Hop til indhold

Hormoner?og hvad så nu?


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

IHHHHHHHH jeg skriger snart....... Det er ligesomom der er noget der er koblet fra oppe i jasons hjerne:roll:

 

Han er 11 mdr nu så alle vil vel sige at det er hormonerne og det er jeg ikke i tvivl om at det er når han pludselig løber væk når jeg kalder og løber rundt i en cirkel mens halen logrer og han løber frem og tilbage mod mig og laver playbow......

 

MEN indgår det også i "Hormonforstyrret" når hunden tydeligvis ER interesseret i at træne og samarbejde, men ser ikke ud til at forstå komandoerne (kommandoer såsom sit, dæk, plads, her og andre som han plejer at gøre hurtigt og kækt). Jason kan stå og kigge op på mig med halen logrende og jeg kan så sige plads - jason kigger, logrer lidt mere - igen plads, jason lægger sig - siger plads igen (jeg plejer ellers MAX at sge kommandoerne to gange) og jason sætter sig, begynder så at halse.......

 

De sidste to gange til hundetræning i dch har jeg INGEN kontakt med ham (det har ellers ALDRIG været et problem så snart vi kommer ud på træningspladsen).

 

Det ENESTE sted jason har været "på" og gør hvad han har lært/lærer var sidste onsdag ved redningshundene - han var 110 % på, gjorde ALT korrekt, var ligeglad med de andre hunde (selvom de er løse til træning så blev han ved mig, eller løb ud til figuranten alt efter hvad han skulle og man kunne virkelig se på ham at han nød det og voksede med opgaven).

 

Ved fodersøg kan han koncentrere sig i ca. 10 min. hvis det er rigtig gode godbidder

 

Men hvordan skal jeg forholde mig mens hormonerne raser? Skal jeg lade være med at kræve noget særligt af ham andet end de to dage i ugen vi træner? Der kommer jo ikke noget godt ud af at træne med ham når han ikke forstår (det er tydeligt han gerne VIL gøre det man beder ham om, men er i tvivl om hvad præcis der kræves og det er det der undrer mig for han KAN altså godt de her øvelser - vi har ikke rigtig indøvet mere end 2-3 øvelser her i sommeren) eller skal jeg blive ved med at prøve at få noget frem i ham? Jeg synes nu ikke vi træner særlig meget: mandag og enten lørdag eller søndag tager vi en times tid (med leg indimellem) på gåturen hvor vi stopper op på en plæne og gennemgår de forskellige ting og ellers er det bare hyggegåture og hvad man nu skal bruge af øvelser for at komme gennem dagligdagen. Tirsdag og fredag bruges aldrig til træning da vi er ved redningshundene onsdag og dch torsdag så der går vi bare en hyggetur.

 

uhh ja, og så spørgsmålet som jeg tror alle unghundeejere spørger: hvor lang tid varer den her hormonfase?:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke hundtræner eller noget :blink: men kan fortælle dig at Alto var lige netop sådan da han var i den alder.

 

Han kunne ellers rigtig mange hundekunstner og kommandoer, men da homonerne rasede allermest kunne han kun én = sæt dig - kontakt var lig nul, leg mellem ham og mig var næsten umulig, da han kun havde en ting i hovedet ................ Så ja, jeg tror at det er homonerne og så vidt jeg ved varer det et par måneder.

 

Vi valgte dog at kastererer Alto af andre årsager da han var 1 år - så jeg ved ikke hvordan det ellers ville have udviklet sig med hormonerne :blink:

 

God fornøjelse med krut-uglen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg er ikke hundtræner eller noget :blink: men kan fortælle dig at Alto var lige netop sådan da han var i den alder.

 

Han kunne ellers rigtig mange hundekunstner og kommandoer, men da homonerne rasede allermest kunne han kun én = sæt dig - kontakt var lig nul, leg mellem ham og mig var næsten umulig, da han kun havde en ting i hovedet ................ Så ja, jeg tror at det er homonerne og så vidt jeg ved varer det et par måneder.

 

Vi valgte dog at kastererer Alto af andre årsager da han var 1 år - så jeg ved ikke hvordan det ellers ville have udviklet sig med hormonerne :blink:

 

God fornøjelse med krut-uglen :5up:

 

synes godt nok allerede det er hårdt og den her periode hvor han er RIGTIG slem med det har varet 14 dage (han har haft ca 1½ mdr hvor han er sådan lidt off en gang imellem, men det er nemt nok at styre for det er jo tydeligt når koncentrationen ikke er der:rolleyes:)

 

Jason skal ikke kastreres - han har nogle supergode egenskaber (udover at han også er rigtig flot) rent karakter/temperamentsmæssigt, så når han bliver de ca. 2 år skal han være avlshan, da jeg synes han har lige det ekstra jeg synes mangler lidt hos de små pudler :/ (ved ikke om det giver mening?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad ham være. I den periode skal de ikke udfordres for vildt. Når de har de der lysglimt, hvor de rent faktisk fatter, at sit og dæk stadig betyder det samme som for to måneder siden, så glæd dig. Det er jo derinde det hele og det skal nok vende tilbage. Indtil da, så lad vær´ med at presse citronen. De gange det går godt er det bare rigtig lækkert. De gange han fyrer den max af f.eks. på træningspladsen, så lad det være det.

 

Gi´ham noget kærlighed og vis ham, at du stadig elsker ham, selvom han er en møg-irriterende unghund, der virkelig burde vide bedre :-D

 

 

PS: Og før du får kræet kastereret, så tænk på, at bæstet bare opfører sig helt naturligt og at det kun er en periode...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Lad ham være. I den periode skal de ikke udfordres for vildt. Når de har de der lysglimt, hvor de rent faktisk fatter, at sit og dæk stadig betyder det samme som for to måneder siden, så glæd dig. Det er jo derinde det hele og det skal nok vende tilbage. Indtil da, så lad vær´ med at presse citronen. De gange det går godt er det bare rigtig lækkert. De gange han fyrer den max af f.eks. på træningspladsen, så lad det være det.

 

Gi´ham noget kærlighed og vis ham, at du stadig elsker ham, selvom han er en møg-irriterende unghund, der virkelig burde vide bedre :-D

 

 

PS: Og før du får kræet kastereret, så tænk på, at bæstet bare opfører sig helt naturligt og at det kun er en periode...

 

uhh jeg har perioder hvor jeg virkelig forbander det dyr - efterfulgt af perioder hvor jeg knuselsker ham og slet ikke kan se nogle fejl :mrgreen: som fx nu hvor han lige har præsteret en rap runde med sit-dæk-sit-stå-dæk-kravle uden at blinke og tøve, men det er nok fordi han ved vi skal ud og finde sjove mennesker gemt i ruiner :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

uhh jeg har perioder hvor jeg virkelig forbander det dyr - efterfulgt af perioder hvor jeg knuselsker ham og slet ikke kan se nogle fejl :mrgreen: som fx nu hvor han lige har præsteret en rap runde med sit-dæk-sit-stå-dæk-kravle uden at blinke og tøve, men det er nok fordi han ved vi skal ud og finde sjove mennesker gemt i ruiner :blink:

 

Hæ hæ, ja de er squ "vidunderlige" i den periode. Man skal af og til virkelig koncentrerer sig for, at kræet overhovedet overlever det ha ha ha :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har humpedyr fra helvede i øjeblikket (citat: Tweesa:-D)... Pero går bare lige i rumpen på alle tæver og forsøger at parre :roll: Og han humper tæpper herhjemme hele tiden :roll:

 

Det med koncentrationen har vi kun haft meget lidt af så jeg er bange for, at det først kommer "for alvor" senere hen :neutral:

 

Du har min dybeste medfølelse :ae::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg har en tæve, på 7md,og kan fortælle det er ikke bedre,hun er i løbetid for første gang, ligger sig på ryggen når vi møder en handhund, eller slår rumpen lige op i hoved på dem, hun høre også kun det halve når jeg kalder, og ja jumper helt vildt på børnenes sækkepude, eller tæpper, så glæder mig også til det er ovre.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg har humpedyr fra helvede i øjeblikket (citat: Tweesa:-D)... Pero går bare lige i rumpen på alle tæver og forsøger at parre :roll: Og han humper tæpper herhjemme hele tiden :roll:

 

Det med koncentrationen har vi kun haft meget lidt af så jeg er bange for, at det først kommer "for alvor" senere hen :neutral:

 

Du har min dybeste medfølelse :ae::blink:

 

hehe jason går også i rumpen på alle hunde - tæver er selvf. det bedste, kastrater næsten lige så gode og hanhunde kan man sagtens snuse til også hvis der ingen af de to andre er i nærheden:roll:

 

Vi har lige været ved redningshundenes træning i dag: = 130 % opmærksomhed og lydighed!!!! rundering (+ halsning) til UG og i mellemtiden hvor vi ikke skulle lave noget øvede vi forskellige øvelser - bla. 5. min "plads" uden godbidder hvor jeg bare holdt opmærksomheden ved hjælp af stemmen -det gik super - både langsomt, hurtigt og løb, hårnålesving, stop og ryk til siden :5up:

 

Og så kommer vi hjem og jeg lægger mig i sengen og ser tv g hører en rislen, kigger ned ved siden af sengen og der står jason og PISSER ud over mine cder!!!!!!:evil::evil::evil: HOLD KÆFT jeg blev rasende - har aldrig rigtig hævet stemmen for ham før, men det gjorde jeg her! Og mens jeg råbte edder og forbandelser efter ham og gik ud efter noget at tørre op med ser jeg at han har pisset en stor sø i mine sko i stuen!!!!!!!!:shock::evil:(det er på det tidspunkt 2 timer siden vi var ved redningshundene g han havde tid til at lette ben efter vi var færdige - han har fået noget kyllingevand at drikke i stedet for alm. vand da vi kom ind, men ikke nok til at han ikke skulle kunne holde sig:evil:)

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe jason går også i rumpen på alle hunde - tæver er selvf. det bedste, kastrater næsten lige så gode og hanhunde kan man sagtens snuse til også hvis der ingen af de to andre er i nærheden:roll:

 

Vi har lige været ved redningshundenes træning i dag: = 130 % opmærksomhed og lydighed!!!! rundering (+ halsning) til UG og i mellemtiden hvor vi ikke skulle lave noget øvede vi forskellige øvelser - bla. 5. min "plads" uden godbidder hvor jeg bare holdt opmærksomheden ved hjælp af stemmen -det gik super - både langsomt, hurtigt og løb, hårnålesving, stop og ryk til siden :5up:

 

Og så kommer vi hjem og jeg lægger mig i sengen og ser tv g hører en rislen, kigger ned ved siden af sengen og der står jason og PISSER ud over mine cder!!!!!!:evil::evil::evil: HOLD KÆFT jeg blev rasende - har aldrig rigtig hævet stemmen for ham før, men det gjorde jeg her! Og mens jeg råbte edder og forbandelser efter ham og gik ud efter noget at tørre op med ser jeg at han har pisset en stor sø i mine sko i stuen!!!!!!!!:shock::evil:(det er på det tidspunkt 2 timer siden vi var ved redningshundene g han havde tid til at lette ben efter vi var færdige - han har fået noget kyllingevand at drikke i stedet for alm. vand da vi kom ind, men ikke nok til at han ikke skulle kunne holde sig:evil:)

 

 

What I said: De lever i overhængende fare for ikke at overleve unghunde tiden af mange, mange gode grunde. Tilgiv ham nu og husk at han jo ikke gør det for at...jeg havde nær sagt...pisse dig af. Han gør det fordi han er forvirret i hovedet og forstyrret i kroppen. Man kan egentlig sige, at han ikke gør det med vilje, så glæd dig over hans super opmærksomhed sammen med redningshundene og glem hans indendørs-tisseri. Det går over...det går over...og en dag har du din gamle Jason tilbage. Hold ud og hold af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

uhh jeg har perioder hvor jeg virkelig forbander det dyr - efterfulgt af perioder hvor jeg knuselsker ham og slet ikke kan se nogle fejl :mrgreen: som fx nu hvor han lige har præsteret en rap runde med sit-dæk-sit-stå-dæk-kravle uden at blinke og tøve, men det er nok fordi han ved vi skal ud og finde sjove mennesker gemt i ruiner :blink:

 

 

Prøv at se det fra en anden side: Når du beder din hund om noget han IKKE KAN honorere pga. "hormonel sindssyge" eller andre faktorer, så er det DIG som træner/opdrager der får sat din hund i en konflikt.

DIG...

 

Tyg lige lidt på den :ae:

 

Hvad enten det er hormoner eller andre faktorer som spiller ind, så vil jeg som andre også har anbefalet, holde meget lav profil ift. forventninger og krav. Jason har tydeligt vist, at han pt. ikke kan leve op til disse krav.

 

Jeg ville også se på motivationen for redningshundetræningen kontra det andet du beder ham om.

 

Hvis motivationen for redning er stor nok til at holde ham fokuseret ER DET MULIGT med det andet også.

 

Motivationen skal bare findes.

 

Vær opmærksom på at hvis du beder ham om noget et par gange og han begynder at vise legeadfærd, så er det hans måde at vise sin konflikt på, han forsøger at mildne dig.

Med andre ord viser han med sin adfærd, at han føler du er for skrap, for krævende eller hvilke andre ord du kan finde for det.

 

Så det kunne være en ide at se lidt på din attitude i disse situationerne - hvordan Jason oplever og opfatter dig. Og så ændre på dette :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...