Hop til indhold

Hvornår er det nok?


Gæst SorteSara
 Share

Recommended Posts

Gæst SorteSara

Har fulgt lidt med herinde på sidelinien og noget der slår mig er hvor mange penge og lang tid mange bruger på deres syge hund. Ofte ser det ud som om at helt alm. hundeejere bruger rigtig mange tusinde kroner på en syg hund, som kun måske har en chance for helbredelse, og tit kun kan leve et tåleligt liv med medicin resten af sine dage.

 

Jeg må indrømme at jeg forstår det slet ikke. Hvorfor poste 20, 30, 40 50 eller mere tusinde kroner i en hund som ovenikøbet skal igennem helvede for at muligvis blive rask? Medmindre jeg havde en meget værdifuld avlshund (som naturligvis ikke fejlede noget arveligt) eller anden brugshund så havde jeg sagt farvel for længe siden.

 

Vi har en tæve som har HD D og den dag hun skal have smertestillende for at fungere normalt, den dag bliver hendes sidste. Så har hun haft det godt så længe og det er da mere end hvad mange andre hunde kan prale af. Det er ikke synd for hunden at være død.

 

Hvad mener I og hvor går jeres grænse?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 118
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Du skriver at du har fulgt med på sidelinien og læst at mange bruger flere tusinde kroner på en syg hund, som måske slet ikke har en chance for helbredelse, men jeg mindes slet ikke at have læst den slags tråde herinde, eller måske har jeg ikke fulgt godt nok med?

 

Jeg har læst om folk der har behandlet ganske almindelige sygdomme, og de tråde jeg har læst har folk i høj grad taget hundens almene tilstand med i deres betragtninger, så jeg kan slet ikke nikke genkendene til din opfattelse :confused:

 

Min grænse er når hunden ikke længere har livsgnisten, og jeg ikke kan forvente at den får den igen. Eller den er så gammel, at den behandling jeg ville udsætte den for måske kun ville forlænge dens levetid med en halvt år eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke den simple forklaring er, at folk holder meget af deres hunde?

 

Hvis hunden har store smerter, som man ikke kan gøre noget ved, så kan aflivning komme på tale.

Men skal den bare have en pille for at have et rimeligt liv, så synes jeg, at det er meget uetisk at fravælge den mulighed pga. økonomi. Den slags må man tænke over, inden man anskaffer hunden. Og ja, der er tilfælde, hvor folk bør undlade at anskaffe hund pga. dårlig økonomi, og det er da synd for dem, men det er ikke rimeligt at sende sorteper videre til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min grænse med Akita som havde leversvigt, var da hun ikke længere kunne holde maden i sig, og ikke var intereseret i sin mad. Der var ingen mulighed for helbredelse, hun kunne stadig nyde en god gåtur men havde tabt al muskelmasse og blev træt og ville bare sove ude i haven. Efter de sidste symptomer viste sig, blev hun aflivet. Jeg er sikker på at jeg sagtens kunne have haft hende et par dage mere, uden det ville have været dyrplageri, men Akita skulle ikke opleve at miste al gnist og værdighed, efter 12 stærke, sunde år..

Det var vildt hårdt, men jeg ved det var det rigtige. Og ja, vi har brugt mange penge på vores hunde de sidste par mdr (Lexus er også syg), men det har været det hele værd. Jeg mener ikke at man kan sige at X-antal kroner er for meget, for mig kommer det an på hunden selv, og på hvilke sygdomme der er tale om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg min hund smertefri og den stadig har et godt liv med de lange gåture har jeg intet problem med at give den medicin. Det betyder meget lidt for mig hvad det koster. Men jeg vil aldrig lade det komem ud hvor hunden har smerter og lider, så er det slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

Tak for dit svar Lonny.

Det kan jo være ligemeget hvilke indlæg der har fået mig til at tænke, ikke? ;-). Formålet er ikke at kompromittere nogen, men at høre folks bevæggrunde til hvorfor de gør det ene eller det andet ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor grænsen går, det tager jeg stilling til i det enkelte tilfælde. Jeg synes at det er svært at sige "når jeg rammer x antal tusinde kroner, så er det slut". Det kommer an på hvad hunden fejler, hvordan den har det osv. Og så er der jo også de dyrlægeregninger der kommer hen af vejen ikke kun "denne operation koster x antal kroner og der er x % chance for helbredelse". Men hvis man går tilpas mange gange til dyrlægen, så løber det jo også hurtigt op, min gamle hund var temmelig dyr de sidste år af hans liv f.eks., men det slog mig aldrig at aflive ham fordi jeg brugte for mange penge på dyrlægeregninger. Da han tilgengæld til sidst fik en kæmpe tumor i maven sagde jeg stop. Ikke pga. økonomien, men fordi det ikke havde været rimeligt at trække ham gennem en operation som han skulle døje med at komme sig over bagefter. Det havde ikke været for hans, men for min skyld. Han havde været verdens bedste hund og skulle have lov til at komme herfra med værdighed. Især fordi han selv var klar... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar Lonny.

Det kan jo være ligemeget hvilke indlæg der har fået mig til at tænke, ikke? ;-). Formålet er ikke at kompromittere nogen, men at høre folks bevæggrunde til hvorfor de gør det ene eller det andet ;-).

 

Jeg har bare svært ved at forstå at du kunne danne dig den mening af at læse herinde. Jeg følger med i næsten samtlige tråde herinde, og på intet tidspunkt har jeg oplevet en ejer der udsatte hunden for noget der ikke var værdigt. Så det var såmænd ikke for at få dig til at hænge nogen ud, men måske for at få dig til at indrømme at det ikke var herinde at denne tanke havde slået dig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg min hund smertefri og den stadig har et godt liv med de lange gåture har jeg intet problem med at give den medicin. Det betyder meget lidt for mig hvad det koster. Men jeg vil aldrig lade det komem ud hvor hunden har smerter og lider, så er det slut.

 

Jeg er helt enig :5up: Min Futte var på smertestillende de sidste år af hans liv og det fungerede til ug med kryds og slange. Jeg har heller ingen problemer med at give medicin hvis det er det der skal til for at hunden får nogle ekstra år, hvis de er gode vel at mærke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig :5up: Min Futte var på smertestillende de sidste år af hans liv og det fungerede til ug med kryds og slange. Jeg har heller ingen problemer med at give medicin hvis det er det der skal til for at hunden får nogle ekstra år, hvis de er gode vel at mærke :-D

 

Vores gamle hund fik også medicin det sidste år af hans liv, og han opførte sig som en unghund igen, og havde en dejlig tid, så det har jeg aldrig fortrudt, og jeg ville gøre det igen til enhver tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent økonomisk er jeg fløjtende ligeglad (der er vel også en grund til der findes forsikringer) Jeg har anskaffet mig et dyr ergo må jeg tage det ansvar der følger med.

 

Det eneste jeg kigger på er hundens livskvalitet. Kan hunden ikke være den hund den nu engang er, så skal den ikke være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara
Mon ikke den simple forklaring er, at folk holder meget af deres hunde?

 

Hvis hunden har store smerter, som man ikke kan gøre noget ved, så kan aflivning komme på tale.

Men skal den bare have en pille for at have et rimeligt liv, så synes jeg, at det er meget uetisk at fravælge den mulighed pga. økonomi. Den slags må man tænke over, inden man anskaffer hunden. Og ja, der er tilfælde, hvor folk bør undlade at anskaffe hund pga. dårlig økonomi, og det er da synd for dem, men det er ikke rimeligt at sende sorteper videre til hunden.

 

Jamen er det hundens tarv man varetager når man sender den igennem opslidende og ofte lange og smertefulde behandlingsforløb, uden garanti for helbredelse? Det synes jeg ikke. Ja jeg synes da i høj grad også økonomi spiller en rolle. Pardon, men jeg synes det er tæt på bindegalt at kyle 40-50.000 kr efter en hund, medmindre den har en helt specielt værdi udover det at være helt alm. familiehund. Samtidig med at den skal igennem et ikke altid så rart behandlingsforløb.

 

Men jeg kan selvfølgelig ikke give en tabel med kroner den ene vej og sygdom den anden vej og så lave en kurve passende til det jeg ville ofre. Jeg har prøvet at ofre rigtig mange penge på et dyr som kun måske blev rask. Og ja den blev mærket af sin lidelse resten af sit liv. Jeg ved faktisk ikke engang i dag om det var det værd, er stadig i tvivl, men jeg ved at kommer jeg i situationen igen, så vil jeg være lidt hurtigere til at sige stop. For det er ikke dyrets tarv at forlænge et tvivlsomt liv eller lade den leve på medicin for at vi kan beholde vores elskede ven. Det er jo også sådan noget der er svært at vurdere før man står i det, men man skal bare huske al medicin har bivirkninger og slider på kroppen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gamle hund fik også medicin det sidste år af hans liv, og han opførte sig som en unghund igen, og havde en dejlig tid, så det har jeg aldrig fortrudt, og jeg ville gøre det igen til enhver tid.

