Hop til indhold

Hjemmelavet hundefoder

Gæst Sam <3
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg går og tænker på at fodre min hund med udelukkende hjemmelavet hundemad.

Så vil gerne høre fra jer der også selv laver hjemmelavet hundefoder.

Så vidt jeg ved er sammen sætningen: 1/3 kulhydrater, 1/3 grøntsager og 1/3 kød... SÅ tænker jeg at kombinere det med vitamin pulver og lakseolie.

Er der nogen der så ved hvor meget en hund på 33 kg skal have om dagen? Da jeg har læst at de skal have en del mere end de får i tørfoder. Så ved i hvad mængde der er passende til en hund af den størrelse? (forhører mig self. ved dyrlægen her næste mdr når han skal vaccineres, men indtil da spørger jeg lige jer.)

Og er der nogen der har en hund i den størrelse også, der fodre med hjemmelavet mad og ved hvad det ca. koster sådan i gennemsnit?

Og jer der foder med hjemmelavet mad, hvad er jeres erfaringer? Har i en gladere og sundere hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

hvad mener du når du skriver kulhydrater? For der er kulhydrater i både grøntsager og kød..

Men du kan prøve at gå på google og søge på "Råfodring af hunde" eller "BARF af hunde"

Jeg kender kun til det ved kat, så der kan jeg ikke hjælpe så meget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad mener du når du skriver kulhydrater? For der er kulhydrater i både grøntsager og kød..

Men du kan prøve at gå på google og søge på "Råfodring af hunde" eller "BARF af hunde"

Jeg kender kun til det ved kat, så der kan jeg ikke hjælpe så meget :)

Altså kulhydrater som ris og sådan. Har læst man kan give dem pasta også som kulhydrater, men det vil jeg ikke. Men ris fx. så fx. ris, grøntsager og kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Altså kulhydrater som ris og sådan. Har læst man kan give dem pasta også som kulhydrater' date=' men det vil jeg ikke. Men ris fx. så fx. ris, grøntsager og kød.[/quote']

Okay :) Jeg kender ikke så meget til råfodring af hunde, men kan det virkelig passe de kun skal have 1/3 kød og 2/3 planter (ris er jo også planter)

Jeg tror du skal skrive til Jeanette med Luna :) Hun råfodre Luna, og jeg mener ikke der er så meget grønt, der er vidst noget mere kød :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay :) Jeg kender ikke så meget til råfodring af hunde, men kan det virkelig passe de kun skal have 1/3 kød og 2/3 planter (ris er jo også planter)

Jeg tror du skal skrive til Jeanette med Luna :) Hun råfodre Luna, og jeg mener ikke der er så meget grønt, der er vidst noget mere kød :)

Ja det kan godt passe, det ser jeg hvertfald hele tiden når jeg søger på det. fx her: http://www.housewife.dk/hunde_hjemmelavethundemad.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg syntes bare det lyder som utroligt lidt kød :)

Jeg har kigget lidt på nettet, og søgte på råfodring, og fandt en side om BARF..

Grønt, frugt og indmad Nederst kan du se der er en del mere kød og indvolde end det du har..

Men altså, du skal selvfølgelig gøre hvad du selv syntes er bedst for din hund :) Jeg vil bare mene der skal noget mere kød og andre ting fra dyr til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel på hjemmelavet og råfodring - hjemmelavet er tilberedt mad.

Jeg lavede selv en tråd om hjemmelavet, vi fodrer råt men da Motor var lidt for tynd, har vi supleret med hjemmelavet 1-2 dage hver/hveranden uge. Det hjælper faktisk meget fint.

Problemet her var vist, at han brugte alt proteinen fra kødet (han får kun kød og ben) til energien, så muskler og fedt fik ikke så meget. Det hjælper kulhydraterne så med.

Nå, men læs evt. her: http://www.hunde-forum.dk/foder/21742-hjemmelavet-mad.html

Her er en anden god tråd jeg fik meget ud af at læse, der står også en vildt udførlig opskrift: http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes bare det lyder som utroligt lidt kød :)

Jeg har kigget lidt på nettet, og søgte på råfodring, og fandt en side om BARF..

Grønt, frugt og indmad Nederst kan du se der er en del mere kød og indvolde end det du har..

