Hop til indhold

ALARM Lises Hundehjem ALARM


Gæst lillemor
 Share

Recommended Posts

Læg mærke til at det IKKE er rulle-med-øjnene smileyen jeg brugte.

Og gerne INDEN du farer i flint en anden gang....

 

Rulle med øjnene er dén her :roll:

 

Dénne er mere i retningen: "Åhhh ja.... endnu én af dé fordomme" :rolleyes:

Farer i flint? Jeg farer da overhovedet ikke i flint nogle steder.. Kommenterede da bare dit indlæg..

 

Og så beklager jeg da meget at jeg er fejlinformeret og ikke ved alt om formel 1..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og det gør de så bare ikke. Hvis de gjorde, ville de ikke være så anvendelige som de ér, som apportører.
Hvad har apportering med det at gøre? Hunden kan vel godt "løbe på væggene," for at bruge et ofte brugt udtryk, når aktiveringen er mangelfuld, selvom en anden hund af samme type er en glimrende apportør?

 

Og endnu engang:

 

Formel 1 er IKKE en selvstændig type eller afart eller andet i dén dur. Det er slet og ret hunde af engelsk/irske jagt og markprøvelinjer, og som sådan ikke en dyt anderledes end de danske jagt- og markprøvelinjer, elelr de svenske, elelr tyske, eller franske, eller.... eller... eller........

Nej, det har jeg forstået.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin
Lillemor, jeg kan fortælle dig en historie om en hund, hvis liv minder meget om din hvalps.

 

Vi overtog ham, da han var 6 måneder. På dette tidspunkt havde han allerede boet 4 forskellige steder. Han havde gemmengået en masse ting, inden han kom til os og var generelt en utilpasset hund.

Han havde bl.a. oplevet, at hans mad og vand blev taget fra ham, fordi hans ejere fandt det frustrerende, at han skulle tisse om natten. Derfor fjernede de det i håbet om at han ikke skulle ud så tit.

Dette gjorde, at han følte en stor trang til at passe på hans mad. Da han kom, kunne vi ikke engang gå forbi ham hvis han lå med et kødben, uden at han knurrede, fordi han var bange for vi tog det. Han lærte det med tiden, efterhånden som han erfarede, at vi ikke tog hans mad fra ham.

 

Han havde heller aldrig lært bidehæmning, ligesom din hvalp bed han utrolig hårdt. Jeg kan ikke tælle alle de gange jeg har haft bidemærker på hænderne og på armene. Men det var hans måde at lege på. Han havde aldrig lært andet. Men det lærte han også med tiden.

 

Desuden havde han fået tæsk i hans sidste hjem, inden han kom til os. Dette bevirkede, at han var bange for pludselige bevægelser. Det kom han aldrig helt over hos fremmede, men han lærte, at vi ikke gjorde ham noget.

 

Han skulle lære alting forfra - han havde aldrig lært noget som helst konstruktivt. Hvis han gjorde noget, han ikke måtte fik han bare skældud, tæsk eller blev lukket inde i et rum alene. Hans tillid til mennesker lå på et meget lille sted! Der gik næsten et år før han faldt ordentligt til hos os, og det siger lidt om hans opfattelse af verden. Han ville ikke knytte sig til nogen, for han risikerede at blive sendt væk igen.

 

Han kunne ikke være alene hjemme, dette tog næsten et år at træne. Sandsynligvis pga. hans angst for at blive solgt videre.

 

Han havde det svært med at gå løs, hvilket gjorde det svært at motionere ham ordentligt fysisk, men det lærte han også næsten. Udover det var han virkelig intelligent. Jeg vil sammenligne ham med Border Collien. Han forstod øvelsen efter ganske få gentagelser og fandt det derefter kedeligt, så vi skulle hele tiden finde på nyt. Vi brugte næsten al vores fritid på at træne hunde, fordi han krævede så meget. Desuden havde vi vores anden hund, som også skulle trænes og luftes.

 

Vi skulle egentlig bare have fungeret som mellemled, han skulle være solgt videre igen. Men da vi så den lille, usikre hund med de store, brune øjne der borede sig ind i vores og med et lille forsigtigt slik hilste os velkommen, kunne vi bare ikke sende ham videre. Han skulle ikke sendes væk igen.

Desværre blev han syg og skulle aflives, men vores arbejde var ikke spildt, for han havde det godt de sidste to år af hans liv. Det fortjente han. Og det gør din hvalp også.

Jeg er overbevist om, at hvis han kunne rettes op og blive en god hund, så kan din hvalp også. Renlighedstræning og bidehæmning kan alle hunde lære. Jeg er sikker på, at din hvalp sagtens kan få et nyt hjem og IKKE behøver blive aflivet.

 

Stakkels stakkels hund :cry: jeg synes det er rigtig dejligt at i tog jer så godt af ham :kys::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu I alligevel har bevæget jer OT i en eller anden grad, er der så ikke en venlig sjæl, der vil fortælle mig, hvorfor hulen vi kalder de her Formel 1 hunde for lige netop Formel 1...er det et kvalitetsmærke a la Mercedes contra Skoda eller hvad er historien ?

 

Jeg fik engang at vide at det er fordi de er strømlinede i fht. almindelige labradore der er lidt brede i det :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu I alligevel har bevæget jer OT i en eller anden grad, er der så ikke en venlig sjæl, der vil fortælle mig, hvorfor hulen vi kalder de her Formel 1 hunde for lige netop Formel 1...er det et kvalitetsmærke a la Mercedes contra Skoda eller hvad er historien ?

 

DKW kan nok forklare det bedre :blink:

 

Men det var vidst noget med en journalist der var ude til og kigge på træning, hvor der var labradors af disse linier. Og efter at have set dem arbejde, skrev han en artikel, hvor der stod noget med "Er dette labradorens formel 1?" Det har intet at gøre med bygningen, men derimod arbejdsevnerne. Så vidt jeg har forstået :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels stakkels lille hvalp a050.gif Tænk at blive født ind i en verden, hvor man bliver mødt med så lidt forståelse og empati a050.gif

 

Min hund bed også af h... til indtil hun havde fået skiftet sine tænder, men aggressiv? Ikke på vilkår!!! Jeg tror at man skal lede længe for at finde en der er så blid som hende. Hun er unghund og en krudtugle nu og kan godt blive voldsom i leg og iver, men aggressiv bliver hun sgu aldrig, det er jeg sikker på!

 

Og så kan jeg simpelthen ikke forstå, at man kan købe en 5½ måned gammel hvalp som til og med har boet alt for mange steder og blevet svigtet alt for mange gange og tro at den er renlig??? :shock:

 

Jeg ved ikke hvad der er det rigtige at gøre her, om det er at omplacere ENDNU ENGANG eller om det er at aflive. En side i mig siger: Stop nu! Lad den stakkels hund få fred. En anden siger: Giv den en chance for at blive elsket og få stabilitet og kærlighed i livet. Alt for mange har svigtet allerede, der MÅ da være nogen som har tid og overskud til at give den et godt og stabilt liv???

 

Og så kan jeg godt have lyst til at opfordre hvalpekøbere med små børn til lige at overveje GRUNDIGT om de overhovedet er klar til at få en hvalp i huset!! Hvalpe/unghunde er en opgave som ligger et godt stykke fra den voksne og modne hund. Mange af dem bider en del indtil de har skiftet tænder osv. og det ER et stort arbejde at sørge for at hvalpen ikke kommer til at bide børnene. Min var storslem mht. bideriet og jeg priste mig lykkelig for at jeg ikke havde børn at skulle skærme fra hvalpetænderne samtidig med at jeg selv forsøgte at slippe. Så har man børn, så tænk lige over det med hvalpe en ekstra gang, det er altid hvalpen der kommer til kort i den sag og det er jo ikke rimeligt vel? At hvalpen bliver valgt fra udelukkende af den årsag at den er hvalp a050.gif

 

Jeg er klar over at en del af ovenstående er en gentagelse af hvad der allerede er blevet sagt mange gange, men jeg bliver altså frustreret af at læse, hvordan en 5½ måned gammel hvalp kan nå at blive svigtet så mange gange på så kort tid :megaked:

Og så har jeg også lige brug for at sige, at hvis Lises Hundehjem er så elendigt til at vurdere deres "kunder" så er det nok meget godt hvis det sted lukker... a050.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW kan nok forklare det bedre :blink:

 

Men det var vidst noget med en journalist der var ude til og kigge på træning, hvor der var labradors af disse linier. Og efter at have set dem arbejde, skrev han en artikel, hvor der stod noget med "Er dette labradorens formel 1?" Det har intet at gøre med bygningen, men derimod arbejdsevnerne. Så vidt jeg har forstået :blink:

 

Aha, der er altså en historie bag navnet og tak for at fortælle den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mennesker står og skal af med en hund, er det desværre meget almindeligt at fortie/underdrive/lyve om eventuelle problemer. Det kan være man er bange for, at køber/internat ikke vil tage hunden hvis man fortæller alt og derfor tror man, at man gør hunden en tjeneste ved at fordreje sandheden ved overdragelsen. Ja, man gør faktisk hunden en tjeneste... nemlig en bjørnetjeneste! For istedet for at muligvis skulle bruge (lidt) ekstra tid på at sikre sig, at hunden kommer til et hjem der er gearet til, og indstillet på hvordan den er og hvad der kan/skal arbejdes med, så skaber man i stedet alle forudsætninger for, at hunden ender som kastebold. I sidste ende kan det komme til at koste hunden livet, at man ville gøre den en tjeneste ved ikke at fortælle sandheden!

 

At give garantier for hundes opførsel (ikke mindst ifm. ting som renlighed hos hvalpe) er, i mine øjne, også totalt hul i hovedet, men det er måske også spørgsmålet om det egentlig har været tilfældet her... en ting er at sige, at hunden har været renlig i sit tidligere hjem, noget helt andet er at garantere at den straks vil være det i sit nye hjem. Man skal altid regne med en indkøringsperiode, og specielt da, hvis hvalpen har skiftet hjem flere gange allerede. Hver gang skal den vænne sig til nye hjem, nye steder at besørge, ny familie med forskelligt kropssprog, mimik, vaner, metoder, tider, dufte.

 

En hundeformidler bør dog ikke forholde sig så afvisende, som det tilsyneladende er tilfældet her. Har man hjertet med, er en hund ikke 'ude af verden', så snart den har forladt stedet (det synes jeg faktisk lyder temmelig ubehageligt). På den anden side, kan jeg forstå på det hele, at stedet er ved at blive afhændet. Hvor langt man er nået i denne proces, ved jeg ikke, men står man og skal lukke om 3 dage, er det selvsagt ikke en mulighed at tage hunden tilbage. Desuden kan selve processen med afhændelse, flytning, pakning osv. være ganske stressende, så man måske ikke har det store overskud til at rådgive om renlighedstræning osv. - igen: ikke smart/godt, men desværre den slags der kan ske.

 

For mig lyder det som om, der er begået større og mindre fejl både her og der. En række uheldige omstændigheder har ført til denne dumme situation, hvis eneste 100% uskyldige offer er hunden. Jeg håber det i sidste ende lykkes at få 'kabalen til at gå op' til både to- og firbenedes tilfredshed. Held og lykke.

 

Puha, du har sparret mig for flere hundrede tasteslag.

Jeg er nået til dit indlæg i debatten, og kan se jeg kun er halvvejs.

Dette er det bedste indlæg jeg endnu har læst om denne lille hvalp og hvad man kan forvente af denne lille skæbne.

Der er intet af det der er skrevet endnu der på nogen måde er unormalt for sådan en lille hund, specielt da ikke når den har været flyttet så mange gange på så kort et lille liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Jeg synes også, at det er et alt for tyndt grundlag at aflive på. Det er et levende væsen og ikke en ting.

 

Aflever den til et af de seriøse internater f.eks. Dyrenes Beskyttelse eller Dyreværnet. De har meget bedre chancer for at finde et godt og blivende hjem til den, end man har som privatperson.

Labrador er en populær race, og når den er så ung, så skal den nok hurtigt få et hjem.

 

Hmmm, hvad er det lige der gør dem seriøse?????:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu I alligevel har bevæget jer OT i en eller anden grad, er der så ikke en venlig sjæl, der vil fortælle mig, hvorfor hulen vi kalder de her Formel 1 hunde for lige netop Formel 1...er det et kvalitetsmærke a la Mercedes contra Skoda eller hvad er historien ?

 

En artikeloverskrift engang i 80'erne, om en gruppe hundefolk der afholdt markprøver efter engelsk mønster, med ders importerede hunde.

 

Overskriften: "Er dette labradorens formel 1?"

 

Det hentyder dermed til sporten i det, og ikke til hundene!

 

 

 

Jeg fik engang at vide at det er fordi de er strømlinede i fht. almindelige labradore der er lidt brede i det :engel:

 

Nej.... nej...... nej..... nej

 

 

Hvad har apportering med det at gøre? Hunden kan vel godt "løbe på væggene," for at bruge et ofte brugt udtryk, når aktiveringen er mangelfuld, selvom en anden hund af samme type er en glimrende apportør? Nej, det har jeg forstået.

En apportørs arbejde er mestenddels at sidde på sin flade røv, og lave absolut ingenting, såvel som at affinde sig med lange perioder af inaktivitet.

 

Og nej. Formel 1'ere, eller hunde af andre jagt- og markprøvelinjer, kravler ikke på væggene, mer' end hvad en hvilken som helst anden lab gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og det gør de så bare ikke. Hvis de gjorde, ville de ikke være så anvendelige som de ér, som apportører.

 

Og endnu engang:

 

Formel 1 er IKKE en selvstændig type eller afart eller andet i dén dur. Det er slet og ret hunde af engelsk/irske jagt og markprøvelinjer, og som sådan ikke en dyt anderledes end de danske jagt- og markprøvelinjer, elelr de svenske, elelr tyske, eller franske, eller.... eller... eller........

 

Hvis de ikke er anderledes end andre labradors af jagt/markprøvelinier hvorfor bliver så kun de irsk/engelske kaldt formel 1?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

En apportørs arbejde er mestenddels at sidde på sin flade røv, og lave absolut ingenting, såvel som at affinde sig med lange perioder af inaktivitet.

 

Og nej. Formel 1'ere, eller hunde af andre jagt- og markprøvelinjer, kravler ikke på væggene, mer' end hvad en hvilken som helst anden lab gør.

Jojo, men så bliver den da også brugt til noget.

Jeg snakker om de mennesker, der påstår at deres labrador ikke behøver andet end en gåtur dagligt, fordi den ellers bare ligger og sover. Det er jo ikke sandt, og jeg har altid fået fortalt at formel 1'ere ikke reagerede på samme måde ved manglende aktivering - men derimod ved at aktiverere sig selv. Og det er som bekendt tit på temmelige uhensigstmæssige måder.

 

Hvor det rygte så stammer fra - om det er fordi hunden ikke er ren eller andet - ved jeg ikke, men der må ligge noget til grund for det.

 

Men tak da, for at gøre mig lidt klogere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Nå, men et eller andet sted er noget information gået galt.

 

De hunde som jeg er blevet præsenteret for som værende "formel 1" labradors har alle været mindre og finere i det end standard labben.

 

Og har været hurtigere end den tungere variant til at udvise "overskudsadfærd" for nu at sige det pænt = kravler på væggene ved manglende aktivitet.

 

Der står følgende på hjemmesiden der er linket til:

"Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

Ingen af delene er rigtig.

Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til."

Den KAN også være stor hvis den har afstamningen til det...

Indenfor flere andre jagtracer er der to varianter: En udstillingstype og en arbejdstype. Sidstnævnte er som regel mere spinkel og dermed hurtigere i det end udstillingstypen - og med et større aktivitetsbehov.

Så uden at ville tilbagevise det du, DKWiechert, skriver, mener jeg at den almindeligt kendte "formel1" labrador er mindre, hurtigere og mere krævende end dens tungere racefælle.

Bortset fra det, så er der efterhånden er utrolig stor variation indenfor racen. Netop smalle næser synes jeg der er mange af. Og det skyldes vel mix af typerne, hvilket jeg synes er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Min "overbevisning" er at en lab typisk kaldes en formel 1, hvis den falder en smule uden for standarten, eller er meget hyper.

 

Desuden tror jeg der er gået "sport" i at kalde dem for formel 1, om de så sælger bedre aner jeg ikke.

 

Når jeg møder en "formel 1" spørger jeg som regel indtil om den er "ægte" og det er meget sjældent svaret er "ja", meget tit er det hunde uden stambog, der betegnes som en formel 1.

 

Har selv en lab uden stambog og hun kunne garanteret godt gå under formel 1 , men den aktivitet hun udviser :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er hvad der står om "forskellene" labradorén´s hjemmeside

 

http://www.labrador-retriever.dk/formel1.htm

 

Begrebet ”Formel I” indenfor labrador retrievere kan forklares med meget få ord.: Det er ganske simpelt en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier.

Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

 

Hvorfor var det så forkert det jeg sagde?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, hvad er det lige der gør dem seriøse?????:confused:

 

At de i modsætning til Lises Hundehjem gør sig umage med at finde den rigtige familie til hunden. ;-) Du kan spørge ThomasTBO - han arbejder på et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de ikke er anderledes end andre labradors af jagt/markprøvelinier hvorfor bliver så kun de irsk/engelske kaldt formel 1?

Fordi folk der ikke aner et klap om tingene, er nogen idioter der fastholder et udtryk der dækker over én ting, og anvender det på alt andet end dét. (blandinger, og ekstremt dårligt avlede labber, og generelt bare alt der falder ved siden af standarden.)

Disse folk er iøvrigt yderst sjældent villige til at lære hvad det rent faktisk er de snakker om. Ikke engang baggrunden for udtrykket, i udskrevet stand, iform af en kopi af den oprindelige avisartikel, kan få dem til at forstå at deres lille klappekagehund, slet ikke har noget som helst til fælles med en markprøvepræmieret hund fra england, andet end at den måske kunne ligne en labrador.... i mørke, set bagfra.

 

ALle os andre, så egentlig hellere at man bare holdt sig til at snakke jagtlabber, labber af markprøvelinjer, eller andet i dén dur.

MEre udspecificeret kunne være: engelske markprøvelinjer, svenske markprøvelinjer osv osv.

 

 

Historien bag navnet har jeg skrevet, men her kommer den igen så.

 

Det er afledt af overskriften på en artikel for et jagtmagasin i 80'erne, hvor en journalist var ude at se markprøver afholdt efter engelsk mønster, af en gruppe mennesker med importerede hunde.

 

Sporten der lå deri, fandt han så interressant og særegen, at det var sammenligneligt med hvad formel 1 er for motorløb. Derfor overskriften: Er dette labradorens formel 1.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men et eller andet sted er noget information gået galt.

 

De hunde som jeg er blevet præsenteret for som værende "formel 1" labradors har alle været mindre og finere i det end standard labben.

 

Og har været hurtigere end den tungere variant til at udvise "overskudsadfærd" for nu at sige det pænt = kravler på væggene ved manglende aktivitet.

 

Der står følgende på hjemmesiden der er linket til:

"Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

Ingen af delene er rigtig.

Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til."

 

Den KAN også være stor hvis den har afstamningen til det...

 

Indenfor flere andre jagtracer er der to varianter: En udstillingstype og en arbejdstype. Sidstnævnte er som regel mere spinkel og dermed hurtigere i det end udstillingstypen - og med et større aktivitetsbehov.

 

Så uden at ville tilbagevise det du, DKWiechert, skriver, mener jeg at den almindeligt kendte "formel1" labrador er mindre, hurtigere og mere krævende end dens tungere racefælle.

 

Bortset fra det, så er der efterhånden er utrolig stor variation indenfor racen. Netop smalle næser synes jeg der er mange af. Og det skyldes vel mix af typerne, hvilket jeg synes er synd.

 

Så tager du fejl.

 

Tag ud på en ganske almindelig tripledag (retrieverdag hvor både skue og markprøvefolk er repræsenteret, og "spot en formel 1'er"...

 

Det kan du ikke. (medmindre du kigger i deres stamtavler, og iøvrigt ved hvad du skal kigge efter, for der står ikke F1 på tavlen.)

 

Går vi over og snakker typer istedet:

Markprøvetyper er heller ikke mindre. Og slet ikke vægtmæssigt.

Men de vil ganske naturligt have mere luft under maven, og være mere adrætte at se på, i modsætning til de noget bredere/tykkere udstillingstyper.

 

Mix af typerne giver heller ikke spidse snuder. SPidse snuder er heller ikke mere repræsenteret ved markprøvetyperne, end ved udstillingstyperne.

 

Den KAN også være stor hvis den har afstamningen til det...
Ja..... Læs i sammenhængen, og ikke i enkeltsætninger.

 

STore hunde, som normalvis betragtes som udstillingshunde, KAN også være formel 1'ere....... HVIS deres aner alle har været jagt- og/elelr markprøvet, og iøvrigt kommer fra england/irland.

 

En labrador retriever af engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, kan iøvrigt ikke eksistere uden stamtavle. Uden stamtavle = ingen avlslinje ejheller nogen jagt- og markprøver.

Dvs en formel 1, uden tavle........ glem det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, men så bliver den da også brugt til noget.

Jeg snakker om de mennesker, der påstår at deres labrador ikke behøver andet end en gåtur dagligt, fordi den ellers bare ligger og sover. Det er jo ikke sandt, og jeg har altid fået fortalt at formel 1'ere ikke reagerede på samme måde ved manglende aktivering - men derimod ved at aktiverere sig selv. Og det er som bekendt tit på temmelige uhensigstmæssige måder.

 

Hvor det rygte så stammer fra - om det er fordi hunden ikke er ren eller andet - ved jeg ikke, men der må ligge noget til grund for det.

 

Men tak da, for at gøre mig lidt klogere ;-)

 

Læs igen:

En apportørs arbejde er mestenddels at sidde på sin flade røv, og lave absolut ingenting, såvel som at affinde sig med lange perioder af inaktivitet.

Der er ikke jagtsæson hele året... Udenfor jagtsæsonerne, skal hunden kunne affinde sig med ikke at blive brugt. Og De klarer såmænd dette til UG med kryds og slange og stjerne med pil op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...