Hop til indhold

Min hvalp gøer.


Majken
 Share

Recommended Posts

Kære Alle. 

Vi har brug for råd ifht. vores 11 ugers Golden retriever hvalp. Vi har haft hende i lidt over 3 uger nu. Hun har fra start af gøet, og vores oplevelse er at det desværre er ekskalerende. Hun er en kærlig og skøn hvalp, glad for mennesker, virker tryg i huset og haven, og elsker at tumle, lege, hvalpe-bide og hoppe rundt. Hun sover og spiser godt, og har en fin rytme hermed. Ude i den store verden (på vores stille vej), var hun først forsigtig, blev let bange og skulle ikke opleve for meget nyt på en gang. Vi tog små skridt, hvor hun nu er mere nysgerrig, opsøgende og modig. 

 

Vi har ikke haft hvalp før, og føler os efterhånden i vildrede over, hvordan vi håndterer hendes eskalerende gøen bedst muligt. Det er efter min vurdering mere gøen, end man kan forvente. Der er situationer, hvor hendes gøen giver mere mening - fx gøer hun kort 1 gang, når hun skal i haven, hvilket vi tænker er flot klaret allerede. Hun er nærmest renlig. Hun gøer også kort, når fx min mand/børn går, men kun et par gange. Dette til trods for, at jeg er der. Vi oplever ikke, at hun gøer, når hun er alene hjemme. Hun accepterer, at vi går og ligger sig med det samme. 

Hun gøer mest og oftest i begrejstring, når hun vil lege - og det virker som et ønske om opmærksomhed. Hvis jeg er igang med noget andet og fx går forbi hende, når hun vil lege, så gøer hun. Hun gøer også om morgenen, når vi står op kl.6 - virker som et behov for aktivering. Hun gøer, når jeg går i køkkenet og skal lave mad. Dette er dog blevet lidt mindre - nu ligger hun sig hurtigt og kigger. Hun gøer dog, når jeg finder hendes mad frem. Når hun ser mennesker på gaden, gøer hun med logrende hale, og når vi møder andre hunde og leger, gøer hun til en start, men det aftager. Hvis hun hører lyde fra 1. sal, når børnene er ovenpå, så gøer hun - tænker hun ikke er helt vant til lydene endnu.

 

Vi har forsøgt at ignorere adfærden, hvilket jeg har svært ved, da hendes gøen stresser mig. Vi har forsøgt at gå i et andet rum, når hun gøer - vente og komme ind igen, men brød mig ikke om at gå fra hende. Vi har forsøgt at sige stop og nej men det virker opildnede på hende. Hun kender og reagerer på nej, når hun fx gør antræk til at bide i møbler, men det virker ikke ifht. hendes gøen. Jeg læste, at man kan sige stop, og hvis hun holder pause i at gø, så give godbid og rose, men det sekund hun spiste godbid, så gøede hun på ny. Når hun dog stopper med at gø, så roser vi hende altid.

Jeg håber, at I kan give mig lidt feedback, da jeg føler frustration og bekymring for, at vi ikke får håndteret hende korrekt. Jeg vil så nødig gøre noget forkert - fx læse hende forkert og dermed også få skabt en forvirret hvalp med dårlig vane. Derudover har jeg svært ved at acceptere alt det gøen, og håber at det stilner af. Vi skal starte på hvalpetræning start oktober, hvilket jeg håber bliver godt.

 

Mange tak - hilsen Majken

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...