 

Også mig :5up: :-D Futte fik flydende Metacam mod sin gigt og havde aldrig ondt. Tilgengæld skiftede jeg ham på et tidspunkt over på pillerne i stedet, men de virkede overhovedet ikke på ham. :cry: Pludselig klaskede han sammen og havde svært ved at komme op at stå og havde møg ondt i det hele taget, faktisk så meget at han tissede i opgangen for at slippe for at gå ned af trapperne :megaked: Heldigvis virkede det flydende hurtigt igen, men jeg skal da lige love for at jeg fik forståelse for hvor effektivt det flydende var :shock: Jeg er producenten af Metacam evigt taknemmelig, jeg fik 2-3 ekstra gode år med Futte pga. det produkt!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er det hundens tarv man varetager når man sender den igennem opslidende og ofte lange og smertefulde behandlingsforløb, uden garanti for helbredelse? Det synes jeg ikke. Ja jeg synes da i høj grad også økonomi spiller en rolle. Pardon, men jeg synes det er tæt på bindegalt at kyle 40-50.000 kr efter en hund, medmindre den har en helt specielt værdi udover det at være helt alm. familiehund. Samtidig med at den skal igennem et ikke altid så rart behandlingsforløb.

 

Men jeg kan selvfølgelig ikke give en tabel med kroner den ene vej og sygdom den anden vej og så lave en kurve passende til det jeg ville ofre. Jeg har prøvet at ofre rigtig mange penge på et dyr som kun måske blev rask. Og ja den blev mærket af sin lidelse resten af sit liv. Jeg ved faktisk ikke engang i dag om det var det værd, er stadig i tvivl, men jeg ved at kommer jeg i situationen igen, så vil jeg være lidt hurtigere til at sige stop. For det er ikke dyrets tarv at forlænge et tvivlsomt liv eller lade den leve på medicin for at vi kan beholde vores elskede ven. Det er jo også sådan noget der er svært at vurdere før man står i det, men man skal bare huske al medicin har bivirkninger og slider på kroppen...

jeg har ikke set nogen herinde bruge 40-50 kilo på en gang eller trække sin hund igennem noget smertefuldt, tværtimod.

 

Men herinde er der også mange/hvis ikek alle, der elsker sin hund UANSET om den er avle dygtig eller ej :-)

Jeg må indrømme at jeg forstår det slet ikke. Hvorfor poste 20, 30, 40 50 eller mere tusinde kroner i en hund som ovenikøbet skal igennem helvede for at muligvis blive rask? Medmindre jeg havde en meget værdifuld avlshund (som naturligvis ikke fejlede noget arveligt) eller anden brugshund så havde jeg sagt farvel for længe siden.

Som en nævner, hundeforsikring.

 

Men jeg tror ikke engang jeg har set nogle poste 20 kilo på en hund inden for kort tid/på en gang :hmm:

 

En debat er rigtig gode, men at antyde en tendens her på forummet, uden at kunne bevise dine argumenter er ikke fair, så må du spørger trådstarter af den/de pågældende tråde om du må linke til dem her, for jeg genkender ikke den beskrivelse du har af forummet her :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Rent økonomisk er jeg fløjtende ligeglad (der er vel også en grund til der findes forsikringer) Jeg har anskaffet mig et dyr ergo må jeg tage det ansvar der følger med.

 

Det eneste jeg kigger på er hundens livskvalitet. Kan hunden ikke være den hund den nu engang er, så skal den ikke være.

 

 

Jeg kigger heller ikke på økonomi når det gælder mine hunde, og som du selv nævner, så kan man jo anskaffe sig en sygeforsikring.

 

August måned kostede 11.000 i dyrlægeregninger herhjemme, men vi tænkte da på intet tidspunkt på om det nu også var pengene værd, eller overvejede at aflive fordi det var billigere...

 

Mine hunde, mit ansvar, ligegyldig hvad det koster!

 

Så livsgnisten er det eneste der er vigtigt i mine øjne, som i dine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så livsgnisten er det eneste der er vigtigt i mine øjne, som i dine.

 

Livsgnisten kan sagtens være der, uden hundens liv er OK - dette har jeg netop selv erfaret.

 

Derfor er det med hunde (som jo desværre ikke altid formår at vise smerten som den er) at vi nogle gange må tage den tunge beslutning og sige stop.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

Hvad er det I ikke forstår når jeg siger jeg ikke vil kompromittere nogen? Hvis I mener I har gjort det rigtige, så kan I da bare hoppe op og falde ned på om det er jer jeg mener ikke? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent økonomisk er jeg fløjtende ligeglad (der er vel også en grund til der findes forsikringer) Jeg har anskaffet mig et dyr ergo må jeg tage det ansvar der følger med.

 

Det eneste jeg kigger på er hundens livskvalitet. Kan hunden ikke være den hund den nu engang er, så skal den ikke være.

 

Jeps, forsikringer er en god ting :5up: Især hvis man har en der er livslang. Futte var i en hvor jeg fik et brev da han fyldte 10 år nærmest med ordlyden "tak for pengene, hav det godt" :???: Det var først derefter regningerne kom og da var han/vi smidt ud. Af skade bliver man klog, men sjældent rig: Noomi er i en der er livslang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Livsgnisten kan sagtens være der, uden hundens liv er OK - dette har jeg netop selv erfaret.

 

Derfor er det med hunde (som jo desværre ikke altid formår at vise smerten som den er) at vi nogle gange må tage den tunge beslutning og sige stop.

 

Nu er livsgnist så bare det bedste ord jeg kunne finde, hvis mine hunde ikke kunne komme ud og gå tur eller andre ting de elsker, så tror jeg heller ikke på, at de vil have deres livsgnist intakt.

 

Måske skulle jeg have skrevet livsglæde i stedet for livsgnist

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det I ikke forstår når jeg siger jeg ikke vil kompromittere nogen? Hvis I mener I har gjort det rigtige, så kan I da bare hoppe op og falde ned på om det er jer jeg mener ikke? ;-)

sagtens, jeg skylder ikke nogen at forklare mig selv og mine beslutninger, men det er jo unægteligt svært at diskutere noget du mener at læse på denne site, når vi andre ikke kan finde de samme exempler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er det hundens tarv man varetager når man sender den igennem opslidende og ofte lange og smertefulde behandlingsforløb, uden garanti for helbredelse? Det synes jeg ikke. Ja jeg synes da i høj grad også økonomi spiller en rolle. Pardon, men jeg synes det er tæt på bindegalt at kyle 40-50.000 kr efter en hund, medmindre den har en helt specielt værdi udover det at være helt alm. familiehund. Samtidig med at den skal igennem et ikke altid så rart behandlingsforløb.

 

Men jeg kan selvfølgelig ikke give en tabel med kroner den ene vej og sygdom den anden vej og så lave en kurve passende til det jeg ville ofre. Jeg har prøvet at ofre rigtig mange penge på et dyr som kun måske blev rask. Og ja den blev mærket af sin lidelse resten af sit liv. Jeg ved faktisk ikke engang i dag om det var det værd, er stadig i tvivl, men jeg ved at kommer jeg i situationen igen, så vil jeg være lidt hurtigere til at sige stop. For det er ikke dyrets tarv at forlænge et tvivlsomt liv eller lade den leve på medicin for at vi kan beholde vores elskede ven. Det er jo også sådan noget der er svært at vurdere før man står i det, men man skal bare huske al medicin har bivirkninger og slider på kroppen...

 

Hvad er problemet i at give hunden medicin, hvis det giver den et godt liv? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er livsgnist så bare det bedste ord jeg kunne finde, hvis mine hunde ikke kunne komme ud og gå tur eller andre ting de elsker, så tror jeg heller ikke på, at de vil have deres livsgnist intakt.

 

Måske skulle jeg have skrevet livsglæde i stedet for livsgnist

 

Jeg ved hvad du mener - men hunden kan sagtens være glad, komme på ture, løbe efter bolde osv. men samtidig være i en fysisk tilstand hvor det (efter min mening) ikke er fair at man lader hunden leve, eller opstarter et langt behandlingsforløb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Jeg er så en af dem der har og stadig poster rigtig mange penge i min hund.

 

Det gør jeg fordi bla. dyrlæge og kiropraktor siger hunden har et fremragende liv, trods sine skavanker.

 

Hun er på fast smertestillende (previcox), jeg justere selv dosis og hun er på den laveste, ville gerne prøve at pille hende af dem, men bliver frarådet det, da de også virker inflamatoisk (staves).

 

Fie har fejlet rigtig mange ting og rager gerne virus til sig, når det er i omløb.

 

Men så længe hun har den gnist som hun har, så afliver jeg ikke bare for at "aflive", men det er da noget der er overvejet rigtig mange gange og jeg har spurgt mange mennesker om de hvordan de ville bedømme hendes livskvalitet.

 

Hun kommer ikke gennem flere store operationer, hvor der vil være et langt genoptrænings forløb efterflg.

 

Min hund, mit ansvar og når hun sender mig sine små signaler på ryggen har sat sig eller maven driller, så bliver dyrlæge/kiropraktor kontaktet med det samme og de kender jo både mig og hunden, så vi får altid en tid hurtigt.

 

Fie ville være aflivet rigtig mange steder, det er der slet ingen tvivl om, men så kan jeg jo bare være glad for hun endte hos mig :-)

 

Om jeg er en af dem du mener der går for langt, aner jeg ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...