Hop til indhold

Hunde løse i bilen?


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Sascha er løs på bagsædet når jeg kører bil. Det er en 3-dørs Peugeot 206 og der er desværre ikke plads til bur. Jeg har læst mig frem til at en sele ikke rigtig gør andet end at holde hunden på sin plads - kører man galt har den ingen effekt (men måske folk herinde kan afkræfte dette?).

 

Sascha sidder eller ligger pænt på bagsædet, fiser ikke rundt og generer føreren, så hvis det jeg har læst omkring seler passer, ser jeg ingen grund til at have sele på hende i bilen. Jeg har dog en, som jeg kan putte på hende hvis vi kører længere end de 10 km. der er ud til mine forældre - men kører vi mere end 10 minutter lægger hun sig bare til at sove. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg kan afkræft myten om at seler ikke dur til noget.

 

Jeg havde et lille uheld, med en MEGET kræftig opbræmsning.

Jeg var ude og hænge i min sele og det var hundene på bagsædet også.

 

Diesel på 22 kg blev på sin plads, kun reddet af selen, ellers havde han brækket nakken på mig, da han sad på pladsen bag føresædet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal det jo også lige siges, at de "sikkerhedsseler" mange butikker sælger er mere scam end sikkerhedsseler :???: Mange af dem kan ikke bruges til andet end at holde hunden der, hvor man sætter selen fast. Selerne skal være crashtestet og prisen er så også derefter. Vi har en sele til en 700 kr (mener jeg) og den stoler jeg fuldt ud på. Dog er der self trafikuheld, der er så sindssyge, at ikke sele eller bur får en hund til at overleve. Men sådanne uheld er der jo ingen af os, der kommer ud i. 7-9-13

 

Nåh men jeg mente bare, at jeg godt forstår, at folk tror sikkerhedsseler er noget lort, når de ser de latterlige seler i butikkerne.

 

Dog fatter jeg ikke helt, hvorfor folk ikke tænker sig om, når de køber sikkerudstyr til bilen til hunden. Det siger jo sig selv, at en sele til billige penge eller bur til billige penge ikke normalt er ligeså godt, som et der er testet og godkendt og derfor også langt dyrere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
Nu skal det jo også lige siges, at de "sikkerhedsseler" mange butikker sælger er mere scam end sikkerhedsseler :???: Mange af dem kan ikke bruges til andet end at holde hunden, hvor man sætter selen fast. Selerne skal være crashtestet og prisen er så også derefter. Vi har en sele til en 700 kr (mener jeg) og den stoler jeg fuldt ud på. Dog er der self trafikuheld, der er så sindssyge, at ikke sele eller bur får en hund til at overleve. Men sådanne uheld er der jo ingen af os, der kommer ud i. 7-9-13

 

Nåh men jeg mente bare, at jeg godt forstår, at folk tror sikkerhedsseler er noget lort, når de ser de latterlige seler i butikkerne.

 

Dog fatter jeg ikke helt, hvorfor folk ikke tænker sig om, når de køber sikkerudstyr til bilen til hunden. Det siger jo sig selv, at en sele til billige penge eller bur til billige penge ikke normalt er ligeså godt, som et der er testet og godkendt og derfor også langt dyrere.

 

 

Øhm, mine seler er ikke chrashtestet, og hundene havde ikke en skræmme efter.

Dog ville jeg aldrig bruge de gåseler man kan få som sikkerhedssele, en sele til hver sit brug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm, mine seler er ikke chrashtestet, og hundene havde ikke en skræmme efter.

Dog ville jeg aldrig bruge de gåseler man kan få som sikkerhedssele, en sele til hver sit brug.

 

Så vil jeg ikke tro andet end at det kunne være gået voldsomt galt :neutral: Jeg har haft mange af de der billigseler i hænderne af nylon til 150 kr eller lign. Der det ofte går galt er jo, at der er masser af plastiktingeltangel eller andet crap, hvor man klicker selen fast med. Jeg ville aldrig nogensinde stole på, at min hund ville blive holdt fast af sådan noget. Eller også er der klicks på selve selen, som bruges, når hunden skal have den på.

