Hop til indhold

Lure Coursing - mundkurv

Lonny
 Share

Recommended Posts

Hvorfor skal hundene have mundkurv på under løbet, er det fordi at de kan komme op og slås om det de jagter, eller er adrealinen så høj at de kan finde på at overfalde hinanden, eller er der en helt tredie grund?

Kan en whippet egentlig gå uden snor, eller vil den jagte alle harer og fasaner den får øje på?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja, det er for ikke at skade den anden hund den løber sammen med. Jeg har på vædeløbsbanen set slagsmål om haren, men har ikke oplevet noget til coursing, hvor to hunde løber sammen.

Jeg har en whippet og hun er meget, meget dygtig til at gå løs. Hun er også okay dygtig til at komme tilbage når der bliver kaldt :mrgreen:

Man skal selvfølgelig være vågen når man går rundt med hende løs, for hvis hun ser en kat vil hun nok løbe efter den. Jeg har gået med hende løs hvor vi har set rådyr eller kat og hvor jeg har opdaget dyret ca samtidig med hende. Hun er kommet på mit indkald, men hvis jeg havde kaldt et øjeblik senere havde jeg nok ikke haft en chance.

Nanna løber kun efter ting hun kan se, hun snuser også og går spor, men er ikke så optaget af det. Jeg har meget, meget sværere ved at slippe min lille terrierblanding, for hun løber efter dufte og dyr hun kan se. Jeg er 100 % sikker på at jeg ikke ville kunne kalde hende tilbage hvis hun ser en kat.

Selv om whippeten er en 'se-hund' ser jeg stort set alle dyr inden hun gør, så det er ikke noget stort problem.

Det er selvfølgelig noget helt anden end fx min mors mops, som kun har øjne for hende og evt andre mennesker, men hvis nu man mest er til sådan nogle crazy jagt-agtige dyr, synes jeg whippeten er et meget godt bud :mrgreen:

Faktisk synes jeg mange, mange flere mennesker burde få sig en whippet. Det er den letteste og mest fantastiske race til rigtig mange mennesker, der ikke gider bruge for meget tid på at træne hund.

Den har en super størrelse, gør ganske lidt, er ofte god med børn, har ikek behov for meget motion, er ikke sådan en hund der render og hopper op af folk og snuser dem i skridtet, den er ofte god med andre hunde og så er den jo smuk og har uendelig mange ansigts/øre udtryk :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om whippeten er en 'se-hund' ser jeg stort set alle dyr inden hun gør, så det er ikke noget stort problem.

Faktisk synes jeg mange, mange flere mennesker burde få sig en whippet. Det er den letteste og mest fantastiske race til rigtig mange mennesker, der ikke gider bruge for meget tid på at træne hund.

Den har en super størrelse, gør ganske lidt, er ofte god med børn, har ikek behov for meget motion, er ikke sådan en hund der render og hopper op af folk og snuser dem i skridtet, den er ofte god med andre hunde og så er den jo smuk og har uendelig mange ansigts/øre udtryk :hjerte:

Det er faktisk overraskende hvor meget de ofte ikke ser, i forhold til at de er sight hounds:confused: Utallige er de harer, kaniner osv jeg har set på vores ture, og som hundene aldrig opdagede.:lol:

Både min greyhound og min relativt nye whippet kan gå fint løs, og kommer også når jeg kalder.

Faktisk stoppede jeg Bonnie fra at løbe efter et rådyr, der stormede over stien 3 meter foran os (hun var løs) med et bestemt NEJ. :lun: Min søde hund.:lun:

Og til det sidste afsnit: Amen, sister :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det lyder jo som en helt salgsreklame :blink:

Det lyder som om den også er let reserveret, er det korrekt?

Jeg skal jo ikke have hund nu, men har gået og kigget lidt på whippet, netop fordi jeg tror at lure coursin er sjovt, og den har den frækhed samt nusse-ønske som jeg godt kan lide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nanna løber kun efter ting hun kan se, hun snuser også og går spor, men er ikke så optaget af det. Jeg har meget, meget sværere ved at slippe min lille terrierblanding, for hun løber efter dufte og dyr hun kan se. Jeg er 100 % sikker på at jeg ikke ville kunne kalde hende tilbage hvis hun ser en kat.

Ud fra den beskrivelse lyder det i det mindste som om den er lettere end Luna, hun jager nemlig også på både duft og syn, så der er konstant et eller andet hun syntes der er spændende herude på landet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det lyder jo som en helt salgsreklame :blink:

Det lyder som om den også er let reserveret, er det korrekt?

Jeg skal jo ikke have hund nu, men har gået og kigget lidt på whippet, netop fordi jeg tror at lure coursin er sjovt, og den har den frækhed samt nusse-ønske som jeg godt kan lide :-D

Altså Nanna er måske lidt reserveret overfor fremmede.

