Hop til indhold

At træne noget der sjældent sker


Lonny
 Share

Recommended Posts

Vi bor jo laaaaangt ude på landet, så når vi går tur, så møder vi vel nogen 2 gange på en måned, det være sig hund eller mennesker...

 

Så Baldur går selvfølgelig helt i spåner når vi møder nogen, han vil så gerne hen og hilse, så han starter med at gå helt i stå og nægte at gå videre, og når de så er inden for et par meters afstand, så begynder han at trække.

 

Og jeg kan jo godt forstå han gør det, det sker jo så sjældent, så det er jo rigtig spændende når det så sker.

 

Jeg har overvejet at træne det med ham, og få nogle figuranter til at træne sammen med mig, men vil det have nogen som helst virkning, eftersom at når træningen er færdig, så møder vi jo igen kun nogen 2 gange om måneden?

 

Og nej, jeg har ikke lyst til at vi et par gange om ugen skal til at gå inde i byen når vi går tur, bare for at han jævnligt skal møde nogen, så det er ikke en vedligeholdelses mulighed.

Så skal jeg bare erkende, at sådan vil det altså være de 2 gange om måneden hvor vi møder nogen, eller vil det være muligt at træne væk, også selvom det ikke bliver vedligeholdt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig, ville jeg nok lade være med at træne det. Som du selv siger, er det super svært at træne og holde ved lige, når I møder nogen så sjældent. Og hvis det ikke er et kæmpe problem, så synes jeg du skal lade det være.

 

Eftersom det højst sker 2 gange om måneden, så er det jo ikke et kæmpe problem, så havde jeg jo nok også gjort noget ved det for længe siden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt kan man vel godt træne..

Vi har haft lidt af det samme, mine kunne finde på at gø når de opdagede et menneske fordi de så sjældent mødte nogen lige på de veje, på trods af at de mindst 4 gange i ugen er ude blandt end del mennesker:lol:

 

 

Jeg gør det at jeg afleder med søge guffere og er de helt tændt fordi det feks er en hund der kommer, så tager jeg et sving ind på en mark, hvis jeg kan komme til det. At gå i en bue væk skaber jo som regel ro.

 

Og jeg tror godt de kan huske noget. MIne kan da huske "der kommer tog afledningsmanøvre" selv efter lang tid:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt kan man vel godt træne..

Vi har haft lidt af det samme, mine kunne finde på at gø når de opdagede et menneske fordi de så sjældent mødte nogen lige på de veje, på trods af at de mindst 4 gange i ugen er ude blandt end del mennesker:lol:

 

 

Jeg gør det at jeg afleder med søge guffere og er de helt tændt fordi det feks er en hund der kommer, så tager jeg et sving ind på en mark, hvis jeg kan komme til det. At gå i en bue væk skaber jo som regel ro.

 

Og jeg tror godt de kan huske noget. MIne kan da huske "der kommer tog afledningsmanøvre" selv efter lang tid:-D

 

Jeg går også altid i en bue uden om, om ikke andet for ikke at skræmme dem vi møder alt for meget :lol: Og så belønner jeg god opførsel med godbidder, og det er da også gået ok indtil nu.

 

Men grunden til at jeg begynder at overveje træning er, at det jo straks er lidt mere kompliceret hvis der er 2 hunde der opfører sig sådan på samme tid. Jeg syntes det er enormt pinligt at stå der, fuldstændig viklet ind i hundesnor, og med en hund der trækker og en anden der hyler :oops:

 

Indtil nu er min løsning så bare at jeg ikke går ture med dem hvor vi risikerer at møde nogen, og så tager jeg manden med ud og gå et par gange om ugen der hvor vi risikerer at møde nogen, så vi har hver vores hund når det endelig sker.

 

Men nu begynder trænings sæsonen igen om en lille måneds tid, så vil det forhåbentlig blive bedre, idet at de så kommer til at møde både flere mennesker og hunde. Luna vil jo rimeligt hurtigt lære igen at forholde sig roligt fordi der er andre hunde og mennesker, da hun jo kun har haft en pause i en måned. Det er straks værre med Baldur, da han jo rent faktisk ikke engang har været i stand til at abstrahere fra andre hunde og mennesker når vi er til træning. Men dette bliver jo meget bedre nu når hvor han er blevet rask :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men jeg tænkte også mere på hvis han var svær så at styre/holde, når der kom andre i nærheden, at det ville blive et problem :-)

 

Det er ikke et problem når det kun er ham, da jeg så sagtens kan holde ham. Problemet er når de er 2, ikke fordi at jeg ikke kan holde dem, men fordi jeg frygter at de kan få viklet mig ind i snorerne, så jeg falder og dermed ikke kan holde dem...

 

Så derfor har jeg som sagt foreløbigt valgt at når vi går de steder hvor vi risikerer at møde nogen, så går vi der kun når både jeg og min mand er med, så vi har hver sin hund at holde styr på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo problemet ved at bo så langt ude som vi gør, der kommer helt automatisk til at mangle noget miljøtræning, medmindre man tager ind til byen et par gange om ugen.

 

Jeg har præsteret at gå en tur på 10 km en søndag formiddag, det tog 3 timer, hvor halvdelen af turen var på asfalterede veje, og vi mødte én cyklist på hele turen, det var alt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var rent faktisk begyndt at tage til en mindre by 2-3 gange om ugen, for at træne Baldur i det, og vi havde gjort rimligt gode fremskridt. Men så kom der al den her fokus på kamphunde, og da jeg ikke har lyst til at stå og blive skældt ud for at træne min hund, så droppede jeg det igen.

 

Jeg burde selvfølgelig bare ignorerer de folk der mener det er ok at svine mig til, men det er jeg som mennesker bare ikke særlig god til, og dette vil Baldur så også kunne mærke. Så derfor droppede vi det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver det en hel alene tråd, fordi jeg bliver ved at skrive inden jeg får svar :oops:

 

Men jeg tænker på om man ikke kan træne impulkontrol træning, sådan at han i andre situationer bliver ekstremt god til at kontrollere sine impulser, f.eks. kan stoppe imens han løber efter en bold og lignende ting der kræver stor selvkontrol. Og så kunne man bruge denne selvkontrol i disse hilse situationer, ved f.eks. at bruge et stop ord, som også bruges i forbindelse med træningen af impulskontrol.

 

Tror I at det vil kunne virke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver det en hel alene tråd, fordi jeg bliver ved at skrive inden jeg får svar :oops:

 

Men jeg tænker på om man ikke kan træne impulkontrol træning, sådan at han i andre situationer bliver ekstremt god til at kontrollere sine impulser, f.eks. kan stoppe imens han løber efter en bold og lignende ting der kræver stor selvkontrol. Og så kunne man bruge denne selvkontrol i disse hilse situationer, ved f.eks. at bruge et stop ord, som også bruges i forbindelse med træningen af impulskontrol.

 

Tror I at det vil kunne virke?

 

Ja, det tror jeg faktisk det vil. Evt også at lære dem meget, meget stabil "sit" øvelse, så de kan blive bedt om at sidde, når noget passerer. Det kan jo øves med alle mulige andre forstyrrelser end lige passerende mennsker /hunde.

 

Jeg har brugt en øvelse i impuls kontrol, der går ud på at man kaster noget hunden vil have lige fra en bold til en pose med godbidder. Den skal være synlig for hunden. Og så kalder man vovse hjem inden de når hen til bolden/godbidden. Kommer de resulterer det i megen ros og værsgo til at hente guffen. Kommer de ikke, går man et eller flere skridt tilbage i træningen og gør det lidt nemmere, ved feks at have hunden helt tæt på, kaste bagved sig selv eller hvad der nu skal til for at hunden har succes.

 

Jeg synes det er en super fed øvelse, for det lærer hunden at selvom den har meget lyst til at komme hen til noget, så kan det betale sig at høre efter "mor":-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det tror jeg faktisk det vil. Evt også at lære dem meget, meget stabil "sit" øvelse, så de kan blive bedt om at sidde, når noget passerer. Det kan jo øves med alle mulige andre forstyrrelser end lige passerende mennsker /hunde.

 

Jeg har brugt en øvelse i impuls kontrol, der går ud på at man kaster noget hunden vil have lige fra en bold til en pose med godbidder. Den skal være synlig for hunden. Og så kalder man vovse hjem inden de når hen til bolden/godbidden. Kommer de resulterer det i megen ros og værsgo til at hente guffen. Kommer de ikke, går man et eller flere skridt tilbage i træningen og gør det lidt nemmere, ved feks at have hunden helt tæt på, kaste bagved sig selv eller hvad der nu skal til for at hunden har succes.

 

Jeg synes det er en super fed øvelse, for det lærer hunden at selvom den har meget lyst til at komme hen til noget, så kan det betale sig at høre efter "mor":-D

 

Ja, det var sådan noget jeg tænkte, og som du selv siger, så kan denne øvelse bruges i mange andre situationer, f.eks. når man får gæster eller taber culottestegen på gulvet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville selv føle mig hæmmet, hvis jeg skulle planlægge gåturen efter hvem jeg møder ;-) du risikerer jo også at der flytter nogen ind, skrækscenariet, en med 20 slædehunde som træner dem året rundt :cool: så jeg ville klart træne før det blev et stort problem.

 

Tror det med sit og bliv sidende er den bedste ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor også langt ude, men går dog til træning med hunden.

Du skal træne "sit" og på "plads" med den indtil den bare gør det på refleks.

Det har altid virket (næsten hver gang) ved mine hunde. Det skal jo helst være sådan at den stoler på at hvis du siger at det er sådan man gør så er det ok.

(Det er faktisk nemt i teorien) i praksis en lille smule mere besværligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor også langt ude, men går dog til træning med hunden.

Du skal træne "sit" og på "plads" med den indtil den bare gør det på refleks.

Det har altid virket (næsten hver gang) ved mine hunde. Det skal jo helst være sådan at den stoler på at hvis du siger at det er sådan man gør så er det ok.

(Det er faktisk nemt i teorien) i praksis en lille smule mere besværligt.

 

Er det ikke altid sådan :lol:

 

Og ja, det bliver det vi træner. Det giver vist mere mening end at forsøge at træne dem i at gå pænt forbi andre hunde, da vi jo som sagt har så få træningsmuligheder. Så i stedet bliver det håndtering af problemet når det opstår :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det var også det vi var nået frem til måtte være løsningen, eller sit som også forhindre den uønskede adfærd :-D

 

Ja.

 

Sit eller afledning lærer bare ikke hunden at det er UØNSKET, det den gør og det kan være værdifuldt at lære sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja.

 

Sit eller afledning lærer bare ikke hunden at det er UØNSKET, det den gør og det kan være værdifuldt at lære sin hund.

 

Det syntes jeg så heller ikke at nej gør...

 

Nej, det er en spøg, det er nok kun herhjemme at Luna skal have det ind med en skovl... Hver gang hun jagter katten, så siger jeg nej, og hun stopper. Men 5 minutter efter, så starter hun igen...

 

Men jeg kan godt se hvad du mener, og det vil helt sikkert blive taget med i mine overvejelser om hvorledes vi skal træne det her :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det syntes jeg så heller ikke at nej gør...

 

Nej, det er en spøg, det er nok kun herhjemme at Luna skal have det ind med en skovl... Hver gang hun jagter katten, så siger jeg nej, og hun stopper. Men 5 minutter efter, så starter hun igen...

:5up:

 

Er det egentligt bare det " at have hund". Det er jo små selvstændige individer, der ind imellem følger deres egen næse. Og når nu katten bare er sååå sjov at løbe efter.

Vores prøver også at løbe efter kattene . Men de har lært at katten har "søm i handsken" og at nærkamp er en rimelig dårlig idé. Men de er gode at spæne efter.

 

Med et Nej så ved hunden at det den gør lige nu er [ATTACH]14759[/ATTACH]. Men om 5 minutter er det jo en ny situation og den har jo intet med den forrige at gøre. Hunden VED altså ikke at det er selve det at jagte katten der er [ATTACH]14759[/ATTACH].

 

Du skal altså den anden vej rundt. Du skal rose for IKKE at jagte katten. Og så får du altså små travlt. For måske vælger hunden at lade være med dette mange gange om dagen, og så skal du være der og rose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det egentligt bare det " at have hund". Det er jo små selvstændige individer, der ind imellem følger deres egen næse. Og når nu katten bare er sååå sjov at løbe efter.

Vores prøver også at løbe efter kattene . Men de har lært at katten har "søm i handsken" og at nærkamp er en rimelig dårlig idé. Men de er gode at spæne efter.

 

Med et Nej så ved hunden at det den gør lige nu er [ATTACH]14759[/ATTACH]. Men om 5 minutter er det jo en ny situation og den har jo intet med den forrige at gøre. Hunden VED altså ikke at det er selve det at jagte katten der er [ATTACH]14759[/ATTACH].

 

Du skal altså den anden vej rundt. Du skal rose for IKKE at jagte katten. Og så får du altså små travlt. For måske vælger hunden at lade være med dette mange gange om dagen, og så skal du være der og rose.

 

Det ved jeg godt :oops: Jeg gjorde det også i starten, men så kom jeg til først at slække på det, og derefter holdt jeg vist helt op med at rose :oops:

 

Så når nu du siger det på den måde, så kan vi vist godt konkluderer at det ene og alene er min skyld at Luna jager katten stadig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det syntes jeg så heller ikke at nej gør...

 

Nej, det er en spøg, det er nok kun herhjemme at Luna skal have det ind med en skovl... Hver gang hun jagter katten, så siger jeg nej, og hun stopper. Men 5 minutter efter, så starter hun igen...

 

Men jeg kan godt se hvad du mener, og det vil helt sikkert blive taget med i mine overvejelser om hvorledes vi skal træne det her :5up:

 

Men har du INDLÆRT "nej".

Det kan du ikke have for så ville det jo virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er det egentligt bare det " at have hund". Det er jo små selvstændige individer, der ind imellem følger deres egen næse. Og når nu katten bare er sååå sjov at løbe efter.

Vores prøver også at løbe efter kattene . Men de har lært at katten har "søm i handsken" og at nærkamp er en rimelig dårlig idé. Men de er gode at spæne efter.

 

Med et Nej så ved hunden at det den gør lige nu er [ATTACH]14759[/ATTACH]. Men om 5 minutter er det jo en ny situation og den har jo intet med den forrige at gøre. Hunden VED altså ikke at det er selve det at jagte katten der er [ATTACH]14759[/ATTACH].

 

Du skal altså den anden vej rundt. Du skal rose for IKKE at jagte katten. Og så får du altså små travlt. For måske vælger hunden at lade være med dette mange gange om dagen, og så skal du være der og rose.

 

Med et indlært "nej", gerne som stikord til at tage øjenkontakt, vil hunden på længere sigt få for vane at stoppe, når den hører ordet.

Øjenkontakten/det at hunden stoppede belønnes naturligvis

 

Hunden får sikkert ikke en "forbudsfølelse" når den hører ordet medmindre brugeren skruer op for bassen, men det virker som en stopper.

 

På endnu længere sigt erfarer hunden, at den bliver stoppet hver gang den gør det uønskede, den undlader derfor handlingen som dermed udviskes = hunden jager ikke længere missekatten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Med et indlært "nej", gerne som stikord til at tage øjenkontakt, vil hunden på længere sigt få for vane at stoppe, når den hører ordet.

Øjenkontakten/det at hunden stoppede belønnes naturligvis

 

Hunden får sikkert ikke en "forbudsfølelse" når den hører ordet medmindre brugeren skruer op for bassen, men det virker som en stopper.

 

På endnu længere sigt erfarer hunden, at den bliver stoppet hver gang den gør det uønskede, den undlader derfor handlingen som dermed udviskes = hunden jager ikke længere missekatten.

 

Jamen jeg er helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...