Hop til indhold

Nuuk søger samojed-han til parring


Gæst Maysasa
 Share

Recommended Posts

Gæst Maysasa

Vi har en dejlig livlig samojede pige på ca. 1 år og 8 måneder.

Hun er på vej til 3 løbetid, som vi regner med vil falde omkring august/september.

 

Hvis i er interesserede eller hvis i vil høre mere, så skriver i bare :)

Vi glæder os til at høre fra jer ;)

 

Nukk og familien :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok få flere svar i din tråd, men det bliver nok i samme retning af mit:

 

spændende projekt, men er det ikke NOOOOGET tidligt at lave første parring på så ung en hund? Hun er jo ikke engang færdig med at modnes. Hverken fysisk eller psykisk.

 

Er hun blevet tjekket for HD og lignende ting og sager? Er hun med stamtavle? I så fald hvor og kunne det ikke være en idé at lede efter avlspartner sådanne steder fremfor på en "tilfældig" hjemmeside?

 

Tror der findes en tråd et eller andet sted, der hedder noget i retning af "ting du bør huske at nævne i din annonce". Og det er for at du selv kan få nogle bedre feed backs end sådan en som min.

 

De ting du bør nævne er klart ting som:

stamtavle eller ej

hvilke ting er hun undersøgt for

hvilken hund er hun

 

og ikke mindst, hvilke krav har du til en hanhund. For du har vel nogle krav? Eksempelvis om det skal være samme race. Om den skal være undersøgt for forskellige skavanker. Om den er sød, rar og omgængelig.

 

Bare sådan for at komme lidt løseligt rundt om dine tanker og planer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa

Nuuk er ikke HD-scannet, men forældrene er blevet tjekket og har ikke HD.

Nuuk er uden stamtavle, men forældrene er 100 % ægte.

 

Hun er 19 mdr (vil være 21 mdr, når hun kommer i løbetid), og da jeg har læst mig til, at det er bedst at parre sin hund når de er mellem 18-36 mdr, føler jeg og min kæreste, at tidspunktet er optimalt, da jeg fra august har 6 måneder læseferie og derfor kan tage mig rigtig godt af min lille hund, da hun bare betyder alt for mig.

Nuuk er også til dyrlægen hvert år og bliver passet godt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nuuk er ikke HD-scannet, men forældrene er blevet tjekket og har ikke HD.

Nuuk er uden stamtavle, men forældrene er 100 % ægte.

 

Hun er 19 mdr (vil være 21 mdr, når hun kommer i løbetid), og da jeg har læst mig til, at det er bedst at parre sin hund når de er mellem 18-36 mdr, føler jeg og min kæreste, at tidspunktet er optimalt, da jeg fra august har 6 måneder læseferie og derfor kan tage mig rigtig godt af min lille hund, da hun bare betyder alt for mig.

Nuuk er også til dyrlægen hvert år og bliver passet godt på.

 

Man kan desværre aldrig være sikker på at ens hund ikke har HD, bare fordi forældrene ikke har det..

 

Som jeg også har skrevet i min PB til dig, så skal Nuuk tjekkes i "hoved og røv" og du virkelig skal overveje om det noget i vil ..

 

Det kunne jo ske at hun skulle have kejsersnit, og det koster kassen.. Og der findes så mange unge hunde på div. internater, dba, guloggratis, kenneler osv. som søger nyt hjem ..

 

Og tænk nu hvis Nuuk hvis 6-8 hvalpe og i kun kan få afsat halvdelen. Så har i pludselig mange hunde derhjemme, og jo ældre hunde bliver. Jo sværere bliver det at få dem afsat. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Hvordan kan det være at i gerne vil have hvalpe?

 

Hvordan går det med hendes alene hjemme træning??

 

Og ja, jeg ville også spørge om de ting mk101 nævner..

 

Hej Buddha :)

 

Det går bedre med træningen, men vi skal flytte til en større lejlighed om 2 måneder, og der regner jeg med at skulle starte forfra med træningen.? :/ Men der har jeg jo så ferie, og kan træne intensivt med hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nuuk er ikke HD-scannet, men forældrene er blevet tjekket og har ikke HD.

Nuuk er uden stamtavle, men forældrene er 100 % ægte.

 

Hun er 19 mdr (vil være 21 mdr, når hun kommer i løbetid), og da jeg har læst mig til, at det er bedst at parre sin hund når de er mellem 18-36 mdr, føler jeg og min kæreste, at tidspunktet er optimalt, da jeg fra august har 6 måneder læseferie og derfor kan tage mig rigtig godt af min lille hund, da hun bare betyder alt for mig.

Nuuk er også til dyrlægen hvert år og bliver passet godt på.

 

Som Buddha siger, så fritager det ikke jeres hund for at få tjekket HD status blot fordi forældrene er HD fri.

 

Syntes stadig det er voldsomt tidligt at tage hvalpe på så ung en hund. Nogle racer modnes tidligere end andre - men 18 måneder er som regel det man sætter som et minimum. Ligesom mennesker kan få børn i en tidlig alder, vil det for langt de fleste være for tidligt at få dem når man selv er 19.

 

Tæven bør dog have fået sit første kuld inden hun fylder fire. Der begynder bækken og hofte at miste elasticitet, og kan komplicere en fødsel.

 

Nu har jeg haft en håndfuld tæver og kan se, hvor stor en forskel der er på dem når de er halvandet til de er tre. Og kunne aldrig selv finde på, at tage hvalpe på en tæve der er under to år gammel. Ser helst de er tre inden det sker.

 

Som et minimum bør I få undersøgt ALT det specialklubben mener der skal testes for. Og det som man i racen mener kan være et problem. Og forlange det samme af hannen.

 

Du har stadig ikke oplistet nogle krav til en hanhund. Hvilket jeg personligt finder meget mærkeligt. Hvalpene får jo tildelt evner og gener fra begge forældredyr (og længere bagude), så det er alt andet end uvæsentligt hvad hannen er for en størrelse.

 

Når man laver hvalpe, uanset om det er med eller uden tavle, bør man altid lave en prioritetsliste over hvad man ønsker i en drømmehund. Og så arbejde efter det.

 

Hos mig er der fire punkter, jeg ville ønske man kunne prioritere lige højt: temperament, sundhed, brugsegenskaber og udseende. Og indenfor hver af disse er der flere underpunkter. Sundhed kan være alt fra allergi, øjne, hofter, albuer, livsvitalitet og så videre.

 

Lav en liste over tre ting du IKKE vil gå på kompromis med, tre ting du MÅSKE kan gå på kompromis med og tre ting du KAN gå på kompromis med. Så har du et godt udgangspunkt for at finde en passende hanhund. Når du vel og mærke selv har set kritisk på din egen tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Buddha siger, så fritager det ikke jeres hund for at få tjekket HD status blot fordi forældrene er HD fri.

 

Syntes stadig det er voldsomt tidligt at tage hvalpe på så ung en hund. Nogle racer modnes tidligere end andre - men 18 måneder er som regel det man sætter som et minimum. Ligesom mennesker kan få børn i en tidlig alder, vil det for langt de fleste være for tidligt at få dem når man selv er 19.

 

Tæven bør dog have fået sit første kuld inden hun fylder fire. Der begynder bækken og hofte at miste elasticitet, og kan komplicere en fødsel.

 

Nu har jeg haft en håndfuld tæver og kan se, hvor stor en forskel der er på dem når de er halvandet til de er tre. Og kunne aldrig selv finde på, at tage hvalpe på en tæve der er under to år gammel. Ser helst de er tre inden det sker.

 

Som et minimum bør I få undersøgt ALT det specialklubben mener der skal testes for. Og det som man i racen mener kan være et problem. Og forlange det samme af hannen.

 

Du har stadig ikke oplistet nogle krav til en hanhund. Hvilket jeg personligt finder meget mærkeligt. Hvalpene får jo tildelt evner og gener fra begge forældredyr (og længere bagude), så det er alt andet end uvæsentligt hvad hannen er for en størrelse.

 

Når man laver hvalpe, uanset om det er med eller uden tavle, bør man altid lave en prioritetsliste over hvad man ønsker i en drømmehund. Og så arbejde efter det.

 

Hos mig er der fire punkter, jeg ville ønske man kunne prioritere lige højt: temperament, sundhed, brugsegenskaber og udseende. Og indenfor hver af disse er der flere underpunkter. Sundhed kan være alt fra allergi, øjne, hofter, albuer, livsvitalitet og så videre.

 

Lav en liste over tre ting du IKKE vil gå på kompromis med, tre ting du MÅSKE kan gå på kompromis med og tre ting du KAN gå på kompromis med. Så har du et godt udgangspunkt for at finde en passende hanhund. Når du vel og mærke selv har set kritisk på din egen tæve.

 

Jeg hedder Daniella :-D:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hedder Daniella :-D:mrgreen:.

 

Jamen altså!!! Kan I så ikke lade være med at have jeres hvide bamser som profilbilleder allesammen :oops:.

 

Undskyld, fik ikke set ordentlig efter, og tog det måske også for givet at HD + samojede = kloge Buddha ord...

 

Nu var det så bare kloge Daniella ord i stedet. Me so sorry!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hej Buddha :)

 

Det går bedre med træningen, men vi skal flytte til en større lejlighed om 2 måneder, og der regner jeg med at skulle starte forfra med træningen.? :/ Men der har jeg jo så ferie, og kan træne intensivt med hende :)

 

Rigtig dejligt at det går fremad :-D Men det skal i have styr på inden i får hvalpe, der følger også en tid efter hvalpene hvor hun måske vil føle sig endnu mere alene..?

 

Og ja, samojeder er først helt voksne i hovedet omkring 2,5-3 år.

 

 

Hvad er grunden til i ønsker hvalpe?

Der er en del som tror at det er synd for tæven hvis hun ikke får et kuld - det er det ikke, det håber jeg at i ved.

 

 

Hvordan er Nuuks forældre blevet tjekket? Har du set beviser for at det er røntgenbilleder? Jeg vil virkelig også slå et slag for, at i får lavet røntgen på Nuuk, HD kan IKKE ses og kan IKKE mærkes nede ved dyrlægen - det har jeg desværre beviset for. Buddha var ved dyrlæge og blev hevet i, dyrlægen kunne ikke mærke noget og Buddha viste ikke tegn på noget mens hun gjorde det. 1-2 uger senere fik vi røntgenbilleder af ham, og han havde vildt slem HD....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså!!! Kan I så ikke lade være med at have jeres hvide bamser som profilbilleder allesammen :oops:.

 

Undskyld, fik ikke set ordentlig efter, og tog det måske også for givet at HD + samojede = kloge Buddha ord...

 

Nu var det så bare kloge Daniella ord i stedet. Me so sorry!

 

Hahah jo jeg skal nok farve De luxe pink :lol::-D.

 

Og det er heeeelt iorden :5up: . Jeg overlever :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...