Hun er ikke bange for dem, bare uinteresseret, med mindre selvfølgelig de deler mad ud :klap:

Folk hun kender er hun ikke reserveret overfor, men hun overfalder dem heller ikke. Hvis du ønske noget terrier/amstaf-agtig opførsel overfor mennesker, så er det ikke en hund for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sighthound
Hvorfor skal hundene have mundkurv på under løbet, er det fordi at de kan komme op og slås om det de jagter, eller er adrealinen så høj at de kan finde på at overfalde hinanden, eller er der en helt tredie grund?

Her må jeg give NannaSoko ret i at det primært er for "en sikkerheds skyld" at de har mundkurve på, men som ivrig udøver af coursing med mine whippets, har jeg nu set "skænderier" mellem hundene nå haren er fanget. De er jo ofte meget opildnede af jagten, og hvem vil ikke gerne ha' et bundt plastikstrimler med hjem til aftensmaden :blink:

Noget andet er at det kan være svært at få dem til at slippe haren igen.

Kan en whippet egentlig gå uden snor, eller vil den jagte alle harer og fasaner den får øje på?

Jeg tror at det kommer meget an på hunden ! Jeg har to meget forskellige whippets på det punkt. Den ene er klar alfa han, er meget udfarende og går gerne egne veje, hvis jeg kalder kan han kan finde på at vende sig om og se på mig og så bare gå videre, mens den anden er lidt mere usikker og helst bliver hos mig hvis tingene er lidt ukendte, han kommer også altid helt hen når man kalder på ham.

Den sidste kan sagtens gå løs de fleste steder, men som NannaSoko jo også nævner så kan man jo altid blive fristet af lidt "jagt" hvis noget kommer forbi, så jeg stoler ikke 100 % på ham.

Den første har vi kun løs når der er tilpads udsyn og langt til trafik.

Og mine har altså også mest næsen i jorden når vi går tur, så jeg ser også ofte potentielt bytte først !!

Det største problem med mynder uden snor, i forhold til mange andre racer, er jo nok at de er så hurtige, at de når ret langt væk før de stopper eller vender om !

Men igen kan jeg kun tilslutte mig NannaSoko igen. Det er pragtfulde hunde med rigtigt mange go'e egenskaber :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er ikke bange for dem, bare uinteresseret, med mindre selvfølgelig de deler mad ud :klap:

Folk hun kender er hun ikke reserveret overfor, men hun overfalder dem heller ikke. Hvis du ønske noget terrier/amstaf-agtig opførsel overfor mennesker, så er det ikke en hund for dig.

Dét tror jeg så er meget individuelt. For jeg har da en 3 1/2 år gammel whippet, der bestemt synes at ALLE der træder ind af døren er totalt fantastiske, og bestemt skal hilses på ved at springe op og slikke i hovedet, og samtidig give dem tæsk med en lang tynd hale, der bevæger sig så hurtigt at man får røde striber hvis man bliver ramt...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sighthound
Dét tror jeg så er meget individuelt. For jeg har da en 3 1/2 år gammel whippet, der bestemt synes at ALLE der træder ind af døren er totalt fantastiske, og bestemt skal hilses på ved at springe op og slikke i hovedet, og samtidig give dem tæsk med en lang tynd hale, der bevæger sig så hurtigt at man får røde striber hvis man bliver ramt...:oops:

Sådan er mine altså også !!:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her må jeg give NannaSoko ret i at det primært er for "en sikkerheds skyld" at de har mundkurve på, men som ivrig udøver af coursing med mine whippets, har jeg nu set "skænderier" mellem hundene nå haren er fanget. De er jo ofte meget opildnede af jagten, og hvem vil ikke gerne ha' et bundt plastikstrimler med hjem til aftensmaden :blink:

Noget andet er at det kan være svært at få dem til at slippe haren igen.

Jeg plejer at løbe coursing med ridgebacks, så mit undersøgelsesunivers på mynder i denne sammenhæng er ikke så stort.

Nanna er den eneste whippet og løber derfor alene uden mundkurv på. Sjovt nok er hun helt vild med jagten, men så snart plastikposen er stille er hun fuldstændig ligeglad med den.

Jeg tror at det kommer meget an på hunden ! Jeg har to meget forskellige whippets på det punkt. Den ene er klar alfa han, er meget udfarende og går gerne egne veje, hvis jeg kalder kan han kan finde på at vende sig om og se på mig og så bare gå videre, mens den anden er lidt mere usikker og helst bliver hos mig hvis tingene er lidt ukendte, han kommer også altid helt hen når man kalder på ham.

Den sidste kan sagtens gå løs de fleste steder, men som NannaSoko jo også nævner så kan man jo altid blive fristet af lidt "jagt" hvis noget kommer forbi, så jeg stoler ikke 100 % på ham.

Den første har vi kun løs når der er tilpads udsyn og langt til trafik.

Og mine har altså også mest næsen i jorden når vi går tur, så jeg ser også ofte potentielt bytte først !!

Det største problem med mynder uden snor, i forhold til mange andre racer, er jo nok at de er så hurtige, at de når ret langt væk før de stopper eller vender om !

Men igen kan jeg kun tilslutte mig NannaSoko igen. Det er pragtfulde hunde med rigtigt mange go'e egenskaber :blink:

Selvfølgelig kommer det meget an på den enkelte hund og der er jo kæmpe forskel på individer, ligesom inden for andre racer. Jeg kender ikke så mange whippets, så udtaler mig kun om min egen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigeste er at de vil mig 100% når vi sidder hjemme i sofaen, og det lød beskrivelsen til at de gjorde?

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men du må sige til hvis du vil møde en af landets sødeste whippets (bor i Kbh).

Jeg bor i ringsted, så det kunne vi nok godt finde ud af :mrgreen:

Så man kan godt få i både pose og sæk :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer de så tilbage igen, eller skal man bruge resten af dagen på at lede efter dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigeste er at de vil mig 100% når vi sidder hjemme i sofaen, og det lød beskrivelsen til at de gjorde?

Nanna vil os 100%, hvis hun kunne få lov at ligge på skødet eller helt tæt på en af os i døgnets 24 timer ville hun være verdens lykkeligste hund. Hun kan ikke tåle at ligge på hårde underlag og hun har det klart bedst med varme, bløde tæpper eller dyner over sig.

Ringsted er jo ikke såå langt væk, så jeg er med på hundemøde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nanna vil os 100%, hvis hun kunne få lov at ligge på skødet eller helt tæt på en af os i døgnets 24 timer ville hun være verdens lykkeligste hund. Hun kan ikke tåle at ligge på hårde underlag og hun har det klart bedst med varme, bløde tæpper eller dyner over sig.

Ringsted er jo ikke såå langt væk, så jeg er med på hundemøde :mrgreen:

Det er jo lige netop sådan en hund jeg skal have :lun:

Hundemødet må vi lige finde ud af, det kunne være sjovt og se en i "real-life" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer de så tilbage igen, eller skal man bruge resten af dagen på at lede efter dem?

:lol: Jeg tror det kommer an på hvor det sker. Men mine ville komme tilbage af sig selv, når de havde fanget det de nu løb efter..

Og iøvrigt kan jeg kun tilslutte mig at de er MEGET store hyggegøjsere. Kan de komme til at ligge på dig, så gør de det. Og altså...hvis man er til hunde i sengen, så æælsker de at ligge under dynen.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, jeg kan kun tale for min egen hund og hun vil for alt i verden ikke risikere at blive væk fra mig, så hun er tilbage i løbet af ingen tid.

Vi har en ødegård i en svensk skov, hvor det vrimler med vildsvin, egern og andet vildt og der går Nanna rundt i haven uden snor. Hun kunne ikke drømme om at gå udenfor stengærdet og jeg er helt tryg ved at hun ikke er bundet.

Soko derimod er konstant i snor, jeg stoler overhovedet ikke på hende, så snart hun får en vildtlugt i næsten er der ingen kontakt med den øverste etage. Sådan er Nanna slet ikke. Når hun courser er hun selvfølgelig ophidset og hun løber meget langt væk fra mig. Når så turen er slut og hun kommer tilbage til mig logrer hun og hopper rundt om mig som om hun siger 'hvor har du været mor, hvorfor løb du ikke med?'

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, jeg kan kun tale for min egen hund og hun vil for alt i verden ikke risikere at blive væk fra mig, så hun er tilbage i løbet af ingen tid.

Vi har en ødegård i en svensk skov, hvor det vrimler med vildsvin, egern og andet vildt og der går Nanna rundt i haven uden snor. Hun kunne ikke drømme om at gå udenfor stengærdet og jeg er helt tryg ved at hun ikke er bundet.

Soko derimod er konstant i snor, jeg stoler overhovedet ikke på hende, så snart hun får en vildtlugt i næsten er der ingen kontakt med den øverste etage. Sådan er Nanna slet ikke. Når hun courser er hun selvfølgelig ophidset og hun løber meget langt væk fra mig. Når så turen er slut og hun kommer tilbage til mig logrer hun og hopper rundt om mig som om hun siger 'hvor har du været mor, hvorfor løb du ikke med?'

Nårrhh...:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Får lure coursing jeres mynder til at jage mere eller mindre eller er det det samme?

Jeg spørger fordi vi har haft debatten et par gange på min skole. Hvis et motorprogram startes, så dannes der erindringer i hjernen og hunden vil have større tendens til at gentage adfærden, siger forskningen. Men om det passer kan vi ikke enes om:-)

Hvad siger den praktiske erfaring om det?

De elsker det jo tydeligvis:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo lige netop sådan en hund jeg skal have :lun:

Ved godt du ikke er til udstillinger, men prøv at gå til en og find mynderne - de er helt vildt flinke folk (selvom vi stod med skamklippet, orangefarvet lille mynde-guf var de venlige overfor os) og du kan se alt fra borzoi til irsk ulvehund 'ligge på skøddet'

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sighthound
Jeg plejer at løbe coursing med ridgebacks, så mit undersøgelsesunivers på mynder i denne sammenhæng er ikke så stort.

Nanna er den eneste whippet og løber derfor alene uden mundkurv på. Sjovt nok er hun helt vild med jagten, men så snart plastikposen er stille er hun fuldstændig ligeglad med den.

Det har jeg lagt mærke til at flere af dem er fuldstændigt ligeglade når der ikke er bevægelse i haren, men min den ældste er helt modsat.

Han holdt engang så godt fast at vi måtte være 3 til at få den fra ham igen :roll: og hvem skulle tænke sig at der er så meget kraft i så smalt hovede.......vi har siden kaldt ham vores "kampwhippet" :sjov:

Selvfølgelig kommer det meget an på den enkelte hund og der er jo kæmpe forskel på individer, ligesom inden for andre racer. Jeg kender ikke så mange whippets, så udtaler mig kun om min egen :mrgreen:

Jeg kan selvfølgelig også kun udtale mig om mine egne og egne erfaringer, og min hund før disse whippets var en DSG og han ku' altså heller ikke gå løs !

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt du ikke er til udstillinger, men prøv at gå til en og find mynderne - de er helt vildt flinke folk (selvom vi stod med skamklippet, orangefarvet lille mynde-guf var de venlige overfor os) og du kan se alt fra borzoi til irsk ulvehund 'ligge på skøddet'

Ovenstående vil også være én af de ting jeg vil vægte ved en kommende hund, nemlig fællesskabet i raceforeningen, at der er arrangementer og at folk vil hinanden. Så min kommende hund vil også blive udvalgt udfra hvor mange aktiviteter og hvor meget sammenhold der er i raceklubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet

Min Whippet dreng på 2år er også tit løs og kommer for det meste når der bliver kaldt :genert: han er heldigvis også ret mor syg så jeg har ikke de store problemer :engel: men når det så er sagt så er det bestemt ikke hvor som helst han bliver sluppet for er der vildt er jeg helt sikker på at så er han væk på et øjeblik og så bliver den selektive hørelse slået til og jeg kan roligt glemme alt om det at være mor syg :lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Får lure coursing jeres mynder til at jage mere eller mindre eller er det det samme?

Jeg spørger fordi vi har haft debatten et par gange på min skole. Hvis et motorprogram startes, så dannes der erindringer i hjernen og hunden vil have større tendens til at gentage adfærden, siger forskningen. Men om det passer kan vi ikke enes om:-)

Hvad siger den praktiske erfaring om det?

De elsker det jo tydeligvis:-)

Jeg tror at det er meget forskelligt og jeg overvejede meget om jeg 'turde' begynde at lure course af frygt for at få et jagtmonster.

Jeg har ikke med Nanna oplevet at det får hende til at jage mere. Hun har også prøvet at være på væddeløbsbanen og der sidder motor og hare sammen. Det resulterede i at hver gang vi hørte en knallert var Nanna klar til jagt. Det var jeg ikke så tosset med så ikke mere vædeløbsbane til os.

Soko prøvede coursing sidste sommer og hun kom til at jage mere af det. Hun kan slet ikke håndtere det og efter to gange var hun en ren maniac der gøede og skabte sig når alle andre løb og konstant forsøgte at komme ud af halsbåndet.

Samtidig indførte jeg andre jagt-aktiviteter for hunde og hun havde held til at stikke af og gå på jagt et par gange. Jeg har kæmpet med hendes jagtadfærd siden og det varer nok lidt tid inden hun har et pålideligt indkald igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Whippet dreng på 2år er også tit løs og kommer for det meste når der bliver kaldt :genert: han er heldigvis også ret mor syg så jeg har ikke de store problemer :engel: men når det så er sagt så er det bestemt ikke hvor som helst han bliver sluppet for er der vildt er jeg helt sikker på at så er han væk på et øjeblik og så bliver den selektive hørelse slået til og jeg kan roligt glemme alt om det at være mor syg :lol:.

'

Men nu bor jeg jo i et jagtområde, så der er vildt alle vegne, selv i haven :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites