, så er lidt forundret over at lydigheden som ikke er specielt fysisk kan være så udmattende.

 

er det 2x1½ time på samme dag? Kan dælme godt forstå hun er træt, lydighedstræning kræver meget af en hund og så agillity bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg startede ude ved Pia var Karla ganske ung - 6-7 mdr mener jeg. Vi arbejdede meget med pausetid. Det har givet pote :-D... Vi medbringer tæppe, vandskål og tyggedims med til træning og bliver det for meget for lille kræ "beder" hun om pause...

 

Så går vi på tæppet, hvor der er ro til at ligge og gnaske lidt koncentreret i tyggepinden... Dette vendte en del hoveder da vi trænede lydighed i DCH regi, men for Karla var det vigtigt, at vi kunne tage pauser når vi var til træning med så utroligt mange andre hunde...

 

Det er ikke ret tit hun beder om pauserne mere, når vi er til agility bliver jeg nødt til at insistere på dem - ellers ville hun slet ikke holde pause det lille kræ, og de er sjældent hverken så lange eller så "koncentrerede" som de var da hun var yngre... Nu om dage kan pausen sagtens bare være et par minutters kæl mellem mors ben. Men tæppet og tyggepinden er der, hvis hun får brug for det...

 

Men måske var det en ide? at skabe et "pausested" hvor man ikke behøver at forholde sig til alt det der foregår?

 

:5up:

Vi bruger også pauser, kan se når Groa har brug for et hvil. Hun kan meget bedre lære hvis hun får et lille hvil med 15 min. mellerum

Link til indlæg
Del på andre sites

er det 2x1½ time på samme dag? Kan dælme godt forstå hun er træt, lydighedstræning kræver meget af en hund og så agillity bagefter.

Jeg g¢r faktisk det samme med Indy om l¢rdagen, og ja hun er træt bagefter. Men der er indlagt pauser i træningen, og der er ca 3 timer mellem de to klasser, hvor hun sidder/sover i bilen. Og det agility vi går til er ikke specielt seri¢st, der er masser af venten, og ikke noglet svære baner, og ikke fuld h¢jde på springene overhovedet. De fleste andre har ingen ambitioner om konkurrence, og går for hyggen og for at lære noget nyt med deres hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg g¢r faktisk det samme med Indy om l¢rdagen, og ja hun er træt bagefter. Men der er indlagt pauser i træningen, og der er ca 3 timer mellem de to klasser, hvor hun sidder/sover i bilen. Og det agility vi går til er ikke specielt seri¢st, der er masser af venten, og ikke noglet svære baner, og ikke fuld h¢jde på springene overhovedet. De fleste andre har ingen ambitioner om konkurrence, og går for hyggen og for at lære noget nyt med deres hunde :-D

 

Det hjælper nok også med de pauser, samt 3 timer inden en ny omgang. Tror bare ikke det er alle hunde der kan klare det, Groa ville gå helt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

I søndags havde vi agility om formiddagen og dogdancing om eftermiddagen... det kan Karla nu fint klare... men jeg er ret sikker på, at vi her taler om 2 forskellige dage om ugen, at Petrine går til træning...

 

OK, så er det bare mig der misforstår. Jeg læste det som om det var fra et sted til et andet. Og igen, nogle hunde kan klare det, andre kan ikke. Nu skal der jo så også passes ekstra godt på min uldtot.

Link til indlæg
Del på andre sites

er det 2x1½ time på samme dag? Kan dælme godt forstå hun er træt, lydighedstræning kræver meget af en hund og så agillity bagefter.

 

I søndags havde vi agility om formiddagen og dogdancing om eftermiddagen... det kan Karla nu fint klare... men jeg er ret sikker på, at vi her taler om 2 forskellige dage om ugen, at Petrine går til træning...

 

Det er to forskellige dage om ugen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er to forskellige dage om ugen. :-)

 

Jeps - godt du har styr på mig Sonja!

 

Til lydighed står vi midt i rækken når vi lytter (går fint, Petrine stresser hverken over mennesker eller hunde i rækken) og når vi så træner går jeg væk fra de andre - har godt nok fået at vide at jeg virker underlig og sær, når jeg pænt står og taler med træner og samtidigt går baglæns :-D men synes det virkede fint på Petrine, hun er stadig træt, men ikke bevidstløs-agtig.

 

Til agility har Petrine været fuldstændigt håbløs, stiller sig midt på banen og gider intet - tror lidt hun er blevet SÅ glad for agility at hun slet ikke kan håndtere det, for besøgte min onkel, som har en hel bane i haven, og der var hun ekstremt dygtig og perfekt :evil: men her i dag, er der ingen træthed efter agility i aftes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...