Hop til indhold

Spor og halsbånd..


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

Ja hvordan er det nye lige det er.. :confused:

 

Jeg overvejer at gå i gang med lidt spor med mit lille vilddyr, Gaia. Men det er efterhånden nogen år siden jeg sidst ar gået spor... Dengang brugt jeg halsbånd og så sporlinen ned mellem benene på hunden og det har jeg også tænkt mig at gøre med Gaia, men så er spørgsmålet så, skal det stadigvæk være et låst kædehalsbånd?? -Jeg tænker på spor med menneskefært til brugsprøver, BPAB, SL, SPH osv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge kædehalsbånd men det må selvfølgelig ikke være i kvæl,men du kan også bruge læderhalsbåd.Jeg bruger selv kædehalsbånd når jeg går spor med mine hunde.Og det har jeg ikke haft problemmer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge kædehalsbånd men det må selvfølgelig ikke være i kvæl,men du kan også bruge læderhalsbåd.Jeg bruger selv kædehalsbånd når jeg går spor med mine hunde.Og det har jeg ikke haft problemmer med.

 

Tak for svar :-) Men jeg er godt klar over at jeg i teorien kan bruge hvad jeg vil, men spørgsmålet var om man stadig skal bruge låst kædehalsbånd hvis man nu skulle finde på at stille op i en brugsprøve på et tidspunkt.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver faktisk helt forvirret af dit spørgsmål :oops:

 

For mig er det nemlig naturligt at kæden er låst. Jeg kan heller mindes jeg har set nogen der har kæden i kvæl. men om det er et krav om kæden skal være låst - hmmmmm - det er et godt spørgsmål.

 

Du kan vel prøve at kigge feks på Schæferhundeklubbens hjemmeside, der må da ligge noget omkring det i et eller andet kringlet regelsæt (som sikkert kan forstås på flere måder ;-)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-) Men jeg er godt klar over at jeg i teorien kan bruge hvad jeg vil, men spørgsmålet var om man stadig skal bruge låst kædehalsbånd hvis man nu skulle finde på at stille op i en brugsprøve på et tidspunkt.. :mrgreen:

 

Jep det skal du :-D

 

Den alm. sporsele og Bøttcher er vist også godkendt til prøverne :???: med det spor i programmet :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene :5up:

 

Jeg beklager at jeg forvirrede et par stykker af jer, men jeg skrev låst kædehalsbånd fordi jeg følte mig ret sikker på at hvis jeg bare skrev kædehalsbånd, ville nogen falde over mig med at det er synd at bruge kæde/kvælerhalsbånd :blink:

For jeg er sådan set godt klar over at kædehalsbåndet skal være låst, jo i særdeleshed til spor, så spørgsmålet var egentlig bare om man stadig skal bruge kædehalsbånd (som jo så skal være låst), hvis man vælger halsbånd frem for sele og det har jeg fået svar på nu, så tak! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal vel egentlig være lange led, og ikke bare et hvilket som helst kædehalsbånd ?!?

 

/Carina

 

 

- - -

Mine hunde:

www.workingdogs.dk/malinois/

 

Godt spørgsmål :confused: Sidst jeg gik spor eller deltog i brugsprøver (BPB, BPAB og SL) brugte jeg et 'almindeligt' kædehalsbånd, altså med de korte ligsom lidt 'snoede' led... Men jeg ved da ikke om det er lavet om???

 

Under alle omstændigheder skal jeg nok have et nyt kædehalsbånd alligevel, det jeg brugte til Flica er vist for stort til lille Gaia :mrgreen: Men det ville da være meget rart at vide om det så skal være med de lange led i dag.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er hvad der står i reglerne:

"Hundeføreren skal under hele prøveforløbet medføre en line. Dette indbefatter, at

hunden også til stadighed skal bære et enkelt enradet, tvangfrit tætsluttende kædehalsbånd,

som ikke må benyttes som kvælerhalsbånd. Andre supplerende halsbånd

som f.eks. læderhalsbånd, pighalsbånd o.lign. er ikke tilladt under prøven.

Linen kan medføres ude af syne for hunden eller hængt over skulderen fra venstre

foroven mod højre for neden."

Så det er vist frit, hvorvidt det skal være et kædehalsbånd med lange eller korte led, men det skal være låst. Så bruger man et med korte led, må man låse det ved, at begge de to store ringe i enderne af kæden skal i karabinhagen!

Selv bruger jeg disse kæder:

http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=6050&varenr=03-1212-005&varegrp=1212&page=1&name=vareliste

 

http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=6063&varenr=03-1214-001&varegrp=1214&page=1&name=vareliste

 

Jeg er gået over til disse kæder, da de ikke slider på hundenes pels og virker meget solide - bedre end de gamle dankæder, som heller ikke er til at få mere. Og så kan disse også byttes til andre størrelser, efterhånden som hvalpen/hunden vokser, man får en ny, etc. Så de kan klart anbefales. Jeg bruger selv kæder med store led, da de store karabinhager fra mine liner ellers sætter sig fast... Og det er et helvede at få dem fri igen :roll:

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G

OK - så er det nok ligegyldigt hvilken type kædehalsbånd man bruger til IPO :-).

 

Undrer mig nu bare lidt, for jeg dyrker redningshundeprogrammerne IPO-R, der også er udarbejdet af FCI ... og her skal det være lange led :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det er vist frit, hvorvidt det skal være et kædehalsbånd med lange eller korte led, men det skal være låst. Så bruger man et med korte led, må man låse det ved, at begge de to store ringe i enderne af kæden skal i karabinhagen!

 

 

Det var det i hvert fald sidst jeg var til prøver i det regi, SBH og Dobermannklubben, men det er så også nogen år siden, et sted mellem 4 og 6 år hvis jeg ikke husker helt forkert, så det kunne jo være at det var lavet om siden da.. ;-)

 

Karabinhagen behøver nu ikke at være i begge de store ringe, man kan jo bare sætte karabinhagen i den ring kæden går igennem, så kan halsbåndet jo heller ikke kvæle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var det i hvert fald sidst jeg var til prøver i det regi, SBH og Dobermannklubben, men det er så også nogen år siden, et sted mellem 4 og 6 år hvis jeg ikke husker helt forkert, så det kunne jo være at det var lavet om siden da.. ;-)

 

Karabinhagen behøver nu ikke at være i begge de store ringe, man kan jo bare sætte karabinhagen i den ring kæden går igennem, så kan halsbåndet jo heller ikke kvæle :blink:

 

Jep... (men kunne ikke finde ud af at forklare det som du lige gjorde) :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep... (men kunne ikke finde ud af at forklare det som du lige gjorde) :genert:

 

:-D Jeg plejer ellers ikke at være ret god til at formulere mig :lol:

 

Men du må da gerne tjekke op på om der skulle være lavet om på reglerne med hensyn til lange eller korte led, hvis du har mulighed for det, det ville da være meget rart at vide :bigsmile:

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D Jeg plejer ellers ikke at være ret god til at formulere mig :lol:

 

Men du må da gerne tjekke op på om der skulle være lavet om på reglerne med hensyn til lange eller korte led, hvis du har mulighed for det, det ville da være meget rart at vide :bigsmile:

 

Jeg spørger lige hende jeg kender der er dommer... Hun var dommer ved BHP3 DM sidste år - så hun burde næsten vide det ;-)

Og ellers så kender jeg sikkert nogle andre der har svaret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine amatør-ører lyder det som om kæden skal bestå af én række af led og ikke som vores to rækker der ligger ved siden af hinanden og er svejset sammen side om side

 

det skal være en kæde som dem på billederne...

 

Men jeg er lige ved at finde ud af, om det skal være en kæde med lange led til IPO og BHP ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hi hi... Og ved du hvad jeg faktisk lige læste i mit Hunden blad...

En Berner vandt sørme DM for redningshunde ;-) Jo jo du... de kan skam godt "de kornfede" der :blink:

 

Jep og der er også en Berner der er blevet politihundekåret (hedder det vist) 16 mdr gammel, så det er vist bare at sætte lidt gang i de store skrumler, så kan de godt. Dem af dem, der får lov altså...men de trægeste skrumler er måske ejerne af de søøøøøøøde bamser :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...