 

På min sele er der ikke plastik klick karabinhager eller andet i plastik osv. Det besværliggør lidt at få selen på hunden, fordi man skal proppe nylonen ind gennem metaltingester. Og der er så en metal karabinhage, hvor man åbner den ved at skrue en slags møtrik på og af. Og en metal klickting.

 

Men det er da dejligt, at der ikke skete Diesel noget dengang :-D De seler kommer jeg bare aldrig til at bruge. Jeg har set test, hvor de knækker over for et godt ord. Ligesom at plastkasser splintrer fx, selvom de er bundet fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Det ville klart være mest sikker, bare at lade hunden blive hjemme, så kommer den da ikke noget til.

 

Selen, og remmen er lavet af det samme som de seler til mennesker, og har kun oplevet at det virker.

 

Man skal passe på ikke at male fanden på vægen, så kan man jo ikke andet end rende rundt med en knude i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville klart være mest sikker, bare at lade hunden blive hjemme, så kommer den da ikke noget til.

 

Selen, og remmen er lavet af det samme som de seler til mennesker, og har kun oplevet at det virker.

 

Man skal passe på ikke at male fanden på vægen, så kan man jo ikke andet end rende rundt med en knude i maven.

 

Det er mere hængslerne / krogene jeg ville være bekymret for hvis jeg var dig!

Remmen skal nok holde, men hvis metallet/plastikket knækker, så er I lige vidt :-)

 

Det ér en grund til at man crash-tester og også at der er så stor prisforskel på de forskellige seler!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også en "billig" sele til Mio. Den er godt nok med metal, både låsen og karabin-hagen, men det er jo ingen garanti for at den holder.

 

Jeg har lavet en lille "flå"-test på den, som jeg en gang i mellem gør med vores egne seler, uden bemærkninger, men det er selvf lang fra de kræfter der er på spil!

 

Ved ikke hvorfor jeg er tilfreds med en billig sele til Mio, når jeg er overbevist om, at en autostol til mit evt. fremtidige barn skal være testet i hoved og *** :hmm: Tror bare det er svært, at forestille sig den ikke skulle være god nok. Jeg har det også lidt sådan, at en hund i sele, ikke er 100% sikret for at få fx brækkede lemmer el. lign. ved en ulykke, om det så er en sele til 800kr eller 200kr.

 

Mio sidder i "bagagerummet" i vores 5dørs corsa, så han har ikke rigtig mulighed for, at flyve ind til os. Han har dog sikkerhedsele på alligevel, da jeg af princip ikke kører med nogen der ikke har sele på. Vi havde ham på bagsædet da han var helt lille (også i sele), men vi synes han sidder meget bedre omme bagi, da han fx en gang faldt ned mellem forsædet og bagsædet, og så ligesom "hang" skævt i sin sele. :cry:

 

Desværre ved jeg af egen erfaring, at en simpel påkørsel bagfra i en Corsa, ikke er noget kønt syn/rar oplevelse, så jeg bliver rigtig godt gal (på rigtig jydsk), når folk ikke holder afstand, til trods for, at man kører det man må. Min hund skal ikke overstrøs med glas eller kvases, bare fordi en eller anden idiot ikke kunne stresse lidt af og holde sin afstand! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
Det er mere hængslerne / krogene jeg ville være bekymret for hvis jeg var dig!

Remmen skal nok holde, men hvis metallet/plastikket knækker, så er I lige vidt :-)

 

Det ér en grund til at man crash-tester og også at der er så stor prisforskel på de forskellige seler!

 

 

Jo jo, det er da rigtigt.

 

Men som sagt så virker de!

Så kan man sige hvad man vil.

 

Selvfølgelig kan det være der kommer en dag hvor det ikke virker som sidst, men sådan er det jo med alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...