Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hvalpen piber ved dørene

Featured Replies

Besvaret

Hej.

I går fik vi endelig vores dejlige lille ridgeback hvalp hjem.

I går og inat er gået rigtig fint og hun har kun haft et enkelt uheld lige efter vi kom hjem. I natsov hun også bare.

Men nu går hun og piber og hyler. I sær ved dørene. Vi tænker at det nok er fordi hun mangler sin mor og søskende men hvad gør vi for at hjælpe hende, så hun stopper og så det ikke bliver værre?

hvis vi lukker døren ud til hoveddøren går hun bare hentil døren udtil gangen. Hvis hun piber ved havedøren og viventer til hun er stille også lukker hende ud piber hun bare ved havelågen.

Vi bor i en lejlighed og ville også gerne holde os gode venner med naboerne. ;)

Besvaret

afled, dvs lav noget med hvalpen, kæl og leg, gå ud og oplev verden, masser af nusseri, lidt godbidder spredt ud på plænen og så videre, dvs brug lidt tid på hvalpen så den glemmer at savne sin mor:)

Besvaret

obs hvalpe i den alder lukker man ikke ud selv, gå med så du kan rose når den tisser m.m. og hjælpe hvis verden bliver for stor:)

Besvaret

Vi prøver og prøver alt muligt. Det holder bare max 30 sekunder, eller også piber hun imens? :hmm:

Besvaret

Vi kunne ikke drømme om at lukke hende ud selv. Men tak :)

Besvaret

Hurtigt gæt: havde I ikke en lille session med gode råd om at få hvalp hjem da I hentede den?

Mens jeg venter på at få styret min nysgerrighed, får I et lille indspark. Er det i visse situationer det typisk sker, eller er det hele tiden. Det kan vel være, at det er skiftet hun reagerer på og derfor er hvad man vil kalde "utidig". Det I skal passe på er, at I ikke får lavet så meget underholdning for hunden i et forsøg på at undgå piberiet, at hun i stedet lærer at det er en måde at få jer til at være underholdende. Mangler lidt mere info om hele scenariet for at det er muligt at komme med input.

Så hvornår gør hun det? Og hvad gør I, når hun begynder?

Besvaret

Hej. Jo du har helt ret. Og det var rigtig dejligt med noget info! Og vi har en skøøøn hvalp med hjem derfra! Hvem er du?

Altså hun er faldet mere til ro nu. Hun havde været vågen siden kl 5 og sov først igen klokken 11. Men SÅ sov hun også. Vi har lidt på fornemmelsen at hun endte med at køre lidt op fordi vi havde så stort fokus på det.

Det var sådan set hele tiden, og vi prøvede at distrahere lidt med lege og aktivering, men forsøgte kun at gøre det så snart der var pause i piveriet. Netop for ikke at forstærke piveriet. Men nogle gange ville hun enten ikke lege med os, eller også blev hun bare ved med at pive under nus/leg/aktivering.

Jeg syntes godt nok jeg har brugt meget tid på at læse alt hvad jeg kunne og alligevel går der under et døgn før jeg må spørge " eksperterne" her inde. :)

Besvaret

Jeg har gået på noget DKK kursus med Torben og kan se på Facebook, at de netop sendte en stor del af hvalpene hjemmefra. Plus jeg kender Katrine, der - så vidt jeg kunne forstå - gav lidt god start på hundelivet. Så jeg stykkede blot et par ting og sager sammen, da der ikke er voldsomt mange RR der flytter hjemmefra i disse dage.

I øvrigt et stort tillykke med hvalpen!!!

Tror nogle gange at man i forsøget på at gøre alting rigtigt, kommer til at fokusere for meget på tingene, sådan at man både føler sig "forkert" og en smule stresset over det at have fået en hvalp ind af døren.

Kan i øvrigt sige, at man kan gøre meget galt uden det giver en hund med problemer - eller en hund der er helt umulig. I hvert fald når jeg skal se ud fra min egen start på det at have hund. Uha, for en bunke dårlige råd, man fik den gang. Så syntes det er et fantastisk initiativ at sende hvalpekøbere hjem med en masse gode informationer.

Det lyder til I har fundet løsningen nu? Og at det måske mest af alt handlede om det du siger; for stort fokus og en lille hvalp, der er ved at finde op og ned på alt det nye.

Besvaret

Jeg syntes i hvertfald de har gjort et kæmpe stykke arbejde og er lige hvad jeg ønsker mig af en opdrætter! :blink:

Det er godt at blive beroliget lidt. Man kan godt nok stresse sig selv meget!

Hun piver en lille smule stadig væk, men vi tager det roliger og det gør hun også. Så vi krydser fingre for at NU går det den rigtige vej. :rolleyes:

Nu ligger hun og sover op ad mig. Jeg smelter helt! Jeg kan nok godt bruges lidt? :lun:

Besvaret
Jeg kan nok godt bruges lidt? :lun:

Det er heldigvis så relativt nemt at opnå gudestatus hos sin hvalp. Alene det at vi med vores lange arme og smarte fingre kan få fat i ting, der er faldet ind under reolen er et venskab værd. For ikke at tale om alt det sjove vi finder på, at vi kan hjælpe når noget er svært og lidt angstfremkaldende. Og bare er gode til at holde af, så vi også gør os fortjent til at blive holdt af.

Det holder hundrede at være hundeejer!

Besvaret
Det er heldigvis så relativt nemt at opnå gudestatus hos sin hvalp. Alene det at vi med vores lange arme og smarte fingre kan få fat i ting, der er faldet ind under reolen er et venskab værd. For ikke at tale om alt det sjove vi finder på, at vi kan hjælpe når noget er svært og lidt angstfremkaldende. Og bare er gode til at holde af, så vi også gør os fortjent til at blive holdt af.

Det holder hundrede at være hundeejer!

Det er jo lige netop derfor at man tager alt det svære og hårde med og får sig en hund!