Hop til indhold

Hårsæk mider


Gæst Anonymous
 Share

Recommended Posts

Gæst Anonymous

Hej alle.

 

Jeg har et spørgsmål om hvilke symptomer "Hærsækmider" har ?

Vi har været hos dyrlægen med vores snart 2 år gamle hund, da den klør sig enormt meget og er begyndt at fælde rigtig meget osse.

 

Den har små sår/knopper primært i hovedet, og den klør i dem så de begynder at bløde, vi har nu fået et middel mod dette, da dyrlægen mente at det var hårsækmider, men det har ikke hjultpet nu 10 dage efter.

 

Kan det eventult være foderet, den er gået over på Nutra for 3 måneder siden ? Jeg tror ikke mere på diagnosen hårsækmider, men hvad kan det så være :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Jeg har lige fundet denne beskrivelse af hårsækmider på nettet:

 

Hårsækmider er små mikroorganismer, som lever omkring hårsækkene, hvor de bevirker, at hårene brækker af. Hunden får derved en eller flere/mange hårløse partier ofte mest fremhævet i hovedet og på forbenene.

 

Hunden klør sig normalt ikke. Hårsækmider smitter ikke, men overføres indenfor de første 3 levedøgn fra mor til hvalp. De fleste hunde har hårsækmider, men miderne har ingen betydning, så længe hundens immunsystem er intakt.

 

Dog kan hårsækmider opstå pludseligt hos ældre hunde på grund af svækkelse af immunsystemet og/eller anden kronisk sygdom.

 

Det burde ikke give kløe, men hvad kan det så være ?

 

Hvad kan jeg gøre?

Diagnosen kan stilles ved en skrabprøve af huden. Dyrlægen foretager denne undersøgelse og iværksætter behandling mod sygdommen.

 

Denne test blev ikke foretaget af dyrlægen, det blev blot konstateret ved at røre hunden med en finger i 5 sekunder :?

 

Jeg har yderligere fundet ud af at det måske kan være pelsmider

 

Pelsmider lever i huden på hunden. De er ikke synlige med det blotte øje, men kan ses under en lup og i mikroskop. Pelsmidernes æg sidder fast på hårene. Pelsmider lever kun på dyret, men kan smitte til mennesker, hvor de giver små røde knopper.

 

Endvidere ses kraftig kløe. Hundene smitter ved direkte kontakt fra dyr til dyr. Man må være opmærksom på at smitte også kan ske ved hjælp af kamme og børster.

 

Dette passer bedre på den voldsomme kløe, er der nogen der ved hvad der kan afhjælpe pelsmider - eller er det stadig en mulighed at det simpelthen er den nye foder

 

Håber nogen har et godt råd, den har jo været til dyrlæge og fået diagnosen hårsækmider, men jeg er lidt i tvivl om hvor korrekt det er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...