Hop til indhold

Hvornår kan man skifte til voksenfoder?


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

Nu er Louie på 6 måneder snart ved at være færdig med de 15 kg Orijen som vi købte til ham og jeg vil gerne finde noget nyt foder.

 

Skal jeg stadig kun kigge på hvalpe-varianterne, eller er det okay at bruge voksenfoder nu?

 

I starten var han rigtig glad for Orijen, men den seneste måneds tid har det været svært at få i ham og han spiser max. 2/3 af det han burde, selvom jeg opbløder det.

Desuden synes jeg at hans afføring er meget uregelmæssig og der kommer til tider ret meget ud i den anden ende. Jeg tror måske han har problemer med at optage de store mængder protein der er i Orijen.

 

Jeg synes også han er begyndt at lugte meget mere af hund (og der er nogle der siger, at det skyldes, at hunden ikke optager sit foder ordentligt). Men han er bestemt ikke udmagret eller noget som helst - han har taget godt på og har stadig en del hvalpefedt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil også blive på hvalpefoder, men hvad med at prøve et andet mærke?

 

jeg ville blive på hvalpefoder lidt endnu, men k¢be en mindre pose.

 

Okay. Tak for jeres svar. Hvor længe siger man at en lille/mellem race som Coton skal have hvalpefoder?

 

Ja, det er netop min pointe at finde et andet mærke, men så er det meget rart at vide, om det kun er hvalpefoder man skal kigge på, eller om der er frit valg på alle hylder.

 

Kunne ellers godt tænke mig at prøve ziwipeak, fish4dogs eller olivers fiskevariant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg vil sige at hunden skal have hvalpefoder til den er ca. 1 år. Lidt mindre for små racer lidt mere for de helt store.. Så jeg ville købe en pose med foder mere.

 

Hvis hunden ikke er tynd ville jeg heller ikke forsøge at opmuntre den til at spise mere bare fordi det står på pakken. Tror det er meget individuelt hvor meget en hund skal have at spise.

 

Hvorfor opbløder du det? Du har sikkert en god grund, men jeg tænkte nærmest på at det jo er bedre for hundens tænder hvis der er lidt at tygge i. Bare sådan med tandsten og den slags..

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla er 16 måneder og stadig på junior-foder... dette skyldes flere ting... for dte første at kræet praktisk talt ikke spiser, så jeg tænkte at det var fint med godt med næring i de få par tørfoderkugler hun indtager.... og for det andet at vi vandt en 8 kgs sæk med juniorfoder for et stykke tid siden og den er vi ikke færdige med endnu :mrgreen:

 

Men jeg er ellers enig med Maustiqie... hold ham på hvalpefoder indtil han er en 10-12 måneder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at hunden skal have hvalpefoder til den er ca. 1 år. Lidt mindre for små racer lidt mere for de helt store.. Så jeg ville købe en pose med foder mere.

 

Hvis hunden ikke er tynd ville jeg heller ikke forsøge at opmuntre den til at spise mere bare fordi det står på pakken. Tror det er meget individuelt hvor meget en hund skal have at spise.

 

Hvorfor opbløder du det? Du har sikkert en god grund, men jeg tænkte nærmest på at det jo er bedre for hundens tænder hvis der er lidt at tygge i. Bare sådan med tandsten og den slags..

 

Det er heller ikke hver gang, men hvis han ikke har villet spise dagens to første portioner, så opbløder jeg nogle gange den sidste lidt - bare så han får noget ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly er snart 10 måneder gammel, og om en uges tid ca. er hun helt over på voksenfoder.

Jeg startede med at blande lidt voksenfoder i hendes hvalpefoder, da hun var 9 måneder gammel, og har så langsomt forøget mængden, sådan at om en uges tid, er det 100 % voksenfoder:-)

 

Jeg har læst mig frem til, at små hunderacer er fuldt udvokset, når de er ca. 10 måneder gamle, derfor synes jeg det er en god ide, at begynde og gi voksenfoder i hvalpefoderet, når de er omkring 9 måneder.

 

Men når din hvalp kun er 6 måneder gammel, er det hvert fald for tidligt at skifte til voksenfoder:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ikke hver gang, men hvis han ikke har villet spise dagens to første portioner, så opbløder jeg nogle gange den sidste lidt - bare så han får noget ned.

 

Hvorfor fodre du ham stadigvæk 3 gange om dagen?

Det er da ved at være på tide, at han kun skal have 2 gange:-)

Men det er selvfølgelig op til dig selv:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Louie på 6 måneder snart ved at være færdig med de 15 kg Orijen som vi købte til ham og jeg vil gerne finde noget nyt foder.

 

Skal jeg stadig kun kigge på hvalpe-varianterne, eller er det okay at bruge voksenfoder nu?

 

I starten var han rigtig glad for Orijen, men den seneste måneds tid har det været svært at få i ham og han spiser max. 2/3 af det han burde, selvom jeg opbløder det.

Desuden synes jeg at hans afføring er meget uregelmæssig og der kommer til tider ret meget ud i den anden ende. Jeg tror måske han har problemer med at optage de store mængder protein der er i Orijen.

 

Jeg synes også han er begyndt at lugte meget mere af hund (og der er nogle der siger, at det skyldes, at hunden ikke optager sit foder ordentligt). Men han er bestemt ikke udmagret eller noget som helst - han har taget godt på og har stadig en del hvalpefedt :-D

Mine kommer over på voksenfoder når de er 7 måneder.. De små hunde er udvokset når de er 6 måneder... Det var hvad dyrlægen sagde til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvorfor opbløder du det?

Jeg opbløder altid tørfoderet til hunde.. Dyrlægen fortalte mig at det er meget sundere.. For det første (når det er vådt) så spiser de til er mætte, hvilket de selvfølgelig også gør når det er tørt. Men når det er tørt drikke de oveni en masse vand.. Så svulmer foderet op i maven og så er den da først rigtig fuld/udspilet. Løbende igennem dagen vil de drikke en masse vand netop fordi tørfoderet gør dem tørstige..

For det andet optager de maden hurtigere/bedre når det er opblødt allerede når det kommer ned..

Det med tandsten holder ikke hvis de ellers får andet at gnave i.. Faktisk skulle de få mere tandsten (de små hunderacer) når de får foderet tørt.. De små hunderacer mangler et enzym i spyttet som modvirker tandsten..

Dyrlægen sagde også at det er meget hårdere for deres nyrer at få foderet tørt.. Jeg kan ikke huske hvorfor men man så det også hos katte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kommer over på voksenfoder når de er 7 måneder.. De små hunde er udvokset når de er 6 måneder... Det var hvad dyrlægen sagde til mig.

 

Uh, jeg håber virkelig han er udvokset når han fylder 6 måneder om 4 dage. Han er godt nok ved at være lidt tung at bære op på 5., selvom han kun vejer omkring 4,5 kg. Men tror han bliver lidt større..

 

Jeg opbløder altid tørfoderet til hunde.. Dyrlægen fortalte mig at det er meget sundere.. For det første (når det er vådt) så spiser de til er mætte, hvilket de selvfølgelig også gør når det er tørt. Men når det er tørt drikke de oveni en masse vand.. Så svulmer foderet op i maven og så er den da først rigtig fuld/udspilet. Løbende igennem dagen vil de drikke en masse vand netop fordi tørfoderet gør dem tørstige..

For det andet optager de maden hurtigere/bedre når det er opblødt allerede når det kommer ned..

Det med tandsten holder ikke hvis de ellers får andet at gnave i.. Faktisk skulle de få mere tandsten (de små hunderacer) når de får foderet tørt.. De små hunderacer mangler et enzym i spyttet som modvirker tandsten..

Dyrlægen sagde også at det er meget hårdere for deres nyrer at få foderet tørt.. Jeg kan ikke huske hvorfor men man så det også hos katte..

 

Det var spændende læsning! Og det giver jo virkelig god mening, for man kan jo ved selvsyn se, hvor meget tørfoderet udvider sig når der kommer vand på. Jeg synes også han drikker mere de dage hvor jeg ikke opbløder det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kommer over på voksenfoder når de er 7 måneder.. De små hunde er udvokset når de er 6 måneder... Det var hvad dyrlægen sagde til mig.

 

Det gør sig hvert fald ikke gældende ved alle de små hunderacer.

Molly er en papillon på snart 10 måneder, og hun er da først ved at være færdig med at vokse nu.

Da hun var 6 måneder, voksede hun altså stadigvæk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...