Hop til indhold

Hvilke sygdomme smitter fra menneske til hund?

Aslan
 Share

Recommended Posts

Aslans tante nanna (svigernes ene lab) er blevet syg, og de er nok ved dr dyr lige nu.

Vi skulle derned og spise i aften, men er det dprlige nyheder, tror jeg det bliver aflyst.

Men hvis vi nu skal derned, hvilke sygdomme smitter fra hund til menneske og tilbage til hund igen?

Er jo lidt pyller og bange for at vi skulle slæbe noget med hjem til Aslan :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vira af forskelllige slags kan smitte Aslan via dig.

Men det kræver at du er noget af en grisebasse og tungekysser med en hund med f.eks. kennelhoste og går hjem og gør det samme med Aslan.

Hvis du sørger for at vaske dig og undgå slimhindekontakt (det lød lidt frækt, gjorde det not?) har jeg ikke hørt om sygdomme der kunne smitte.

Skifter du så også ligefrem tøj mener jeg ikke der er nogen risiko.

Du bliver iøvrigt ikke syg, men ville kunne videregive smitten.

Jeg har arbejdet på kennel hvor der var kennelhoste og talte i den forbindelse med dyrlægen om det var sikkert for mine hunde. Og det var den besked jeg fik.

Prøv at spørge din dyrlæge

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygdomme, der kan smitte mellem dyr og mennesker hedder zoonoser:shock:.

En af de mest frygtede og kendte er rabies, -hundegalskab.

Andre sygdomme, der kan smitte mellem hund og menneske:

Stivkrampe, ringorm, giardia, toxmoplasmose, salmonella, yersenia, listeria, fjerkrætuberkulose og kvægtuberkulose, som trods navnene kan findes hos både hunde og mennesker.

Og så er der de mere usikre virusser, -som fugleinfluenzaen og svineinfluenzaen som man egentlig ikke ved så meget om med hensyn til hvilke dyr der på nuværende tidspunkt kan smittes, -og hvilke dyr der kan smittes næste gang virusset muterer:shock:....

Vi må heller ikke glemme indvoldsormene, spolorm og bændelorm, som dog sjældent giver symptomer hos mennesker. Og andre snyltere som lus og lopper, skab, og ja, flåter -hunden kan bringe en flok hjem og dele ud af dem..

--Og så er der sikkert osse en flok sygdomme jeg ikke lige har tænkt på...

Det er egentlig utroligt, at vi tør holde hunde...:roll:

Kennelhoste er altså IKKE en zoonose.. Så tungekys I bare..

Hvad er symptomerne hos svigernes lab?

Det kunne jo osse være en sygdom som slet ikke smitter.. -Hverken dyr eller mennesker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygdomme, der kan smitte mellem dyr og mennesker hedder zoonoser:shock:.

En af de mest frygtede og kendte er rabies, -hundegalskab.

Andre sygdomme, der kan smitte mellem hund og menneske:

Stivkrampe, ringorm, giardia, toxmoplasmose, salmonella, yersenia, listeria, fjerkrætuberkulose og kvægtuberkulose, som trods navnene kan findes hos både hunde og mennesker.

Og så er der de mere usikre virusser, -som fugleinfluenzaen og svineinfluenzaen som man egentlig ikke ved så meget om med hensyn til hvilke dyr der på nuværende tidspunkt kan smittes, -og hvilke dyr der kan smittes næste gang virusset muterer:shock:....

Vi må heller ikke glemme indvoldsormene, spolorm og bændelorm, som dog sjældent giver symptomer hos mennesker. Og andre snyltere som lus og lopper, skab, og ja, flåter -hunden kan bringe en flok hjem og dele ud af dem..

--Og så er der sikkert osse en flok sygdomme jeg ikke lige har tænkt på...

Det er egentlig utroligt, at vi tør holde hunde...:roll:

Kennelhoste er altså IKKE en zoonose.. Så tungekys I bare..

Hvad er symptomerne hos svigernes lab?

Det kunne jo osse være en sygdom som slet ikke smitter.. -Hverken dyr eller mennesker..

Spørgsmålet var dette:

Men hvis vi nu skal derned, hvilke sygdomme smitter fra hund til menneske og tilbage til hund igen?

Så medmindre min dyrlæge er totalt forkert på den, så kan kennelhoste videregives fra hund til menneske (som dog ikke bliver syg) tilbage hund hvis mennesket er særdeles urenlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel lidt at det "hænger ved dig" hvis du ikke sørger for god hygiejne når du besøger den evt syge hund.

Det behøver ikke være en Zoonose for at du kan slæbe det med dig hjem...ligesom du kan slæbe sygdomme fra en svinestald til den næste hvis ikke du bliver grundigt rengjort inden du besøger den næste....osv i den dur.

Tror det er det Ninjamor mener også.

Zoonoser er jo værre i og med at det er en sygdom der smitter mellem dyr og mennesker...men det har Birgitta forklaret om :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.ssi.dk/sw310.asp

Der er virusser som kan sidde i tøjet, under sko osv osv.. hvilket man ikke på nogen måde kan henlede på at man ikke er renlig nok... visse smitter overføres trods en stor renlighed. Dog er nogen former for virus meget følsomme overfor tør luft, varme og rengøringsmidler og andre er næsten ikke til at nedkæmpe... bl.a parvovirus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel lidt at det "hænger ved dig" hvis du ikke sørger for god hygiejne når du besøger den evt syge hund.

Det behøver ikke være en Zoonose for at du kan slæbe det med dig hjem...ligesom du kan slæbe sygdomme fra en svinestald til den næste hvis ikke du bliver grundigt rengjort inden du besøger den næste....osv i den dur.

Tror det er det Ninjamor mener også.

Jep, jeg troede jeg havde forklaret det tydeligt, men åbenbart ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så medmindre min dyrlæge er totalt forkert på den, så kan kennelhoste videregives fra hund til menneske (som dog ikke bliver syg) tilbage hund hvis mennesket er særdeles urenlig.

Mjah... spørgsmålet lød "hvilke sygdomme smitter fra hund til menneske og tilbage til hund igen?"

Det gør kennelhoste ikke.

Men de fleste infektionssygdomme kan jo overføres ved direkte kontakt, altså hvis hunden udsættes for smitte fra en anden hund.

F.eks. vil en bold kunne overføre kennelhostesmitten fra den ene hund til den anden. HELT uden at bolden får kennelhoste:lol::lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du influenzaen der "opstod" i Mexico og blev døbt svineinfluenza, eller mener du svineinfluenza - altså den svinene får?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah... spørgsmålet lød "hvilke sygdomme smitter fra hund til menneske og tilbage til hund igen?"

Det gør kennelhoste ikke.

Men de fleste infektionssygdomme kan jo overføres ved direkte kontakt, altså hvis hunden udsættes for smitte fra en anden hund.

F.eks. vil en bold kunne overføre kennelhostesmitten fra den ene hund til den anden. HELT uden at bolden får kennelhoste:lol::lol:.

Hu hej hvor er du morsom :-D

Jamen så må dyrlægen, som jo burde vide bedst, i dette tilfælde tage fejl.

Jeg vil ikke diskutere med dig, jeg overbringer bare hvad jeg har fået at vide

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går ind i bryggerset, hvor vaskemaskinen alligevel står, så tøjet blev vasket lige da vi havde lukket døren :mrgreen:

Hilste på hunden med et hej, gik i bad og så var der dømt nusning :blink:

Nanna har spist/slikket på noget osm har slået sin mave i stykker, de fik teste for parvous og det var ikke det.

Blodet skyldet en lille rift i tarmen, men hvordan kan blod fra tarmen komme i opkasten? Eller er der også bare kommet en rift i halsen måske :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du at forskellen er? :???:

Den "svineinfluenza" der puttede folk i karantæne er en menneskesygdom.

Svineinfluenza er en svinesygdom, og kan ikke smitte mennesker.

Derimod kan mennesker der har influenza (uanset hvad den hedder til efternavn, eller man ved vist ikke helt med den der Mexico-influenza) smitte grise. Ergo er det farligt for svin at have kontakt med influenzasyge mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svine- influenza (den menneskelige) indeholder en del gener der stammer fra influenza der - kun- rammer svin, men er en sygdom der formentlig ikke er opstået via direkte smitte fra svin til mennesker.

Jeg citerer Statens Serum Institut:

Virus indeholder gener fra især svineinfluenzavirus af både amerikansk og euroasiatisk oprindelse og er muligvis dannet ved en rekombination. Der er ikke konstateret smitte fra svin, og den nye subtype er ikke tidligere diagnosticeret, hverken i dyr eller mennesker.

Det er med andre ord ret missvisende at kalde den svine influenza, og den bør refereres til ved sit "nye" navn: H1N1-influenzaen.

Det ser bare ikke ligeså godr ud i overskrifter i avisen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går ind i bryggerset, hvor vaskemaskinen alligevel står, så tøjet blev vasket lige da vi havde lukket døren :mrgreen:

Hilste på hunden med et hej, gik i bad og så var der dømt nusning :blink:

Nanna har spist/slikket på noget osm har slået sin mave i stykker, de fik teste for parvous og det var ikke det.

Blodet skyldet en lille rift i tarmen, men hvordan kan blod fra tarmen komme i opkasten? Eller er der også bare kommet en rift i halsen måske :???:

Joo, hvis blodet i tarmen skyldes en skarp ting (måske en knust knogle), der er blevet spist, så kan den samme skarpe ting da godt give en skramme i halsen først. Og senere ridse et andet sted i fordøjelsessystemet.

Jeg håber da sørme, at dimsen er kommet ud....:shock:

Og det smitter nok ikke.. Så al vaskeriet har været helt forgæves..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites