Hop til indhold

Mon Lakeland terrier vil være et godt valg for os?

Gæst LadyDay
 Share

Recommended Posts

Gæst LadyDay

Hej med jer.

Min kæreste og jeg er ved at føle os rigtig klar til at få hund! Det eneste der mangler inden det er tid til at lede efter den helt rigtige hvalp er et sted at bo hvor det er tilladt at have hund, men det kommer :5up:

Den race vi har sat os i hovedet er Lakeland Terrier. Min kærestes familie havde to lakelands da han var barn og efter at have læst om dem, kigget utallige billeder og hørt en masse historier om hans barndoms vovser så er jeg enig i at de lader til at være skønne hunde!

Så vidt jeg kan læse mig frem, så tror jeg også det er en race der kunne passe godt til os, men jeg vil helst have nogle indput fra jer erfarne hundemennesker før vi lægger os fast på racen, for det er nu engang super vigtigt for os at vælge lige præcis den rigtige race/hund for os. Den skulle jo gerne være en elsket del af familien i mindst 15-16 år om alt går vel :-D

Jeg er opmærksom på at Lakeland Terrier er en sjælden race. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en eneste med præcis den race i DK, men der er sikkert nogen af jer der har erfaring med andre racer der minder om Lakeland Terrier (jeg kunne forestille mig at Welsh Terrier minder meget om dem? Eller en mini-udgave af en Airedale?).

Jeg er naturligvis også interesseret i at høre foreslag til andre racer. Specielt hvis i mener at Lakeland er et dårligt valg for os, men også fordi vi regner med at vi med tiden gerne vil have en hund nummer to (der går dog en håndfuld år inden den bliver relevant - hund nr. 1 skal lige blive voksen og der skal nok også lige bringes en menneske-baby i verdenen først som lige skal have et år eller to på bagen inden hund nr. 2).

Anyways, her er lidt om vores ønsker til en vovse:

Et realistisk bud på hvad vi kan tilbyde en hund i det lange løb er 1,5 times lufteture dagligt

(med diverse aktiviteter undervejs). I weekender, samt jævnligt på hverdage nyder vi at gå

længere ture. Dertil træning hjemme af ting der ikke effektivt kan trænes i løbet af en gåtur.

Jeg nyder at træne med mine lånehunde, og har tænkt mig at træne med hunden hele dens liv,

ikke kun basal lydighed i opvæksten. Jeg har tænkt mig at anvende klikkertræning.

Mit ønske er en hund der vil nyde at dyrke agility og spille frisbee,

da jeg synes det kunne være super sjovt. Så det skal altså også være en hund der har energi til

nogle mere fysiskt krævende aktiviteter nogle gange om ugen.

Mht. mentalitet så foretrækker jeg en hund der nyder at blive nusset og putte sammen i sofaen (ihvertfald når den er blevet

voksen, jeg er opmærksom på at man ikke kan forvente for meget putten af hvalpe), men uden at det kammer over i en "skygge" der

insisterer på at følge med på toilettet og som man falder over fordi den er permanent klistret til ens ben.

Vi sætter pris på en hund der har noget gåpåmod og selvtillid.

Mht. fremmede så er det ikke afgørende om den elsker alle mennesker eller om den skal se folk an før de kommer ind i varmen.

Min kæreste og jeg planlægger at få 1-2 børn med tiden, så det skal ikke være en race der er aldeles ubørnevenlig. Vi er dog

af den overbevisning at børn og hunde ikke nødvendigvis bare klikker fra naturens hånd, uanset race, så vores hund vil blive

omhyggeligt socialiceret til børn i alle aldre og når vi selv får børn vil børn og hund ikke blive ladt alene samme uden opsyn.

Dertil bliver der strikse regler om hvordan man omgåes en hund!

Vi har ikke noget imod pelspleje, det er bare hyggeligt! Fældning året rundt vil vi blive lidt frustrerede over i længden.

To overskuelige fældeperioder er helt iorden. Med fældning mener jeg naturligvis ikke bare at der falder nogle hår af her og der, men

rigtig fældning hvor man ikke kan være i nærheden af hunden uden at have en masse pels på tøjet.

Vi er heller ikke glade for en masse savl.

Størrelsen på hunden er ikke afgørende, men vi foretrækker en hund der hverken er gigant eller helt mini.

Det behøver ikke være en race der er ekstra nem at træne. Vi har ikke noget imod en udfordring! Men det skal naturligvis

kunne lade sig gøre at træne den til en velopdragen, glad vovse der lytter efter hvad mor og far siger.

Jeg har sikkert glemt et eller andet relevant, så spørg endelig! Håber ingen faldt i koma over det lange indlæg!

Link til indlæg
Del på andre sites