Hop til indhold

Køresyge


Gæst Bensen
 Share

Recommended Posts

Min Airedale på 6 mrd, lider meget af køresyge.

Han opholder sig i bagagerummet (stationcar). Der er opsat en sækkepude så han ikke kan rutche frem og tilbage.

 

Han bliver frygtelig køresyg. På tur fra Århus til Thisted i dag, brækkede han sig 4 gange.

 

Jeg har IKKE give ham søsygepiller el lign, syntes han er for ung.

Ved nu, at han ikke skal have mad før tur, men hvordan får jeg ham vænne til at køre i bil (uden køresyge)

Har haft flere hunde, man aldrig dette problem.

 

Bensen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med dig

 

Vi er pt. igang med at "afvænne" vores ene hund fra at blive køresyg.

Han er 1½ år, vi har haft han fra han var 5 mdr., og han har været meget køresyg hele tiden.

 

Bare vi nærmer os bilen, eller blot vi går inde i huset og gør os klar til en køretur, så begynder han at blive stille og gemme sig.

 

Han nægter selv at hoppe ind i bilen, og ryster som et espeløv når han nærmer sig bilen. Jeg har aldrig set/hørt en hund ryste sådan. Efter lidt tid savler han voldsomt, og så kaster han op, gerne 1-3 gange pr. køretur.

 

Tror nok efterhånden hans køresyge er blevet til angst.

 

Vi træner stille hver dag, bærer ham ud i bilen, sidder ganske kort tid med ham i bilen, uden at starte motoren. På sigt, når han kan være i bilen uden at ryste og føle ubehag, begynder vi at starte motoren - men så langt er vi ikke nået endnu. Bagefter får han masser af ros og lidt guffer.

 

Kan mærke, at det går stille fremad. Dog er der ind imellem situationer, hvor vi er nødt til at køre med ham, bla. frem og tilbage mellem hjem og hundepension i denne uge, en tur på 45 min. På hjemturen kastede han for første gang ikke op - så vi begynder så småt at tro på, at han en dag kommer sig over sin køresyge/angst for bilen.

 

Jeg vil råde jer til samme fremgangsmåde, altså starte med at sidde med hunden i bilen ganske kort, langsomt trappe op, starte motoren, og til sidst køre små ture.

 

Håber I kan bruge det.

 

Vh. Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og tak.

Tja det er måske en mulighed.

 

Nu er han ikke bange for bilen eller motor,- simpelthen bare køresyg.

 

Nogen der har erfaringer med søsygepiller til hunde på hans alder (6½mrd)?

 

Ville jo gerne lære ham at køre i bil, det kommer han til en hel del fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Mille led også frygteligt frygteligt af køresyge da hun var helt lille.

Vi hentede hende da hun var 12 uger, og på turen fra Karise Overdrev og til Ishøj nåede hun at kaste op ikke mindre end 8 gange :megaked:

 

Hver gang vi skulle ud og køre løb hun sin vej og gemte sig og rystede som et lille espeløv :megaked:

 

Vi gjorde flere ting:

 

1) Når vi var i haven stop bagagerummet altid åbent (og vores anden hund

Trille sad der næsten altid)

 

2) Vi startede aldrig bilen før Mille var placeret i bagagerummet

 

3) Mille fik køresyge pille (iht aftale m. Dr. Dyr)

 

4) Vi sørgede altid for at køre roligt, dvs ingen hidsige manøvrer eller høj

fart over vejbump

 

Efter kort tid lykkedes det faktisk at få Mille til selv at hoppe op i bilen :-)

 

Da vi var nået dertil hvor hun selv hoppede op i bilen, gjorde vi det at hun kom med ud og køre på alle korte ture UDEN køresyge pille. I starten var det små ture på max 3-5 km, ud på en lille lufte tur og så hjem igen.

 

Da Mille var 7 mdr. skulle vi køre til Italien på ferie. Og vi valgte at give hende en pille inden vi kørte hjemmefra. Da det var tid til at hun skulle have næste pille, ville hun ikke have den, hverken i leverpostej eller andet. Vi forsøgte at "stoppe" den ned i halsen på hende, men hun kastede den op igen. Så efter at have kæmpet med det i knap 45 min. valgte vi at køre videre uden at hun havde fået sin pille, og blev derfor enige om at vi i stedet ville sørge for at holde pause 1 gang i timen.

 

Men men men, Mille var sej, for første gang vi holdt pause ville hun slet ikke ud af bilen :klap: og resten af turen og ferien klarede hun helt uden køresyge piller.

 

Der har faktisk ikke været noget siden :banan:I dag er Mille så glad for bilen at hun næsten ikke kan vente på at vi får åbnet bagagerummet så hun og Bonnie kan hoppe ind. Når vi er i haven og bilen står åben, hvem ligger så der? Mille selvfølgelig :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Leffe på 1 år, savlede enormt og kastede op hver gang vi kørte bil, også på de korte ture. Men her for noget tid siden, fik jeg det råd, at stoppe vat i det ene øre på ham.

 

Det virker, han har ikke kastet op siden, han savler ikke engang.

I weekenden var vi i sommerhus, 1½ times kørsel og han var ganske upåvirket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Leffe på 1 år, savlede enormt og kastede op hver gang vi kørte bil, også på de korte ture. Men her for noget tid siden, fik jeg det råd, at stoppe vat i det ene øre på ham.

 

Det virker, han har ikke kastet op siden, han savler ikke engang.

I weekenden var vi i sommerhus, 1½ times kørsel og han var ganske upåvirket.

 

Seriøst??? har en ung 4 måneders hund som savler rigtig meget under køretur han er dog elelrs rolig under køretur men savler bare.. hehe er da desperat og lyder som en nem men mystisk løsning overvejer da at gøre et forsøg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hejsa og tak.

Tja det er måske en mulighed.

 

Nu er han ikke bange for bilen eller motor,- simpelthen bare køresyg.

 

Nogen der har erfaringer med søsygepiller til hunde på hans alder (6½mrd)?

 

Ville jo gerne lære ham at køre i bil, det kommer han til en hel del fremover.

Ja, jeg ved det, jeg ved det!!

 

TIO var dod syg som hvalp i bil og braekkede sig ved selv ganske korte ture i bil og salaverede helt vildt:roll:. Jeg fik sosygepiller (antihestimine) til ham i en alder af 5-6 mdr af dyrlaegen og det brugte vi saa ca. 3 gange. De hjalp ikke som onsket. Han blev bare meget traet og dosig af dem selvom det tog lige toppen.

 

Hans opdraetter gav mig et fantastisk raad. Ta' ham med alle vegne, start med korte ture HVER dag 10 min.

 

Den eneste udvej er, at han bliver vant til det. Jo flere ture han var med paa (tog vel et par mdr. eller 3) og saa var han KURERET!!!

 

Han er nu den bedste rejse i bil hund man kan onske sig, og glaeder sig nu til bilturen!!!

 

Men husk naar du tager ham i bilen skal han forbinde det med et godt sted han skal hen, f.eks i skoven m.v plus korte bil ture i starten (5 -10 min).

 

Det er handler i virkeligheden om, at hunden vaenner sig til det at koere i bil. saa du skal ud med ham ofte foer det gaar vaek:5up:

 

PS Min opdraetter med mere end 40 aars erfaring, sagde, det bedste er at goere det 'kold turkey' dvs ud i bilen,uanset hvad! (ja, fodrer ikke inden og hav haandklaeder med til at tage det vaerste, og ignorer det saa godt som overhovedet muligt.) ikke det der med at side forst i flere minutter foer bilen startes, og saa naste skridt med at kore 1 min dagen efter. Nej, hovedkuls ud igen og igen. Husk.det vil tage flere uger foer du vil se forbedring. Men lige pludselig, er det 100 procent bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa og tak.

Tja det er måske en mulighed.

