Hop til indhold

Kenzo Halter. (igen)


Gæst c-schneiders
 Share

Recommended Posts

Gæst c-schneiders

Hej.

 

Kenzo er begyndt at halte på sit venstre forben igen. Første gang begyndte det da vi var i sommerhus på Sjællansodde. Der gik vi temlig meget med ham, da det var godt vejr og det var oplagt at gå nogle ture ved stranden osv. Da vi var kommet hjem igen, gik vi til Dr. dyr, fik ham undersøgt og blev sendt hjem med en hundfuld smertestillende piller som han skulle have 1½ af om dagen i 10 dage, og besked på at holde ham i ro i 14 dage.

Nu er det så kommet igen, og vi har i dagene op til haft et par meget aktive dage med Kenzo. Min kæreste har gået en meget lang tur med Kenzo og vores søn, og vi har leget en del i haven. Og nu er han så begyndt at halte igen.

 

Jeg ved godt at jeg nok bare skulle trille til Dr. dyr med hem, men jeg må nok indrømme, at hvis jeg får samme besked igen med piller og ro i 14 dage, til den nette sum af 850 kr. Så vil jeg nok komme til at føle mig snydt af H til.

Jeg har et eller andet sted besluttet mig for at holde Kenzo i ro i en uges tid, og så se hvordan det går. Hvis det fortsætter vil jeg tage til Dr. dyr og forlange at han bliver røngtenfotograferet, for at få klalagt om der er noget galt med hans skulder.

 

Er det helt forkert af mig at vente ? Er der andre der har ligne erfaringer med jeres hund ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er lidt svær.....

 

Personligt, hvis det var min hund: Så ville jeg ringe til dyrlægen og bede om røngtenbilleder af hundens ben nu, hvis niveauet af aktivitet ikke er voldsomt oversteget eller hvis sommerhusopholdet ligger måneder tilbage.

 

Lige pt. er jeg gået igang med cykeltræning sammen med min ene tæve og hvis nu hun begynder at halte nu, så ville hun ikke komme til dr.dyr (medmindre hun blev voldsomt halt); der ville jeg give hende lidt fred, let massage og varme omslag i maks en uge.... Og så langsom genoptræning igen.

 

Nu ved jeg jo ikke hvor meget han har været ude og gå op til denne "halteperiode", men hvis han er fit og i en ellers god form, så tror jeg ikke jeg ville vente alt for længe med en dybere undersøgelse - især når det er sket 2 gange....

 

Overanstrengelsesskader kan være svære at slippe af med, når man først har erhvervet sig dem...

 

God bedring til ham.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders

Sommerhusopholdet var i uge 32 og han fik så sin ro i ugerne 33 og 34. så det er jo noget tid siden.

Men det der falder mig i øjnene er, at det først kommer i perioder hvor vi har være MEGET aktive med leg og gåturer. Og når vi går ture, så er det ofte i skove, strand og andet med meget ujævn grund. Det var også det vores dyrelæge slog på sidst vi var inde. Han mente at det var sandsynlig at Kenzo havde trådt skævt og på den måde fået et vrid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså mine hunde går også tit i skove og på stranden, men det begynder de ikke at halte af og jeg tror endnu jeg har til gode at se dem træde forkert.... Selvom den ene hund er lidt af en kamikaze-pilot i den retning :mrgreen:

 

Men hvis han nu har trådt forkert i uge 32, så kan det vel godt være samme skade, der husere - hvis den ikke var helt lægt, da I har endnu en meget aktiv periode med ham....

 

Jeg ved det ikke - hvad siger din mavefornemmelse dig? Hvis han ikke vil gå rigtigt, så skal han naturligvis smertedækkes, men smertedækning på en overanstrengelsesskade er ikke altid godt, da dyrene jo bare fortsætte med den normale livsstil på smertedækning, hvor de egentligt burde holde sig i ro. Det oplevede jeg med en seneoverbelastning på min hest - hans skade forsvandt først, da han ikke længere blev smertedækket og "kun" fik støttebehandling.

 

Måske du skulle snakke med dyrlægen bare sådan telefonisk og hører hvad denne siger?

Din hund må godt nok være uheldig, hvis han træder forkert "så tit" i min verden ihvertfald.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders

Jeg har haft den samme tanke med smertedækning. Sidst hvor Kenzo fik piller for at lindre smerten, så fortsatte han jo bare med fuld damp. Men nu hvor han ike får piller, så tage han den mere roligt, for det gør altså lidt ondt når han tonser rundt.

Men det er nok også mest der mine kvaler ligger, for jeg vil jo heller ikke have han skal gå rundt og have ondt, men på den anden side så tror jeg også bare at vi gør ham en bjørnetjeneste ved at give ham piller.

 

Mht at træde forkert, så tror jeg at det har en del at sige at Kenzo ofte færdes rundt som om han havde bind for øjnene. Han er MEGET klodset og det betyder altså nogle gange at det går galt for ham.

 

Men lige nu siger min mavefornemmelse mig at vi giver ham ugen ud med helt ro, og så tage vi den på mandag med Dr. dyr og røngten hvis det ikke er blevet bedre.

Min Kæreste har nemlig lige ringet og sagt at han går meget bedre i dag end han gjorde i går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders
Hvor gammel er Kenzo???

 

Han er lige knap 10 måneder.

 

Her til morgen var der slet ikke noget halten overhovedet, så det kan da godt være det er overstået nu. Men derfor vil man jo gerne vide hvad det er der gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Kenzo???

 

Et vigtigt spørgsmål + hvordan var hundens bevægapparat generelt inden sommerhusturen?

 

Min egen har fra tid til anden vredet rundt og deraf haltet et stykke tid.

 

Kenzo ville jeg nok tage til en kiropraktor når haltheden kommer og går, hvilket nok godt kunne tyde på noget overanstregelse eller noget der trænger til at blive justeret (feks. skulderen).

 

Jeg ville ikke tage røngten før efter et evt. kiropraktorbesøg da haltheden ikke er konstant.

 

Held og lykke :-D

 

Lige nu har min egen hund haltet i ca 1½ måned og dyrlægen og jeg er blevet enig om at jeg har sofahund intil nytår :shock: Dyrlægen mener der er en skade på knoglens bindehinde og det tager åbenbart laaang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er lige knap 10 måneder.

 

Her til morgen var der slet ikke noget halten overhovedet, så det kan da godt være det er overstået nu. Men derfor vil man jo gerne vide hvad det er der gør det.

 

Hvis han ikke er ældre kunne det måske være vokseværk, men så vil haltheden normalt skifte rundt mellem alle 4 hjørner af hunden.

 

Det kan også være simpel overanstrengelse når det er så ung en hund. Mit bud er stadig kiropraktor og garanteret en del ro med korte lufteture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders
Et vigtigt spørgsmål + hvordan var hundens bevægapparat generelt inden sommerhusturen?

 

Der har ikke været noget med hans bentøj inden sommerhusturen, så jeg går ud fra det var i orden.

 

Kenzo ville jeg nok tage til en kiropraktor når haltheden kommer og går, hvilket nok godt kunne tyde på noget overanstregelse eller noget der trænger til at blive justeret (feks. skulderen).

 

Jeg ville ikke tage røngten før efter et evt. kiropraktorbesøg da haltheden ikke er konstant.

 

Held og lykke :-D

 

Findes der en hunde Kiropraktor på fyn ? Jeg har igen erfaring med hunde kiropraktor, men jeg er da åben for at prøve det hvis det kan afhjælpe problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har ikke været noget med hans bentøj inden sommerhusturen, så jeg går ud fra det var i orden.

 

 

 

Findes der en hunde Kiropraktor på fyn ? Jeg har igen erfaring med hunde kiropraktor, men jeg er da åben for at prøve det hvis det kan afhjælpe problemet.

 

Hvis ikke kunne du måske prøve om det her var en ide:

 

http://www.fynshundecenter.dk/hundemassage.php?nave=hundemassage

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders

Nej det ved jeg godt, men der er altså langt når man kører tværs over øen fra Ullerslev til Korinth. Det er jo næsten fra den ene ende til den anden.

Men så kan jeg jolige kører ind og få en is nede ved bakkerne ved Fåborg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det ved jeg godt, men der er altså langt når man kører tværs over øen fra Ullerslev til Korinth. Det er jo næsten fra den ene ende til den anden.

Men så kan jeg jolige kører ind og få en is nede ved bakkerne ved Fåborg :-D

 

Hmmmm - Jeg er jo selv X-fynbo, så jeg ved godt I syntes der er langt hvis det er mere end 20 km. :blink:

 

Men isene i Svanninge bakker er ikke så tossede :mrgreen: Tanten har sørme også arbejdet der for en hel del år siden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst c-schneiders
Hmmmm - Jeg er jo selv X-fynbo, så jeg ved godt I syntes der er langt hvis det er mere end 20 km. :blink:

 

Men isene i Svanninge bakker er ikke så tossede :mrgreen: Tanten har sørme også arbejdet der for en hel del år siden :mrgreen:

 

Sådan er det at være Ø-bo :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...