Hop til indhold

Teenagetudetråd


Umulia
 Share

Recommended Posts

Nej, det handler ikke om poptøser på Hundegalleri, men om små dumme, døve, ulydige, uartige, frække, flabede HUNDE :evil:

 

Hvordan kan være man glemmer fra gang til gang, hvor slemme pubertetshunde egentlig kan være!? :confused:

 

Leroy, der ellers har været den nemmeste hvalp ever, er nu en rigtig møghund. Han hopper op, han bider, han ødelægger, han vender totalt det døve øre til når man siger noget til ham.

 

I går havde jeg ham med ud på en tur til et sted, han ikke har været før. Han skulle selvfølgelig snuse helt vildt, hvilket også er ok. Men på et tidspunkt kommer der en mand forbi, og Leroy vil hen og snuse til manden.

"STOP!" siger jeg, men det eneste der sker er at han bare går langsommere, og alligevel går hen og snuser til manden :evil:

 

Den slags ting sker bare hele tiden lige pt. Jeg ved at han hører mig, for jeg kan se det på hans kropsholdning. Han beslutter sig bare til ikke at lystre, hvilket sådan set er værre end hvis han slet ikke hører efter.

 

For mit vedkommende er det slut med de positive metoder i den slags tilfælde. Så går jeg hen og tager fat i ham. Kommandoen er jo indlært, så det er ikke fordi han ikke forstår hvad jeg vil have ham til.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil gerne tude lidt med :???:

 

Asta har lige ovestået sin 2. løbetid, og er faktisk blevet RET fornuftig efterhånden.

Nu har hun så bare fået den idé, at hun vil vil VIL være oppe i sofaen. Asta har ikke været i sofaen, og må ikke være der. Hun har både kurv og tæpper som hun kan ligge på, og den ting har været afdiskuteret for længst.

 

Hun hopper op, igen og igen og igen, og typisk med hele kroppen eller bare med forpoterne, og når man beder hende at gå ned hægter hun sig fast i ens ben som for at humpe :roll:

I aftes var jeg nødt til at have fat i hende fysisk og pille hende af og ned 7 gange(!!!)

 

Det virker ikke som om hun kører op over det, og hun humper heller ikke, men hægter sig bare fast.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, den periode er Kenzo også i lige nu, eller hyper-hunden Kenzo som vi kalder ham :evil:

 

Han er heeeeelt oppe og ringe hele tiden... Efter at have været alene i stuen i en time havde han smidt samtlige puder på gulvet, inkl sofapuderne der er mega store og tunge...

Han er så ivrig at han sidder og hopper, når han egentlig bare skal SIT og blive. Han vækker os kl møgtidligt, bare lige hvis vi nu skulle være sovet over os, eller måske fordi at nu skal Kejser Kenzo have lidt opmærksomhed.

Han trækker som om der er noget spændende ved hver eneste meter vi går, og det forsvinder inden har får undersøgt det :oops:

 

Efter vores gåtur igår var han til salg meget gratis...

 

Jeg vil have min dejlige lille Kenzohvalp igen :shock::roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, den periode er Kenzo også i lige nu, eller hyper-hunden Kenzo som vi kalder ham :evil:

 

Han er heeeeelt oppe og ringe hele tiden... Efter at have været alene i stuen i en time havde han smidt samtlige puder på gulvet, inkl sofapuderne der er mega store og tunge...

Han er så ivrig at han sidder og hopper, når han egentlig bare skal SIT og blive. Han vækker os kl møgtidligt, bare lige hvis vi nu skulle være sovet over os, eller måske fordi at nu skal Kejser Kenzo have lidt opmærksomhed.

Han trækker som om der er noget spændende ved hver eneste meter vi går, og det forsvinder inden har får undersøgt det :oops:

 

Efter vores gåtur igår var han til salg meget gratis...

 

Jeg vil have min dejlige lille Kenzohvalp igen :shock::roll:

så er det igang med gå pænt træning fordelt over flere men mindre ture, mere hjerne aktivitets træning.

 

og tålmodighed i 1 års tid :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I store træk lader vi bare som ingenting, når Bassen bliver grebet af sådan et teenage-flip. Vi fortsætter med træning osv som intet var hændt og han var som normalt. Hunden gør det jo ikke for at være slem. Det er ren biologi, der styre dens adfærd og den slags kæmper man vist forgæves imod.

 

Og en eller anden dag bliver vaps jo voksen og stabil og så gør den alle de ting man har fedtet med at lære den og ved at den kan. Og så tænker man vel noget i stil med: "Pyha, det er overstået og vi er stadig venner og hold op alt det min hund egentlig har fået lært, selvom den til tider var rædselsfuld".

Link til indlæg
Del på andre sites

I store træk lader vi bare som ingenting, når Bassen bliver grebet af sådan et teenage-flip. Vi fortsætter med træning osv som intet var hændt og han var som normalt. Hunden gør det jo ikke for at være slem. Det er ren biologi, der styre dens adfærd og den slags kæmper man vist forgæves imod.

 

Og en eller anden dag bliver vaps jo voksen og stabil og så gør den alle de ting man har fedtet med at lære den og ved at den kan. Og så tænker man vel noget i stil med: "Pyha, det er overstået og vi er stadig venner og hold op alt det min hund egentlig har fået lært, selvom den til tider var rædselsfuld".

 

Selvom jeg ikke syntes jeg har oplevet de samme problemer med Baldur, ihvertfald ikke imens jeg stod i situationen, dybest set fordi at jeg bare troede at han var umulig og altid ville være det :blink: Så kan jeg tydelig se forskel nu hvor han er ved at blive 3, han hører meget bedre efter, han er meget mere velovervejet, og i det hele taget er han ved at være en superhund (på de fleste områder).

 

Nu ved jeg så ikke helt hvor gamle jeres hunde er, om jeg bare skræmmer livet af jer ved at skrive at jeg først kan se ændringerne nu hvor han er ved at blive 3 år :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg ikke syntes jeg har oplevet de samme problemer med Baldur, ihvertfald ikke imens jeg stod i situationen, dybest set fordi at jeg bare troede at han var umulig og altid ville være det :blink: Så kan jeg tydelig se forskel nu hvor han er ved at blive 3, han hører meget bedre efter, han er meget mere velovervejet, og i det hele taget er han ved at være en superhund (på de fleste områder).

 

Nu ved jeg så ikke helt hvor gamle jeres hunde er, om jeg bare skræmmer livet af jer ved at skrive at jeg først kan se ændringerne nu hvor han er ved at blive 3 år :lol:

 

Bassen er 21 mdr og jeg forventer absolut intet af kræet før man bliver 2½ til 3 år. Det er ligesom de store racer er barnlige længere end normale hunde. Vi har bare besluttet at det er som det er, mens han er teenager og at det er at kæmpe mod vind at kæmpe mod sådan en hormonbefængt unghund. En dag bliver selv Bassen voksen...og så skal vi holde en stor vores-hund-er-blevet-voksen-fest :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassen er 21 mdr og jeg forventer absolut intet af kræet før man bliver 2½ til 3 år. Det er ligesom de store racer er barnlige længere end normale hunde. Vi har bare besluttet at det er som det er, mens han er teenager og at det er at kæmpe mod vind at kæmpe mod sådan en hormonbefængt unghund. En dag bliver selv Bassen voksen...og så skal vi holde en stor vores-hund-er-blevet-voksen-fest :mrgreen:

 

Jeg havde ikke helt sat mig ind i det her med teenage periode, så jeg troede bare min hund var sådan... Så tænk dig min lettelse, da han pludselig nærmest fra den ene dag til den anden, begyndte at lytte efter hvad jeg sagde, og ikke længere reagerede underligt i de fleste situationer :lol:

 

Så med Luna er jeg meget mere rolig når hun gør noget underligt, jeg trøster mig bare med at det går over om 2-3 år :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ikke helt sat mig ind i det her med teenage periode, så jeg troede bare min hund var sådan... Så tænk dig min lettelse, da han pludselig nærmest fra den ene dag til den anden, begyndte at lytte efter hvad jeg sagde, og ikke længere reagerede underligt i de fleste situationer :lol:

 

Så med Luna er jeg meget mere rolig når hun gør noget underligt, jeg trøster mig bare med at det går over om 2-3 år :blink:

 

:shock::shock::shock: NEEEEEEEEEEEEEJ :megaked::megaked::megaked:

 

 

 

 

(der går ikke længere en 1 år..muligvis 1 1/2 BASTA!!!) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tuder med :evil::megaked:

 

Jeg er blevet nødt til at gå tilbage til "hvalpestadie" med hensyn til gåture nærmest... Vi står sgu snart mere stille end går fordi der skal trækkes så latterligt meget i linen :confused: but whyyyyyyy?

 

Den der med at hoppe op og hægte sig fast er Karla just begyndt på, når hun ikke må få sin bold :evil: (hun må ikke få bolden når vi møder andre hunde på gåture, da hun nærmer sig løbetid og godt kan finde på at lege "nej det er min og jeg vil ikke dele - men se hvor fin den er hahahaha - det er min"-mokke på dette tidspunkt i cyklus).

 

Hun humper ikke, men sidder helt sikkert fast om mit ben! sært sært... uld i ørerne synes jeg heldigvis ikke er så slemt... men hun er begyndt at opsøge mennesker og hunde som vi går forbi - det plejede hun overhovedet ikke....

 

Derudover er hun "DESTRUCTO-GIRL" - heldigvis har det indtil videre kun gået over hendes egne ting samt en enkelt spand og en hjemmesko... men hvorfor skal ting pludselig raseres fuldstændigt til atomer?

 

*suk*

 

Hun er kun 16 måneder, så 3 år lyder godt nok som langt ude i fremtiden :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock::shock::shock: NEEEEEEEEEEEEEJ :megaked::megaked::megaked:

 

 

 

 

(der går ikke længere en 1 år..muligvis 1 1/2 BASTA!!!) :mrgreen:

 

Puha, nu begynder jeg jo at frygte hvad der sker om et par måneder eller 4 med Møffen :shock:

 

:mrgreen:

 

I skal jo først lige igennem første omgang :mrgreen: så bliver de normale igen - og så lige når I med glæde har vænnet jer til jeres dejlige fornuftige voksne hund - så ryger fornften en gang til :5up: :megaked: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør næsten ikke skrive det, men jeg oplever kun disse "teenager og hjernen blev væk mens jeg sov" faser på andres hunde :oops:

 

Siden Fie i starten af 80'erne, som havde lidt af det, er jeg gået fri.

 

Eller også ser jeg bare så anderledes på fasen at jeg ikke oplever den som irriterende eller som et problem.

 

HUMOR er en rigtig god følgesvend og så lidt selvhøjtidelighed som overhovedet muligt gør det også nemmere at stå igennem.

 

Og så synes jeg, at man skal passe på ikke at "acceptere" at lige nu har min hund smidt hjernen væk og så er det ligegyldigt hvad jeg gør. Ikke kaste armene i vejret.

 

Grænser er stadig grænser og skal fastholdes, men undgå de store konflikter.

Regler gælder stadig, men igen undgå de store konflikter.

 

Det er i denne fase af unghundens liv at voksne hunde, den er i daglig kontakt med, sætter sig igennem og det kan vi hundeejere også gøre.

Roligt, fast og myndigt (fedt ord ikk?) men naturligvis uden at forlange mere end hunden kan klare i situationen.

 

En unghund som f.eks. farer ud mod hegnet efter forbipasserende hunde skal stadig irettesættes, hvis man bruger det.

 

Fasen er i mine øjne ikke en gyldig undskyldning for totalt uacceptabel opførsel.

Det er min opfattelse at nogle hundeejere derude mener det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker ikke at hverken Akita eller Indy havde disser faser. Gad vide om jeg bare var heldig, eller hukommelsen virkelig er r¢get? :mrgreen:

 

:hmm: Så vidt jeg husker var Bo i lømmelalder til han var 7 - 8 år :lol:

 

Men jeg tror generelt mit problem med Leroy er at jeg sammenligner ham for meget med Bo. Fordi jeg har været forvænt med "den perfekte hund" i så mange år, og fordi han var så nem i starten er forventningerne nok røget en tand for højt op.

 

Ting bliver jo først til problemer, når vi bestemmer os for at det skal de være. Det er meget sundere bare at acceptere realiteterne - at sådan er min hund altså...

 

Til gengæld har Vinnie virkelig vist sig som den voksne og fornuftige på det seneste, og det er jo en helt ny udvikling. Hun er også blevet mere kontaktsøgende og opmærksom.

Det var sådan set også på tide - hun er 4 år. Men alligevel en glæde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fasen er i mine øjne ikke en gyldig undskyldning for totalt uacceptabel opførsel.

Det er min opfattelse at nogle hundeejere derude mener det.

 

Nej der er ingen undskyldning, det betyder bare at nu skal man til at arbejde lidt hårdere for sine resultater :blink:

 

Og at man ind i mellem kan have brug for en skulder at græde ud ved, når man nu for 30. gang har forsøgt at få hunden til at forstå hvad det er man forventer af den, og den stadig er lige blank :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

lad os hermed sige, at du har ret :mrgreen: ... og finder du løsningen på "hægte sig fast" problematikken (udover "nej" og pille hende af), så sig endelig til... det er da røvirriterende opførsel :evil:

 

Hahaha - ja for at sige det mildt :roll: Karla er i det mindste lille, man er jævnt hæmmet når der først sidder en Staby rundt om ens skinneben!

 

Har overvejet om det kan ignoreres væk, men er gået væk fra det igen fordi jeg simpelthen ikke mener den slags bør ignoreres.

Lige nu tager jeg fat og piller af imens jeg siger et ret bestemt "Nej" - Stabydyret fattede den ikke i aftes, men jeg har ikke andre løsninger!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha - ja for at sige det mildt :roll: Karla er i det mindste lille, man er jævnt hæmmet når der først sidder en Staby rundt om ens skinneben!

 

Har overvejet om det kan ignoreres væk, men er gået væk fra det igen fordi jeg simpelthen ikke mener den slags bør ignoreres.

Lige nu tager jeg fat og piller af imens jeg siger et ret bestemt "Nej" - Stabydyret fattede den ikke i aftes, men jeg har ikke andre løsninger!

ryst benet og til sidst flyver hun vel af :lol:

 

nææ, også den løsning jeg ville ty, væk med dig kræ :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha - ja for at sige det mildt :roll: Karla er i det mindste lille, man er jævnt hæmmet når der først sidder en Staby rundt om ens skinneben!

 

Har overvejet om det kan ignoreres væk, men er gået væk fra det igen fordi jeg simpelthen ikke mener den slags bør ignoreres.

Lige nu tager jeg fat og piller af imens jeg siger et ret bestemt "Nej" - Stabydyret fattede den ikke i aftes, men jeg har ikke andre løsninger!

 

Den bruger jeg også - men så sent som imorges gentog hun det alligevel :evil: heldigvis kommer adfærden kun i de tilfælde hvor andre hunde leger og hun vil have sin bold - så det er ikke en adfærd jeg nødvendigvis møder dagligt... men hun har da gjort det en 3-4 gange nu....

 

PS. Mit kræ kommer iøvrigt med i aften ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...