Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bange for mennesker

Featured Replies

Besvaret

Min hvalp på knap 5 måneder er nu begyndt at vise angst for fremmede, især hvis de er klædt i sort eller er store, med hatte, paraplyer eller andet i den retning.

Hun havde meget lidt menneskekontakt de förste 8 uger af sit liv så jeg kan forstå hvor det kommer fra. Men jeg tænker på, hvordan kan jeg vænne hende af med den angst? Jeg har ikke ret mange mennesker omkring mig som jeg kan bede om hjælp fra og jeg synes det er lidt forkert at bede fremmede ude på gaden at tage en godbid og give hende når hun begynder at gö ad dem.

Er der andet jeg kan göre?

Besvaret

finde en rigtig dygtig hundetræner hvor der er et godt hvalpkursus- Ikke hvalpemotivation hvor de bare skal slås/lege)

her vil din hund møde hunde såvel som ejere og du kan få hjælp af træneren -

du vil kunne nå et langt stykke med at få fremmede til at være venlig imod din hvalp- med en godbid og lidt kæleri(når hunden er moden til det)

og du skal igang nu- det vil kun blive værre herfra.

Besvaret

Vi har været på hvalpekursus men det var ikke blevet et problem da vi gik der så det var ikke noget jeg fik snakket med træneren om. Det er først her de sidste to uger det er gået helt vildt ned ad bakke så ja noget skal der gøres inden det får sat sig godt fast.

• 3 months later...
Besvaret

Hej Lydde

Det lyder ellers som en god idé at få nogen venner eller frivillige til at hjælpe dig med træningen.

Du kan også, når du er ud at gå tur med din hund, og hunden begynder at reagere, at aflede dens opmærksomhed med evt. godbidder, og et lille ryk i snoren og rose den.

Når du får gæster kan du også bede dem om at give den en godbid, så hunden forbinder dem med en god oplevelse.

Jeg håber at du kan bruge disse råd til noget (:

Held og lykke

Besvaret

Er der sket noget for to uger siden?

Ellers lyder det som en hormonfase.

Som du sikker ved er det vigtigt at hun ikke oplever noget negativt, og derfor er der vigtigt at du f.eks. ikke skælder ud eller rykker i linen eller nadet. Det ubehag hun vil opleve ved det læger hun dels oveni det førtse ubehag (utrygheden) dels vi hun forbinde ubehaget med synet af det hun reagerer på.

Lad være med at presse hende ind i møderne, gå hellere en stor bue udenom de personer du ved hun vil reagere på og lad hende derefter få fred til st stå og betragte dem (op tryg afstand) så du er sikker på der ikke er tilbageværende ubehag når du går videre.

Eventuelt tilbageværende ubehag tager hun med sig og det vil naturligvis farve hendes reaktion ved næste møde.

Du skal altså holde afstand og der kan du fodre hende med lækkergodt, så hun oplever noget rart i situationen samt ikke stresser op.

Dette vil på længere sigt kunne hjælpe hende rigtig meget.

Der der kan gøre det hele værre er at

fremmede går imod hende

fremmede kontakter hende

fremmede stirrer på hende

du bliver ærgerlig/irriteret

du skælder ud

Kommer en fremmed imod hende og du kan se at hun skal til at blive utryg, så gå ind foran hende med front mod den fremmede. Dermed beskytter du hvalpen.

Det væsentligste er altså afstand :-D