Hop til indhold

Bog anmeldelser


Linda
 Share

Recommended Posts

Hej :mrgreen:

 

Jeg elsker at læse og især hundebøger og får ofte købt en del, jeg ved der bliver anbefalet lidt forskellige bøger og tit snakket om bøgerne herinde men kunne godt tænke mig at få dem samlet i en tråd hvor der bliver skrevet lidt om dem... Også dårlige bøger...

 

Så læs nogle bøger og giv jeres mening til kende så skal jeg nok starte...

 

Håber ikke der er en tråd som denne ellers må i lige sige til :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra Canis

Freestyle - å danse med hunder af Merete Andersen

 

Så har jeg læst den norske bog fra Canis "freestyle - å danse med hunder af Merete Andersen og vil gi en lille anmeldelse af den.....

 

Jeg ved ikke hvad det er jeg forventer af en dog dancing bog, en masse om korregrafi men nu har man snart hørt og læst så meget at man jo godt ved det og det nok bare er af erfaring man bliver klogere....

 

Alt i alt synes jeg bogen var okay hun skriver meget let forståeligt og har et utroligt samarbejde og forhold til sin hund, som skinner igennem hele bogen i hendes eksempler.

 

Hun er meget tilhænger af klikkertræning og fortæller lidt om det men bruger ikke meget af bogen til det men henviser til andre gode bøger og opfordre andre til at læse mere om det.

 

Hun fortæller godt hvad freestle og heelwork to music er og man får en god forståelse for hvad det er.

 

Hun fortæller om grundtræningen af en danse hund og har en del af basis øvelserne med i bogen og beskriver hvorn hun har indlært dem. Basis øvelserne er de tricks som man tit ser i programmer og som bliver meget brugt.

 

Hun fortæller kort om valget af musik og hvordan man sætter øvelserne sammen til musik og lidt om korregrafi. Ville gerne have haft et meget længere afsnit om dette som jeg synes er det sværeste i sporten, men hun formår alligevel at komme med nogle gode ting og sætter nogle tanker igang hos en.

 

Jeg vil prøve finde nogle af de guldkorn i bogen omkring valg af musik og korregrafi som jeg vil dele med jer :mrgreen:

 

  • Når du har funet stykke musik så lær det helt udenad, tekst og melodi og rytme, Gør dig nogle tanker og ideer og prøv gå med hunden til musikken for at se om hundens bevægelser passet til musikken.
  • Har du en stor tung hund så pas på med at vælge et for hurtigt musik nummer da hunden nemt vil kunne hænge efter og så vil korregrafien blive ødelagt.
  • Har man en meget hurtigt og en hund der har tendens til stress skal man også passe på ikke at vælge et for frisk et nummer da den type hund vil kunne stresse sig selv for højt og have svært ved at koncentrere sig om det den burde. Der vil et lngsomere stykke musik få hunden til at falde til ro og have bedre ved at koncentrere sig.
  • For nybegyndere i denne sport er det også en fordel med et langsomt stykke musik for hvis det går galt i en øvelse til konkurrence og man er nødt til at improvisere er det nemmer at finde tilbage i programmet ved et langsomt nummer end hvis det et hurtigt nummer og der sker meget på kort tid.
  • Samtidig kan et musik stykke med temposkift være godt hvor der f.eks kommer et klimaks hvor man kan vise noget ekstra svært i sit stykke.
  • Tænke på en god start position, en som gør publikum nysgerrig og gør de vil se mere, en position som hunden har nemt ved t komme ud af.
  • Slut position: nogle har måske et klimaks i melodien hvor musikken slutter brat og hvor folk f.eks får deres hune op på bagben. kan ære svært og stiller krav til præcision da hunden skal udføre øvelsen på rigtig timin. Der er det en fordel for begynder med en afslutning som toner lidt ud hvor man er i bevægelse f.eks hunden går imellem ens ben og man går sammen.

Hun har nogle gode eksempler i bogen til hvordan man kan sætte øvelserne sammen så man får nogle ideer til hvad man f.eks kan få hunden til efter den har lavet en twist på højre side...

 

Hun får selvfølgelig skrevet en del af de samme ting som i Emmy Simonsen og Mary ray's bøger men det rart at læse de samme ting på en anden måde også så man husker det bedre og hendes bog er meget lidt teknisk så nem at forstå og sætte billeder på. Hun har også lidt nyt og nogle gode ting...

 

Længden på bogen er god dog kunne jeg godt tænke mig den var lidt længere :mrgreen: Der er illustreret med gode billeder som gør bogen meget god for øjet...

 

Så syns jeg det er fedt at efter man har læst en bog så sidder man og er topmotiveret for at træne med sine hunde :5up:

 

Karrakter: 7 ud af 10 :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...