Hop til indhold

HJÆLP ! Min hvalp har PDA


Gæst Nanna-b
 Share

Recommended Posts

Jamen i har sikkert rask, det lyder ikke som om at det hele er i orden :( .

Det er noget "skidt" , men kunne virkelig ikke få mig selv til at efterlade ham der :(

 

Det er sku rigtig trælst for dig:( havde du ikke dine forældre med der ude? Samtidig skulle du evt. undersøge om du ikke kan komme under nogle regler i købsloven med fortrydelses ret eller sådan noget. men selvfølselig svært når du viste du købte katten i sækken:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sitat :

 

PDA er en forkortelse for "Persisterende ductus arteriosus". Fra den store legemspulsåre, der kommer fra venstre hjertekammer, løber der på fostre en lille blodåre over til lungepulsåren, der kommer fra højre hjertekammer. Denne lille blodåre skal normalt forsvinde efter fødslen, men på nogle individer gør den det ikke. Det fører til, at blod fra venstre hjerteside pumpes over i lungerne i stedet for at komme ud i kroppen. Hvalpen kan, hvis blodåren er stor, have meget svære tegn på dårligt kredsløb.

 

Diagnose

Dyrlægen vil næppe have ret store problemer med at stille diagnosen, da bilyden ved denne sygdom er meget karakteristisk. Hjertet lyder som en pumpende dampmaskine, og bilyden er vellokaliseret lige ud for misdannelsen.

 

Behandling

Dette er én af de få medfødte hjertesygdomme, der kan kureres, og det gøres ved en operation, hvor den lille blodåre spærres. Hvis hvalpen har haft sygdommen for længe, kan der dog være opstået skader på kredsløbet, der gør, at en operation ikke vil gøre nogen gavn.

-----------------------------------------------------------------

 

Du bør gøre noget inden de skader opstår på dens kredsløb.

 

Teyla :

Det er sku rigtig trælst for dig:( havde du ikke dine forældre med der ude? Samtidig skulle du evt. undersøge om du ikke kan komme under nogle regler i købsloven med fortrydelses ret eller sådan noget. men selvfølselig svært når du viste du købte katten i sækken:???:

 

Tror ikke der er meget at stille op da de jo havde fået oplyst at hunden havede den fejl og ville blive aflivet hvis de ikke tog den med for de 500 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanna-b

Tak til jer begge:oops:, nej de var desværre ikke med derude, hvilket jo så er noget jeg fortryder nu, mente jo det var noget jeg kunne ordne selv, men der er jo "forhåbentligt" helt sikkert heller ikke noget galt med Liva, men det er der jo desværre med Lucas. Jeg skulle virkelig have haft en med. Men nu håber jeg bare jeg kan få det legat, og at det hele går i orden, for man kommer jo til at holde af dem :'/ <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanna-b

Vil helt sikkert gøre noget ved det med det samme, gik også igang med det samme jeg kom hjem med dem i søndags med at undersøge, skrive og ringe rundt. Har ikke tænkt mig bare at give op, så længe han har en chance <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Tak til jer begge:oops:, nej de var desværre ikke med derude, hvilket jo så er noget jeg fortryder nu, mente jo det var noget jeg kunne ordne selv, men der er jo "forhåbentligt" helt sikkert heller ikke noget galt med Liva, men det er der jo desværre med Lucas. Jeg skulle virkelig have haft en med. Men nu håber jeg bare jeg kan få det legat, og at det hele går i orden, for man kommer jo til at holde af dem :'/ <3

 

Hvis jeg var dig ville jeg slet, slet ikke vente på noget som helst. Jeg ville afgøre om den her hvalp skulle leve eller dø - PÅ HVALPENS PRIMISSER!! Er det mest værdigt at aflive den ville jeg gøre det og gøre det med det samme, vel vidende at jeg gjorde noget som ingen ville kunne bebrejde dig.

 

Skal hvalpen leve - ville jeg sætte ALT i bevægelse. Jeg ville finde ud af hvor operationen kunne udføres, tale med alle de dyrlæger jeg kunne finde og høre dem. Hvad koster operationen? Hvor kan den udføres? Hvad er chancerne og hvor hurtig er hunden på benene?

 

Og så ville jeg skaffe pengene. Låne dem af forældre, bedsteforældre, banken, arbejdsgiver, SU-styrelsen WHATEVER! Organisere afbetaling på resten med dyrlægen.

 

Du har taget den her lille skæbne på dig og du har ansvar for den. Du kan aflive eller sende gennem en operation - men du kan ikke tillade dig at lade en syg hvalp gå rundt og få det værre uden at gøre noget. Handling - nu...:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitat :

 

Tror ikke der er meget at stille op da de jo havde fået oplyst at hunden havede den fejl og ville blive aflivet hvis de ikke tog den med for de 500 kr.

 

Nej du har nok ret, men der er mange regler i den, som vi forbruger med fordel kunne gøre brug af. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er sælger der har fortalt det om et stipendium, gætter jeg på det nok ikke er noget der eksisterer...

Næh... Også det første jeg har hørt om et legat til folk under uddannelse, der dækker kæledyrs lidelser....

 

 

Og jeg har stadig svært ved at vise medfølelse for den historie. Hunden er købt og betalt, velvidende at fejlen var tilstede.

Ingen lov i danmark vil gå ind og give køberen noget som helst retur for dét der, eftersom der ikke er nogen lov mod forbrugerdumhed. Og beklager meget at skrive det endnu mere direkte end tidligere, men det er altså for dumt, og som jeg skrev tidligere: En aflivning var nok alligevel ikke det værste der kunne ske.

At en sådan hund ryger ud til en køber, der ikke kan betale for en operation derimod........

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh... Også det første jeg har hørt om et legat til folk under uddannelse, der dækker kæledyrs lidelser....

 

 

Og jeg har stadig svært ved at vise medfølelse for den historie. Hunden er købt og betalt, velvidende at fejlen var tilstede.

Ingen lov i danmark vil gå ind og give køberen noget som helst retur for dét der, eftersom der ikke er nogen lov mod forbrugerdumhed. Og beklager meget at skrive det endnu mere direkte end tidligere, men det er altså for dumt, og som jeg skrev tidligere: En aflivning var nok alligevel ikke det værste der kunne ske.

At en sådan hund ryger ud til en køber, der ikke kan betale for en operation derimod........

 

 

Vivi Henriksen har mig bekendt stiftet et legat hvor den slags kan høre ind under.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nanna B, er ret sikker på at jeg kender 2 som har været igennem sådan en operation med hundehvalpe. Og ja, den ene vidste det fra starten og mener han fik en stor del bevilliget.

Vil gerne høre ham om flere info, næste gang jeg møder ham.

 

Det skal nok gå! :ae:Der er flere steder man kan søge, og da du kun er på SU kan man jo ikke ligefrem sige at du er rig.

 

 

Prøv evt disse, i hvert fald en søgning på dem:

 

 

Fonde der yder hjælp til dyrlæge/hjælper private kæledyrsejere

 

Jytte & Knud Vagn Thoustrup Nielsen Fond

v/ Dyrlæge Vibeke Korup

Uhresøvej 23 7500 Holstebro

------------------

 

Dyrenes Dag Kommite

Hovedvejen 46 5750 Ringe

tlf. 65 99 28 45 email. [email protected]

----------------------

 

Fr. Sophie Johansens legat

Den Kgl. veterinær & Lanbohøjskole

Studieforvaltningen

Bülowsvej 17

1870 Frederiksberg C

-----------------------

 

Bamses Venner

 

Yder tilskud til pensionister og andre mindre bemidledes dyrlægebehandling af hunde, katte og andre mindre husdyr. Kriteriet for ydelse af tilskud er økonomisk trang. Ansøgning om tilskud rettes normalt inden behandling iværksættes og efter samråd med den behandlende dyrlæge.

 

Ansøgningsskema: nej.

 

Dyrehospitalet Hobrovej, Dyrlæge Thomas O. Larsen, Hobrovej 40, 9000

Aalborg.

 

-----------------------

Link til indlæg
Del på andre sites

Vivi Henriksen har mig bekendt stiftet et legat hvor den slags kan høre ind under.

 

Har fundet noget.

 

Ifølge Mercandias hjemmeside vil fonden blandt andet give:

- Støtte til socialt dårligt stillede elever på Det Kongelige Vajsenhus

- Støtte til uforskyldt dårligt stillede danske statsborgere, som ikke har spist, drukket eller ferieret deres indtægter op

- Støtte til lunge- og hjertepatienter samt diabetesramte

- Støtte til privat forskning inden for hjerte-, lunge- og især diabetessygdomme

- Støtte til forskning i dyrevelfærd samt til personer eller organisationer, der anmelder vanrøgt af dyr

- Støtte til ubemidlede, som har et sygt kæledyr

 

 

Altså kan man roligt regne med man skal være enddog meget dårligt stillet for at få noget dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh... Også det første jeg har hørt om et legat til folk under uddannelse, der dækker kæledyrs lidelser....

 

 

Og jeg har stadig svært ved at vise medfølelse for den historie. Hunden er købt og betalt, velvidende at fejlen var tilstede.

Ingen lov i danmark vil gå ind og give køberen noget som helst retur for dét der, eftersom der ikke er nogen lov mod forbrugerdumhed. Og beklager meget at skrive det endnu mere direkte end tidligere, men det er altså for dumt, og som jeg skrev tidligere: En aflivning var nok alligevel ikke det værste der kunne ske.

At en sådan hund ryger ud til en køber, der ikke kan betale for en operation derimod........

 

Hvad med at oprette en ny tråd hvor man kan brokke sig over andre mennesker som ikke nænner at lade hvad som helst blive aflivet?

Synes tråden drukner i hvad pigen ikke skulle have gjort, i stedet for at der bliver svaret på hvad hun rent faktisk KAN gøre.

 

Hunden har, i så fald det er den operation jeg kender til, fine chancer og der fødes masser af hvalpe med denne fejl. Så ro på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at oprette en ny tråd hvor man kan brokke sig over andre mennesker som ikke nænner at lade hvad som helst blive aflivet?

Synes tråden drukner i hvad pigen ikke skulle have gjort, i stedet for at der bliver svaret på hvad hun rent faktisk KAN gøre.

 

Hunden har, i så fald det er den operation jeg kender til, fine chancer og der fødes masser af hvalpe med denne fejl. Så ro på.

 

Syntes da det er temmeligt væsentligt at kommentere på, at der ikke er noget at hente i købeloven, og at det sådan set er købers egen redelighed, når der tydeligvis gøres noget ud af at forsøge at få den tørret af alle andre steder.

 

Ender jo med at man på hunde-forum begynder at tro at sælger skal tilbagebetale købesummen, på trods af at noget er solgt MED en oplyst fejl, hvis det får lov at få fodfæste.

 

SVarene på hvad der KUNNE gøres, er der rent faktisk blevet givet ret tidligt i tråden. Herefter er det kun på sin plads at debatere frem og tilbage over emnet. Det er trods alt et debatforum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes da det er temmeligt væsentligt at kommentere på, at der ikke er noget at hente i købeloven, og at det sådan set er købers egen redelighed, når der tydeligvis gøres noget ud af at forsøge at få den tørret af alle andre steder.

 

Ender jo med at man på hunde-forum begynder at tro at sælger skal tilbagebetale købesummen, på trods af at noget er solgt MED en oplyst fejl, hvis det får lov at få fodfæste.

 

SVarene på hvad der KUNNE gøres, er der rent faktisk blevet givet ret tidligt i tråden. Herefter er det kun på sin plads at debatere frem og tilbage over emnet. Det er trods alt et debatforum.

 

Men det er jo ikke så svært, der er masser af steder man kan søge penge og masser af hvalpe der bliver født med fejl hvert år. Om det så er hudsygdom eller en sort plet det forkerte sted...

Og nej, selvfølgelig skal hun ikke regne med at få pengene tilbage, det er klart, det tror jeg hun fangede første gang en skrev det.

 

 

...jeg håber hun læser mit svar på side 4

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære trådstarter. Du har begået en kæmpebombert og du ved det godt. Jeg har krummet tæer over opdrætteren, haft ondt af dig. Ville gerne sige nogle trøstende ord til dig. Du har handlet med hjertet og glemt fornuften.

 

Lærepenge kan være meget dyre og det er de for dig. Der findes kun den hårde og ubarmhjertige udvej og det er aflivning. Det er den barmhjertige udvej for din hvalp.

 

Havde du været voksen, så havde du fået en ordenlig møgfald af mig.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanna-b

Til Buddha: Tusind tak for de ting du har skrevet, både for hjælpen herinde og så for de "Link" du har sendt mig, virkelig, jeg takker af hele mit hjerte, jeg ringer rundt til dem som det første i morgen.

 

Til de andre: der er ingen tvivl om at jeg vil påtage mig det ansvar som jeg selv har valgt at tage for Lucas og hans helbred, jeg har hele tiden kun ville hjælpe ham, sådan at han kunne få en chance her livet. Grunden til at jeg tog ham med hjem var jo fordi at jeg fik at vide at jeg kunne få det legat fordi at jeg er studerende. Og får jeg ikke det vil jeg selv tage et lån så han kan få den operation, jeg vil ikke bare opgive ham, når at der står skrevet alle steder af det er en fejl der kan fjernes, hvorfor aflive en hund der rent faktisk har muligheden for at leve ? :( . Hvis han bliver opereret tidligt er hans chancer 75% , og det er da en chance der er værd at tage, han er jo kun 9 uger. Jeg ringer også til den dyrlæge i morgen som der skulle have lavet tjekket på ham, og snakker med hende om hans chancer. Og selvfølgelig kunne jeg aldrig finde på bare at lade ham gå rundt med det, så vil han selvfølgelig blive aflivet hvis han ikke kan reddes. Vil kun hans bedste <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen i har sikkert rask, det lyder ikke som om at det hele er i orden :( .

Det er noget "skidt" , men kunne virkelig ikke få mig selv til at efterlade ham der :(

 

Nææææ det kunne du ikke - og det er det der sikre den slags idiotiske mennesker et salg.

 

Der har jo heldigvis været en del om det i medierne, så mon ikke folk begynder at se bare lidt af faresignalerne.

 

Held og lykke med den lille lort.

 

Kender desværre ikke noget til nogle legater, men jeg regner da med at det første du har kastet dig over er at undersøge hvor man kan udfører operationen og hvad den ca. koster. Derudover er det nok væsentligt at spørge ind til årlige meromkostninger, samt hvilke chancer hunden har for at få en ordentlig livskvalitet.

 

Måske din lokale dyrlæge kan hjælpe dig med hvilke klinikker du skal kontakte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanna-b

Min dyrlæge var desværre ikke til meget hjælp, vi har ikke den bedste dyrlæge i grenaa, "kommer der ingen penge i kassen er der ingen hjælp at hente" tog derud med det samme jeg havde hentet hvalpene, fået dem hjem, ringet til landbo højskolen, fået dem til at maile mig ansøgning til legatet og fik det printet ud, men da jeg kom derud for at snakke med mig var det eneste svar han havde var at vi laver ikke den operation her, du ved vidst ikke noget om det, du er da vidst lidt af en dumme per. Det var simpelthen det svar man fik, men det er de så også kendt for, at de ikke hjælper deres kunder uden der er penge indblandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg slet, slet ikke vente på noget som helst. Jeg ville afgøre om den her hvalp skulle leve eller dø - PÅ HVALPENS PRIMISSER!! Er det mest værdigt at aflive den ville jeg gøre det og gøre det med det samme, vel vidende at jeg gjorde noget som ingen ville kunne bebrejde dig.

 

Skal hvalpen leve - ville jeg sætte ALT i bevægelse. Jeg ville finde ud af hvor operationen kunne udføres, tale med alle de dyrlæger jeg kunne finde og høre dem. Hvad koster operationen? Hvor kan den udføres? Hvad er chancerne og hvor hurtig er hunden på benene?

 

Og så ville jeg skaffe pengene. Låne dem af forældre, bedsteforældre, banken, arbejdsgiver, SU-styrelsen WHATEVER! Organisere afbetaling på resten med dyrlægen.

 

Du har taget den her lille skæbne på dig og du har ansvar for den. Du kan aflive eller sende gennem en operation - men du kan ikke tillade dig at lade en syg hvalp gå rundt og få det værre uden at gøre noget. Handling - nu...:ae:

 

Giv hende nu lige en chance, hun er lige kommet hjem med hvalpen! Jeg er enig i at det ikke er det mest gennemtænkte hvalpekøb der findes, men når nu skaden er sket, så er det da smartere at råde frem for at klaske hende i hovedet med en våd søndagsberlinger. Hun HAR jo opdaget at hun har jokket i spinaten, men jeg ser ingen steder at hun så meget som overvejer at lade hvalpen sygne hen. Tværtimod ser jeg at hun kommer herind for at få gode råd til hvad hun kan gøre for hvalpen, så mon ikke begge (både hvalp og ejer) er bedst tjent med at vi råder frem for at bebrejde? Det er stadig weekend og det er jo nok ikke lige det nemmeste tidspunkt at få styr på operation, penge osv. så skal vi ikke lige slå koldt vand i blodet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...