 

Nu er han ikke bange for bilen eller motor,- simpelthen bare køresyg.

 

Nogen der har erfaringer med søsygepiller til hunde på hans alder (6½mrd)?

 

Ville jo gerne lære ham at køre i bil, det kommer han til en hel del fremover.

 

Nej, han er nok ikke bange for det endnu. Men for nogle hunde kan ubehaget blive sammenkædet med bilen, sådan at de tror, at det er bilen (og ikke køreturen), der giver dem ubehaget. Hvorfor de vil reagere på det at skulle ud at køre tidligere og tidligere: når de ser bilen, når de kan se man er ved at pakke til at skulle ud at køre og så videre.

 

Jeg ville ikke proppe transportsygetabletter i hunden, men har ladet mig fortælle, at ingefærtabletter skulle kunne hjælpe. Har aldrig selv gjort mig de store erfaringer.

 

Generelt ville jeg anbefale bur (så pladsen ikke er voldsom og der ikke er noget at kure frem og tilbage på), samt fladt underlag - så noget andet end sækkepude.

 

Føler mig ikke helt overbevist om flooding terapi princippet (at kaste hunden ud i det). Nogle kan klare det, og andre kan ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Seriøst??? har en ung 4 måneders hund som savler rigtig meget under køretur han er dog elelrs rolig under køretur men savler bare.. hehe er da desperat og lyder som en nem men mystisk løsning overvejer da at gøre et forsøg :blink:

 

Helt seriøst:5up:

 

Prøv det, det skader jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kathrine

Vores 11 måneder gammel Bella er bestemt heller ikke glad for bilen - så snart hun ser vi går over til den, så er hun så usynlig som man kan blive! :)

Men vi bruger tid på at få hende op i bilen og få hende til at være der uden at ville stikke af. Vi bruger hendes bold som belønning, så hun ikke får mad inden køreturen.

 

Sidst min kæreste kørte med hende, kastede hun ikke op, savlede dog en del, men tager det som et godt tegn og at det går i den rigtige retning.:banan:

Vi tager dog ikke så meget hensyn til længden af turen for de gange vi har kørt med hende har det været til hvalpetræning.

Men det kræver meget tålmodighed!!

 

Men er sikker på at det nok skal lykkes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, han er nok ikke bange for det endnu. Men for nogle hunde kan ubehaget blive sammenkædet med bilen, sådan at de tror, at det er bilen (og ikke køreturen), der giver dem ubehaget. Hvorfor de vil reagere på det at skulle ud at køre tidligere og tidligere: når de ser bilen, når de kan se man er ved at pakke til at skulle ud at køre og så videre.

 

Jeg ville ikke proppe transportsygetabletter i hunden, men har ladet mig fortælle, at ingefærtabletter skulle kunne hjælpe. Har aldrig selv gjort mig de store erfaringer.

 

Generelt ville jeg anbefale bur (så pladsen ikke er voldsom og der ikke er noget at kure frem og tilbage på), samt fladt underlag - så noget andet end sækkepude.

 

Føler mig ikke helt overbevist om flooding terapi princippet (at kaste hunden ud i det). Nogle kan klare det, og andre kan ikke.

 

 

Vi forsøgte med ingefærtabletterne først fordi dem benytter jeg selv mod køre/sø-syge, desværre havde de slet ingen effekt på Mille :megaked: og derfor skiftede vi til de "almindelige" tabletter i samråd med Dr. Dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bensen

Tanken med sækkepuden var jo, at bæstet skulle have mindre plads, men ikke kunne komme til skade hvis han var lidt urolig.

Stor rum, der dermed gøres mindre.

 

I dag var det en ny prøvelse.

 

Ville køre en lille tur på ca 2 km, og derefter ud på en luftetur.

 

Han brækkede sig ikke på udturen.

 

Men....han sked>!

 

Til gengæld brækkede han sig på tilbageturen.

 

Det positive,- det kan ikke blive værre:lun:

 

Bensen

Noget frustreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er nu 3 år og kan bestemt heller ikke lide:skraek: bilen og har aldrig kunne,

når vi går ud til bilen, trækker hun modsat retning, :hundifart:og når hun opdager hun SKAL i bilen, hænger halen og øre ,har prøvet at lokke med godbide (vil ikke ha dem),bare sidde i bilen uden at køre , være løs bag i bilen, i transportkasse, på forsæde (så kravler hun ned i bunden):evil: intet hjælper, hun har også været med på små ture ude at handle, og Bella har skulle være med fra hun var 8 uger så jeg tror nogle hunde ALDRIG vænner sig til bil desv. vi kører til hundetræning, i hundeskoven på stranden, så det skulle jo være hyggelige ting der kunne få lysten til bil frem, men det er det bestemt ikke her.

følger lige med i tråden her om nogle har et rigtig godt råd.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Tanken med sækkepuden var jo, at bæstet skulle have mindre plads, men ikke kunne komme til skade hvis han var lidt urolig.

Stor rum, der dermed gøres mindre.

 

I dag var det en ny prøvelse.

 

Ville køre en lille tur på ca 2 km, og derefter ud på en luftetur.

 

Han brækkede sig ikke på udturen.

 

Men....han sked>!

 

Til gengæld brækkede han sig på tilbageturen.

 

Det positive,- det kan ikke blive værre:lun:

 

Bensen

Noget frustreret.

 

 

haha.. ja saadan kan man ogsaa vaelge at se paa det. Har aldrig haft hunde der sked. virker som om det ikke kun handler om koeresyge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige prøvet et D.A.P.-halsbånd på udturen, men det havde ingen synlig effekt på Mios savlen og prusten :vedikke:, så nu har vi købt en pakke Marzine (antihest-et-eller-andet :genert:) til hjemturen..

De af Jer der havde prøvet køresygetabl. til hunde, hvor meget har de fået/kg?

Er ret usikker på om han skal have 1/4 eller ½ tablet.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bensen

Hejsa alle.

Har forsøgt lidt af de forslag der er dukket op.

 

I morges. God tid inde i bagagerummet sammen med ham.

Herefter stille køretur på ca 500 meter. Luftetur og leg med andre hunde.

Stille kørsel tilbage.

Succes. Ingen gylp eller det der er værre.

 

Eftermiddag.

Lidt længere køretur, BetteOrken (teenagedatter) på bagsædet så hun kunne holde øje med ham.

 

Tur i bil ca 7 km i meget langsomt tempo. (ingen gylp)

Lang luftetur på ca 1 time.

Forsigtig kørsel tilbage.

Ankomst til hjemmet,- Eddie brækkede sig. ØV.

 

Har i øvrigt lige startet en hjside om ham.

Følg med her: eddie-airedale.dk

 

Bensen

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Øv øv øv.

Det spiller simpelthen ikke.

 

Nu er jeg modtagelig for råd om søsygepiller.

 

Hvad bruger I? Dosering?

Airedalehvalp på ca 20 kg.

 

Forholdsregler generelt?

Uha, vi trænger til hjælpe

Følg med på: eddie-airedale.dk

 

Bensen

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv.

Det spiller simpelthen ikke.

 

Nu er jeg modtagelig for råd om søsygepiller.

 

Hvad bruger I? Dosering?

Airedalehvalp på ca 20 kg.

 

Forholdsregler generelt?

Uha, vi trænger til hjælpe

Følg med på: eddie-airedale.dk

 

Bensen

 

Vi prøvede 1/4 Marzine-tablet til Mio (26kg) og det havde ingen effekt - jeg tør ikke give mere før jeg har talt med dyrlægen - Der står på pakken at det ikke må gives til børn under 12 år uden lægens anvisning, og menneskemedicin skal man jo generelt være forsigtig med til dyr - håber i finder en løsning, det er ikke sjovt at se dem have det så dårligt uden at kunne "trøste" dem.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...