Hop til indhold

ALARM Lises Hundehjem ALARM


Gæst lillemor
 Share

Recommended Posts

Jaa.. Men de skal vel stadig trænes..

 

Det siger man jo nu... Men "dengang for længe længe siden", hvor labradorens evne til at affinde sig med lange perioder af inaktivitet blev vurderet til at være vigtigt, blev de såmænd ikke trænet synderligt udenfor jagtsæsonen. For manges vedkomemnde, er det endda gældende idag.

Og det er jo ironisk nok netop England der står bag labradoren som jagthunderace, og de egenskaber den nu engang (bør) være i besiddelse af.

Det er også netop england der den dag idag leverer de blødeste og mest tolerante labradorer der findes.

 

(sådan generelt betragtet, for naturligvis findes der akkurat ligesåmeget lort derovre, som hér. Forskellen er imidlertid ved jagt-labberne derovre, at normerne for hvad man vil ha' ikke har ændret sig. Deres ønsker til egenskaber, og deres måde at finde og værdisætte de egenskaber, er idag ikke anderledes end dengang.

 

Den dag idag værdisætter de en enormt blød og letdresserbar hund, med en enorm tolerance og pleasergen, meget meget højt. Meget højere end man har gjort i danmark for små 20 år siden. Og for netop 20 år siden havde vi i Danmark et par temmelig skarpe avlslinjer, ganske som man kan li' dem i Amerika.

Men dé så så til gengæld fra et udstillingssynspunkt, enormt godt ud. De var hærebrede, og ganske uanvendelige til reelt arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det siger man jo nu... Men "dengang for længe længe siden", hvor labradorens evne til at affinde sig med lange perioder af inaktivitet blev vurderet til at være vigtigt, blev de såmænd ikke trænet synderligt udenfor jagtsæsonen. For manges vedkomemnde, er det endda gældende idag.

Og det er jo ironisk nok netop England der står bag labradoren som jagthunderace, og de egenskaber den nu engang (bør) være i besiddelse af.

Det er også netop england der den dag idag leverer de blødeste og mest tolerante labradorer der findes.

 

(sådan generelt betragtet, for naturligvis findes der akkurat ligesåmeget lort derovre, som hér. Forskellen er imidlertid ved jagt-labberne derovre, at normerne for hvad man vil ha' ikke har ændret sig. Deres ønsker til egenskaber, og deres måde at finde og værdisætte de egenskaber, er idag ikke anderledes end dengang.

 

Den dag idag værdisætter de en enormt blød og letdresserbar hund, med en enorm tolerance og pleasergen, meget meget højt. Meget højere end man har gjort i danmark for små 20 år siden. Og for netop 20 år siden havde vi i Danmark et par temmelig skarpe avlslinjer, ganske som man kan li' dem i Amerika.

Men dé så så til gengæld fra et udstillingssynspunkt, enormt godt ud. De var hærebrede, og ganske uanvendelige til reelt arbejde.

Okay, så tror jeg nok jeg forstår det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så tager du fejl.

 

Tag ud på en ganske almindelig tripledag (retrieverdag hvor både skue og markprøvefolk er repræsenteret, og "spot en formel 1'er"...

 

Det kan du ikke. (medmindre du kigger i deres stamtavler, og iøvrigt ved hvad du skal kigge efter, for der står ikke F1 på tavlen.)

 

Går vi over og snakker typer istedet:

Markprøvetyper er heller ikke mindre. Og slet ikke vægtmæssigt.

Men de vil ganske naturligt have mere luft under maven, og være mere adrætte at se på, i modsætning til de noget bredere/tykkere udstillingstyper.

 

Mix af typerne giver heller ikke spidse snuder. SPidse snuder er heller ikke mere repræsenteret ved markprøvetyperne, end ved udstillingstyperne.

 

Ja..... Læs i sammenhængen, og ikke i enkeltsætninger.

 

STore hunde, som normalvis betragtes som udstillingshunde, KAN også være formel 1'ere....... HVIS deres aner alle har været jagt- og/elelr markprøvet, og iøvrigt kommer fra england/irland.

 

En labrador retriever af engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, kan iøvrigt ikke eksistere uden stamtavle. Uden stamtavle = ingen avlslinje ejheller nogen jagt- og markprøver.

Dvs en formel 1, uden tavle........ glem det.

 

Jeg HAR læst det i sammenhæng! Og taler ikke om stamtavle eller ej, men om udseende og tenperament.

 

Du skriver jo selv: den røde markering....

 

Du svarede ikke på mit spørgsmål om hvorfor det kun er de irsk/engelske linier der kaldes formel 1 når andre også kan være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg HAR læst det i sammenhæng! Og taler ikke om stamtavle eller ej, men om udseende og tenperament.

 

Du skriver jo selv: den røde markering....

Og det i den røde markering er jo netop IKKE mindre og mere spinkle hunde.

Det er bare hunde der har luft under maven. Mere "frihøjde" om du vil.

 

Og du vil stadig ikke kunne se entydigt om en lab er formel 1 eller ej, hvis du tager ud til en retrieverdag/triplearrangement, og kigger. ANdet end hvis du kigger i stamtavlen.

(hvad du jo giver udtryk for at du kan)

 

Du svarede ikke på mit spørgsmål om hvorfor det kun er de irsk/engelske linier der kaldes formel 1 når andre også kan være det?

 

ANdre avlslinjer end de engelsk/irske markprøvede linjer, kan ikke være formel 1.

Ved ikke hvad du mener med dét spørgsmål, for svaret har jeg givet. Mange gange, rundt omkring. Også i denne tråd.

 

De engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer kaldes formel 1, fordi det var engelsk/irske importer afprøvet på markprøver efter engelsk/irsk mønster den pågældende journalist skrev om.

Link til indlæg
Del på andre sites

De mener at en lille grim labrador netop ikke er en formel 1, selvom det er den generelle opfattelse :-)

 

Ikke helt.

 

En formel 1 KAN være lille og grim.

Men det kan labber af al anden avl også.

 

En formel 1 KAN være et hærebredt lokum.

Men det kan en lab af al anden avl også.

 

FOrmel 1 er ikke en helt supersærlig særskilt type. Det er blot en hund af jagt- og markprøvelinjer, som har sin afstamning fra england/irland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt.

 

En formel 1 KAN være lille og grim.

Men det kan labber af al anden avl også.

 

En formel 1 KAN være et hærebredt lokum.

Men det kan en lab af al anden avl også.

 

FOrmel 1 er ikke en helt supersærlig særskilt type. Det er blot en hund af jagt- og markprøvelinjer, som har sin afstamning fra england/irland.

 

 

Der står, at den almindelige opfattelse er at en formel 1 er lille, spidssnudet og grim. Jeg siger så bare, at den opfattelse ikke nødvendigvis er rigtig, selvom det er den generelle holdning.

 

 

Og det med engelske/irske linjer har jeg forstået :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Og det i den røde markering er jo netop IKKE mindre og mere spinkle hunde.

Det er bare hunde der har luft under maven. Mere "frihøjde" om du vil.

 

Altså mere højbenede hunde?

 

Du skriver: Men de vil ganske naturligt have mere luft under maven, og være mere adrætte at se på, i modsætning til de noget bredere/tykkere udstillingstyper.

 

Det ser jeg som lettere hunde end de gængse bastante labradors

 

Og du vil stadig ikke kunne se entydigt om en lab er formel 1 eller ej, hvis du tager ud til en retrieverdag/triplearrangement, og kigger. ANdet end hvis du kigger i stamtavlen.

(hvad du jo giver udtryk for at du kan)

 

Parantesen, hvor i alverden har jeg skrevet det? Det er noget du udleder, tolker, jeg fortæller bare hvad min erfaring er ud fra hvad hundeejere har fortalt deres hunde var. Også ejere af stamtavlehunde :-D

 

ANdre avlslinjer end de engelsk/irske markprøvede linjer, kan ikke være formel 1.

Ved ikke hvad du mener med dét spørgsmål, for svaret har jeg givet. Mange gange, rundt omkring. Også i denne tråd.

 

De engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer kaldes formel 1, fordi det var engelsk/irske importer afprøvet på markprøver efter engelsk/irsk mønster den pågældende journalist skrev om.

 

Jamen så siger vi bare det

Link til indlæg
Del på andre sites

Parantesen, hvor i alverden har jeg skrevet det? Det er noget du udleder, tolker, jeg fortæller bare hvad min erfaring er ud fra hvad hundeejere har fortalt deres hunde var. Også ejere af stamtavlehunde :-D

nøh... jeg mener nu stadig at have læst dig skrive at du mente du kunne se forskel på en formel 1, og en ikke-formel 1. Jeg indrømmer gerne at jeg ikek gider bladre tilbage for at finde det, og reelt set er det ligegyldigt.

 

Der er IKKE forskel på formel 1'ere, og labradorer af anden avl, og det er der ikke, fordi formel 1'ere ikke er en pind anderledes end labber af andre jagt- og markprøvelinjer, andet end ved at engelske labber har en tendens til at være enddog meget blødere af sind, end tilsvarende danske avlslinjer.

 

 

Jamen så siger vi bare det

 

JAmen det er dælme ikke noget "vi bare siger".

 

Det er sådan det er.

 

 

Men jeg siger igen: jeg forstår ikke helt hvad du spørger om. Så du må jo omformulere spørgsmålet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men helt ærligt fatter jeg ikke at man så bliver ved med at anvende udtrykket formel 1 om specielle jagtlinier, når nu pøblen anvender det til noget helt andet. Hvis det bare er en journalist der har brugt udtrykket, så kan det vel være ligemeget.

 

Hvorfor bliver man ved med overhovedet at kalde det en labrador, når nu pøbelen anvender dét navn om noget helt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
nøh... jeg mener nu stadig at have læst dig skrive at du mente du kunne se forskel på en formel 1, og en ikke-formel 1. Jeg indrømmer gerne at jeg ikek gider bladre tilbage for at finde det, og reelt set er det ligegyldigt.

 

Jeg skrev dette:

Nå, men et eller andet sted er noget information gået galt.

 

De hunde som jeg er blevet præsenteret for som værende "formel 1" labradors har alle været mindre og finere i det end standard labben.

 

Og har været hurtigere end den tungere variant til at udvise "overskudsadfærd" for nu at sige det pænt = kravler på væggene ved manglende aktivitet.

 

Der står følgende på hjemmesiden der er linket til:

"Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

 

Ingen af delene er rigtig.

Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til."

 

Den KAN også være stor hvis den har afstamningen til det...

 

Indenfor flere andre jagtracer er der to varianter: En udstillingstype og en arbejdstype. Sidstnævnte er som regel mere spinkel og dermed hurtigere i det end udstillingstypen - og med et større aktivitetsbehov.

 

Så uden at ville tilbagevise det du, DKWiechert, skriver, mener jeg at den almindeligt kendte "formel1" labrador er mindre, hurtigere og mere krævende end dens tungere racefælle.

 

Bortset fra det, så er der efterhånden er utrolig stor variation indenfor racen. Netop smalle næser synes jeg der er mange af. Og det skyldes vel mix af typerne, hvilket jeg synes er synd.

 

 

 

Men jeg siger igen: jeg forstår ikke helt hvad du spørger om. Så du må jo omformulere spørgsmålet

 

Ligemeget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder simpelthen og er lige ved at tude over de indlæg, trådstarter har skrevet.

 

Stakkels, stakkels, lille hvalp :megaked: Hvor findes der dog mange usympatiske mennesker i den her verden. Giv hende dog en chance! 1½ uge - come on! Hvis mine niecer skal passes hos mig, er de da først "afrettet" efter meget længere tid (2 tøser på 3 og 5 år).

 

En hund er ikke en brugsgenstand, som man kan smide væk, hvis noget ikke lige "passer" ind.

Man har påtaget sig et ansvar, og så kan man komme med nok så mange undskyldninger om, hvad man er blevet "garanteret" :shock:

 

Jeg blir' især rørt, fordi jeg selv sidder med den dejligste, 5 mdr. lab hvalp (Formel 1 - med tavle herpå).

 

Hvorfor er det lige, trådstarter mener, at denne "race"/type er så anderledes end den almindelige lab? Endnu har jeg ikke mødt en 5 mdr. gammel hvalp, som er så lærenem og behagesyg som vores.

 

Men han bider altså stadig - også børn. Og især, hvis de vifter ham om snuden med vanter, gulerødder, sokker, dukker, sjippetove osv.

 

Jeg håber, at der melder sig en familie på banen, som har LYST til at tage jeres hvalp og give hende et kærligt hjem med en masse FORSTÅELSE, KYS og KRAM!

 

Ville sådan ønske jeg selv kunne tage hende, men manden ville nok blive noget misfornøjet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg sidder simpelthen og er lige ved at tude over de indlæg, trådstarter har skrevet.

 

Stakkels, stakkels, lille hvalp :megaked: Hvor findes der dog mange usympatiske mennesker i den her verden. Giv hende dog en chance! 1½ uge - come on! Hvis mine niecer skal passes hos mig, er de da først "afrettet" efter meget længere tid (2 tøser på 3 og 5 år).

 

En hund er ikke en brugsgenstand, som man kan smide væk, hvis noget ikke lige "passer" ind.

 

Man har påtaget sig et ansvar, og så kan man komme med nok så mange undskyldninger om, hvad man er blevet "garanteret" :shock:

 

Jeg blir' især rørt, fordi jeg selv sidder med den dejligste, 5 mdr. lab hvalp (Formel 1 - med tavle herpå).

 

Hvorfor er det lige, trådstarter mener, at denne "race"/type er så anderledes end den almindelige lab? Endnu har jeg ikke mødt en 5 mdr. gammel hvalp, som er så lærenem og behagesyg som vores.

 

Men han bider altså stadig - også børn. Og især, hvis de vifter ham om snuden med vanter, gulerødder, sokker, dukker, sjippetove osv.

 

Jeg håber, at der melder sig en familie på banen, som har LYST til at tage jeres hvalp og give hende et kærligt hjem med en masse FORSTÅELSE, KYS og KRAM!

 

Ville sådan ønske jeg selv kunne tage hende, men manden ville nok blive noget misfornøjet...

 

Hørt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Petrine er 3 år og 110% renlig hjemme, bliver hun stresset (fx passet ude i en weekend efter at have oplevet mor og far pakke kuffert) så opfører hun sig som om hun aldrig er renlighedstrænet, som om det naturligste i verden er at sætte sig, hvor som helst - pinligt i en alder af 3 år, fuldstændigt forventeligt i en alder af 5½ måned efter 3 hjem ;-)

 

 

Nura er også renlig - men blev det faktisk først helt i en alder af 6 måneder, på trods af træning! Selvom hun er 100% renlig idag kan hun stadig køre op hvis vi er ude, især hvis der er andre hunde. Så stressdrikker hun en hel skål vand og sætter sig på gulvet og tisser som om hun aldrig har lært andet. Det er sgu også pinligt når hunden er på den anden side af et år.

 

Jeg har aldrig mødt en hvalp på 5 måneder der ikke var hyper og havde hvalpeflip... De bider og er voldsomme - fordi sådan er hvalpe!

 

Jeg synes I skal aflevere hunden et sted hvor de kan finde nogle gode og virkelig kvalificerede ejere til hunden. Den har virkelig brug for erfaring og tålmodighed nu.

 

Hvis I skal have hund igen så synes jeg I skal finde en voksen hund på den anden side af 2 år - og sørge for at arrangere det sådan at I kan have den hjemme på prøve en weekend. Det jeg læser her er NORMAL hvalpeadfærd i min bog og hvis I ikke kan tolerere det skal I bare ikke have hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Et godt råd: Se filmen "Me & Marley" :lun: den kan vise jer hvordan det er at have en "problem" hund :engel:

 

PLUS i får måske lidt mere mod på at beholde kræet :blink:

 

Lyder som en ånd i en flaske, men jeg sir jer. SE den film :5up:

 

Ja tak... Men hundemennesker skal springe de sidste 10 min over.. Jeg så den med min bror og svigerinde - og to hunde i stuen... Der sad tre granvoksne mennesker og stortudede...:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Der burde være nogen der lavede "Dog lovers' cut" af alle hundefilm (eller bare enhver film hvor hunde medvirker), til alle der ikke kan tåle at hunde dør eller kommer i fare på film :-P

 

Marley & Me og andre i den dur, skal selvfølgelig have fjernet slutningen - det kan godt være den kommer til at ende brat og underligt, men bare den ender lykkeligt... :mrgreen:

 

Andre film, hvor hunde kommer i fare undervej, f.eks., forestiller jeg mig disse scener kilppet ud, og så kunne der være en fortællerstemme i stil med Thomas Winding, Trille eller Bubber, der fortæller at "Ja, og nu skete der så det, at Fido gik hen og fik en lillebittesmule ondt i maven, og det var mor og far meget kede af, kan I nok forstå. Men heldigvis kom Fido en tur til dyredoktoren og blev rask igen" - og så kan man klippe tilbage til filmen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at slutninger er vigtige - ISÆR sådan en som i Marley & Me :lun:

 

For selvom man STORtuder (jotak så den lige for 2. gang igår :cry: ) så gir det alligevel en god fornemmelse bagefter. For du ser hvor meget han betød for familien, du følger hans liv fra start til slut og det ville være unaturligt uden hans død.

 

Det jeg mener er, at når jeg ser den film så tænker jeg: pyt med om hunden er umuligt og tygger i alting lige nu. Om nogle år er den blevet en voksen hund og den blir en del af vores liv og familie, og ja det kommer til at gøre ondt når vi skal sige farvel. Men det er det hele værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...