Hop til indhold

Erfaringer med en Basset Hound

Gæst Basset-baby
 Share

Recommended Posts

Gæst Basset-baby

Hejsa.

Første indlæg herfra :)

Jeg er så heldig at flytte I hus om en måneds tid, og det betyder jo at jeg nu får plads til at få en hund som jeg hele livet har drømt om :) Dog tænker jeg at det er bedst at vente til foråret hvor mulighederne er bedre udendørs?

Jeg har en søn på snart 3år og en kæreste som selvfølgelig skal bo under samme tag. Min søn et meget glad for dyr, og er god til at respektere dem 100%

Jeg har selv en basset hound I tankerne:

-Det er en faktisk charmerende hund

-Godt børnevenligt temperament

-ikke et kæmpe krav til motion?

-Robust hund, men ikke så høj

Det et årsagerne til at jeg har den I tankerne.

Et jeg helt galt på den?

Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal ud og købe?

-Racehund eller blandingshund? Frygt for indavl tænker jeg?

-Hvad koster de hvis man skal være sikrer på "kvalitet"? (dba.dk til 4-6000-for billigt?)

-Han eller hun hund?

Please hjælp ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

lyder da lækkert med nyt hus og forstår helt sikkert dit ønske om en hund

:-D

Jeg har ikke selv en basset men vores meget gode venner har en og vi har tit passet den op til en uge af gangen

citat :

-Det er en faktisk charmerende hund

-Godt børnevenligt temperament

-ikke et kæmpe krav til motion?

-Robust hund, men ikke så høj

- Det er helt sikkert en super rar og venlig hund - så der har du helt ret

- Nu er vores børn store - men kunne ikke forstille mig at den ikke børnevenlig - men det afhænger jo en del af opdragelsen

- Motion - jo de skal have lige så meget motion som en stor hund - det er en jagthund - og den skal bruge næsen for at blive aktiveret godt.

- Robust jo - det er den - men kan have visse svagheder med ryggen og Øjne/øre

Tag ikke fejl - den er faktisk lige så stor som vores rottweiler tæve - den har bare kortere ben ;-)

Den sviner doppelt så meget som vores 2 rottweilere til sammen da den jo er så lav - så når det er vådt uden for - ja så den våd over det hele.

ørerne slasker jo hen af jorden hele tiden og de er næsten altid våde om vinteren

Den lugter af våd hund hele tiden - ved ikke om det er generalt er sådan med racen - men det er den anden de har af slagsen og de har begge lugtet sådan - noget træls - synes jeg :shock:

Men når alt det er sagt - så ja det er en super rar og venlig hund men du bad om lidt input :blink:

Stamtavle - ja det synes jeg bestemt du skal have og jeg tror de gav ca. 10000,- for den med DKK stamtavle så det er nok i det prisleje

Men prøv da at tage ud til et par kennler og se nærmere på hundene - det giver nok det bedste indtryk

Håber du får verdens bedste - nå nej den har jeg jo - men så næst bedste hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Mange tak for svar :)

Jeg bad om input og det er jeg glad for at jeg fik- selvom det giver lidt at tænke over. Jeg havde nemlig ikke tænkt over svineriet idet den er så lav :)

Af hvad jeg har kunne læse, så har de ikke et voldsomt behov for motion. At de sagtens kan nøjes med tissetur i haven, og små(30min) gåture i hverdagen og så en godt lang tur i weekenderne?

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...
Gæst Bjarne Jensen

Hej

Vi har selv basset hunde, 2 tæver hvoraf den ene lige har fået hvalpe. Det er rigtigt at Basset hounde bliver beskidte når det er vådt udenfor. Men at de skulle svine dobbelt så meget som andre store hunde er overdrevet. Vi har selv haft Broholmer og labrador. Men du har ret i at det er en venlig familiehund. Du skal dog være opmærksom på at det er en meget social hund der gerne vil have selvskab, og derfor ikke er egnet til at gå mange timer alene. Den har ikke det store motionsbehov men har behov for at komme ud og bruge næsen. Populært sagt siger man at en Basset hound er en næse på 4 ben og at man ikke skal gå længere ture med dem end at man kan bære dem hjem.

Hvis du stadig har mod på en Basset hound er du velkommen til at komme og se vores og få en snak om basset. Vi bor på Fyn.

Hilsen Bjarne

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Vi har selv basset hunde, 2 tæver hvoraf den ene lige har fået hvalpe. Det er rigtigt at Basset hounde bliver beskidte når det er vådt udenfor. Men at de skulle svine dobbelt så meget som andre store hunde er overdrevet. Vi har selv haft Broholmer og labrador. Men du har ret i at det er en venlig familiehund. Du skal dog være opmærksom på at det er en meget social hund der gerne vil have selvskab, og derfor ikke er egnet til at gå mange timer alene. Den har ikke det store motionsbehov men har behov for at komme ud og bruge næsen. Populært sagt siger man at en Basset hound er en næse på 4 ben og at man ikke skal gå længere ture med dem end at man kan bære dem hjem.

Hvis du stadig har mod på en Basset hound er du velkommen til at komme og se vores og få en snak om basset. Vi bor på Fyn.

Hilsen Bjarne

Netop også min erfarring med racen, min gamle Hanibal kunne ikke være alene, han led når han var selv og naboerne led sammen med ham og hans hylen.

Ang svineriet så er det let at købe de rigtige vand og madskåle, pga deres øre og de lære hurtigt at få tørret fusser og mave efter en våd gåtur :5up:

Fat mod, de er ufattelig kærlige og hengivne :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites