Hop til indhold

Vinter/regn dækken til golden?


Gæst Fru_M
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg er den lykkelige ejer af en golden hvalp på 6 mdr.

Hele hunde-verdenen er ret ny for mig, da det er min første hund, men jeg suger så meget info til mig som overhoved muligt og synes at det går meget godt :-)

 

Nå, men mit spørgsmål går ud på om det vil være en god ide med et vinter/regn dækken til hunden nu her hvor det er begyndt at blive noget mere koldt og vådt i vejret?

 

Min kæreste mener ikke at det er nødvændigt. - "Det er jo en hund", siger han, "det kan hun sagtens klare". Men jeg er sådan mest nervøs ved kombinationen af at hun bliver våd og så blæsevejr :rolleyes: Har læst mig til at kulde og våd hun ikke er en ret god kobination...

 

En anden ting er at hendes pels bliver sådan rigtig sjask våd meget let. Den suger sipelthen bare vand til sig og synes hun er lang tid om at blive tør igen. - Selv om vi tørrer hende så meget vi kan med et håndklæde.

Er det normalt at en goldens pels suger så meget vand til sig? - Eller er det bare fordi hun stadig har hvalpepels? Og kan man evt vaske hende med en speciel shampo her til vinter, så pelsen bliver mere modstandsdygtig?

 

Eller er jeg bare lidt for pylret? :oops:

 

Hilsen

En glad golden mor :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærligt???

 

Du er for pylret:-).. En golden har inget behov for at have et dækken.

 

Jeg har et til Luna, men det er fordi hun har ledproblemer..

 

Men din hund skal nok holde sig selv varm.. og så er det bare at tørre den, når I kommer hjem fra gåture:-D

 

Jeg ville ikke vaske med shampoo medmindre hunden har rullet sig i noget, der stinker og ikke er til blot at skylle væk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Svaber i hende inden hun tørrer?

 

Altså, lidt ligesom når man skraber vand af brusekabine væggen?

 

 

Aslan er jo korthåret, men hvis vi ikke svaber ham med hænderne, så bliver han heller aldrig tør.

 

 

Med hensyn til dækken, så har en golden så meget pels (??) at det lyder som en unødvendig ting :mrgreen: Selv Aslan fryser ikke.

 

Men havde i haft en korthåret, tynd-pelset spinkel hund, ville jeg overveje det.

 

 

Men som kulden begydner at komme, kan i jo også ligge mærke til om hun fryser når i er på tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og tillykke med vapse (bedre sent end aldrig med lykkeønskninger :mrgreen:).

 

Jeg er selv førstegangshundeejer, og Mio, der er en spinkel Golden, blev 6mdr i Januar.

Jeg er selv meget pylret, men synes det er blevet bedre med tiden. Der er jo grænser for, hvor mange gange man kan ringe til dyrlægen uden, at virke som en tosse! :rolleyes: (Læs: Tak Gud for Hunde-Forum! :lol:)

 

Vi fik et dækken til Mio i julegave, som vi brugte når vi var ved stranden i kulden. Ellers brugte vi det ikke. Det var nok også mere for min skyld, end for hans, at vi fik det! :engel:

Jeg overvejer dog pt. at købe et billigt til at have liggende, da han er vokset ud af det andet og jeg er blevet lidt nervøs for "wettail".

Se evt. tråden: http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/10121-vandtemperatur-2.html (Indlæg af DKWiechert)

Lidt råd ang. dækken kan du finde i den her tråd:

http://www.hunde-forum.dk/debat/10299-passer-det-her-daekken-billeder.html

 

Mio er også lidt tid om at tørre, men en rask løbetur/leg gør underværker. Hvis der ikke lige er mulighed for det, så er et godt absorberende håndklæde der bliver presset ned langs pelsen og bagefter frotteret rigtig effektivt! :5up:

Vi har også forsøgt os lidt med en føntører. Det krævede en far med guffer, mens mor her ordnede pelsen! :5up: Man skal bare passe på ikke, at brænde huden ved evt. at sætte temp. lavt, eller holde hånden for som test, mens man føner.

 

Uden at være ekspert på nogen måde, så tror jeg ikke det hjælper på pelsens vandafvisende effekt, at bruge en bestemt shampoo :hmm:

Men derimod har jeg god erfaring med fiskeolie (til indtagelse), der er med til at opretholde fedtbalancen i pelsen (ved ikke om det er rigtigt, men det virker for os :blink:).

 

Lige et billede af trolden i kulden med dækken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et dækken hjælper da ikke mod watertail? Dennis skriver at de lægger jakken henover, hvis hunden holdes i ro.. Det gør jeres vel ikke, når I har været ved vandet?

 

Hvis du er så bekymret for at hun skal blive kold fordi hun er våd, så kan du evt tage et håndklæde med, når hun har været i vandet og så tørre hende igennem

 

Luna har i dag været ved stranden.. Vi går en tur på 9 km, hvor vi går en runde og ca halvdelen af turen er langs vandet.. Du kan se nogle billeder fra forleden dag, hvor Luna svømmer.. Og jeg har ikke håndklæde eller dækken med.. Vi holder os jo igang til vi er hjemme igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.

 

Tænkte jo godt at jeg var lidt pylret :engel: Ud over at være hvalpe-mor er jeg også mor til en 4-årig dreng, så den der mor-pylret-hed falder mig ret naturligt :-)

 

Men jeg dropper dækkenet, medmindre hun viser sig at være en lille kuldeskær vovse nu når vinteren kommer snigende.

 

Mht. pelsen, så er den ikke helt udvokset endnu, hun er sådan semi-langhåret på ryggen (og lidt ned ad siderne), halen og ørerne. Resten er stadig helt kort. Det ser faktisk lidt spøjst ud :mrgreen:. Og håber da at hun når at få en nogenlunde fuld pels inden det bliver rigtig koldt.

 

Vi tørrer altid lige det værste vand af hende med hænderne inden vi går indenfor, men det er ikke meget vi kan få af på den måde. Som om pelsen bare absorberer vandet og håndklædet bare slet ikke kan suge det væk.

Tænker om der er en speciel tørringsteknik, jeg ikke er bekendt med?

Jeg plejer at starte med at stryge håndklædet hen over pelsen for derefter at frottere blidt indtil hun ikke gider mere :roll:

Sidder lige og overvejer om de håndklæder vi bruger til hende bare er for dårligt absorberende. Hmm.

Hårtørreren skal jeg lige tænke lidt over. Hun bliver hurtigt nervøs ved den slags larm.

 

Der er allerede olie (omega 3) i hendes foder, så ved ikke om det er nødvendigt med et ekstra tilskud. - Hun får "natures best" foder.

Hvilken slags olie skal det i så fald være? Synes der er rigtig mange på markedet og de fleste af dem temmelig dyre. Kan man evt. give hunden en god økologisk raps olie, som jo også er rig på omega 3, 6 og 9?

- Det bruger vi nemlig i forvejen meget af ;-)

 

Er ret glad for at jeg fandt dette forum. Har snuset meget rundt på "vi med hund" mens synes alligevel det er begrænset hvad man kan få at info dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at tørre med håndklæde, så gør jeg også det at jeg først lige presser så meget vand af pelsen som jeg kan med hænderne, eller håndklædet og SÅ frottére jeg, men jeg gør det ikke ligefrem blidt, den får simpelthen hele armen -og hundene eeeelsker det, og vrider og vender sig under håndklædet for at blive gnubbet godt over det hele, og så kommer der ofte en rigtig velværds brummen fra dem samtidig :mrgreen:

 

Og i tilgift, er jeg så den heldige ejer af en "blower" (en super kraftig hundeføntørre), http://www.skøde-hunden.dk/ og jeg må sige at det altså er en fiks opfindelse, den kan virkelig få tørret noget hund i en fart :5up:

-Men, den kræver noget tilvending vis hunden er følsom overfor den slags lyde, for den larmer pænt meget, sådan på højde med en gammel slidt støvsuger, eller en lille kompressor :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et dækken hjælper da ikke mod watertail? Dennis skriver at de lægger jakken henover, hvis hunden holdes i ro.. Det gør jeres vel ikke, når I har været ved vandet?

 

Hvis du er så bekymret for at hun skal blive kold fordi hun er våd, så kan du evt tage et håndklæde med, når hun har været i vandet og så tørre hende igennem

 

Luna har i dag været ved stranden.. Vi går en tur på 9 km, hvor vi går en runde og ca halvdelen af turen er langs vandet.. Du kan se nogle billeder fra forleden dag, hvor Luna svømmer.. Og jeg har ikke håndklæde eller dækken med.. Vi holder os jo igang til vi er hjemme igen

 

Hmm.. Jeg havde bare forstået det sådan, at en våd vovse, der ikke var aktiv, godt kunne få problemer med kulde ved haleroden og at de derfor "gav dem jakker på" - Jeg tænkte så, at jeg ville spare min egen jakke en tur i sandet og købe et dækken til Mio. Han ligger jo tit i sandet og gnaver i pind eller lign. efter en svømmetur :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Jeg havde bare forstået det sådan, at en våd vovse, der ikke var aktiv, godt kunne få problemer med kulde ved haleroden og at de derfor "gav dem jakker på" - Jeg tænkte så, at jeg ville spare min egen jakke en tur i sandet og købe et dækken til Mio. Han ligger jo tit i sandet og gnaver i pind eller lign. efter en svømmetur :hmm:

 

Så må I ud og gå..:-D Det her Dennis mener er vist når den ligger stille i lang tid (halve og hele timer)..

 

Nu gider jeg ikke selv bare stå stille og glo på at min hund tygger pind, så vil hun det, må hun rende foran, eller komme løbende bagefter.. Er vi ude og gå tur, så går vi:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.

 

Tænkte jo godt at jeg var lidt pylret :engel: Ud over at være hvalpe-mor er jeg også mor til en 4-årig dreng, så den der mor-pylret-hed falder mig ret naturligt :-)

 

Men jeg dropper dækkenet, medmindre hun viser sig at være en lille kuldeskær vovse nu når vinteren kommer snigende.

 

Mht. pelsen, så er den ikke helt udvokset endnu, hun er sådan semi-langhåret på ryggen (og lidt ned ad siderne), halen og ørerne. Resten er stadig helt kort. Det ser faktisk lidt spøjst ud :mrgreen:. Og håber da at hun når at få en nogenlunde fuld pels inden det bliver rigtig koldt.

 

Vi tørrer altid lige det værste vand af hende med hænderne inden vi går indenfor, men det er ikke meget vi kan få af på den måde. Som om pelsen bare absorberer vandet og håndklædet bare slet ikke kan suge det væk.

Tænker om der er en speciel tørringsteknik, jeg ikke er bekendt med?

Jeg plejer at starte med at stryge håndklædet hen over pelsen for derefter at frottere blidt indtil hun ikke gider mere :roll:

Sidder lige og overvejer om de håndklæder vi bruger til hende bare er for dårligt absorberende. Hmm.

Hårtørreren skal jeg lige tænke lidt over. Hun bliver hurtigt nervøs ved den slags larm.

 

Der er allerede olie (omega 3) i hendes foder, så ved ikke om det er nødvendigt med et ekstra tilskud. - Hun får "natures best" foder.

Hvilken slags olie skal det i så fald være? Synes der er rigtig mange på markedet og de fleste af dem temmelig dyre. Kan man evt. give hunden en god økologisk raps olie, som jo også er rig på omega 3, 6 og 9?

- Det bruger vi nemlig i forvejen meget af ;-)

 

Er ret glad for at jeg fandt dette forum. Har snuset meget rundt på "vi med hund" mens synes alligevel det er begrænset hvad man kan få at info dér.

 

Jeg kom også herind fra vmhs debat. Det var lidt somom den var ved at dø hen (køre i samme spor), så det var en stor (positiv) forandring, at komme herind :5up:

 

Mio fik Hills Natures Best da han var yngre, og vi gav fiskeolie ved siden af (1 L for ca 150kr hos dyrlægen, og den holdt længe).

Tror ikke det er nødvendigt at give det, jeg synes bare jeg kunne se en forandring i pelsen - om det så bare var alm udvikling, det er jo ikke til at vide! :5up:

Jeg ved ikke om man bare kan give raps-olie, men umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i det. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Jeg havde bare forstået det sådan, at en våd vovse, der ikke var aktiv, godt kunne få problemer med kulde ved haleroden og at de derfor "gav dem jakker på" - Jeg tænkte så, at jeg ville spare min egen jakke en tur i sandet og købe et dækken til Mio. Han ligger jo tit i sandet og gnaver i pind eller lign. efter en svømmetur :hmm:

 

Hvis hunden går fra intensiv aktivitet i vand, og direkte til inaktivitet, så er det man KAN få problemer.

Ikek alle gør det, men det er trods alt noget jeg ser ret ofte alligevel.

 

Men det hjælper et dækken ikke meget på, den dækker ikke de rigtige steder. Det er bagparten der skal holdes varm, og den bedste måde at sørge for dét på, er dels at sørge for at hundens fedtlag i pelsen er intakt, at sørge for at tørre kræet efter vandaktiviteter, og at holde gang i hunden efter vandaktiviteter.

 

Vi som jægere knalder ofte en jakke elelr en fiber, eller et tæppe for den sags skyld, henover ryg og røv på hundene, dels fordi der ikke er meget fornuft i at stå og tørre hunden 117 gange i løbet af en jagtdag, og dels fordi det er nemt. Når hunden sendes på en apport igen igen, så følger jakken nemlig ikke med.

 

Og man skal, som Jeanette er inde på, huske på at en apportørs arbejde faktisk primært består i at sidde/ligge stille, indtil der er brug for den.

Nogle dage render de frem og tilbage konstant, andre dage render de på en apport en enkelt gang om morgenen, og først igen omkring middag igen, og så måske igen en enkelt gang på en eftermiddagssåt.

Det er ikke heeelt til at forudse hvor megen aktivitet der lige er

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at dækken er over kill.

 

Og i forhold til olier, har kennel-löwchen mama lavet en mindre godt og vel uvidenskabelig test med mange former for olier, og hun melder at der ikke er nogen forskel at se på den dyre tidselolie eller den billige rapsolie.

 

Jeg propper ekstra fiskeolietabletter i mine hundes mad. Hvilket er for pelsens skyld. Og mest af alt også for den gamle, der stadig skal holdes aktiv i en alder af snart 10 - så der er både glucosamin, olie og andet snas på toppen af madbjerget.

 

Har i øvrigt også et dækken som bruges på jagt. Nu er mine hunde jo drivende, så de er i vælten hele dagen. Dækkenet ryger på når hun skal ud og ligge i bilen sidst på dagen, hvor hun samtidig ligger i en mindre rede af vet beds og andet varmt. Efter hun selvfølgelig er tørret og spist af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen, (godt nok et par dage forsent:vinken:

 

Min golden er på fredag 4 mdr og 3 uger, og hun fryser ikke endnu heller ikke selv om hun har været ude og svømme:shock:

søger for hun er i gang når hun kommer op af vandet, og så op til bilen tørres godt med håndklæde, og så varme på, så ligger hun veltilfreds på bagsædet og snorker:mrgreen:

 

Men her i weekenden købte jeg altå et dækken til hende, da de var på tilbud i maxi zoo til 100kr.

Og den ganske eneste grund til at jeg valgte at købe et er DOVENSKAB:oops:

Hun får det når nu hurtig tisser (tur på 15min) og det pisser ned, for må indrømme at jeg ikke har den store lyst til en pladervåd hund, for bare et kvarter:roll:

 

Men ellers er jeg enig med de andre om at en golden ikke behøves at få dakken på:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen, (godt nok et par dage forsent:vinken:

 

Min golden er på fredag 4 mdr og 3 uger, og hun fryser ikke endnu heller ikke selv om hun har været ude og svømme:shock:

søger for hun er i gang når hun kommer op af vandet, og så op til bilen tørres godt med håndklæde, og så varme på, så ligger hun veltilfreds på bagsædet og snorker:mrgreen:

 

Men her i weekenden købte jeg altå et dækken til hende, da de var på tilbud i maxi zoo til 100kr.

Og den ganske eneste grund til at jeg valgte at købe et er DOVENSKAB:oops:

Hun får det når nu hurtig tisser (tur på 15min) og det pisser ned, for må indrømme at jeg ikke har den store lyst til en pladervåd hund, for bare et kvarter:roll:

 

Men ellers er jeg enig med de andre om at en golden ikke behøves at få dakken på:-D

 

Hvad er det for et dækken, og ved du om det stadig er på tilbud?

Link til indlæg
Del på andre sites

En goldenhvalp kan godt være lidt vandsugende. Og så skal der selvfølgelig flere håndklæder til når man kommer hjem.

 

Når der nu er tale om en golden, så ligger det lige for at lære hunden at ryste sig på kommando?

 

Når Silke har været i søen, eller når vi kommer hjem fra en meget våd regnvejrstur, så siger jeg "ryst dig " til hende, og så ryster hun sig.

 

Da hun var hvalp kunne jeg f.eks. puste hende på snuden, og når hun så rystede sig, så skyndte jeg mig at sige kommandoen og rose hende.

Og når hun var i brusebad kunne et lille strint af vand i ansigtet få hende til at ryste sig.

Nu behøver jge bare at sige ordene. Og hun gør det tit af sig selv når vi kommer hjem fra en regnvejrstur.

 

Man kan sagtens vaske en goldenhvalp med en god hvalpeshampoo.. Pelsen bliver meget lækker. Men som regel bliver den endnu mere vandsugende.

Olie i maden er en meget bedre ide. Eller mad med masser af fed fisk i.

 

Nå, ja... Og så har Silke fået alle husets største og tykkeste badehåndklæder..... :oops:Jeg har ikke så meget hår som hun har, så jeg kan klare mig med de almindelige håndklæder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for et dækken, og ved du om det stadig er på tilbud?

 

Hej, ved ikke om de stadig er på tilbud. Det stod i deres tilbudsavis "alt hunde tøj 99kr" Men det var i lørdags jeg så det, så kan godt være at det kun galt til søndag.

Dækkenet er et sort med reflek kant fra thermal comfort, normal pris 239kr.

Syntes det er et super godt dækken, har desværre købt det lidt for lille.:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...