Lonny Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Jeg har fundet ud af at Luna's signal for "dæk" ikke er særligt stabilt, så her til eftermiddag skulle vi genindtræne signalet. Jeg siger "dæk", hvorefter Luna laver den perfekte "snuren omkring mig selv", hvilket vi i 1,5 måned har trænet på, men indtil nu kun er nået til at hun drejede hovedet ekstremt meget.... Jeg jubler og skynder mig at klikke og belønne :klap: Men var det egentlig det rigtige at gøre, jeg mener, det havde jo ikke særlig meget med dæk at gøre Men på den anden side, dette var en øvelse vi har kæmpet med i evigheder, og pludselig gør hun den fuldstændigt perfekt... Jeg ville nok gøre præcist det samme, hvis hun en dag igen får en gennembrud midt i en anden øvelse, men hvad ville du have gjort? Meldt fejl fordi at det jo ikke var en dæk, eller ville du ligesom jeg, have jublet og skyndt dig at belønne for denne forkerte, men perfekte øvelse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Jeg ville - som dig - have belønnet, og har gjort det mange gange efterhånden på hvad der egentlig er de forkerte tidspunkter. Lige nu er jeg bla ved at lære Ozzie at række tunge - og hun tilbyder ind imellem en del anden adfærd, som jeg ikke belønner.. hun har ikke heeeelt fattet at det er det der med at række tungen ud jeg vil have. Men så sent som igår da vi øvede at række tunge tilbød hun pludselig den perfekte play bow, som hun ellers ikke er så stærk i og der fik hun altså også klik og belønning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Jeg ville - som dig - have belønnet, og har gjort det mange gange efterhånden på hvad der egentlig er de forkerte tidspunkter. Lige nu er jeg bla ved at lære Ozzie at række tunge - og hun tilbyder ind imellem en del anden adfærd, som jeg ikke belønner.. hun har ikke heeeelt fattet at det er det der med at række tungen ud jeg vil have. Men så sent som igår da vi øvede at række tunge tilbød hun pludselig den perfekte play bow, som hun ellers ikke er så stærk i og der fik hun altså også klik og belønning. Så jeg er ikke den eneste der mener at chancen skal gribes når den er der Men det er nu lidt pudsigt det der med, at de lige pludselig tilbyder et eller andet som man ind til nu overhovedet ikke har kunnet få til at lykkedes, hvorimod den lidt lettere øvelse (iht. os) vi er i gang med, den fatter de bare slet ikke Luna lavede tre perfekte snuren rundt om sig selv, hvorefter hun lige pludselig igen overhovedet ikke fattede hvad det var jeg havde belønnet hende for, gud ved om jeg gør et eller andet galt :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Så jeg er ikke den eneste der mener at chancen skal gribes når den er der Men det er nu lidt pudsigt det der med, at de lige pludselig tilbyder et eller andet som man ind til nu overhovedet ikke har kunnet få til at lykkedes, hvorimod den lidt lettere øvelse (iht. os) vi er i gang med, den fatter de bare slet ikke Luna lavede tre perfekte snuren rundt om sig selv, hvorefter hun lige pludselig igen overhovedet ikke fattede hvad det var jeg havde belønnet hende for, gud ved om jeg gør et eller andet galt :hmm: Det er du helt klart ikke. Ozzie er god til at fatte hvad det handler om, men hun har lidt svært ved helt at holde med at tilbyde andre ting - muligvis fordi jeg jo af og til belønner for noget andet, men skidt pyt, vi har ikke travlt. Den primære grund til at at træne alle mulige tricks for os er at have det sjovt sammen og at Ozzie bruger skalden - og det gør hun. At der så nogle gange går en del tid før en øvelser sidder lige i skabet må vi så tage med. Kender godt det du beskriver med Luna og snurren rundt... min erfaring med Ozzie er at sænker jeg først kriteriet lidt (fx nok at dreje hovedet) og belønner rigeligt, så kan jeg efter en 3-5 gange hæve kriteriet igen og holde klikket lidt tilbage, og så kommer Ozzie ofte tilbage til den rigtige - mere færdige øvelse. Ved ikke om det virker på Luna. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Jeg ville også klikke og belønne Vil mene, at den anden øvelse nok skulle blive finpudset på et andet tidspunkt (hvis jeg ellers gjorde arbejdet ordentligt ). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Det er du helt klart ikke. Ozzie er god til at fatte hvad det handler om, men hun har lidt svært ved helt at holde med at tilbyde andre ting - muligvis fordi jeg jo af og til belønner for noget andet, men skidt pyt, vi har ikke travlt. Den primære grund til at at træne alle mulige tricks for os er at have det sjovt sammen og at Ozzie bruger skalden - og det gør hun. At der så nogle gange går en del tid før en øvelser sidder lige i skabet må vi så tage med. Kender godt det du beskriver med Luna og snurren rundt... min erfaring med Ozzie er at sænker jeg først kriteriet lidt (fx nok at dreje hovedet) og belønner rigeligt, så kan jeg efter en 3-5 gange hæve kriteriet igen og holde klikket lidt tilbage, og så kommer Ozzie ofte tilbage til den rigtige - mere færdige øvelse. Ved ikke om det virker på Luna. :hmm: Det må jeg prøve, for det sker rent faktisk ret ofte, det der med at hun tilbyder 3-4 gange den perfekte øvelse, og så ligner hun pludselig en der totalt har glemt hvad det var vi lige har lavet Med snurren rundt i dag forsøgte jeg så at belønne bare hun snurrede en halv omgang, men det resulterede i at hun troede hun skulle snurre en halv omgang omkring sig selv og derefter gå over til havedøren :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Det må jeg prøve, for det sker rent faktisk ret ofte, det der med at hun tilbyder 3-4 gange den perfekte øvelse, og så ligner hun pludselig en der totalt har glemt hvad det var vi lige har lavet Med snurren rundt i dag forsøgte jeg så at belønne bare hun snurrede en halv omgang, men det resulterede i at hun troede hun skulle snurre en halv omgang omkring sig selv og derefter gå over til havedøren :stupid: Håber det virker for jer. Husk at fortælle om det gør. Haha - nogle gange tænker jeg på hvor sjove ting man kunne ende op med hvis hundene fik lov at lave deres kæder... snurre halvt rundt, gå til havedøren, lægge sig ned, gå tilbage i udgangsstilling, gø og snurre en halv omgang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Håber det virker for jer. Husk at fortælle om det gør. Haha - nogle gange tænker jeg på hvor sjove ting man kunne ende op med hvis hundene fik lov at lave deres kæder... snurre halvt rundt, gå til havedøren, lægge sig ned, gå tilbage i udgangsstilling, gø og snurre en halv omgang. Hvor er jeg dog glad for at høre at Luna ikke er den eneste der har den adfærdskæde :klap: Hvad gør du egentlig når hun går sådan i selvsving? Jeg får det helt dårligt over at hun karter sådan rundt, og til sidst får jeg næsten altid belønnet for et eller andet, bare for at få hende til at stoppe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Hvor er jeg dog glad for at høre at Luna ikke er den eneste der har den adfærdskæde :klap: Hvad gør du egentlig når hun går sådan i selvsving? Jeg får det helt dårligt over at hun karter sådan rundt, og til sidst får jeg næsten altid belønnet for et eller andet, bare for at få hende til at stoppe Haha den var nu helt selvopfunden... er der en ting Ozzie er god til når klikkeren er fremme, så er det at holde sig meget tæt på mig. Egentlig synes jeg at Ozzie (med alderen er blevet) god til ikke at gå alt for langt med mærkelig adfærd, men synes jeg det bliver for meget så sænker jeg som regel kriterierne gevaldigt - er det fx at række tunge vi arbejder på så går jeg heeeelt tilbage til starten og belønner for at bevæge munden. Enkelte gange standser jeg hende ved at give et bestemt signal som betyder stå - det har hun lært