Hop til indhold

Min Franske bulldog på 6måneder halter nogle gange

Gæst andersch
 Share

Recommended Posts

Gæst andersch

Hej derude jeg er ny på siden.

Mig og min kæreste har en fransk på 6 måneder og vejer 8,5kg.

Hun er rigtig fin dog uden stamtavle.

Efter lidt vild leg i weekenden begyndte hun nogle gange at løfte højre forben når hun gik. Vi tog til lægen straks som sagde at hun skulle have ro i 4 dage hvilket vi er igang med lige pt. Hun er 2 dage henne nu og en gang i mellem løfter hun stadig forbenet.

Vi kan sagtens gå en lille tur uden at hun løfter benet, men ofte når hun går ud af sin kurv eller leger, så løfter hun benet, eller lader det stritte helt ud til siden.

Det SKÆRER virkelig i vores hjerte. Vi forestiller os straks det værste. Hvad hvis hun nu skal have en operation eller skal aflives.

Vi trænger til der er nogen med erfaring herinde der kan berolige os lidt.

På forhånd takIMG_1675.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til.

Sagde dyrlægen noget om, hvad der var galt? Umiddelbart tænker jeg hun er overanstrengt eller har vredet om. Det kan også være vokseværk. En bulldog har meget af vægten på forparten, så forbenene er meget udsatte. Får hun smertestilende?

Du skriver at hun stadig halter, når hun leger, men at I godt kan gå med hende. Ro betyder små tisseture udenfor (evt i snor), ingen gåture eller leg. Hvis det er nødvendigt, kan man sætte hvalpen i bur eller kravlegård, så den ikke tonser rundt. Så må den ligge med et ben eller andet den kan hygge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andersch

Dyrlægen sagde at han ikke kunne værke noget var brækket, og derfor gav ham os den besked at hun skulle have ro, og at vi skulle ringe 4 dage senere.

Jeg skrev at vi godt kunne gå en LILLE tur :) Det kan jo ikke undgås at gå lidt når hun skal tisse.Kan en 6 måneder hund godt få vokseværk? og hvad er konsekvensen af de forskellige ting? forvridning og vokseværk eller overanstrengning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen sagde at han ikke kunne værke noget var brækket, og derfor gav ham os den besked at hun skulle have ro, og at vi skulle ringe 4 dage senere.

Jeg skrev at vi godt kunne gå en LILLE tur :) Det kan jo ikke undgås at gå lidt når hun skal tisse.Kan en 6 måneder hund godt få vokseværk? og hvad er konsekvensen af de forskellige ting? forvridning og vokseværk eller overanstrengning?

Selvfølgelig skal hunden ud og tisse. Nu er jeg jo ikke dyrlæge, men jeg har oplevet at mine har haft overanstrengt sig, så de haltede 1-2 dage efter for megen aktivitet. Men det er altid gået hurtigt over, og halten har været, hvis de fx har ligget og sover. Når de så kom igang igen, så gik det bedre.

Hvis hunden har vredet om eller lavet en slags forstuvning, så kan det tage noget længere tid, og der er halten også sådan lidt on/off, afhængig af aktivitet. Men da min hvalp slog sig, haltede han lidt i ca 5-7 dage, og det blev langsomt bedre og bedre.

En hvalp kan sagtens få vokseværk. Du kan læse hvad vokseværk er her: netdyredoktor - Voksevrk

og hvis hunden har vokseværk skal den have ro i ret lang tid. Det kan vare måneder, før hvalpen er helt rent gående igen. Mange bulldogger får vokseværk (nok især de engelske, men kender også til franske som får det). Men jeg ville da høre dyrlægen ad, om han/hun mener det er det ene eller det andet. Ved vokseværk kan dyrlægen trykke på knoglen, og så reagerer hun (som regel) ved at vise smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites