Hop til indhold

Alene hjemme-træning og gode råd

Gæst Bastie
 Share

Recommended Posts

Gæst Bastie

Hej!

Jeg er ny herinde, men har læst mange indlæg på siden den seneste måneds tid. Jeg synes, der er mange gode og relevante input, så jeg håber derfor, at nogle garvede hunde-ejere kan give råd til alene hjemme-træningen.

Jeg har en hvalp på 10 uger. De første par uger med ham, har jeg haft ferie, så jeg har forsøgt at "følge bøgernes forskrifter" om at gå fra ham i korte perioder, mens man ordner praktiske gøremål. - Når han opdager, jeg går, går han med. Hvis/når jeg lukker døren piver og hyler han. Det har været samme mønster, når jeg har efterladt ham der, hvor han skal være alene hjemme.

Når han har været alene i gangen, har jeg gemt foder og godbidder, givet ham hans yndlingslegetøj osv. men alligevel er han helt ulykkelig. Når jeg så kommer ind/hjem, har jeg ventet 10-15 sek. efter hans seneste lyde, før jeg er gået ind. Jeg har været neutral og haft ham i haven lidt, før jeg snakker med ham. De næste timer er han meget opmærksom på, om jeg går ind i et andet rum - i så fald løber han efter. Det betyder også, at han ikke sover ret meget. Indtil videre har han været alene i en halv time, men jeg gruer for, at hverdagen starter på mandag... Jeg har arbejde med forskellige arbejdstider og timer, men i næste uge skal han være alene mellem 4-5 timer.

Bøgerne har jo mange teorier, og efterhånden er jeg lidt rådvild...:???: Nogle mener, at man bør gå en lang tur med hunden, før den skal være alene. Andre mener, at det er dumt, da den så vil være i en form for stress-tilstand. Det samme gælder foder... Er det f.eks. dumt at give den aktivitetsbolden med godbidder, når den skal være alene? Er det anbefalelsesværdigt at investere i de beroligende "duft-produkter"?:vedikke:

Jeg talte med en dame i den lokale hunde-ejer hun trøstede mig med, at alle hvalpe jo ville være kede af det og pive de føste dage, men så ville det jo gå over af sig selv... Tjah...? Det ville jo være dejligt, hvis det er sådan, men jeg har allerede skræmmebilledet af den seperationsangste hund, der vil hyle hele dagen og være helt klæbende, når man kommer hjem.

På forhånd tak for erfaringer, råd og input fra den virkelige hundeverden!;-)

Nytårshilsner fra Bastie og hans rådvilde ejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine

Hej og velkommen!

I første omgang vil jeg lige sige at når han ikke kan være alene hjemme i et minut endnu, så er 5 timer i næste uge urealistisk. For det lyder til at du godt vil gøre det "på den rigtige" måde.

Først og fremmest synes jeg at du skal faktisk bare tage jakken på og rasle med nøglerne og tage din taske-præcis som hvis du skulle ud af døren. Det skal du gøre til han ikke reagerer. Så skal du til at åbne døren, gå over dørtærsklen og komme tilbage. Igen til han ikke reagerer.

Eftersom han allerede følger dig hvor du går skal du måske starte allerede med at give ham et ben hvor han ligger og gå i et andet rum, indtil han ikke følger efter.

I denne proces er det en god ide at alliere sig med en bog og en form for lydoptager hvis din hoveddør er tyk.

Så kan du optage om han fiser rundt/hyler eller rent faktisk er rolig indenfor, og bogen har du brug for når i når op på nogle minutter hvor du befinder dig væk, så du ikke keder dig. ( Hunden kan måske fornemme at du er lige på den anden side af døren, derfor skal du nok lidt længere væk) Hvis du bor i lejlighed skal den måske endda også høre opgangsdøren smække, og dine trin på trappen. (selvfølgelig først når den er ok med at du forlader hytten.

Så gør du uden for døren i et sekund, og så fremdeles.

Jeg synes personligt godt at du kan give ham et fyldt marvben, eller andet rolig aktivitetshalløj, så han kan koncentrere sig om det, og finde ud af at det er lidt rart når du skal ud af døren.

Vi brugte selv at sige "Maggie alene hjemme" når vi tog jakke på. Det har ført til at hun nu ved om hun skal med os ud af døren eller ej når vi går. Så ved hun ligesom om hun skal ligge sig og slappe af, eller være klar til at få snor på.

Det blev nok lidt rodet, men det er jo 1. januar:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådene!:5up:

Vi træner videre, og ser om ikke der kan arrangeres noget pasning i næste uge, da jeg tror du har ret i, at det er urealistisk, og jeg vil bare så nødig have en hund, der får en dårlig start på at være alene hjemme, da det vil være svært at rette op på igen.

Tak igen fra Bastie

Link til indlæg
Del på andre sites