Hop til indhold

Hvalp/Kristjørn ?


martin
 Share

Recommended Posts

Hej.

jeg vil høre om kristjørn er giftige for hunde ?

jeg mener at have læst at bærne er giftige !

min lille valp spiser alt hvad der er i haven også blade fra nedfaldene kristjørn !!!

og det er min nabo der har en kristjørn der står lige op af hegnet indt til min have..........

hvad kan man gøre ?

kan man gå ind og spøger om de vil fælde det ? og hvis de ikke ville det hvad gør man så ?

 

hilsen martin

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Kristtjørn er giftig. Alt på busken er giftigt.

 

Da jeg ikke kan poste et link, har jeg sakset dette fra netdyredoktor.dk

Hvordan viser forgiftningssymptomerne sig?

½ til 3 timer efter indtagelse af kristtorn ses voldsom opkast, savlen, diarre, koliksmerter og nedstemthed.

 

Forgiftningssymptomerne hænger i høj grad sammen med kristtornens voldsom irritative effekt på mave- tarmkanalen. Dødsfald er set hos børn og udokumenterede data fortæller om dødsfald af en større hund, der havde spist 20 bær. Der findes ingen oplysninger om dødelig dosis til kat.

 

Hvad kan man gøre for at modvirke giften?

Kristtorn virker irritativ i mavetarmkanalen. Det er derfor vigtigt at få tømt maven så hurtigt som muligt efter indtagelse af planten, enten ved at give et brækmiddel eller foretage en maveskylning. Hvis der sket en forgiftning, er væsketerapi vigtigt pga. et stort væsketab i den beskadigede slimhinde i mave- tarmkanalen.

 

Det er vigtig, at katten ikke har adgang til juledekorationer med mere, der indeholder kristtorn, og at blade og bær under planten i haven fjernes, hvis man har en kattekilling, der kan finde på at rende rundt og snage dette.

 

 

Men om du kan bede naboen om at fælde busken tror jeg næppe.

 

Gitte

Redigeret af Jaffa
Dobbelt
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...