Hop til indhold

Gør det selv trimmekursus, cocker -afsnit 1, hovedet.


chr68866
 Share

Recommended Posts

Og hermed præsenteres Tussan.

 

Tussan er 13 mdr. gammel tæve, og har været trimmet før. På dette billede er det ca. 1½ mdr. siden hun sidst har været trimmet.

 

Vi skal først klippe det værste af med maskine, og vi starter med øret. Herefter skal vi plukke toppen.

Redigeret af chr68866
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Først klippes uden på øret, klip i det markerede område (blå). På øret findes to hudfolder i hver side. hvis man tager en lige linie fra flap til flap har man grænsen for hvor langt ned på øret man klipper. De sidder ca. 1/3 nede.

 

Så tager man bag ved øret (se rød skravering) og slutteligt tager man inde i øret. -også fra flap til flap. Beklager det sidste billede blev noget grynet, men sådan er det når man skal holde hund og tage billeder samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal næsepartiet plukkes rent, det kan måske være svært at se, men på de to første billeder har jeg markeret hvor hun har små hvide hår. De skal plukkes af så hovedet får en ren form. På det sidste billede er hårene plukket af, og hun har nu et helt glat ansigt.

 

Jeg plukker delvis med fingrene, delvis med nipper med trimmekniv. Man kan også tage det med maskine, men i dagens anledning har jeg taget slavevejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal toppen plukkes.

 

Man kan gøre det med fingrene, trimmekniv eller coatking.

 

Da hun skal til verdenshundeudstilling om en uge, har vi håndplukket, da det giver det pæneste resultat.

 

Der purres op i håret og så plukkes, små totter ad gangen så det ikke gør ondt på hunden. Det tager lang tid, så er I advaret.....

 

Når hårene så er plukket godt ned effileres (med effileringssaksen )kanterne mellem de længere hår og de steder der er maskinklippede, og frem kommer det færdige resultat

 

(må lige tilføje at hun ikke er 100% færdig, da hun let bliver irriteret i hovedbunden af alt det plukkeri, og jeg i øvrigt skyndte mig ind for at poste 1. del af kurset).....

 

Til sidst laves sommerfugleprøven, for at se om øret er klippet helt korrekt og rent. For at give hunden et helt rent udtryk kan man klippe knurhårene af. (dukker mig):mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Super, super, super tråd!! Og hvor er hun fantastisk kær - kan slet ikke komme mig over hvor meget hun ligner Nura i ansigtet..

 

Jeg har et spørgsmål.. HVORDAN pokker lærer man sin hund at stå så pænt og stille? Nura skal have sin anden omgang nu - og jeg bliver nødt til at holde hende for at få trimmeren nær hende. Har været igennem omgangen med at sidde på gulvet med trimmeren og et kæmpe læs godbidder - men hun kan slet ikke have at den vibrerer som den gør..

Link til indlæg
Del på andre sites

Super, super, super tråd!! Og hvor er hun fantastisk kær - kan slet ikke komme mig over hvor meget hun ligner Nura i ansigtet..

 

Jeg har et spørgsmål.. HVORDAN pokker lærer man sin hund at stå så pænt og stille? Nura skal have sin anden omgang nu - og jeg bliver nødt til at holde hende for at få trimmeren nær hende. Har været igennem omgangen med at sidde på gulvet med trimmeren og et kæmpe læs godbidder - men hun kan slet ikke have at den vibrerer som den gør..

 

 

Nu har jeg aldrig sådan rigtig haft problemer med det. Mine hvalpe får altid lov til at være i samme rum som de hunde der skal trimmes, dvs. de får lov til at vokse op med lyden af trimmer og blower. I sidste kuld havde jeg en hvalp der faldt i søvn ved siden af bloweren (mens den kørte). De vænnes derfor til det fra starten af.

 

På den anden side, så har jeg aldrig gjort det at blive trimmet til noget mystisk. Det er mere sådan... Nu skal du trimmes, og sådan er det bare. Jeg pylrer ikke, men bliver de lidt urolige, så synger jeg for dem :mrgreen:, så slapper de af. De får en godbid i ny og næ, men ikke for mange, for så karter de rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Nu har jeg aldrig sådan rigtig haft problemer med det. Mine hvalpe får altid lov til at være i samme rum som de hunde der skal trimmes, dvs. de får lov til at vokse op med lyden af trimmer og blower. I sidste kuld havde jeg en hvalp der faldt i søvn ved siden af bloweren (mens den kørte). De vænnes derfor til det fra starten af.

 

På den anden side, så har jeg aldrig gjort det at blive trimmet til noget mystisk. Det er mere sådan... Nu skal du trimmes, og sådan er det bare. Jeg pylrer ikke, men bliver de lidt urolige, så synger jeg for dem :mrgreen:, så slapper de af. De får en godbid i ny og næ, men ikke for mange, for så karter de rundt.

 

Så du snyder :blink: - de bliver simpelthen født ved siden af en trimmer... :rolleyes:

 

Nåh, men så må jeg bare finde mig en allieret til ører og hals trimningen. Jeg har prøvet, men jeg kan ikke både holde hund, holde øre og trimme.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du snyder :blink: - de bliver simpelthen født ved siden af en trimmer... :rolleyes:

 

Nåh, men så må jeg bare finde mig en allieret til ører og hals trimningen. Jeg har prøvet, men jeg kan ikke både holde hund, holde øre og trimme.. :???:

 

 

haha, ja eller også ved jeg bare hvad der skal til for at de vænner sig til det.

 

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig før i november, men jeg kan anbefale dig at tage på trimmekursus i din region. Jeg har været igennem mange trimmekurser før jeg havde det bare nogenlunde på plads. -og jeg mener stadig jeg kan lære. Har lige været på et hard core et af slagsen hos en af de dygtigste (tilgengæld kostede det også kassen......:???:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg må jo altså også sige, at jeg på nogen punkter har det sådan, at der er noget man som hund (eller barn for den sags skyld) bare skal. Herunder hører blandt andet trimning. Her har jeg måske været sådan lidt bestemt, i retning af "det skal vi, sådan er det og det bliver ikke anderledes". Naturligvis ikke sådan at hunden bliver utryg og angst, men har ikke gjort det til det store tilvæningsnummer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til CHR

Jeg glæder mig vildt til dette med bagben og rumpe ,et eller andet er ikke dæmret for mig. Heldigvis er mine 3 cockerer ikke vildt pelsrige, den ene dog svær pga pelskvalitet. Jeg går ca 3-4 gange pr uge en tur på 2-3 timer, hvor de leger , fanger mus, graver, bader og fiser gennem krat.

Jeg har da svært ved at have pels nok tilbage til en udstillingtrim.

De 2 er blue roan, den yngste orange roan.

Men min nu døde sorte cockerhan var frygtelig pelsrig.

Har du ikke en hjemmeside det kan lægges på. Der findes vel kun den gamle vedledning fra Helge Larsen og en ældre på Albert Stam´s side.

Men det er vel almindelig trim , evt udstillingtrim.

Og jeg elsker synet af en velgående og veltrimmet cocker.

Hilsen Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Til CHR

Jeg glæder mig vildt til dette med bagben og rumpe ,et eller andet er ikke dæmret for mig. Heldigvis er mine 3 cockerer ikke vildt pelsrige, den ene dog svær pga pelskvalitet. Jeg går ca 3-4 gange pr uge en tur på 2-3 timer, hvor de leger , fanger mus, graver, bader og fiser gennem krat.

Jeg har da svært ved at have pels nok tilbage til en udstillingtrim.

De 2 er blue roan, den yngste orange roan.

Men min nu døde sorte cockerhan var frygtelig pelsrig.

Har du ikke en hjemmeside det kan lægges på. Der findes vel kun den gamle vedledning fra Helge Larsen og en ældre på Albert Stam´s side.

Men det er vel almindelig trim , evt udstillingtrim.

Og jeg elsker synet af en velgående og veltrimmet cocker.

Hilsen Ulla

 

 

Hej Ulla

 

Der findes masser af trimmevejledninger på nettet, endda illustreret og det hele. -det eneste du skal gøre er at kigge på de svenske hjemmesider ;)

 

Kurset fortsætter i øvrigt her i week-enden, for det har været for mørkt at tage billeder når jeg kom hjem fra arbejde hver dag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare en af dem, der aldrig lærer dette korrekt. Måske fordi jeg har så meget gigt i fingrende.Har jo haft en del cockerer fra år 1990 , så dette er nok sidste chance.Har da deltaget i diverse kurser gennem årene, men er aldrig selv tilfreds med resultatet.Når K Hellesøe kommer forbi ,siger hun gerne, hvad har du nu lavet???.

For en del år siden kom Tuja forbi her og udstillingtrimmede lige mindst 4 stk den dag. Meget koncentreret og smukt arbejde. Jeg var målløs.

Hej fra Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare en af dem, der aldrig lærer dette korrekt. Måske fordi jeg har så meget gigt i fingrende.Har jo haft en del cockerer fra år 1990 , så dette er nok sidste chance.Har da deltaget i diverse kurser gennem årene, men er aldrig selv tilfreds med resultatet.Når K Hellesøe kommer forbi ,siger hun gerne, hvad har du nu lavet???.

For en del år siden kom Tuja forbi her og udstillingtrimmede lige mindst 4 stk den dag. Meget koncentreret og smukt arbejde. Jeg var målløs.

Hej fra Ulla

 

 

Jeg indrømmer gerne at når mine lige skal have final touch, så er det Tuija der styrer slaget :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Det er nermest umuligt at besvare. Fordi jeg kender cockerer, der naturlig er så korthårede på ryggen som en boxer og nogle der nærmest hurtigt kommer til at ligne en pudelpels på ryggen.

Men poter skal normalt altid trimmed= klippes ind , også omkring ører og rumpen.

En veltrimmet cocker er lettere at holde pelsmæssig og jeg elsker synet at den, når det er vellykket.

Min datter synes så, de ser for steelede ud.

Men gammel halvdøde hår klæder ingen hund , så hvis din hund ser for ulden ud , trænger den nok til en tur til trimmeren.

Jeg skønner at de med få hår kan nøjes med 2 gange /år og de pelsrige 4 gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...