Hop til indhold

Sår / eksem? rundt om halsen


Gæst Fru_M
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Vi står i en lidt underlig situation med Daisy, vores golden tæve på 6 mdr.

Hun har fået sår rundt om halsen!

Ca 5 bittesmå, 2 større, der har blødt og væsket en smule (det er vist bare skorpen, der føles stor) og et større område foran i "flæsket", som hun har kradset i.

 

Det store område bekymrer mig mest, for det væsker og hun er rød og har fået kradset noget af pelsen af. Jeg har renset det med klohexidin (som dyrlægen anbefalede for et par mdr siden da hun havde skåret sig i foden) og smurt det med propolis-creme, der har samme virkning som aloe vera.

- og virke lindrende på kløe.

 

Vi holder selvfølgelig øje med det og hvis det bliver større eller bløder kommer hun til dyrlæge med det samme. Hun har 7-9-13 ikke kradset i det i dag.

 

Jeg opdagede det første sår midt på dagen lørdag. Samme dag havde hun hængt fast i juniors lille trampolin og havde fået revet hundetegnet af. Tænkte at hun så måske "bare" havde revet sig i huden i samme forbindelse. Det sår, var på halsen hvor hun nu har haft kradset sig.

Om aftenen var hun og vores svogers hund (som vi har passet torsdag - søndag) alene fra kl 19 - 01.30. Da vi kom hjem havde hun kradset sig helt vildt på halsen og fået det store røde, væskende område. Først troede vi at den anden hund havde bidt hende. Men ved et nærmere kig er det ikke lykkedes os at finde deciderede bid-mærker.

 

Vi har et par scenarioer, der kan være skyld i det og ved ikke helt hvad der er mest sandsynligt.

 

1. Daisy og plejehunden har leget rigtig meget de dage vi har passet ham og det er gået lidt vildt for sig, som det nu gør med hvalpe. så vores første tanke var at schæferen har fået nappet lidt for voldsomt i hende.

De er jo begge gået efter halsen og nakken når de har leget.

Og hørte godt at hun pep et par gange.

Kan bare ikke se hvorfor hun så skulle kradse sig så meget foran.

Jeg mener at dette scenario godt kan forklare det små mærker og evt. de 2 lidt større.

 

2. Om lørdagen regnede det jo helt vildt, og de 2 hunde rendte ind og ud og blev derfor våde flere gange i løbet af dagen. Kan hendes hud være blevet irriteret af de mange tørringer med håndklæde? Evt hvis jeg ikke har været grundig nok lige dér i hals-flæsket?

 

3. fordi det regnede så meget, blev hendes sædvanlig halsbånd (det er lavet af nylon-stof) pladdervådt og jeg skiftede det ud med et andet (læder) vi havde liggende. Det nye halsbånd hun fik på er med et metalspænde, som jo pga tyngde hænger lige foran på halsen hvor hun har kløet sig mest.

Kan det være nikkel?

 

- endnu en teori med halsbåndet; Det er farvet læder! Tænkte om farven måske har smittet af pga regnet og har irriteret hendes hud?

 

4. Vi har fornylig skiftet over til et andet fodder. "Real Nature".

Har i en tråd herinde kunnet læse at mange hunde bliver allergiske overfor oksekød, som er hovedingredientsen i fodderet. Men resulterer en fødevareallergi i sår rundt om halsen?

 

Hun har hele dagen i dag rendt uden halsbånd, fordi det gør ondt på hende når der bliver rørt ved det store område på halsen.

I går var vi til træning, hvor vi var nød til at have halsbånd på hende. Men det røg af lige så snart vi kom hjem. - Vil så lige sige at hun fik sit nylon-halsbånd på. Det har jeg i øvrigt vasket i dag i tilfælde af at der skulle sidde noget déri, som kunne være årsag til kløeriet.

 

Jeg synes det er meget uoverskueligt hvad årsagen kan være!

Hvad siger I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Det lyder for mig som om at det er hot spots... også kaldt retriever eksem...

 

Det er noget som dyrelægen kan behandle.. Nu har jeg ikke selv erfaring med det, men jeg ved at dyrelægen barberer alt pelsen af, hvor de er og så kommer hunden i behandling..

 

Men du kan også læse denne tråd...

 

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/3248-retriever-eksem-hot-spots.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder for mig som om at det er hot spots... også kaldt retriever eksem...

 

Det er noget som dyrelægen kan behandle.. Nu har jeg ikke selv erfaring med det, men jeg ved at dyrelægen barberer alt pelsen af, hvor de er og så kommer hunden i behandling..

 

Men du kan også læse denne tråd...

