Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Falder til ro igen efter 1. eller 2. løbetid??

Featured Replies

Besvaret

Jeg har en lille westiepige på 16 mdr, hun har endnu ikke været i 1. løbetid. Da hun var yngre, nok mellem de 8-14 mdr, var hun meget rolig. Mødte vi usikre hunde eller små hvalpe, så var hun såå rolig ved dem. Smed sig gerne på ryggen, så de kunne snuse til hende og lagde ikke op til vild leg. Når vi var på marken eller i skoven, og der kom et dyr eller hun fik færten af noget - hun vendte hun om lige i samme sekund som jeg sagde hendes navn.

Nu er hun ikke længere rolig ved hvalpe eller usikre hunde - hun vil bare lege og så er hun da ret ligeglad med om de gider lege med hende eller ej, for hun VIL altså bare lege med dem! Og når vi går på marken og hun får færten af noget - ja så er det da bare farvel til mig og sitto. Så kan jeg nok stå så fint der og hoppe og lyde rigtig glad, vise posen med guffer og gøre hvad jeg kan for at fange hendes opmærksomhed - hun er da ligeglad, hun stikker i stedet af - efter det spor hun har fundet. Sidst hun gjorde det var jeg nødt til at indhente hende og få meter før jeg nåede hende råbe "KENCY!" før hun stoppede. Hun synes det var vildt sjovt at jeg gad løbe efter hende..

Det er ikke hendes indkald som sådan der fejler noget, for har hun ikke færten af noget, virker det som det skal, også selvom der fx er andre hunde - måske skal det lige gentages en enkelt gang eller to sommetider hvis der er andre hunde, men hun smutter ikke bare på den måde! Hun kommer når jeg kalder ellers.

Jeg kan godt mærke hun er blevet noget mere selvstændig i løbet af de sidste par måneder. Som hvalp var hun jo nærmest bare en lille klistrende pelsklump som hang efter mig konstant og som synes at alt hvad jeg lavede med hende var sjovt. Nu er hun ved at danne egne meninger om mange ting :wink:

Hendes adfærdsændring er ikke noget som genere mig som sådan - det er rigtig fint hun er ved at blive selvstændig og det er heller ikke noget problem at hun ikke kan gå løs på marken længere, flexilinen eller 15 meters linen er jo heldigvis opfundet. Men kunne da godt tænke mig min søde og rare hund mht andre hunde, tilbage. (:

Nogen som har oplevet samme ændringer - hvor hunden så faldt til ro igen efter 1. eller 2. løbetid? Altså hvor hunden igen blev rolig omkring andre hunde.

Besvaret

Vinter er steriliseret, men jeg vil da alligevel ytre mig :D

Jeg tror ikke du skal tænke på det som løbetid.

Jeg har en hund, som er chow blanding, og kan nikke genkende til dine oplevelser. Hun er meget obs på vildt, og samtidigt har hun ikke et problem med at løbe langt væk fra mig...i hendes øjne, er jeg jo 'lige i nærheden'. Og så har hun også en god portion selvstændighed, så jeg skal nogle gange finde andre måder at træne på.

Det er lykkedes mig at indkalde hende selvom hun har været efter en hare, men vi arbejder stadig med mange ting.

Jeg ved ikke om du kan bruge dem, men her er min tankegang omkring det ;)

Jeg ville ikke tænke på det kun som et spørgsmål om indkald, men derimod om kontakt.

Kency, er jeg sikker på, er nok god til at tage kontakt når du beder om det. Men jo flere distraheringer der er, jo sværere er det jo normalt. Så når du beder om kontakt når Kency har færten af noget, så er i jo oppe på et niveau, der er meget svært, og som kræver gradvis træning.

Jeg ville fortsætte med at bruge den lange line. Tag noget ekstra godt med på turen. Træn kontakt mens hun ikke har færten af noget et par gange, så hun lige bliver 'opvarmet'. Når hun på et tidspunkt har fået færten af noget, så forsøg igen:

- du kan bede om kontakt på normal vis, eller

- (hvis du tror det er lidt svært for hende), du kan eventuelt bare smide en godbid lige foran hende og når hun har guffet den i sig, bede om kontakt og så kommer der en godbid mere fra dig.

Så det handler om at hun får ros for at vælge sporet fra og søge kontakt hos dig.

Nogle gange kan du også få kontakt med hende på andre, sjovere, måder. Det handler bare om at hun har dig i tankerne og ikke sporet. Nogle gange siger jeg bare 'grib' til vinter og kaster en godbid. Selvom det ikke er kontakt på den traditionelle måde, så anser jeg det som en form for kontakt - hendes fokus er på mig, ikke sporet.

Det skal helst være øvelser, som kency synes er 100% sjove. F.eks. 'sit' er også sjov, men ikke nær så sjov som 'grib' for vinter. Der er større chancer for succes med de sjove, som f.eks. 'grib' eller 'søg'.

Så lad være med at bruge indkald i starten. Bare brug kontakt. Ros hende når hun kigger. Det lyder til, fra jeres oplevelse, at hun faktisk kiggede da du kaldte - DER ville jeg så rose hende meget, istedet for at hoppe videre til indkald.

Efterhånden kan du så bygge indkald på. Efter at du har fået kontakt, kan du lege lidt med indkald også:

- du kan kalde hende til dig på normal vis, og rose, eller,

- sige 'grib' og simpelthen have hende komme tættere og tættere mod dig for at kunne gribe, og når hun så har spist guffen, kan du sige kom (nu hun er tæt på og har dig i tankerne) og rose hende for at komme.

-lave et søg og pege mod det og sige søg, når hun er færdig, kan du bruge indkald og rose hende.

Så du pakker indkald ind i noget sjovt, så hun ikke KUN får indkalds oplevelse. Du kan også lave nogle sjove ting lige efter indkald, for at det ikke 'kun' er indkald hun skal opgive sit spor for. Så betyder indkald heller ikke 'altid' at friheden er forbi.

Jeg ville bare gøre det højst en 2-5 gange på turen, for det skal ikke blive for meget. Det er også godt at bruge det forskellige steder - der hjemme, haven, gåturen, i skoven.

Hvis uheldet er ude, og du kan se at hun virkelig er fanget af noget, og i ikke er kommet helt på plads endnu, så ville jeg simpelthen råbe hendes navn samtidigt med at jeg smider godbid i nærheden, efterfulgt af en mere, og en mere, og så langsomt 'fiske' hende ind mod dig. Ja, normalt skal det jo ikke være godbidden de arbejder for, men dig, men i sådan en situation ville jeg bruge det trick.

Godbidderne: det kan betale sig at bruge en 'jackpot' nogle gange, hvis du planlægger noget rigtigt svært for kency. Det betyder, at hun evt får noget virkeligt godt når hun kommer (et nemt ben hun skal tygge og spise i et minut, eller ti små godbidder i træk i stedet for en).

En sidste ting. Jeg tænker en del på det med at stole på sin hund disse dage og hvordan det påvirker forholdet og træningssucces. Jeg tror det er vigtigt, at du IKKE bruger indkald hvis du (som mig) nogle gange i baghovedet har tvivl. Jeg har simpelthen grebet mig selv i, nogle gange, at tænke 'mon hun kommer' og lign og så kaldt på hende. Men tvivlen skinner igennem, tror jeg. Du skal simpelthen stole på hende og dig, og 'vide' at hun kommer, og KUN bruge indkald i det tilfælde.

Og det var så lige lidt flere tanker end jeg havde regnet med ;)

Besvaret
Vinter er steriliseret, men jeg vil da alligevel ytre mig :D

Jeg tror ikke du skal tænke på det som løbetid.

Det med løbetiden, det var nu heller ikke så meget det med indkald jeg tænkte på dér - mere omkring hendes måde at være sammen med andre hunde, om hun måske ville blive mere rolig igen, når hun evt havde været i 2. løbetid og var blevet en voksen (og forhåbentlig fornuftig :wink:) hund.

Jeg har en hund, som er chow blanding, og kan nikke genkende til dine oplevelser. Hun er meget obs på vildt, og samtidigt har hun ikke et problem med at løbe langt væk fra mig...i hendes øjne, er jeg jo 'lige i nærheden'. Og så har hun også en god portion selvstændighed, så jeg skal nogle gange finde andre måder at træne på.

Det er lykkedes mig at indkalde hende selvom hun har været efter en hare, men vi arbejder stadig med mange ting.

Jeg ved ikke om du kan bruge dem, men her er min tankegang omkring det ;)

Da kency var yngre, kunne jeg somsagt også - endda meget nemt - kalde hende tilbage, selvom hun satte efter en fugl, hare eller et andet godt spor. Men åbenbart ikke længere..

Jeg ville ikke tænke på det kun som et spørgsmål om indkald, men derimod om kontakt.

Kency, er jeg sikker på, er nok god til at tage kontakt når du beder om det. Men jo flere distraheringer der er, jo sværere er det jo normalt. Så når du beder om kontakt når Kency har færten af noget, så er i jo oppe på et niveau, der er meget svært, og som kræver gradvis træning.

Ja, det kan godt passe at det også - måske mere - har noget med kontakt at gøre.

Jeg ville fortsætte med at bruge den lange line. Tag noget ekstra godt med på turen. Træn kontakt mens hun ikke har færten af noget et par gange, så hun lige bliver 'opvarmet'. Når hun på et tidspunkt har fået færten af noget, så forsøg igen:

- du kan bede om kontakt på normal vis, eller

- (hvis du tror det er lidt svært for hende), du kan eventuelt bare smide en godbid lige foran hende og når hun har guffet den i sig, bede om kontakt og så kommer der en godbid mere fra dig.

Så det handler om at hun får ros for at vælge sporet fra og søge kontakt hos dig.

På alle ture vi er på, bliver der trænet kontakt og små øvelser. Også når vi er på marken.

Nogle gange kan du også få kontakt med hende på andre, sjovere, måder. Det handler bare om at hun har dig i tankerne og ikke sporet. Nogle gange siger jeg bare 'grib' til vinter og kaster en godbid. Selvom det ikke er kontakt på den traditionelle måde, så anser jeg det som en form for kontakt - hendes fokus er på mig, ikke sporet.

Det skal helst være øvelser, som kency synes er 100% sjove. F.eks. 'sit' er også sjov, men ikke nær så sjov som 'grib' for vinter. Der er større chancer for succes med de sjove, som f.eks. 'grib' eller 'søg'.

Når vi er på marken - og mange andre steder - plejer jeg altid at træne kontakt med hende (også sitto) både hvor hun bare skal kigge når jeg siger "Kency" og så får hun en guf, hvor hun skal gå pænt ved siden af og kigge på mig, kaste/gribe øvelse og andre små tricks.

Så lad være med at bruge indkald i starten. Bare brug kontakt. Ros hende når hun kigger. Det lyder til, fra jeres oplevelse, at hun faktisk kiggede da du kaldte - DER ville jeg så rose hende meget, istedet for at hoppe videre til indkald.

Jeg plejer altid at starte med at træne lidt kontakt når vi går på marken, for kency synes det er vildt sjovt og så havde jeg netop håbet på at det ville kunne bruges når hun så nogle dyr / eller fandt et spor. Da hun stak af sidste gang, da jeg endelig fik kontakt med hende, ved at sige hendes navn, så da hun kiggede roste jeg hende og viste hende guffer - men det var hun egentlig ret ligeglad med.. fik nok ikke skrevet det ordentlig i første indlæg, men brugte ikke kun indkald, med det samme hun kiggede på mig da jeg sagde hendes navn, roste jeg hende, bare for at "tage kontakt" til mig.

Efterhånden kan du så bygge indkald på. Efter at du har fået kontakt, kan du lege lidt med indkald også:

- du kan kalde hende til dig på normal vis, og rose, eller,

- sige 'grib' og simpelthen have hende komme tættere og tættere mod dig for at kunne gribe, og når hun så har spist guffen, kan du sige kom (nu hun er tæt på og har dig i tankerne) og rose hende for at komme.

-lave et søg og pege mod det og sige søg, når hun er færdig, kan du bruge indkald og rose hende.

Så du pakker indkald ind i noget sjovt, så hun ikke KUN får indkalds oplevelse. Du kan også lave nogle sjove ting lige efter indkald, for at det ikke 'kun' er indkald hun skal opgive sit spor for. Så betyder indkald heller ikke 'altid' at friheden er forbi.

Det med at lave noget sjovere i stedet for indkald, var faktisk en god idé. Når jeg igen giver hende chancen for at løbe fri igen, hvis hun så får øje på noget rigtig spændende, så tror jeg at jeg vil prøve (når jeg igen får kontakt med hende) at smide guffer foran mig og sige "søøøge" - den reagere begge hunde nemlig meget på, de ELSKER at søge efter guffer :D

Jeg ville bare gøre det højst en 2-5 gange på turen, for det skal ikke blive for meget. Det er også godt at bruge det forskellige steder - der hjemme, haven, gåturen, i skoven.

Hvis uheldet er ude, og du kan se at hun virkelig er fanget af noget, og i ikke er kommet helt på plads endnu, så ville jeg simpelthen råbe hendes navn samtidigt med at jeg smider godbid i nærheden, efterfulgt af en mere, og en mere, og så langsomt 'fiske' hende ind mod dig. Ja, normalt skal det jo ikke være godbidden de arbejder for, men dig, men i sådan en situation ville jeg bruge det trick.

Den med at smide en guf for at "fiske hende ind" og så smide guffere tættere og tættere på mig, den opfanger kency helt 100% ikke. Så skal det være et fodersøg, hvor jeg smider en håndfuld guffer og siger "søøøge" - det andet det VED jeg hun ikke opfanger. :wink:

Godbidderne: det kan betale sig at bruge en 'jackpot' nogle gange, hvis du planlægger noget rigtigt svært for kency. Det betyder, at hun evt får noget virkeligt godt når hun kommer (et nemt ben hun skal tygge og spise i et minut, eller ti små godbidder i træk i stedet for en).

En sidste ting. Jeg tænker en del på det med at stole på sin hund disse dage og hvordan det påvirker forholdet og træningssucces. Jeg tror det er vigtigt, at du IKKE bruger indkald hvis du (som mig) nogle gange i baghovedet har tvivl. Jeg har simpelthen grebet mig selv i, nogle gange, at tænke 'mon hun kommer' og lign og så kaldt på hende. Men tvivlen skinner igennem, tror jeg. Du skal simpelthen stole på hende og dig, og 'vide' at hun kommer, og KUN bruge indkald i det tilfælde.

Og det var så lige lidt flere tanker end jeg havde regnet med ;)

Den med ikke at stole helt på hende, den har du helt ret i. Jeg kan nemt mærke at jeg stoler slet ikke så meget på hende som jeg gør ved sitto. Sitto har jeg ingen problemer ved at slippe oppe på byens sportsplads hvor der er katte, mennesker, hunde osv. jeg er slet ikke nervøs for at hun løber væk eller noget, for det VED jeg at hun ikke gør - men jeg ved at kency godt kunne finde på det, så nej.. jeg stoler - desværre - slet ikke så meget på kency, i den sammenhæng, som jeg gør på sitto. Det er jeg også helt overbevist om at kency sagtens kan mærke.. :?

Tak for dit lange - men rigtig gode - indlæg :D

Håber jeg fik svaret på det hele, ellers må du lige gøre mig opmærksom, hvis du mangler svar nogle steder :wink:

Besvaret

Det er helt naturligt for hendes race og alder Nicole :)

Du må træne med sporline, og til sommer når vejret er varmt kan du begynde at træne frit igen, det har jeg selv oplevet med mine frækkerter i samme alder , varmen hjælper på den positiv træning, denne årstid er fuld af skønne dufte:)

Du kan også se på det som tillid og tryghed, Kency er nu så tryg hos dig at hun tør, og det er positivt!!

Muff stak af efter et rådyr sidste dag hun var hos mig, og jeg var glad:D

For hun havde været så utryg også der hvor hun var før, så dette var et rigtigt godt tegn på at jeg havde lykkedes med at rykke en masse inden i hende :oops:

Så træn med de lækre godbidder, ros alle kontakt forsøg som var de guld, vær positiv og glad :D

Besvaret

Kan godt se at du slet ikke fik svar mht kencys måde at lege med andre hunde på. Jeg håber lidt, at andre skriver noget om det, for jeg er stadig selv ved at lære om det.

Sjovt nok, så tror jeg, at jeg havde lidt af de samme tanker med hensyn til Vinter da hun var i den alder. Jeg tror simpelthen at de i forbindelse med at de bliver voksne udvikler deres leg - så den bliver lidt mere vild også. Men det er jo ikke sikkert at de lige med det samme selv ved hvordan de skal koordinere det med at lege vildere?

- her var jeg heldig, at vinter legede meget med voksne hunde i den periode - jeg tror hun blev guided lidt igennem det.

Og det bliver jo ikke bedre af, at de samtidigt stadig kan lide at lege med ALLE - men det er ikke alle hunde der er parate til det (f.eks. hvalpe).

- nu vælger vinter fra (hun elskede at lege med alle hunde engang, ligesom kency, men ikke længere). hvalpe leger hun ikke med mere. ofte skal hun overtales lidt, hvis hun skal lege med en på 6-8 mdr. hunhunde leger hun ikke med så ofte som hanhunde. osv. ligesom os, så er det ikke alle der dur, som man ser på sin vej.

Jeg tror bare det er en overgangsface for Kency...men jeg kan godt selv huske, at jeg var lidt forundret og synes, at min hund var lidt voldsom... ;)

Jeg har også observeret, at hunhunde får lov til meget mere end hanhunde i legen...det er kency sikkert bevidst om allerede ;)

Besvaret
Det er helt naturligt for hendes race og alder Nicole :)

Du må træne med sporline, og til sommer når vejret er varmt kan du begynde at træne frit igen, det har jeg selv oplevet med mine frækkerter i samme alder , varmen hjælper på den positiv træning, denne årstid er fuld af skønne dufte:)

Du kan også se på det som tillid og tryghed, Kency er nu så tryg hos dig at hun tør, og det er positivt!!

Muff stak af efter et rådyr sidste dag hun var hos mig, og jeg var glad:D

For hun havde været så utryg også der hvor hun var før, så dette var et rigtigt godt tegn på at jeg havde lykkedes med at rykke en masse inden i hende :oops:

Så træn med de lækre godbidder, ros alle kontakt forsøg som var de guld, vær positiv og glad :D

Som skrevet længere oppe, så er det at hun ikke så godt kan gå løs længere, heller ikke noget som jeg ser som et problem - slet ikke, hun er trods alt en terrier, hun er jo også lige i en 'speciel' alder, hvor hun er ved at udvikle sig. (: Jeg synes kun det er godt at hun er ved at blive mere selvstændig, meeen gider dog ikke rende rundt og lege fangeleg med hende, så hun bliver holdt i snor et stykke tid :wink:

Det jeg mere håber på at det kan blive det samme som før, det er hendes måde at omgåes andre hunde på (; hun er blevet lidt mere voldsom, også lidt mere en bitch overfor nogen hunde, for at sige det lige ud.. :wink: er helt klar over at det er ganske normalt, at hunden kommer ind i sådan en periode, men jeg ved også at nogen før var søde og rolige og så ændre de sig ved en vis alder og så bliver adfæren der for altid, men hvor der også er nogen hvor det kun er en fase de er indeni. Det jeg mere efterlyste med denne tråd, var erfaringer fra folk hvor deres hund havde udviklet sig på samme måde, så var jeg interesseret i at høre om de faldt mere til ro igen efter fx. 2. løbetid, eller adfæren blev der.

For at hun er ved at blive selvstændig, det er helt bestemt kun godt - og det går jo kun ud over hende selv at hun ikke kan løbe løs i en periode :wink: :lol: