Hop til indhold

Alfred skælder ud ?


Gæst Basset-baby
 Share

Recommended Posts

Gæst Basset-baby

Hejsa.

 

Jeg er lidt i tvivl om hvordan vi løser dette "problem":

Alfred har altid været tryg ved at være alene hjemme, og går bare hen og lægger sig(Jeg har overvåget ham flere gange fra et vindue, fordi jeg synes det virkede utroligt at han bare accepterede). ,

Nu er han så begyndt at give skideballer når vi kommer hjem- dog kun hvis der er gået mere end 30 min.

 

Han løber ud og skælder ud (Gør virkelig højlydt, og sommetider hylende), og han stopper først efter et par minutter uanset hvordan vi reagere.

Så selvom jeg sætter mig ned og nusser, så skælder han stadig ud.

 

Sidst gik jeg så en tur med ham som det første- bare for at se hans reaktion. Det virkede, og han nød turen vildt meget. Men da vi så kom hjem, så skældte han min kæreste og min søn ud.

 

Jeg vil umiddelbart mene at det eneste der kunne hjælpe var at ignorere 100% når han gør. Så han altså ikke får noget ud af at skælde ud.

 

-MEN ér det fordi han skælder ud, eller fatter mor her bare minus :oops: ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Hvis mine hunde gør når jeg kommer hjem er det fordi der har været nogen her - et bud med en pakke eller vinduespudseren eller lignende.

 

Er du sikker på, han "skælder ud"?. Hvordan plejer han at "fortælle og tegne" for jer?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Hvis mine hunde gør når jeg kommer hjem er det fordi der har været nogen her - et bud med en pakke eller vinduespudseren eller lignende.

 

Er du sikker på, han "skælder ud"?. Hvordan plejer han at "fortælle og tegne" for jer?.

 

Han har gjort det konsekvent i en uge nu- så tvivler på at det er fordi at der har været nogen her. Han gør først i det vi har åbnet døren.

 

Han udtrykker sig enormt meget med lyde- altså snakker, også med andre hunde i leg. Brummer i leg, ynker/piver for nus, gør af frustration(Kan betyde: "Leg nu med mig!" fx.)

 

Nej, jeg er ikke sikker på han skælder ud, men jeg har svært ved at tyde hvad det ellers skulle betyde. Det er som om han har behov for at afreagere igennem stemmen- altså at han har så meget energi som han skal ud med. Men så forstår jeg ikke hvorfor det ikke hjalp at gå tur med ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Næ - det lyder lidt som om at der er et træningsbehov i forhold til at komme hjem og åbne døre?.

 

Men du tyder det altså helt sikkert som skæld ud?. Ikke frustration, ikke varm velkomst?.

 

- og hvis han skulle skælde ud - hvad skælder han så ud for tror du?.

 

Måske i skulle forsøge at lave helt om på den måde i kommer ind af døren på?.

 

Hvad ville der ske, hvis en af jer satte jer på hug og nussede med ham og lod han hilse godt og grundigt på jer?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Næ - det lyder lidt som om at der er et træningsbehov i forhold til at komme hjem og åbne døre?.

 

Men du tyder det altså helt sikkert som skæld ud?. Ikke frustration, ikke varm velkomst?.

 

- og hvis han skulle skælde ud - hvad skælder han så ud for tror du?.

 

Måske i skulle forsøge at lave helt om på den måde i kommer ind af døren på?.

 

Hvad ville der ske, hvis en af jer satte jer på hug og nussede med ham og lod han hilse godt og grundigt på jer?.

 

Når vi er hjemme åbner og lukker vi døre konstant- og går vi ud med skraldespanden, så reagere han heller ikke. Det samme hvis vi kun har været væk i 10 min.

 

Han er da helt sikkert ellevild for at se os- og måske han bare ikke kan styre sin glæde. Sætter vi os ned med ham, så nusser vi lidt, gør højlydt lidt, nusser lidt osv. Han kan ikke falde ned før vi har været hjemme 5 min.

 

Jeg synes at vi har prøvet lidt forskellige hjemkomster- han er mest knyttet til mig, så det er mig der får mest "skæld ud".

-Derfor har vi prøvet at jeg gik først ind indtil han holdt op med at gø, og så kom min kæreste og søn ind bagefter= Han gøede helt tosset 5 min af mig.

-Vi har prøvet at gå ind alle sammen og ignorerer= han gør i 5 min.

-Vi har prøvet at jeg nusser og de andre fortsætter= Skiftevis gø og nus 5 min.

-Vi har prøvet at jeg gik en tur med det samme= Han gøede da vi kom hjem.

 

Måske er det en form for stress han oplever i forbindelse med hjemkomster efter han har været alene (sovet) i lang tid ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Måske er det en form for stress han oplever i forbindelse med hjemkomster efter han har været alene (sovet) i lang tid ?

 

Det tror jeg du har ret i.

 

Så er det, du skal finde ud af hvad der er hans "trikkerpunkt" og lave det om/ undgå det. Imens du sideløbende træner....

 

Jeg havde fx. en hund som ikke ville blive siddende inde i bilen mens jeg åbnede bagsmækken fordi hun gerne ville ud og ikke kunne "styre sin begejstring". Så hver gang hun gjorde tegn til at rejse sig - lukkede jeg smækken i igen. Det tog ca. en halv times tid med åbn, lukke, åbn, lukke....Nu blir hun siddede indtil jeg siger fri :5up:

 

Men du er jo nødt til at finde en facon at tackle det på - hvad hvis du giver ham nogle signaler og laver en lille træningssession med ham så han "glemmer" at være frustreret/gø.....Eller giver ham et ben?....Fodersøg?....Fokus på noget andet og roligere overgang fra alenetid til familietid....

 

For det er ikke fordi der er sket nogen ændringer eller fordi han er længere tid alene eller sådan at han pludselig reagerer vel?.

 

Har du overvejet en adfærdsbehandler?. De kommer hjem til dig og studere problemet og lægger en plan for jer og følger op på det. Det er guld værd!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Der er ikke sket nogle ændringer, nej :)

 

Jeg synes det er svært at vide hvad der udløser det, når han kun gør det efter længere tid alene.

 

Derudover er han fuldstændig ligeglad med mad(uanset art) når han har fokus på noget andet. Får han fx et ben, s kaster han rundt med det, og gør af det i stedet.

 

Den ene dag tog jeg ham med ind i vores seng og nussede til han var helt rolig. I sengen ved han at vi sover og er rolige, så derfor tænkte jeg at det ville virke. Han gøede som altid i 5 min, men så faldt han til ro. Måske jeg skal fortsætte med det, og så det går hurtigere og hurtigere med at falde helt til ro.

 

Men så er det bare at jeg tænker at han vil forvente sengehygge HVER gang fremover? Og evt. gø indtil han får det? Det er jo ikke den bedste vane at give ham ?

 

Jeg har haft adfærdsbehandler i tankerne, men da det er rimelig nyt vil jeg gerne selv prøve først. Giver det nok et par uger. En adfærdsbehandler er super dygtig, men har ikke kendskabet til Alfred som jeg har. Og da han er rimelig sær sprogmæssigt generelt, så tror jeg godt at det kunne blive en udfordring ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Fair nok at du vil prøve selv - men en adfærdsbehandler har jo netop en uddannelse bag sig - de er jo ikke bare Hr. og Fru Jensen som har haft hund i 2 år :5up:

 

- og jeg er ret sikker på, at de vil lytte til dig og forsøge at afkode din hund så de også forstår den.

 

Umiddelbart synes jeg det lyder som om, det er forskelligheden der gør at i har successer indimellem....og det at han ikke gider foder i det øjeblik fortæller mig, at han er stresset eller i en fastlåst adfærd.

 

Men nu er jeg jo kun Fru Jensen :mrgreen:

 

Måske der er andre der har bud?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Fair nok at du vil prøve selv - men en adfærdsbehandler har jo netop en uddannelse bag sig - de er jo ikke bare Hr. og Fru Jensen som har haft hund i 2 år :5up:

 

- og jeg er ret sikker på, at de vil lytte til dig og forsøge at afkode din hund så de også forstår den.

 

Umiddelbart synes jeg det lyder som om, det er forskelligheden der gør at i har successer indimellem....og det at han ikke gider foder i det øjeblik fortæller mig, at han er stresset eller i en fastlåst adfærd.

 

Men nu er jeg jo kun Fru Jensen :mrgreen:

 

Måske der er andre der har bud?.

 

Ja, det er klart. Jeg bare mødt et par uddannede dyrlæger og uddannede træningsinstruktører der ikke havde nogle ide om hvad hans sære sprog betød. Samt at de ikke forstod sig på hans stædighed, hvilket er racetypisk :lol:

Nok derfor jeg vælger at prøve selv til at starte med :-D

 

Mad er han så ALDRIG interesseret i- Jeg kan sidde og vifte med hvad som helst(fx. et stykke råt kød), men er der noget der fanger hans opmærksomhed så er han for nysgerrig til at spise kød. Så MÅ han bare undersøge, og så kan kødet vente:lol:

Men det er selvfølgelig anderledes i en stress-situation. Det var bare for at beskrive hans manglende interesse for mad ;-)

 

Håbede lidt at der var andre herinde der havde prøvet noget lignende, og kunne rådgive mig. Men det tyder det ikke på :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan har han det med fodersøgning?

 

en hund der har været alene hjemme er mere mental frisk en fysik frisk.

Så giv ham noget hans hjerne skal arbejde med når i kommer hjem.

 

Bare sig hej og evt. et kort klap/nus, går ud og hent 1/3 af den daglige mad ration og spred ud over græsplæne.

 

og nus så med ham når han er færdig.

 

Så har i tid til at pakke ud ect. imens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
hvordan har han det med fodersøgning?

 

en hund der har været alene hjemme er mere mental frisk en fysik frisk.

Så giv ham noget hans hjerne skal arbejde med når i kommer hjem.

 

Bare sig hej og evt. et kort klap/nus, går ud og hent 1/3 af den daglige mad ration og spred ud over græsplæne.

 

og nus så med ham når han er færdig.

 

Så har i tid til at pakke ud ect. imens.

 

Han er så uinteresseret i sin mad, så han ikke gider at arbejde for den. Han spiser kun i samme rum som vi befinder os i :roll:

Hvis vi går ud af rummet følger han med:roll:

 

 

Det skal lige siges at det er 6. tørfodermærke vi er igang med nu :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Når han nu gerne vil spise når i er der - var det så en mulighed at du gik med ham ud i haven som det første og kastede hans foder?. Så kunne du jo samtidig træne en lille smule med at gå længere og længere væk fra ham når han spiser. Langsomt.

 

Egentlig lyder det som om, han er utrolig kontaktsøgende og har behov for jeres tilstedeværelse.

 

Er han meget alene eller utryg eller hvad handler det om tror du?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Jeg tror ærligt ikke at han ville overveje at spise i det øjeblik vi kom hjem. Maden er ganske enkelt uinteressant.

 

Han ER meget kontaktsøgende, men faktisk også yderst selvstændig/initiativrig. Er jeg hjemme så falder han oftest i søvn hos mig, og rykker sig så efter 10 min- Men han kan nu også sagtens falde i søvn hvis jeg ikke lige sidder ned. :engel:

 

Hvis vi har været i haven og går ind, så leder han efter os 30 sek. hvorefter han så bare ligger sig til at sove. -Altså hvis ikke han finder os.

 

Når vi er ude er han utrolig godmodig og nysgerrig- Jeg har kun set ham direkte bange 1 gang, og det var dagen efter han kom hjem hvor naboens 3 børn legede vildt i haven. Alt er bare spændende :blink:

 

Det er meget forskelligt hvor længe han er alene. Nogle dage 6-7 timer, somme tider delt op og somme tider i et huk, andre dage er han slet ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Kender du nogle andre med Basset Hound som du kunne spørge?.

 

Kan noget af det være racetypisk tænker jeg?.

 

Hvad med opdrætter eller klubber?. DKK's telefontjeneste?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores basset er også utroligt kontakt søgende... og hvis vi giver ham en godbid eller et kødben før vi går så nægter han at spise det før vi er hjemme igen... Men han gør sjældent, han piver i stedet for.

Jeg plejer at sætte mig på hug ved ham og så bare nusse ham og så ellers ud i haven med det samme så han kan "krudte" af, men han plejer at være ret rolig efter at jeg har sidet med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Kender du nogle andre med Basset Hound som du kunne spørge?.

 

Kan noget af det være racetypisk tænker jeg?.

 

Hvad med opdrætter eller klubber?. DKK's telefontjeneste?.

 

Jeg tror jeg ringer rundt imorgen- Racen er jo bestemt kendt for deres sproglige kommunikation, ikke "hysteri-gø", men bare sådan "jeg har fundet noget-gø" :lol: Den sidst nævnte bruger han især meget- HEY! -Måske han bare har fundet OS når vi kommer hjem :klap: ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Vores basset er også utroligt kontakt søgende... og hvis vi giver ham en godbid eller et kødben før vi går så nægter han at spise det før vi er hjemme igen... Men han gør sjældent, han piver i stedet for.

Jeg plejer at sætte mig på hug ved ham og så bare nusse ham og så ellers ud i haven med det samme så han kan "krudte" af, men han plejer at være ret rolig efter at jeg har sidet med ham.

 

Alfred finder bare først ro efter mindst 5 min- Uanset hvordan vi agere. Ville jo gerne nå ind til ham hurtigere :) Alfred piver/ynker også som kommunikation, eller hans brumme-lyde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Det er lidt pudsigt at de begge kun vil spise når de er sammen med jer - pudsigt for mig fordi jeg ikke kender jeres race ;-)- hvorfor er det sådan mon?- ved i det?. Og ville det mon være anderledes hvis man havde 2 af dem?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Ja, det er et godt spørgsmål. Vi skal helt sikkert have en mere en dag, så skal jeg nok vende tilbage med et svar ;)

 

Dog går Alfred ud i haven hvis han får kødben eller gnaveben fx. Så ligger han sig i sin sækkestol i haven og gnaver. Men ofte efterlader han det efter lidt tid- og vender så tilbage senere.

 

Nu har vi været en del mærker igennem, og hver gang han får noget nyt spiser han fint alene de første 2 dage, men så er det ikke nyt mere = uinteressant.

Tror måske bare de vægter selskab højere end mad :lol::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Alfred?

Jeg tænker at det lydder lidt til at det er noget med hans alder at gøre, jeg kommer hos nogle avlere og der er der én der har gjort det men han voksede fra det.

Godzilla han har bare så stærkt et flok instinkt at han nægter at gøre noget som helst når han er alene andet end en smule hylen (max 2 min) og så ellers sove... ALT andet er på pause indtil Rasmus (min mand) er til stede, ellers er verden bare ikke som den skal være i godzillas øjne.

 

Vi har ofte fået at vide at det er bedst at have 2 basser sammen, da de er et flok dyr og ikke egner sig til ene hunde, men da vi er meget sjældent væk hjemme fra så har det gået ok indtil videre, og nu vi skal have hund nr 2 til september så kommer det nok til at gå endnu bedre.:banan:

 

Godzilla "snakker" også MEGET med brumme og pivelyde, specielt hvis at vi siger ordet "gåtur" eller "godbid" så kommer der gang i maskinen...men ellers kan han også finde på det når vi sidder i sofaen om aftenen og hygger, og han vil have lidt ektra opmærksomhed:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Alfred er jo kun knapt 6 mdr, så han har massere tid til at vokse fra det :)

 

Jamen han virker faktisk bare ovenud lykkelig for at se os(Mig). Han styrter hen til mig, og ved godt at jeg er hovedpersonen. Vil op og kysse og have nærkontakt, men han gør altså stadig selvom han så får det :vedikke:

 

Min søns far skulle passe ham 30 min for en uge siden, og det kunne Alfred slet ikke håndtere selvom Sebastian var der. Alfred har mødt ham nogle gange, og været i lejligheden ofte. Men at hans MOR gik- dét var SLET ikke okay :evil:

 

Men herhjemme røre det ham ikke. han "spørger" om han skal med, og får han et "nej" sætter hans sig bare og venter på vi er gået. Og siger derefter ikke en lyd- Men han genkender tydeligt vores bil i indkørslen :cool: !

 

Vil hverken kalde ham overrasket, forvirret eller andet i den stil :vedikke: Er overbevist om at han har sovet, men det tager ham ikke lang tid at vågne ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Jeg glæder mig til du opdaterer tråden med svar fra nogen som kender til racen :mrgreen:

 

- jeg opgiver :slem::klap:

 

Haha- Sådan har jeg sagt utallige gange på den korte tid vi har haft ham :lol:

 

Han er bare et mysterium :damn::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...