Hop til indhold

Alene hjemme problemer evt. Også separationsangst

Gæst AKL
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi er for nylig blevet ejere af en sød papillon tæve på et år. Der er dog lidt problemer med hende..

Hun har været lidt en kastebold og er derfor meget usikker og angst for at jeg går fra hende. Hun vil allerhelst sidde i skødet på mig hele tiden og hun er der så snart jeg lige går i køkkenet eller andet.

Skal jeg lade hende være hos mig alt det hun orker eller forsøge at begrænse det lidt?

Hvis vi får gæster er hun også meget på vagt, hun knurrer og gøer af dem, det er tydeligt at hun er super bange.

Vi har så prøvet med lidt alene hjemmetræning, men det går bare slet ikke. Hun kører sig selv helt op med det samme jeg gør mine til at ville gå ud af døren. Hun gøer og piber hvor jeg så venter med at gå ind indtil at hun stopper og når jeg så kommer ind er hun overdrevet glad.. Det er helt vildt...

Jeg synes det er super synd at hun har det sådan, for jeg vil jo gerne bare hjælpe hende til at lære disse ting.

Hvordan griber vi det lige bedst an?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lang tid har i haft hende??? Og hvor gammel er hun???

For ved med vores egen hvalp at hun tog meget længere tid end gennemsnittet før hun var faldet til og følte sig tryg- og kan kun forestille mig at det i jeres tilfælde er det samme tager mindst lige så lang tid med den historie hun allerede har...

Ang at være bange for fremmede, så ville jeg nok prøve at begrænse lidt antallet af gæster, så huset ikk er overrendt, eller at antallet er få og til at overskue for sådan en bette en. Vi sørgede for den første måned at det Max var 2 der kom, og den gang hvor vi ikk kunne undgå at der var flere kunne vi også tydeligt mærke det på hunden som blev helt stresset...

Det vi har gjort var at når vi fik gæster, så rendte jeg i forvejen ud, bare lige fangede dem uden for døren og gav dem hver en godbid, og bad dem sætte sig på hug når de kom ind for at give hunden dem. På den måde ville de ikke virke fjendtlige i deres kropssprog, men også søde i hundens øjne.... Det var et sikkert hit hver gang.

Jeg har også haft gjort det sådan at jeg har får et gæsterne til at ringe 10 min inden de ville være her, og så gået en lille tur med hunden og har så mødt gæsterne udenfor på neutral grund- hvor hunden ikk har følt at den blev invaderet i sit private område...

HVIS dette ikke hjælper, så ville jeg nok kraftigt overveje et børnegitter i et rum hvor hun kan se jer, men stadig kan gemme sig indtil hun føler sig tryg ved gæsterne...

MEN lige her er jeg ikk særlig kompetent idet vi aldrig rigtig har døjet med en hund der knurre, men tilgengæld en hund der stresser helt op...

Ang alene-hjemme og seperationsangst, så syntes jeg ærlig talt at i lige skal give hende tid til at falde lidt til og føle sig tryg i hjemmet INDEN i begynder på alene-hjemme. En hund der ikk er tryg hvor den er, er da vildt angst for hvad der vil kunne ske når den er alene- og det er tydeligt at læse at hun ikk er tryg i jeres hjem endnu... Og på dette punkt tog vores egen hund også længere tid end gennemsnittet, og jeg var ved at gå ud af mit gode skind i fortvivlelse- ja jublede og klappede helt da hun første gang SELV gik ud i køkkenet for at spise og drikke...

- jeg ville nok forsigtigt starte fra en ende af med at finde noget hun kan lide, som vil få hendes opmærksomhed lidt væk fra at beskytte dig. Alt lige fra bolde, bamser, reb, godbidder spredt ud over gulvet (og her testet alle- tørret kød, skinkestrimler, kyllingetern, alm godbidder, ja bare gå an)... Bare find et eller andet... Og når hun når punktet hvor hun slapper mere af og i kaster jer ud i alene-hjemme, så prøv at give hende mindre rum at opholde sig i, og så giv evt et marvben, eller noget godt at tygge i- det er hvert fald det ENESTE der har virket på vores hund, som også reagerede ved denne øvelse. Nu er hun mere irriteret over at jeg kommer hjem, for så ved hun at jeg tager benet- det bruges jo kun som alm "godbid"/belønning for at være alene hjemme...

Og sidst men ikke mindst, så tænk lidt over din egen rolle/optræden her... Hun læser dig som en åben bog, så hvis du er bekymret, ked af det eller nervøs- ja bare på din hunds vegne, så vil hun mærke dette og trangen til at beskytte dig bliver større... Agere måske mere selvsikker og rolig. Jeg kan hvert fald mærke stor forskel på vores hund hvilket humør jeg er i, så jeg prøver dagligt at finde ro, så det kan smitte af...

- nu kender jeg ikk jeres race, er faktisk rigtig dårlig til racer, men jeg har forstået det således, at med mindre det er en desideret vagthund i har købt, så er det vigtigt at hunden finder ud af at det er DIG som skal beskytte hende og ikk omvendt. Med det samme hun fanger denne rolle, så får du også en mere rolig hund- for tænk hvilket ansvar den bette hund render rundt med pt, at beskytte dig og huset- ja puha, jeg kan godt forstå at hun er lidt oppe at køre...

Håber dette kan hjælpe bare lidt. Har som sagt ikke stået i præcis samme situation, men selv oplevet en hund der var meget usikker, og ikke mindst nemt at stresse op- helt derop hvor hun tisede og sked inde i rent frustration... Her tog det 3-4 uger, så tror gerne at det tager mindst lige så lang tid for jeres...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, nu så jeg lige hvor gammel hun er... Har læst et sted, at når en hvalp bliver over 3 mdr, så går den fra selvsikker/jeg kaster mig hjerteligt ud i alt- til at bære mere forsigtigt... Og om det passe eller ej, så var det hvert fald rigtigt her- og næsten på dato kunne vi mærke en lettere forskel på Vores gåture...

Jeg holder dog stadig fast i det jeg skrev før, og nu hvor jeg ser at hun er omkring 1 år, så er jeg slet ikk i tvivl om at hun skal have tid. Meget tid...

Om det er forkert eller ej, så havde jeg nok bare ladet hende være så meget sammen med mig som muligt. Dog toilet alene, men indtil hun er tryg- så hvorfor måske øge hendes angst for at være alene... Det skal nok komme helt af sig selv at hun selv går, smider sig på gulvet osv, når hun er tryg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov og allersidste ting (så skal jeg nok stoppe, hø hø)...

NÅR i begynder på alene-hjemme, så prøv at ignorere hende 10-15 min før du går. Ikk stress eller noget, eller sætte dig og hygge med hende- tag fx opvasken eller sæt en tøjvask over, gør dig klar til at gå- smid nogle godbidder, ben, legetøj eller noget og så gå... Når du kommer hjem, så ignorere hende på samme måde til hin er faldet ned igen, og SÅ kæl og nus om hende...

- ellers risikere du at forstærke hendes angst for at være alene. På den anden måde roser du hende for at være alene- om ikk andet så for at slappe af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov og allersidste ting (så skal jeg nok stoppe, hø hø)...

NÅR i begynder på alene-hjemme, så prøv at ignorere hende 10-15 min før du går. Ikk stress eller noget, eller sætte dig og hygge med hende- tag fx opvasken eller sæt en tøjvask over, gør dig klar til at gå- smid nogle godbidder, ben, legetøj eller noget og så gå... Når du kommer hjem, så ignorere hende på samme måde til hin er faldet ned igen, og SÅ kæl og nus om hende...

- ellers risikere du at forstærke hendes angst for at være alene. På den anden måde roser du hende for at være alene- om ikk andet så for at slappe af...

Det er jeg enig i ;) Det tror jeg er det bedste man kan gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg enig i ;) Det tror jeg er det bedste man kan gøre...

Vi havde kæmpe problemer med det første lange stykke tid hvor vi prøvede alene-hjemme. om jeg var væk i 2 sek eller 2 min, så var reaktionen stadig lige voldsom... men efter jeg fandt ud af hvordan hun reagerede på et simpelt ben, så får jeg bare blikket om at gå igen når jeg kommer tilbage - om det så er 5 min eller 30 min... -bestikkelse eller ej, så virker det for os begge :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites