Hop til indhold

Foder.. en sand gåde


Gæst Marianne7100
 Share

Recommended Posts

Gæst Marianne7100

Ja det synes jeg i hvert fald:roll:.

Har fået hvalp hjem for 3 uger siden. Avler fodre med eukanuba, hvilket vi så fortsætter på. Så tager vi til dyrlæger mhp vaccine mm.. han anbefaler så RC, de har en del kunder hvor hunden har udviklet allergi på eukanuba.

Nu har jeg så læst lidt rundt omkring, og er kommet frem til at RC stort set kører på samme princip som eukanube.. korn og olie.

 

Har nu fundet frem til to produkter jeg finder brugbare, Orijen samt olivers.

Men men men, så læser jeg at små racer kan have problemer med det høje proteinindhold?? Min hvalp er Shih tzu/malteser mix, virker på ingen måde sart i maven.

Har bestilt prøver hjem på begge produkter. Ville egentlig hører om nogen fodre, eller har fodret, deres lille hund med en af disse produkter? Nogen evt problematikker??

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har fodret med olivers hvalpefoder - min er en dansk / svensk gårdhunde-blanding... Vi havde ingen problemer... :-D

 

Men ja, foder er en jungle - hvis du giver dig til at læse alle fodertrådene herinde, så vil du blive en lille smule klogere og en hel masse mere forvirret :lol:

 

Jeg synes ikke jeg har hørt om problemer med allergi og eukanuba - men jeg er ret sikker på, at Kennel Löwchen herinde gik væk fra Eukanuba, fordi der er et ellert andet i, som gjorde hendes hundes hvide pels orange :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Har læst en del herinde.. og ja bliver helt sikker klogere. Det er selvfølgelig også individuelt hvordan hunde trives på foder. men altid rart at hører andres erfaring, både positive som negative. Især som førstegangs hundeejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om din hund er hvid, men det med at pelsen tager farve, har jeg hørt at det er laks i foderet som gør det.. Og det er der vist i ret meget foder, Olivers fx. Måske har de en variant uden? Med torsk måske.

 

Vi fodrer pt med Olivers, jeg er drøn forvirret om hvorvidt vi skal fortsætte, men i hvert fald synes hunden at det smager fint. Det er det med laksefarven jeg ikke helt kan finde ud af.. men det er rigtig svært at vælge, som Amocca skriver, får man hurtigt så meget forskelligt info ved at læse fodertråde herinde, at junglen virker uendelig :lol:

 

Olivers har forskellige varianter til hvalpe, i forhold til deres vægt, vi skal skifte til large breed nu her, hvis vi fortsætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Har læst en del herinde.. og ja bliver helt sikker klogere. Det er selvfølgelig også individuelt hvordan hunde trives på foder. men altid rart at hører andres erfaring, både positive som negative. Især som førstegangs hundeejer

 

Det er til at blive fuldstændig rundtosset af, at prøve at finde rundt i foderjunglen.

 

Og som du selv nævner, så er det meget individuelt hvordan hunde fungere på et bestemt foder. Men der er dog nogle fodermærker, hvor langt de fleste hunde fungere rigtig godt.

Rigtig mange gange, er det også godt at gøre op med sig selv fra starten, hvilken "råvarer-religion" man tilhøre, så man indskrænker valgmulighederne til et minimum :engel:

 

Men med Orijen går du ikke helt galt i byen, og er du lidt nervøs for det høje protein indhold, så kan du prøve Acana i stedet. Det minder på mange punkter om orijen, men har et noget lavere protein indhold.

Tror dog heller ikke du behøver at bekymre dig om det, når din hund ikke har en sart mave, eller tendens til tør pels.

 

Men held og lykke med det, og velkommen til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Han har som sagt hverken hård mave, og pelsen er snare let fedtet.. gad vide om det har noget med RC at gøre. Synes foderpillerne er noget fedtede.

 

Ja hvis hunde triveds bør man nok bare fortsætte. Har er desværre ikke så meget for at spise RC, så tænkte det var oplagt at prøve et andet produkt. Desuden kan jeg godt lide tanken om at Orijens og Olivers har udviklet deres tørfoder ud fra BARF. Men så igen, uanset hvilket mærke man læser om så lyder det, fra producentens side, som det bedste af det bedste i forhold til valg af råvarer:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg synes personligt ikke at Eukanuba har noget specielt at tilbyde... RC har din dyrelæge formodentlig anbefalet, da h*n selv sælger det og derfor kan tjene nogle penge derigennem...:???:

 

Olivers har jeg selv prøvet men skiftede da pelsen blev mat og kedelig.

 

Mht. til laks så farver det lige så snart at det er opdrættet laks, eller vilde laks der er "røde"... derimod findes der nogle laksevarianter der er hvide/grå i kødet og disse farver ikke.

 

Hvad med Acana... det er selv det mærke som jeg vil prøve næste gang:5up:... Det er lavet på samme fabrik som orijen, men det indeholder ikke lige så meget protein.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Det er nemlig det produkt dyrlægen selv sælger:)

Acana, det vil jeg da se på, hvis den bette ikke kan triveds på Orijen.

Og tak for svarene der efterhånden er kommet.

Det er et super forum som ny-udklækket hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Altså om dyrlægen tjener på foderet eller olivers gør, eller dyreforretningen gør det, går det ikke ud på et ?

 

Min dyrlæge har altid "støttet" mig i valg af foder også selvom han ikke har solgt det pågældene mærke.....

 

Synes den er lidt "søgt" at dyrlægen skal tjene en masse på foder, det gør alle de andre jo også.

 

Jeg er tilbage ved foder fra dyrlægen, fordi min hund trives på foderet derfra, samtidig kan jeg få en masse vejledning omkring foderet.

 

Mon ikke også dyrlægen kun sælger foder han/hun kan stå indenfor ?

 

Nå nok om det *G*, Fie fik meget kedelig pels af foderet fra olivers, men hun var vild med deres foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Jo selvfølgelig sælger dyrlægen et foder de kan stå inde for. Det er skam heller ikke fordi dyrlægen ikke må tjene penge på det, men det er jo klart at de er "farvet" i og med de tjener på det. Men det udelukker jo ikke at der er andet og måske bedre foder, i hvert fald for min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu ikke indtrykket af at dyrlæger generelt er "farvet" af at de sælger et eller flere mærker foder.

 

Den dyrlæge jeg brugte havde så absolut ingen problemer med at anbefale alt muligt andet end de 3 typer han havde i sortimentet, hvis han mente der var noget at hente ved dét.

 

Og at en dyrlæge anbefaler et foder, kan have mange andre årsager, skal man også lige huske på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly fik RC hos opdrætter, og det fortsatte vi med, da vi fik hende hjem.

Men da jeg synes hun havde alt for meget afføring i forhold til hvad hun indtog, skiftede jeg over til en blanding mellem Orijen og Olivers.

Hun er færdig med sit hvalpefoder nu her, og kommer så over på ren Orijen voksenfoder.

 

Jeg har også fået at vide, at det ikke er så godt at fodre hvalpe med ren Orijen, netop pga. det høje protein indhold, derfor blev det blandet med Olivers, og det har fungeret rigtig fint:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...