 

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/3248-retriever-eksem-hot-spots.html

 

Puha, det var nogle grimme billeder, der var linket til i den tråd.

Men du har ret, efter at have læst beskrivelsen af hot spot, så kan jeg godt se en sammenligning. Specielt det med fugten.

Daisys ser dog ikke lige så voldsomt ud.

 

Jeg har forsøgt at vaske det lidt her til aften men det har ikke hjulpet meget. Synes ikke det ser bedre ud siden i går, men heldigvis heller ikke værre.

Jeg ringer til dyrlægen i morgen og hører hvad hun siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at nævne ordet hotspot for dyrlægen.. Det er ikke alle dyrlæger, der kender til det.. Men din hund SKAL under behandling.. Pelsen skal barberes af, så stederne får luft og så skal det vaskes og der skal smøres med creme..

 

Du kan se på billederne, at det spreder sig meget meget hurtigt.. Hotspots er noget djævlen har skabt i vrede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie har til tider også hotspot, og jeg har efterhånden vænnet mig til at barbere området og gerne lidt ud over det der er ramt.

 

Derefter renses der med klorhexidin og så smøres der med fucidin creme.

 

Et hotspot kan sprede sig med lynet´s hast, så det gælder bare om at fange det i opløbet :-(

 

Starten

192785_l.jpg

 

Her er der klippet til, renset og smurt

192891_l.jpg

 

Et par dage senere

193663_l.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Puha, det var nogle grimme billeder, der var linket til i den tråd.

Men du har ret, efter at have læst beskrivelsen af hot spot, så kan jeg godt se en sammenligning. Specielt det med fugten.

Daisys ser dog ikke lige så voldsomt ud.

 

Jeg har forsøgt at vaske det lidt her til aften men det har ikke hjulpet meget. Synes ikke det ser bedre ud siden i går, men heldigvis heller ikke værre.

Jeg ringer til dyrlægen i morgen og hører hvad hun siger.

 

 

Jeg tror at du har opdatet det i et tidlig stadie... og gudskelov for det:5up:...

 

Du må endelig opdatere med dyrelægens ord, når du har ringet derhen i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie har til tider også hotspot, og jeg har efterhånden vænnet mig til at barbere området og gerne lidt ud over det der er ramt.

 

Derefter renses der med klorhexidin og så smøres der med fucidin creme.

 

Et hotspot kan sprede sig med lynet´s hast, så det gælder bare om at fange det i opløbet :-(

 

 

Et par dage senere

193663_l.jpg

 

Det ligner meget godt, det Daisy har. Hun har så bare rigtig meget sårvæske, der er størknet ind i pelsen. Det har jeg ikke selv villet pille af, af frygt for at rive hele såret op igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ringet til dylægen og fået en tid kl 13.30 i dag. Er ret spændt på hvad hun vil gøre.

 

Frygter lidt at Daisy skal i narkose for at få barberet pelsen, det er jo ikke så nemt at komme til lige dér i kalkun-halsen. Har ikke lyst til selv at kaste mig ud i barberingen når nu der sidder så meget skorpe i pelsen.

 

Det har stadig ikke bredt sig yderligere siden lørdag nat og det ser heller ikke ud som om hun har kradset i det i nat. Heldigvis da.

 

Til gengæld synes jeg hun slikker sig utrolig meget på poterne, men der er ikke noget at se. Overvejer stadig om det kan være noget allergi, der har startet det hele. Det kan dyrlægen forhåbentlig fortælle mig om det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været hos dyrlæge, som konstaterede at det var en kontakt allergi, der har udviklet sig til hot spot.

Da hun fik barberet pelsen af kunne vi se at det har bredt sig i rigtig mange små knopper og huden var netop helt rød flere steder.

Men vi har heldigvis stadig fanget det på et tidligt stadie.

 

Jeg fik noget shampo med hjem, som hun skal vaskes med 1 gang om dagen i 1 uge, herefter 3 gange om ugen indtil udslettet er væk.

Så fik vi noget salve til at smøre med 2 gange dagligt for at tage kløen. Normalt ville dyrlægen have givet hende en skærm på, men det går jo ikke rigtig når det netop er på halsen hun har kløen.

Og så er hun startet i antibiotika-behandling, som hun skal fortsætte med i 10 dage eller længere afhængig af om knopperne forsvinder i løbet af de 10 dage.

 

Det var en ordentlig omgang synes jeg, og så bare pga. et dumt halsbånd. Øv! Har selvfølgelig ikke bonnen på det mere. Kunne ellers have været meget fint at gå ned til Bonnie og forlange at få de 400 kr retur.

 

Badede hende da vi kom hjem, hvilket var et værre cirkus. Hun er ikke vant til at komme i bad og synes det var vildt ubehageligt at blive våd på sårene, så det endte med at jeg og hele badeværelset var mindst lige så vådt som hunden fordi hun blev ved med at kravle op ad mig. Tror jeg skal alliere mig med kæresten i morgen, så der er én til at holde hunden og én til vaske hende.

Næste problem er så bare at shampoen skal sidde og virke i 10 minutter!! det er altså laaaang tid for en hund, der ikke kan lide at være i bad.

 

Hvordan forklarer man lige hunden at det er til hendes eget bedste? Og at den derfor bare skal finde sig i at blive våd? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I 110% sikre på at det er halsbåndet? Nævnte du for dyrlægen at hun er begyndt at slikke poterne?

 

Jeg ville bare ikke slå mig fast på et halsbånd, hvis det kan være noget andet

 

Men godt I fik hende under behandling:-D

 

I hvert fald 90% sikker. Dyrlægen mente det var den mest oplagte årsag fordi udslættet netop sidder hele vejen rundt om halsen. Hot spot pletterne dog kun 3 steder. Og så er udslættet startet samme dag, som hun fik det på.

Jeg spurgte hende også direkte om det kunne være pga det nye fodder, men det afviste hun med det samme.

 

Glemte faktisk at sige det med poterne :oops: Men det kan jo sagtens være at det har smittet en smule dertil fordi hun har kløet i det. - Det er nemlig bagpoterne... Holder lige øje med om der også kommer udslæt dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det er bare at når du nævner at der er poteslikkeri.. Det kan nemlig også være tegn på allergi (sammen med hotspot'ene)

 

Men godt du holder øje med det:-D

 

Ja, det var jo også min tanke. Men nu ser jeg lige de næste par dage an. Det kan jo også være at det bare var tilfældigt at hun vaskede poterne...

 

Men jeg vil vogte hende som en høg, til det hele er væk.

Godt jeg går hjemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Nu er jeg jo forholdsvis vandt til at vaske hund, så jeg vil lige fortælle hvad jeg gør... Jeg sidder på kanten i brusekabinen, og slå forhænget om bag ved mig... Jeg bliver også overdænget med vand, så jeg starter simpelthen med at tage tøjet af. Ved at hunden ikke kan se ud af brusekabinen pga. af forhænget vil den forholde sig meget roligere.

 

Når du så skal vente på at shampoo'en sidder... i de 10 min. som du nævner... Så kan du fortælle hende historier, synge sange mv... det gør jeg altid for at fordrive ventetiden...:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo forholdsvis vandt til at vaske hund, så jeg vil lige fortælle hvad jeg gør... Jeg sidder på kanten i brusekabinen, og slå forhænget om bag ved mig... Jeg bliver også overdænget med vand, så jeg starter simpelthen med at tage tøjet af. Ved at hunden ikke kan se ud af brusekabinen pga. af forhænget vil den forholde sig meget roligere.

 

Når du så skal vente på at shampoo'en sidder... i de 10 min. som du nævner... Så kan du fortælle hende historier, synge sange mv... det gør jeg altid for at fordrive ventetiden...:lol::lol::lol:

 

Tak for de gode råd :-D

Vi har desvære sådan en skydedør for vores brusekabine.

Og kabinen i sig selv er ret lille, men jeg kan da prøve om det kan lade sig gøre at vi begge to er derinde med døren lukket. Bryder mig bare heller ikke om at holde hende indespærret mod hendes vilje. Men i dette tilfælde er det jo nærmest en nødvændighed.

 

Mon ikke hun også vænner sig til bruseren når hun skal vaskes dagligt i en uge?

 

Sange og historier, det skal jeg da prøve. I dag lokkede jeg med godbidder. Men på 10 minutter kan det blive til rigtig mange godbidder for sådan et mad-øre :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej

 

Vi har prøvet hot spots et par gange, og det er meget væmmeligt.

Gennem vores gamle dyrlæge, Mogens Aalund, har vi fået et middel der før i tiden blev kaldt "Mørkeberg" efter dyrlægen, der opfandt det.

Nu hedder det på mærkaten "Kutan Væske" og indeholder Bas.vismutnitrat, Borsyre, Chloramphenicol, Zinkoxid og jordnøddeolie.

 

Det er hvidt og der smøres et ganske tyndt lag på såret med fingeren indtil farven er forsvundet. Dette gøres flere gange om dagen, og fortsætter indtil såret begynder at hele.

Såret skal have luft.

 

Vi har ikke brugt at vaske hunden under forløbet.

 

Hot Spots er noget fandens stads, der vokser under pelsen og kan lave alvorlige og store sår.

 

Der findes selvfølgelig forskellige måder at behandle sårene på, men vi har prøvet dette og det virker ganske hurtigt.

 

Held og lykke

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du nævner poteslikkeri. Tænker jeg på furunkulose.

 

Hotspot og furunkulose er i familie med hinanden.

 

Jeg vil mene, at din hund skal have en antibiotikakur.

 

Hun er også på antibiotika :-D Og skal have det i 10 dage eller længere afhængig af hvor lang tid de små knopper er om at forsvinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Vi har prøvet hot spots et par gange, og det er meget væmmeligt.

Gennem vores gamle dyrlæge, Mogens Aalund, har vi fået et middel der før i tiden blev kaldt "Mørkeberg" efter dyrlægen, der opfandt det.

Nu hedder det på mærkaten "Kutan Væske" og indeholder Bas.vismutnitrat, Borsyre, Chloramphenicol, Zinkoxid og jordnøddeolie.

 

Det er hvidt og der smøres et ganske tyndt lag på såret med fingeren indtil farven er forsvundet. Dette gøres flere gange om dagen, og fortsætter indtil såret begynder at hele.

Såret skal have luft.

 

Vi har ikke brugt at vaske hunden under forløbet.

 

Hot Spots er noget fandens stads, der vokser under pelsen og kan lave alvorlige og store sår.

 

Der findes selvfølgelig forskellige måder at behandle sårene på, men vi har prøvet dette og det virker ganske hurtigt.

 

Held og lykke

 

Peter

 

Mange tak for rådet. Det vil jeg huske hvis dyrlægens behandling ikke virker optimalt. Eller hvis vi skulle være så uheldige at det bliver et tilbagevendende problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak for de gode råd :-D

Vi har desvære sådan en skydedør for vores brusekabine.

Og kabinen i sig selv er ret lille, men jeg kan da prøve om det kan lade sig gøre at vi begge to er derinde med døren lukket. Bryder mig bare heller ikke om at holde hende indespærret mod hendes vilje. Men i dette tilfælde er det jo nærmest en nødvændighed.

 

Mon ikke hun også vænner sig til bruseren når hun skal vaskes dagligt i en uge?

 

Sange og historier, det skal jeg da prøve. I dag lokkede jeg med godbidder. Men på 10 minutter kan det blive til rigtig mange godbidder for sådan et mad-øre :mums:

 

Hmm... nej det kan jeg godt se... sådan en lukket brusekabine kan godt være lidt små i det...I noget dyr løsning, vil være at købe det der Booster bath... men det koster desværre omkring 2000kr.

 

Jeg tror desværre ikke at hun decideret vil vænne sig til det... Min egen lille tøs har efterhånden været i bad over 40 gange i hendes lidt over 2 årige liv, men hun har ikke vænnet sig til det helt 100% endnu... hun HADER det stadig, men hun ved godt at det ikke er noget som hun kan komme udenom.

 

Når du har vasket hende og shampoo'en skal sidde, kan du så ikke lukke hende ud i selve badeværelset??... når shampoo'en så har siddet kan du jo tage hende tilbage i brusekabinen... På den måde får du jo minimeret "opholdet" i brusekabinen til mindst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej igen

 

Jeg vil lige komme med en opdatering...

 

Daisys hot Spots forsvandt rigtig hurtigt ved hjælp at dyrlægens behandling. Og det lykkedes mig også at få badestunden til at forløbe hyggeligt. Jeg gik ind i brusekabinen sammen med hende, som der vist var én anden der foreslog. Men altså 10 minutter var stadig lang tid at vente.

 

Hun er i det normale halsbånd igen, som selvfølgelig kommer af så snart vi kommer hjem hvis vi har gået tur i regnvejr.

 

Men hendes pels er blevet misfarvet af behandlingen. Ved ikke hvilken del af behandlingen, det skyldes men feks. det store område på halsen der er pelsen blevet helt mørke"rød". Det nye pels der er vokset ud kan man godt se er hvidt igen, så det er altså ikke fordi hun tilfældigvis er ved at skifte farve i pletter :lol: Også de små mindre sår hun havde, der er en rødlig plet på pelsen lige hvor såret var.

 

Hendes tunge blev også meget mørk rød og det er hendes bagdel også blevet. Tænker lidt at det kan være antibiotikaen. De piller var nemlig helt lyserøde og kan sikkert godt have udskilt noget farve.

 

Når det er sagt, så har jeg tænkt mig at skifte tilbage til Royal Canin foderet som hun fik før. Af en eller anden grund stoler jeg ikke helt på det foder jeg har givet hende. Har bare sådan en lumsk mistanke.

 

Blev så i øvrigt lidt nervøs tidligere i dag fordi jeg opdagede 2 ny små knopper/sår på hendes hoved. Skyndte mig at duppe med klorhexidin og smøre med den creme vi fik fra dyrlægen. Er så nu kommet i tanke om at jeg i går aftes fjernede 2 burrer (de der runde frø-dimser, der hænger fast i pelsen) fra præcis samme steder som hendes små sår nu er. Så det er forhåbentlig bare det, der har generet hende og hun har så kradset lidt.

 

Men jeg holder skarpt øje med det. Skal ikke have endnu en omgang Hot Spots og antibiotika-kur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Da vore Shih Tzu har prøvet det flere gange vil jeg her fortælle hvorledes vi har oplevet Hot Spot.

 

Så vidt jeg forstår så er det en svamp forårsaget af f.eks. bid ved leg. Da vi for mange år siden opdagede det fik vi godt nok et chock. Det kan brede sig med lynets hast og kræver derfor omgående behandling.

 

Typisk for lidelsen er at der kommer en meget hård skorpe og neden under den er det et stort blodigt og væskende åbent kød og meget smertende for hunden.

 

Vi har aldrig behandlet med antibiotika indvortes men derimod med en væske der hedder Kutan Væske bestående af:

 

Bas.vismutnitrat 1,2 g

Borsyre 2,4 g

Chloramphenicol 3,0 g

Zinkoxid 4,8 g

Jordnøddeolie,rens.18,6 g

 

Det der er vigtigt er at smøre ind med så tyndt et lag som overhovedet muligt og jeg kan sige vores erfaring er at det virker hurtigt og effektivt.

 

Vores dyrlæge er Karlslunde Dyrehospital.

 

Håber denne oplysning kan hjælpe andre hunde da det er så smertefuld en lidelse.

 

Vi har aldrig kunnet relatere lidelsen til kosten.

 

Venlig hilsen, Yvonne - Kennel Big Choice

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Jeg vil lige komme med en opdatering...

 

Daisys hot Spots forsvandt rigtig hurtigt ved hjælp at dyrlægens behandling. Og det lykkedes mig også at få badestunden til at forløbe hyggeligt. Jeg gik ind i brusekabinen sammen med hende, som der vist var én anden der foreslog. Men altså 10 minutter var stadig lang tid at vente.

 

Hun er i det normale halsbånd igen, som selvfølgelig kommer af så snart vi kommer hjem hvis vi har gået tur i regnvejr.

 

Men hendes pels er blevet misfarvet af behandlingen. Ved ikke hvilken del af behandlingen, det skyldes men feks. det store område på halsen der er pelsen blevet helt mørke"rød". Det nye pels der er vokset ud kan man godt se er hvidt igen, så det er altså ikke fordi hun tilfældigvis er ved at skifte farve i pletter :lol: Også de små mindre sår hun havde, der er en rødlig plet på pelsen lige hvor såret var.

 

Hendes tunge blev også meget mørk rød og det er hendes bagdel også blevet. Tænker lidt at det kan være antibiotikaen. De piller var nemlig helt lyserøde og kan sikkert godt have udskilt noget farve.

 

Når det er sagt, så har jeg tænkt mig at skifte tilbage til Royal Canin foderet som hun fik før. Af en eller anden grund stoler jeg ikke helt på det foder jeg har givet hende. Har bare sådan en lumsk mistanke.

 

Blev så i øvrigt lidt nervøs tidligere i dag fordi jeg opdagede 2 ny små knopper/sår på hendes hoved. Skyndte mig at duppe med klorhexidin og smøre med den creme vi fik fra dyrlægen. Er så nu kommet i tanke om at jeg i går aftes fjernede 2 burrer (de der runde frø-dimser, der hænger fast i pelsen) fra præcis samme steder som hendes små sår nu er. Så det er forhåbentlig bare det, der har generet hende og hun har så kradset lidt.

 

Men jeg holder skarpt øje med det. Skal ikke have endnu en omgang Hot Spots og antibiotika-kur.

 

Mio får nogle gange lidt "mild" Hot-spot, især på halsen, og det smørrer vi bare med Pili lotion, og så forsvinder det hurtigt igen.

Han er ofte lidt "rød" i pelsen bagefter som du beskriver, men det forsvinder igen! :5up:

 

Hvilket foder får hun nu, siden du vil tilbage til RC?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...