Men altså, du skal selvfølgelig gøre hvad du selv syntes er bedst for din hund :) Jeg vil bare mene der skal noget mere kød og andre ting fra dyr til :)

Tak:)

Link til indlæg
Del på andre sites

PS, Motor vejer omkring 25 kilo og spiser vel 3/4 kilo hjemmelavet på en dag, han er mere sulten dagen efter end efter køddagene, så det går hurtigt igennem - men tror ikke han har plads til mere i maven end det han spiser, og han gider ikke morgenmad.

Men sulten hund er heller ikke så skidt engang imellem :-D Han er så sørens lydig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Der er forskel på hjemmelavet og råfodring - hjemmelavet er tilberedt mad.

Jeg lavede selv en tråd om hjemmelavet, vi fodrer råt men da Motor var lidt for tynd, har vi supleret med hjemmelavet 1-2 dage hver/hveranden uge. Det hjælper faktisk meget fint.

Problemet her var vist, at han brugte alt proteinen fra kødet (han får kun kød og ben) til energien, så muskler og fedt fik ikke så meget. Det hjælper kulhydraterne så med.

Nå, men læs evt. her: http://www.hunde-forum.dk/foder/21742-hjemmelavet-mad.html

Her er en anden god tråd jeg fik meget ud af at læse, der står også en vildt udførlig opskrift: http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

Men selvom det er tilberedt, skal der vel også mere kød til? eller skal der virkerlig kun være 1/3 kød?

Altås jeg spørger bare for at lærer :oops: Syntes bare det lyder som så lidt, selvoom det er tilberedt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men selvom det er tilberedt, skal der vel også mere kød til? eller skal der virkerlig kun være 1/3 kød?

Altås jeg spørger bare for at lærer :oops: Syntes bare det lyder som så lidt, selvoom det er tilberedt :)

Det kommer vel an på hunden? Nogle tager nemt på af ris f.eks., så skal man nok skrue op for grønt og kød.

Men 1/3 del af hver er også hvad jeg oftest har læst, samme med skånekost, der laver vi (altså, på øjemål) det med kylling, ris og gulerødder, 1/3 af hver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel an på hunden? Nogle tager nemt på af ris f.eks., så skal man nok skrue op for grønt og kød.

Men 1/3 del af hver er også hvad jeg oftest har læst, samme med skånekost, der laver vi (altså, på øjemål) det med kylling, ris og gulerødder, 1/3 af hver.

Hej, min hund er en kastreret labrador blanding. så han tager lyn hurtigt på. Så mere kød er vel at foretrække? Ja i dont know. men altid godt at snakke med en dyrlæge om vovsen tror jeg. tak for linket det kigger jeg lige på :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Okay :) Men skånekost er jo også noget andet end rigtig foder :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Hej' date=' min hund er en kastreret labrador blanding. så han tager lyn hurtigt på. Så mere kød er vel at foretrække? Ja i dont know. men altid godt at snakke med en dyrlæge om vovsen tror jeg. tak for linket det kigger jeg lige på :)[/quote']

Det er ikke sikkert dyrlægen ved noget om det, og du kan ricikere de siger de heller vil have du bruger deres foder.. Det har jeg hvertfald tit oplevet dyrlæger gør, da de også skal tjene på foderet..

Da jeg barfede katte stod min dyrlæge og og så undrende til..

Den ene var en allergi kat, og de insisterede på jeg skulle blive ved med at fodre med deres dyre allergifoder, som i øverigt heller ikke virkede.. Jeg prøvede barf, som hjalp i en periode, men så kom hans foderallergi desværre tilbage, og jeg valgte at lade ham aflive :(

Den anden kat jeg havde levede fint på barf, og var udstillingskat :) Hun fik altid min. en Ex1, som er meget godt :) Hun kom som killing 2 gange på scenen, men det er iforvejen sjællend at den race gjorde det, så jeg havde det fint med hendes Ex1 :)

Men det kan godt være jeg er for farvet af katte barf, som jo slet ikke er det samme som til hunde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay :) Men skånekost er jo også noget andet end rigtig foder :)

Jeg ved altså ikke hvad teorien bag hjemmelavet er :-D Der er mange gode svar i de 2 links jeg postede, vi giver det jo kun engang imellem, så for os er sammensætningen ikke så vigtig, han får jo kød og ben alle de andre dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej' date=' min hund er en kastreret labrador blanding. så han tager lyn hurtigt på. Så mere kød er vel at foretrække? Ja i dont know. men altid godt at snakke med en dyrlæge om vovsen tror jeg. tak for linket det kigger jeg lige på :)[/quote']

Har du overvejet at råfodre ham? Det er nemmere at styre indtaget på råt, da du bare kan give et ekstra ben eller en gulerod, hvis portionen hurtigt er væk. Og en hund, der bruger tid på at spise sin mad, bliver så dejligt veltilpas(læs træt):blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Jeg ved altså ikke hvad teorien bag hjemmelavet er :-D Der er mange gode svar i de 2 links jeg postede, vi giver det jo kun engang imellem, så for os er sammensætningen ikke så vigtig, han får jo kød og ben alle de andre dage.

Okay:)

Det kan også være jeg bare er for farvet af katte-barf, at det er derfor jeg syntes der mangler noget kød (og indvolde) :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

PS - ej, det kommer selvfølgelig også meget an på HVORFOR man fodrer med hjemmelavet. Som Ninjamor, hendes hund har brug for alle kræfter til at holde sin krop i ok stand, derfor giver hun det, udkogt, for at han skal bruge så lidt energi som muligt på at fordøje foderet. Det er jo ikke sådan vildt meget anderledes end skånekost - dog bruger vi mange forskellige grøntsager i det hjemmelavede, og det er ikke helt fuldstændig udkogt.

Motor bruger som skrevet proteinen på energi, derfor har han godt af det ris som er nemme at optage - for så bruger han dem på energi i stedet.

Sådan ser jeg det i hvert fald, altså at der er forskel på hvad hundene har godt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke sikkert dyrlægen ved noget om det, og du kan ricikere de siger de heller vil have du bruger deres foder.. Det har jeg hvertfald tit oplevet dyrlæger gør, da de også skal tjene på foderet..

Da jeg barfede katte stod min dyrlæge og og så undrende til..

Den ene var en allergi kat, og de insisterede på jeg skulle blive ved med at fodre med deres dyre allergifoder, som i øverigt heller ikke virkede.. Jeg prøvede barf, som hjalp i en periode, men så kom hans foderallergi desværre tilbage, og jeg valgte at lade ham aflive :(

Men det kan godt være jeg er for farvet af katte barf, som jo slet ikke er det samme som til hunde :oops:

Okay, men jeg har tænkt mig at insistere på kun at fodre med hjemmelavet, da jeg ik gider det færdiglavede, syntes der er så mange problemer med at man ik kan regne med hvad der er i og han skal dælme ik leve på det hvis det ik er godt nok. Men man må da gå ud fra at hvis jeg siger jeg ik vil have deres at de har kompetance til at rågive om en korret sammensætning af hjemmelavet mad, de er da dyrlæger. Min læge kan da også give mig råd om kost. så kan hundens læge vel også? IIh, vil bare gerne have at en professionel kan fortælle mig hvad der er bedst og hvordan og hvorledes og hvad han kan optage og få noget ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at råfodre ham? Det er nemmere at styre indtaget på råt, da du bare kan give et ekstra ben eller en gulerod, hvis portionen hurtigt er væk. Og en hund, der bruger tid på at spise sin mad, bliver så dejligt veltilpas(læs træt):blink:

JO vil gerne råfodre ham, men der kommer til at gå et stykke tid før jeg får råd til udelukkende at give ham råt kød kun. Ligenu er jeg på su, så det må gerne være lidt billigere. Dog ik så billilgt at han skal have lorte mad fra supermarkedet. Derfor jeg gerne vil lave hjemmelavet mad til ham, men helt råt er der desværre ikke råd til. (tror jeg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din hund er lige så emaljeret indvendigt, som mange retrievere er, kunne du prøve en blanding af råt og hjemmelavet. Prøve at skaffe et sted, hvor du kan få gratis ben/afskær og købe kallun et af de billige steder. Og så give hjemmelavet for resten for at strække pengene.

Jeg har på et tidspunkt regnet på, at jeg råfodrer en 24 kg's hund og to katte for ca. 250 kr. om måneden. Men jeg er også "gammel i gårde" og har fx. plads til at købe stort ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Okay' date=' men jeg har tænkt mig at insistere på kun at fodre med hjemmelavet, da jeg ik gider det færdiglavede, syntes der er så mange problemer med at man ik kan regne med hvad der er i og han skal dælme ik leve på det hvis det ik er godt nok. Men man må da gå ud fra at hvis jeg siger jeg ik vil have deres at de har kompetance til at rågive om en korret sammensætning af hjemmelavet mad, de er da dyrlæger. Min læge kan da også give mig råd om kost. så kan hundens læge vel også? IIh, vil bare gerne have at en professionel kan fortælle mig hvad der er bedst og hvordan og hvorledes og hvad han kan optage og få noget ud af.[/quote']

Dyrlæger er ikke uddannet omkring andet kost end tørfoder (som de selv sælger).. Din læge spiser højst sandsynligt samme slags mad som du selv gør, dyrlægen skal ikek spise dyrefoder :)

Du må selvfølgelig gerne stole på din dyrlæge, jeg ville bare gøre opmærksom på at langt de fleste dyrlæger anbefalder det der står på egne hylder, fordi det er noget af det de får meget indtjening fra :)

Der er så mange meninger om hvad der er bedst, at det er svært at sige til dig at "Du SKAL fodre sådan, det er det ENESTE rigtige" for det ville være en løgn ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg har også råfodret mine 3 hunde i en periode og der fik de også hjemmelavet en gang i mellem som suplement. De fik det nok gennemsnitlig 2-4 gange i måneden. Når jeg lavede det hjememlavede ungik jeg så dog kød, da de fik rigelig af det.....jeg råfodrede ud fra at de kun fik kød og ben og derfor valgte jeg at lave en omgang hjemmelavet en gang i mellem, for at de fik lidt ris og grøntsager. Jeg kogte en masse brune ris, tilsatte grønsager, hørfrø, solsikkekerne og når det var færdigt olie. Tit kom der rå æg oven i, A38, ost eller hvad jeg lige havde. Jeg lavede primært opskriften ud fra en opskrift jeg en gang har fået herinde, kogte bare ikke kød med.

Kunne også lave det hjemmelavede på kartofler og en gang i mellem fuldkornspasta, men det var mere hvis vi havde nogle rester uden sovs, så fik de det.

Så det kan godt lade sig gøre både at råfodre og fordre med hjemmelavet på samme tid.

Inden jeg prøvede at råfodere, lavede jeg i en kort periode hjememlavede mad til dem ud fra den opskrift jeg fik herinde og den lød på det du siger: 1/3 kød, 1/3 grønstsager og 1/3 ris/kartofler. Jeg gjorde så bare det at jeg tilsatte noget mere kød til portionen, da jeg syntes de 1/3 var for lidt. Så det tror jeg ikke der sker noget ved at du gør. prøv evt. at eksperimenter dig lidt frem, og se hvordan han tager på af det. Men tror sagtens du kan tilsætte mere kød, det ville jeg i hvert fald gøre.

Lige nu er mine hunde på tørkost igen og jeg kan godt finde på at koge noget kød til dem som de så får ved siden af. Det tager de i hvert fald ikke skade af ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din hund er lige så emaljeret indvendigt, som mange retrievere er, kunne du prøve en blanding af råt og hjemmelavet. Prøve at skaffe et sted, hvor du kan få gratis ben/afskær og købe kallun et af de billige steder. Og så give hjemmelavet for resten for at strække pengene.

Jeg har på et tidspunkt regnet på, at jeg råfodrer en 24 kg's hund og to katte for ca. 250 kr. om måneden. Men jeg er også "gammel i gårde" og har fx. plads til at købe stort ind.

Kunne du fodre en 24 kg hund og to katte med udelukkende råt mad til 250 kr ca. om måneden? Omg. Virkelig. fordi når jeg regner på min 33 kgs hund (eller han har taget på efter kasterationen så han vejer mere nu, men han skal kun veje 33 kg. så han skal ned i vægt og veje det igen som han plejer jo.) men tager jeg ud fra en 33 kgs hund med råfodring så bliver det såvidt jeg ved over 1000 kr om måneden. Eller er det mig der ik helt forstår noget?

Ja jeg har ikke meget plads i fryseren, men er da villig til at proppe den med kød, hvis jeg kan få råd til det, det er jo klart det bedste for vovse bassen. Men selvom han får råt kød vil jeg gerne give ham vitaminer og lakseolie oveni, og så kommer det jo også langt over 1000 kr. Men hvordan kunne du få det til 250 for 3 dyr? 24 kg er da alligevel en mellem hund? Altså, hvor fandt du det kød henne hehe hvis det kan lade sig gøre vil jeg da klart give ham råt kød, hvis det kan klares for under 1000 kr. gerne under 700 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites