Hop til indhold

Hvorfor gør hunde dette ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Det virker nu mere på mig, som hunden er opmærksomhedssøgende.

 

Dette er typisk når hunden har taget krav på lederskabet og ikke lige får respons når den vil have det.

 

Det kan også være den er understimuleret og vil sætte gang i noget.

 

Men jeg tror nu mere det er et lederskabsproblem og hunden på en måde "gør krav" på dig.

 

MVH Kim

 

 

ikke noget jeg oplever min store hanhund gør det ofte når man kommer hjem efter de har været alene hjemme og det er ikke lederskab men virker mere som noget venskabligt eller lign

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det heller ikke. Men jeg ved, at hun kun gjorde det med særligt udvalgte, hun var meget glade for og derfor fortolkede ejer det sådan :-D

 

Da Thailo gjorde det, blev jeg ret overrasket og dermed nysgerrig :-D

 

Jeg tror bestemt, du kan have ret i det med positiv kontakt :5up:og også det med at blive strøget over ryggen. De store hunde kan jo sagtens bruge denne metode og finde den mere effektiv end fx at "trække ryggen/kroppen" henover ens ben eller lign, som mange små hunde gør.

 

Små hunde ville ikke få meget ud af at gå imellem benene jo :lol:

 

Engang for nogle år siden var vi ude at træne i regnvejr. Rasmus gik i en pause "tilfældigt" lige mellem mine ben.

Jeg troede han ville nusses, men... hmm... han tørrede lige en masse vand af i mine bukser og det så meget bevidst ud.

 

Det var svært at lade være med at grine, men for hulen hvor kan et par cowboybukser suge meget vand!

Link til indlæg
Del på andre sites

Engang for nogle år siden var vi ude at træne i regnvejr. Rasmus gik i en pause "tilfældigt" lige mellem mine ben.

Jeg troede han ville nusses, men... hmm... han tørrede lige en masse vand af i mine bukser og det så meget bevidst ud.

 

Det var svært at lade være med at grine, men for hulen hvor kan et par cowboybukser suge meget vand!

 

:lol:

 

Rasmus var da vist ret klog :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D Alto min schæfer går også igennem mine ben og bliver stående sådan halvejs igennem. Det sker mest når jeg kommer hjem fra arbejde - og det har han gjort siden han var hvalp. Da han var 1 år var vi på en træningsweekend og der fik vi at vide af træneren, at det var fordi han var rigtig glad for at jeg kom hjem - og at han egentlig godt vidste at det han gjorde var forkert og derfor vendte han "røven" til :blink: Ved ikke om det er forklaringen ??
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Tror bestemt heller ikke at det har noget som helst med lederskab at gøre. Sjovt som næsten alt hvad hunden gør skal henledes til lederskab :idea:

 

Jeg har en lille hvalp som ofte går gennem benene på de voksne hunde for derefter at bide sig fast i halsen på dem (pelsen) - og jeg tror (ved med bestemthed) at dette ikke er lederskabsadfærd fra hvalpens side :-)

 

Mine hunde elsker også at gå gennem mine ben, stille sig der og så få den helt store gnubbetur på møsen - akkombineret med den sjoveste hoppen/stepdans/sparken rundt med bagbenene samt brummen/rumlen.

 

Jeg synes man skal være meget forsigtig med at sige at adfærd hos hunden er lederskabsadfærd - for hvad er lederskabsadfærd hos hunden egentlig?

 

Dette hersker der vist temmelig stor uenighed om.

F.eks. er så godt som al adfærd hos hunden i følge Jan Fennell lederskabsadfærd, f.eks. er springen op tegn på at "hunden udøver lederskab over for ejeren" osv osv.

 

Før man kan diskutere lederskab så skal det først defineres hvad lederskab er.

Lederskab forveksles ofte med dominans; dominans kan influere på lederskab, men ikke nødvendigvis.

Et dominant individ er et indvid som kan påvirke adfærden hos andre, mens lederskab er evnen til at få andre til at følge ens initiativer.

 

Ser man på adfærden springen op som Fennell siger er en lederskabshandling, så KAN det det være en dominant handling, men ikke en handling relateret til lederskab. Kan være en dominant handling, men behøver ikke, det kommer an på hvordan adfærden udføres, hvilken signaler, states hunden er i og i hvilken sammenhæng det sker.

 

David Mech (en af verdens førende ulveforskere) og co. har fundet at den bedste indikator for lederskab i en ulveflok er markering, så som RLM (raised leg marking, dvs. lette ben) og skraben bagud. Derudover initiering af flokbevægelse (ikke at forveksle med alle flokkens handlinger) og bestemmelse af retning under vandring (frontal og nonfrontal).

 

Dvs. hvis vi skal optræder som leder allá ulvsk: så skal vi bestemme hvor flokken går hen og hvornår den skal gå nogle steder - og så skal vi ud og p.... territoriet af :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D Alto min schæfer går også igennem mine ben og bliver stående sådan halvejs igennem. Det sker mest når jeg kommer hjem fra arbejde - og det har han gjort siden han var hvalp. Da han var 1 år var vi på en træningsweekend og der fik vi at vide af træneren, at det var fordi han var rigtig glad for at jeg kom hjem - og at han egentlig godt vidste at det han gjorde var forkert og derfor vendte han "røven" til :blink: Ved ikke om det er forklaringen ??

 

Jeg tror nu mere, han bliver stående, fordi det er hyggeligt eller lign :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...