betyder at hun skal starte forfra med forslag, så bliver hun mere koncentreret og knap så ivrig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Haha den var nu helt selvopfunden... er der en ting Ozzie er god til når klikkeren er fremme, så er det at holde sig meget tæt på mig. Egentlig synes jeg at Ozzie (med alderen er blevet) god til ikke at gå alt for langt med mærkelig adfærd, men synes jeg det bliver for meget så sænker jeg som regel kriterierne gevaldigt - er det fx at række tunge vi arbejder på så går jeg heeeelt tilbage til starten og belønner for at bevæge munden. Enkelte gange standser jeg hende ved at give et bestemt signal som betyder stå - det har hun lært betyder at hun skal starte forfra med forslag, så bliver hun mere koncentreret og knap så ivrig. Jeg tror også at det kommer når kravene er for høje, men nogen gange kan jeg bare ikke se hvordan de kan være for høje, da det vi er i gang med jo burde være en let øvelse Jeg syntes bare at det er så synd når hun står der og tilbyder det ene efter det andet og intet af det er rigtigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Tjaa....jeg kunne så ikke drømme om at belønne for noget andet, end hvad jeg har bedt om :hmm: Har jeg ikke bedt om andet end "kom med hvad du kan og har løst til, adfærd" belønnes der for kreativitet og skøre indfald - men beder jeg om noget hele konkret og specifik, så ignoreres al anden adfærd end noget der ligner hvad jeg beder om. Jeg kan ikke, selv med min aller bedste vilje (), se hvad godt der kommer ud af at bede om noget bestemt og så belønne for noget helt 3. I mine øjne vil det i bedste fald udvande kommandoen og forvirre, næste gang jeg beder om den samme konkrete ting. Altså indkald fx., som er alfa og omega hos mig, ville have taget 3 gange så lang tid om jeg havde belønnet i øst og vest (som det i beskriver er, imø) og jeg ville være gået glip af et langt hunde-liv med en hund der kunne - og kan - gå løs pga et vel indlært og stabilt indkald (indkald er bare et eksempel)....Men det er så måske bare mig der ikke kan se fidusen, i det i beskriver Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 (rettet) Tjaa....jeg kunne så ikke drømme om at belønne for noget andet, end hvad jeg har bedt om :hmm: Har jeg ikke bedt om andet end "kom med hvad du kan og har løst til, adfærd" belønnes der for kreativitet og skøre indfald - men beder jeg om noget hele konkret og specifik, så ignoreres al anden adfærd end noget der ligner hvad jeg beder om. Jeg kan ikke, selv med min aller bedste vilje (), se hvad godt der kommer ud af at bede om noget bestemt og så belønne for noget helt 3. I mine øjne vil det i bedste fald udvande kommandoen og forvirre, næste gang jeg beder om den samme konkrete ting. Altså indkald fx., som er alfa og omega hos mig, ville have taget 3 gange så lang tid om jeg havde belønnet i øst og vest (som det i beskriver er, imø) og jeg ville være gået glip af et langt hunde-liv med en hund der kunne - og kan - gå løs pga et vel indlært og stabilt indkald (indkald er bare et eksempel)....Men det er så måske bare mig der ikke kan se fidusen, i det i beskriver Hvis du nu bad Misja om at "vinke", en nogenlunde indlært adfærd, og hun i stedet steg op på baljen og travede hele vejen rundt, vil du så fortælle mig, at du bare ville sige "det var ærgeligt tøs, det kan godt være at vi har kæmpet med denne øvelse i 2-3 måneder, men det er bare ærgeligt, ingen belønning til dig..." På den ene side kan jeg godt se du har ret, men på den anden side, så ved du også hvor længe man kan kæmpe for at få hul igennem til en øvelse, og vil du så virkelig ignorere dette gennembrud når det endelig kommer, fordi nu har du altså bedt om noget andet? Redigeret September 21, 2010 af Lonny Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Hvis du nu bad Misja om at "vinke", en nogenlunde indlært adfærd, og hun i stedet steg op på baljen og travede hele vejen rundt, vil du så fortælle mig, at du bare ville sige "det var ærgeligt tøs, det kan godt være at vi har kæmpet med denne øvelse i 2-3 måneder, men det er bare ærgeligt, ingen belønning til dig..." På den ene side kan jeg godt se du har ret, men på den anden side, så ved du også hvor længe man kan kæmpe for at få hul igennem til en øvelse, og vil du så virkelig ignorere dette gennembrud når det endelig kommer, fordi nu har du altså bedt om noget andet? Du kan være fuldkommen sikker på at jeg siger "bare ærgeligt" det har jeg gjort mange-mange gange både gennem alle 7 trænings år og så men endnu flere gange end nogen sinde før, siden vi er begyndt at shape I mine øjne får jeg så meget mere, når jeg holder fast i en øvelse og så som jeg også har forstået Lillian, så lægger man sig på et tidspunkt fast på én øvelse og ignorere al anden adfærd. Her vil jeg sige at et af nøgle ordrerne for mig er, om jeg har afgivet en kommando/et klart tegn eller ej. I mine øjne taber jeg i dén grad både tid og bøvl, ved at klikke i den situation du der beskriver og når det kommer til indlæring, er jeg stædig og tager mig tid. Tid som jeg så finder er givet godt ud, når jeg strukturere og holder fast i det jeg konkret beder om Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Tilføjelse: Du må huske på hvad jeg tidligere har fortalt om mine træning metoder, der er alt andet end lige dét jeg har bedt om, konsekvent blevet ignoreret - så for mig er der intet nyt i den side af træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Tilføjelse: Du må huske på hvad jeg tidligere har fortalt om mine træning metoder, der er alt andet end lige dét jeg har bedt om, konsekvent blevet ignoreret - så for mig er der intet nyt i den side af træning Ok, her er vi så bare forskellige, og jeg skal ikke kunne udelukke at du har ret :blink: Men vi kan jo spørge på fredag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Tilføjelse - til tilføjelsen.....hvilket så også er hvorfor shaping og især fri-shaping, har været/er stadig, så pokkers svært for både mitte og mig at lære Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Tjaa....jeg kunne så ikke drømme om at belønne for noget andet, end hvad jeg har bedt om :hmm: Har jeg ikke bedt om andet end "kom med hvad du kan og har løst til, adfærd" belønnes der for kreativitet og skøre indfald - men beder jeg om noget hele konkret og specifik, så ignoreres al anden adfærd end noget der ligner hvad jeg beder om. Jeg kan ikke, selv med min aller bedste vilje (), se hvad godt der kommer ud af at bede om noget bestemt og så belønne for noget helt 3. I mine øjne vil det i bedste fald udvande kommandoen og forvirre, næste gang jeg beder om den samme konkrete ting. Altså indkald fx., som er alfa og omega hos mig, ville have taget 3 gange så lang tid om jeg havde belønnet i øst og vest (som det i beskriver er, imø) og jeg ville være gået glip af et langt hunde-liv med en hund der kunne - og kan - gå løs pga et vel indlært og stabilt indkald (indkald er bare et eksempel)....Men det er så måske bare mig der ikke kan se fidusen, i det i beskriver Tror måske lige jeg skal forklare at de tidspunkter jeg kan finde på at belønne for anden adfærd er så godt som altid inden adfærden er under stimuluskontrol (med kommando på). Så snart adfærden er sikker - at Ozzie får en kommando og så udfører hvad jeg beder om belønner jeg stort set også kun for korrekt adfærd. Og det er kun for sjov-øvelserne (altså ikke indkald, plads o.l.) hvor jeg kan finde på at belønne for forkert adfærd (fx som Lonny beskriver med at gå op på en bajle) men altså ikke med de vigtige. Jeg vil nemlig også have en hund der fx kommer på indkald - og det gør hun - har ikke svigtet mig i 6 år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Tror måske lige jeg skal forklare at de tidspunkter jeg kan finde på at belønne for anden adfærd er inden adfærden er under stimuluskontrol (med kommando på). Så snart adfærden er sikker - at Ozzie får en kommando og så udfører hvad jeg beder om belønner jeg også kun for korrekt adfærd. Her er vi så forskellige, men måske det er et temperaments spørgsmål hvad der passer bedst til en Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Her er vi så forskellige, men måske det er et temperaments spørgsmål hvad der passer bedst til en Okay, det gør du heller ikke? Og ja, det er nok et spørgsmål om hvad man lige synes bedst om - jeg er helt sikker på at hundene ikke tager skade hverken på den ene eller anden måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Okay, det gør du heller ikke? Og ja, det er nok et spørgsmål om hvad man lige synes bedst om - jeg er helt sikker på at hundene ikke tager skade hverken på den ene eller anden måde. Nope Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Nope Orv, du er godt nok sej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Altså når der nu var blevet sagt 'dæk', så ville jeg, hvis det var mig, ikke have klikket, meeeen, jeg ville have rost og der ville sikkert også være faldet en belønning :blink: Jeg kan godt ind i mellem være ret kompromis-agtig, i min kommandoer Fx. kan jeg godt finde på at sige 'læg dig', hvor efter kræet sætter sig, og jeg så siger; Ja, okay, så sæt dig da... Men det er så selvfølgelig heller ikke en træningssituration som sådan, men princippet er jo lidt det samme. Men jeg klikker ikke for "forkert" adfærd, men ros og evt. godbid kan altså godt falde alligevel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Orv, du er godt nok sej. Ææmmm nu er jeg nok pænt u-sej, sårn generalt - men tak, tror jeg nok Men altså, for mig handler det om hvad der giver mest mening som værende det letteste, om jeg så må sige (i mangel af bedre ord), og jeg synes at jeg ville skyde mig selv i foden, hvis jeg belønnede for noget andet end hvad jeg bad konkret om :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Altså når der nu var blevet sagt 'dæk', så ville jeg, hvis det var mig, ikke have klikket, meeeen, jeg ville have rost og der ville sikkert også være faldet en belønning :blink: Jeg kan godt ind i mellem være ret kompromis-agtig, i min kommandoer Fx. kan jeg godt finde på at sige 'læg dig', hvor efter kræet sætter sig, og jeg så siger; Ja, okay, så sæt dig da... Men det er så selvfølgelig heller ikke en træningssituration som sådan, men princippet er jo lidt det samme. Men jeg klikker ikke for "forkert" adfærd, men ros og evt. godbid kan altså godt falde alligevel Dén der kan jeg også, med min nu gamle hund Men aldrig under indlæring eller under træning, men nu ved jeg at Misja også er som en cirkus-hund og at hun kender forskel på træning og fritid - derfor tillader jeg det ind i mellem, men jeg roser eller belønner aldrig for det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret September 21, 2010 Rapporter Share Besvaret September 21, 2010 Dén der kan jeg også, med min nu gamle hund Men aldrig under indlæring eller under træning, men nu ved jeg at Misja også er som en cirkus-hund og at hun kender forskel på træning og fritid - derfor tillader jeg det ind i mellem, men jeg roser eller belønner aldrig for det Jeg gør det heller ikke i træningssiturationer og med træningskommandoer, har jeg sagt 'dæk' som er en træningskommando, acceptere jeg naturligvis ikke en sit i stedet. men siger jeg 'læg dig' som bare er en hverdagskommando, er jeg ofte lidt lige glad med om hunden rent faktisk lægger sig, eller om det bare bliver til en sit, så længe h*n reagere og gør noget, og forholder sig roligt, hvilket er hensigten med 'læg dig' kommandoen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts