Hop til indhold

Teenager gøer meget

Gæst Simba
 Share

Recommended Posts

Gæst Simba

Jeg er helt sikker på at der er mindst et dusin tråde ang. hunde som gøer, men jeg håber I vil bære over med mig og alligevel komme med lidt guldkorn når jeg nu starter en ny....

Simba er en dejlig teenager på 6 mdr. Han er fræk som en slagterhund, og kan til tider sætte vores tålmodighed på prøve, men på netop ét punkt kan han virkelig give mig grå hår...

De sidste 1-2 uger er han af en eller anden grund begyndt at gø meget mere end han plejer.

Førhen var det sådan noget "se-mig-agtigt" gøen som kunne stoppes både ved at ignorere ham, og ved at bede ham om at stoppe, men det har nu pludselig ændret karakter, og det virker som om han virkelig prøver os af og gøer for at provokere os. Han stiller sig an, kigger op på os og gøer og hvor det før hjalp at sige "ti stille" eller "stop" fremprovokerer disse komandoer nu endnu mere gøen. At ignorere ham virker heller ikke altid.

Han gøer ikke ret meget indendøre hvilket jo er rigtig dejligt, men ude i haven får den til tider ikke for lidt. Han gøer typisk når der går nogen forbi på gaden, hvis vi kommer ud i haven og går rundt og hvis han ser noget som ikke plejer at være der.

Det er egentlig ikke fordi det generer mig at han gøer når han er ude, men det er jo MIT valg at have hund - ikke mine naboer's, og jeg er rigtig ked af hvis de føler sig generet af det.

Jeg har forsøgt med afledning (tale til ham, kalde på ham, kaste en bold o.l.), men hvis jeg henvender mig til ham når han gøer, så skruer han bare endnu mere op, og det er lidt som om hans hjerne til tider går i hi :damn:eller han bliver midlertidigt døv, og han kan være totalt umulig at skabe kontakt til (det oplever vi også til tider når vi går tur, hvor han er super god til lineføring så længe der ikke er andre mennesker, hunde, katte, fugle o.l. i syne).

Til træning blev vi anbefalet at sprøjte vand på ham når han gøer, og det virkede de første par gange, men nu render han bare væk og stiller sig udenfor rækkevidde og gøer endnu mere

Min allerstørste bekymring er egentlig ikke at han gøer og generer naboerne her og nu, men jeg er bange for at han udvikler en rigtig dårlig vane og fortsætter når han bliver voksen, og det skal jo gerne stoppes i tide...

Hvordan kan det trænes væk når jeg har så svært ved at skabe positiv kontakt til ham når han gøer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det kunne lyde som om han er på vej i fysisk kønsmodning.. Motor er i den psykiske, og éen ting er at også har skruet op for lyden i de fleste situationer, men han gør også af ting, mennesker, børn - ja alt (er blevet mindre nu, men han kommer stadig med et bjæf).

Jeg har også prøvet at belønne for ikke at gø og for at stoppe, synes ikke det har virket. Så nu kommer han ind, hver eneste gang. Dét hjælper på at gø af forbipasserende.

Så det vil jeg anbefale.

Og smid vandpistolen væk, de fleste gange får man den reaktion du har fået - hunden bliver endnu vildere. Plus, han ved tydeligvis at det er jer der gør det, det gør ikke noget godt for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites