Hop til indhold

Hund til at have i lejlighed i midtby?


Gæst koller
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Er helt ny herinde, men tænkte det her måtte være det rigtige sted at oprette en bruger, hvis jeg skulle have et råd til hvilken hund vi skal vælge når vi nu gerne vil have vores første hund:)

 

Info om os: Vi bor i en lejlighed i Århus C. Jeg arbejder hjemmefra og min kæreste studerer, så vi har masser af tid til hunden og den skal derfor ikke være særlig meget alene. Vi er 23 og 25 og vil som sagt gerne have vores første hund.

 

Min kæreste har haft hund før, da hun boede hjemme. Det var dog hendes hund og hun gjorde alt med den og var også hundetræner for en flok hunde, så hun har styr på hvordan en hund skal passes. Det var en cairn terrie, men hun synes det er synd at holde den race i lejlighed.

 

Det vi ikke ved er hvilken hund vi skal vælge når vi bor som vi gør. Vi skal vel have en forholdsvis lille hund når vi ingen have har, men samtidig vil jeg meget gerne undgå at det bliver sådan en pigehund (regner med i ved hvad jeg mener):) Min kæreste kigger f.eks. på en papillon, som jeg måske synes er lidt tøset.

 

"Krav" til vores hund: Den skal meget gerne være rimelig nem at have, så vil meget gerne at pelspleje ikke er helt vildt og at den ikke skal have overdrevet meget motion. Selvfølgelig skal den ud og gåes tur med og det glæder vi os også til, men det med at skulle gå 10 km og have marker den kan rende rundt på kan vi nok ikke tilbyde.

 

Ved ikke om jeg mangler info for at i kan hjælpe os, i så fald så sig endelig til.

 

Men altså, hvilke hunde kan i foreslå os? Håber i kan hjælpe os:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

Som altid når spørgsmålet dukker op, undrer jeg mig over hvorfor det er en almen opfattelse, at man skal have hus og have før end man kan tillade sig at have en stor hund? Kort og godt skal en hund hverken motioneres indenfor eller i haven, så derfor sætter hverken boligens størrelse eller mangel på have en begrænsning når der skal ses på racen.

 

Man kan selvfølgelig have en mening om, at det ikke er ønskeligt at have en stor hund, der vælter alt i lejligheden i det den logrer med halen eller strækker sig efter en god lur. Hjemmet er til at slappe af i, og al motion foregår på de daglige gåture.

 

Behovet for fysisk motion kan optrænes. Ligeså vel som vi selv kan træne os op til at løbe en marathon. Men mental aktivering er langt at foretrække frem for fysisk aktivering, og derfor er der som sådan ikke nogle racer, der har behov for at tage de lange ture udover markerne dagligt. Der er dog racer, der har brug for at bruge lang tid på deres daglige ture, og få lov at læse alle duftspor ("dagens aviser" og beskeder fra områdets andre hunde).

 

Hvad jeg dog syntes kan begrænse en når man bor i lejlighed, er at se bort fra de små og noget højlydte racer, der ganske hurtigt kan komme til at gå naboerne på nerverne. Så der syntes jeg nok din kæreste har fat i noget af det rigtige. Af en eller anden grund vælger mange at holde gravhunde eller terriers når de bor i lejlighed, og glemmer at deres sind på mange andre punkter gør det svært at holde hunden som byhund. Eksempelvis kan det være en svær hund at lære at gå fri, og de er notorisk glade for deres stemmer.

 

Selv bor jeg midt i København i en anden sals lejlighed på små 70 kvm med to engelske springer spaniels, som er en stødende og apporterende jagthund. Det går ganske glimrende. De får deres motion og træning dagligt udendørs, og slapper af når vi er hjemme. På mange punkter en let hund at have herinde, for de er avlet til tæt samarbejde med jægeren/fører og er derfor meget førerorienterede. De tager ikke turen ud af parken (selvom man aldrig skal vide sig sikker og derved blive lullet i en falsk tryghed), som har betydet et endeligt for alt for mange gravgående hunde herinde (vi har en del ræve i det gamle voldanlæg).

 

Spaniels er nu ikke en race jeg ville anbefale jer, da der er en del pelspleje på sådan en fætter. Men forsøg at se bort fra hvad der er en tøset hund, og fokuser mere på at I får den hund med det sind, der passer jer - og så er udseendet mindre vigtigt. Skal ikke sige mig fri for, at jeg har syntes det var underligt når jeg så den jakkeklædte fyr gå tur med sin shih tzu eller den notoriske hiphopper med sin franske bulldog - indtil det slog mig hvor meget jeg glædede mig over, at det er nogle mennesker der har set på hundens temperament, sind og evner og hvordan de ville fungere sammen i hverdagen - og ikke på hvordan den så ud i den anden ende af snoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en norfolk terrier (ligner meget en cairn) og bor også i lejlighed, og der bor masser af cairn terriere og andre små terriere i nabolaget, som jeg ikke har hørt, der skulle være bøvl med, så det behøver altså ikke at være noget problem. Det handler om at træne hunden, så den ikke får den uvane at gø af alt.

Desuden vil jeg sige, at i en lejlighed, der jo typisk ikke har havedøre, som hunden kan se ud af, kan de have mindre tendens til at gø, fordi de simpelthen ikke kan se forbipasserende.

 

Med hensyn til udseendet, så ser de fleste små hunde jo "tøsede" ud, hvis man ser bort fra terrierne og fransk bulldog. Men husk at den mest mandige mand ikke er bange for at vise sig med en tøsehund :-D Du vil i hvert fald ikke blive beskyldt for at bruge hunden som potensforlænger :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...