Gæst nina-c Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 Jeg ser mange supler tør foder med tun i olie nogle gange i ugen Er det til gavn for noget eller er det bare hygge til hunden?? og hvad med ost, ser også man bruger dette til god bider er dette godt for hunden?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Fisk er godt, men tun er den fisk man bør holde sig fra at spise for meget (eller overhovedet) - både som mennesker og hund Tun fisken er bare generelt mere fyldt med forurenende stoffer. Mindre fisk er bedst at gå efter, da de modsat, ofte indeholder meget mindre forurening. Hvis man f.eks. kigger nogle kvalitetsfoder og olier efter, kan man også se at nogle producenter kender til og lægger vægt på dette. Eagle pack har f.eks. sardiner, mener jeg, i deres fiske baserede foder, og en olie som jeg har brugt, er baseret på sardiner og ansjoser. Mejeriprodukter, som f.eks. ost, synes jeg godt kan bruges som godbidder, men jeg bruger det i meget små mængder, da det sidder forkert hos mange hunde og desuden ikke er sundt i store mængder. Det er bedre at bruge små kødstykker eller indmad - indmad, som f.eks. lever (brug mindre af), hjerte (muskelkød), osv, er desuden utroligt billigt at anskaffe sig og vil tilføje sunde, og anderledes, ernæringsstoffer for hunden, da de sjældent forekommer i hundefoder...men jo er en del af ulvens (og hundens) normale ernæring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Tun er jo fiks, fisk er gååådt og olie sundt, hvis det er en god olie. Hygge for hunden + ok mad. Ost synes de fleste hunde vældig godt om, hvor meget de reelt optager af osten ved jeg ikke, men hygge! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Bare et eksempel http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dioxin_i_fisk/forside.htm Østersøen er forurenet med dioxin og dioxinlignende PCB, der blandt andet kommer fra afbrænding af affald og papirproduktion. Dioxin og dioxinlignende PCB ophobes i fedtvæv hos fisk og opkoncentreres gennem fødekæden. Det betyder, at der er mest dioxin og dioxinlignende PCB i store fede fisk som laks og sild i Østersøen. Derfor er der begrænsning for fangst og omsætning af laks og sild fra Østersøen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nina-c Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 nu skriver du sadiner hvilket lyder godt men hvad med en dåse fra et supermarket i olie som tilskud eller andet smag når det bliver lidt kedlig i længten med tørfodret?? har tænkt mig at foder med olivers tørfoder da det skulle være udentilsætninger og så godt man selv skulle spise det Er udlært slagter på et slagterig og har set hvad vi pakker ned som dyrfoder og hvad der er godkendt som det vi snakker om syget indmad så er ret kræsen hvad min hund skal ha Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Er udlært slagter på et slagterig og har set hvad vi pakker ned som dyrfoder og hvad der er godkendt som det vi snakker om syget indmad så er ret kræsen hvad min hund skal ha Vil du oplyse os lidt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chi-vapsen Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Hvis i vidste hvor meget tun jeg spiser (læs mig IKKE hunden)... Så jeg blev da helt dårlig, ved, at læse om de affaldsstoffer.. Der går nok lige et stykke tid, inden jeg igen sætter tænderne i en tun mad:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nina-c Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 jamen alt hvad der er af syg indvolde lever,hjerter,lunger osv går til dyrfoder. det kan være alt fra lungebetændelse til pletter på lever osv faktis det eneste der bliver kasert er bylder, og vil tro kræft det er fra grise vi snakker om Men vil mene dette foder vi snakker om er billig foder. Men ved ikke hvem kunder er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nina-c Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Fisk er godt, men tun er den fisk man bør holde sig fra at spise for meget (eller overhovedet) - både som mennesker og hund Tun fisken er bare generelt mere fyldt med forurenende stoffer. Mindre fisk er bedst at gå efter, da de modsat, ofte indeholder meget mindre forurening. Hvis man f.eks. kigger nogle kvalitetsfoder og olier efter, kan man også se at nogle producenter kender til og lægger vægt på dette. Eagle pack har f.eks. sardiner, mener jeg, i deres fiske baserede foder, og en olie som jeg har brugt, er baseret på sardiner og ansjoser. Mejeriprodukter, som f.eks. ost, synes jeg godt kan bruges som godbidder, men jeg bruger det i meget små mængder, da det sidder forkert hos mange hunde og desuden ikke er sundt i store mængder. Det er bedre at bruge små kødstykker eller indmad - indmad, som f.eks. lever (brug mindre af), hjerte (muskelkød), osv, er desuden utroligt billigt at anskaffe sig og vil tilføje sunde, og anderledes, ernæringsstoffer for hunden, da de sjældent forekommer i hundefoder...men jo er en del af ulvens (og hundens) normale ernæring. Du skriver indmad skal lige høre fra hvilket dyr et bedst?? gris, okse, eller feks kalkun Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 nu skriver du sadiner hvilket lyder godtmen hvad med en dåse fra et supermarket i olie som tilskud eller andet smag når det bliver lidt kedlig i længten med tørfodret?? har tænkt mig at foder med olivers tørfoder da det skulle være udentilsætninger og så godt man selv skulle spise det Er udlært slagter på et slagterig og har set hvad vi pakker ned som dyrfoder og hvad der er godkendt som det vi snakker om syget indmad så er ret kræsen hvad min hund skal ha Skal lige først sige at foderet i sig selv burde være komplet, i teorien. Så man bør egentligt ikke tilsætte ting. Hvis foderet indeholder f.eks. den korrekte mængde A vitaminer for hunden, og man selv tilsætter en bestemt ingrediens til fodere, så kan man jo blandt andet risikerer at hunden får for mange A vitaminer. Det er bare lige for at sige det. Synes bare, at det ofte anses for en god regel at tilsætte ting, men det synes jeg ikke at det nødvendigvis er pga ovennævnte. Kedeligt i længden? Hvis du hentyder til, at den olie som er tilsat foderet kan forringes over tid (og især hvis foderet ikke er lukket tæt eller står varmt osv), så synes jeg det er en god ide at tilsætte lidt olie. I praksis har jeg selv brugt forskellige ting til kong og lign., der bare lige blev grebet i supermarkedet - f.eks. makrel i tomat. Men hvis du kigger efter noget langtidsvarende kvalitets creme de la creme så skal du nok kigge væk fra dåser og så eventuelt købe en god koldpresset kvalitetsolie, som du stiller i køleskabet. Ved siden af kan du så bruge kvalitetsgodbidder - f.eks. baseret på forskellige fisk, indmad, o.l. Med indmad fra slagteren, der har jeg købt fra slagtere som slagter selv og indmad beregnet til forbrugere, ikke hunde. Men du kender sikkert til ting der, som jeg slet ikke ved noget om Mine svar er skrevet ud fra at du kigger efter kvalitet, men det er selvfølgelig op til en selv hvor langt man vil gå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst topsytop Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Mennesker bør jo ikke spise mere end max. een dåse tun om ugen, og da hunde jo er meget mindre énd mennesker, kan man selv regne sig frem til at en hund ikke har godt af ret meget tun. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Du skriver indmad skal lige høre fra hvilket dyr et bedst?? gris, okse, eller feks kalkun Jeg har f.eks. brugt kyllinge kråser fra en asiatisk butik, har brugt okse indmad - kallun, hjerte, nyrer.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nina-c Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Skal lige først sige at foderet i sig selv burde være komplet, i teorien. Så man bør egentligt ikke tilsætte ting. Hvis foderet indeholder f.eks. den korrekte mængde A vitaminer for hunden, og man selv tilsætter en bestemt ingrediens til fodere, så kan man jo blandt andet risikerer at hunden får for mange A vitaminer. Det er bare lige for at sige det. Synes bare, at det ofte anses for en god regel at tilsætte ting, men det synes jeg ikke at det nødvendigvis er pga ovennævnte. Kedeligt i længden? Hvis du hentyder til, at den olie som er tilsat foderet kan forringes over tid (og især hvis foderet ikke er lukket tæt eller står varmt osv), så synes jeg det er en god ide at tilsætte lidt olie. I praksis har jeg selv brugt forskellige ting til kong og lign., der bare lige blev grebet i supermarkedet - f.eks. makrel i tomat. Men hvis du kigger efter noget langtidsvarende kvalitets creme de la creme så skal du nok kigge væk fra dåser og så eventuelt købe en god koldpresset kvalitetsolie, som du stiller i køleskabet. Ved siden af kan du så bruge kvalitetsgodbidder - f.eks. baseret på forskellige fisk, indmad, o.l. Med indmad fra slagteren, der har jeg købt fra slagtere som slagter selv og indmad beregnet til forbrugere, ikke hunde. Men du kender sikkert til ting der, som jeg slet ikke ved noget om Mine svar er skrevet ud fra at du kigger efter kvalitet, men det er selvfølgelig op til en selv hvor langt man vil gå Jamen tænke bare mere på hvis hunden kørte træt i fodret, om man kunne gør det lidt mere spændene med lige hygge Men det kan også bare være det os mennesker det synes det. Det kan bare være jeg skal vendt min hund til at spise det den får, og tilbyde noget lækker efter en god gå tur ellers efter en god træning.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Skal lige først sige at foderet i sig selv burde være komplet, i teorien. Så man bør egentligt ikke tilsætte ting. Hvis foderet indeholder f.eks. den korrekte mængde A vitaminer for hunden, og man selv tilsætter en bestemt ingrediens til fodere, så kan man jo blandt andet risikerer at hunden får for mange A vitaminer. Det er bare lige for at sige det. Synes bare, at det ofte anses for en god regel at tilsætte ting, men det synes jeg ikke at det nødvendigvis er pga ovennævnte. Kedeligt i længden? Hvis du hentyder til, at den olie som er tilsat foderet kan forringes over tid (og især hvis foderet ikke er lukket tæt eller står varmt osv), så synes jeg det er en god ide at tilsætte lidt olie. I praksis har jeg selv brugt forskellige ting til kong og lign., der bare lige blev grebet i supermarkedet - f.eks. makrel i tomat. Men hvis du kigger efter noget langtidsvarende kvalitets creme de la creme så skal du nok kigge væk fra dåser og så eventuelt købe en god koldpresset kvalitetsolie, som du stiller i køleskabet. Ved siden af kan du så bruge kvalitetsgodbidder - f.eks. baseret på forskellige fisk, indmad, o.l. Med indmad fra slagteren, der har jeg købt fra slagtere som slagter selv og indmad beregnet til forbrugere, ikke hunde. Men du kender sikkert til ting der, som jeg slet ikke ved noget om Mine svar er skrevet ud fra at du kigger efter kvalitet, men det er selvfølgelig op til en selv hvor langt man vil gå Men igen, godt at variere hele tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Jamen tænke bare mere på hvis hunden kørte træt i fodret, om man kunne gør det lidt mere spændene med lige hygge Men det kan også bare være det os mennesker det synes det.Det kan bare være jeg skal vendt min hund til at spise det den får, og tilbyde noget lækker efter en god gå tur ellers efter en god træning.. Jeg ville lade foderet være, og i stedet lade de gode ting være ting hunden får i forbindelse med dig og træning osv. Nogle hunde bliver kræsne efter at man har 'forbedret' deres foder. Andre ikke. Jeg selv bruger ikke min egen regel hele tiden og tilsætter forskellige ting hist og pist, men for det meste kommer de gode ting på bordet i forbindelse med træning...men man kan se det an på ens egen hund og se hvad der virker bedst for begge parter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Jamen tænke bare mere på hvis hunden kørte træt i fodret, om man kunne gør det lidt mere spændene med lige hygge Men det kan også bare være det os mennesker det synes det.Det kan bare være jeg skal vendt min hund til at spise det den får, og tilbyde noget lækker efter en god gå tur ellers efter en god træning.. Det er bestemt en god idé at blande tørfoderet med noget, som er lidt mere spændende. Tun er bare ikke løsningen, fordi det er så forurenet. Jeg har selv kyllingefileter og rødspættefileter liggende i fryseren, som jeg så koger i en kasserolle og giver min hund sammen med tørfoderet. Man kan evt. hælde lidt af kogevandet over tørfoderet, så det også kommer til at smage af kylling eller fisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Hvis i vidste hvor meget tun jeg spiser (læs mig IKKE hunden)... Så jeg blev da helt dårlig, ved, at læse om de affaldsstoffer.. Der går nok lige et stykke tid, inden jeg igen sætter tænderne i en tun mad:mrgreen: Jeg elsker også tun madder ...men kan heldigvis også lide så meget andet :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 (rettet) Jamen tænke bare mere på hvis hunden kørte træt i fodret, om man kunne gør det lidt mere spændene med lige hygge Men det kan også bare være det os mennesker det synes det.Det kan bare være jeg skal vendt min hund til at spise det den får, og tilbyde noget lækker efter en god gå tur ellers efter en god træning.. Jeg kan godt forstå de kører træt af "astronaut"maden, det gjorde mine også Måske er det noget for dig at lave hjemmelavet hundemad til at blande med, det smager i hvert fald godt:mums: http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html Jeg bruger ikke tun længere til hundene, og til mig selv køber jeg det lidt dyrere i glas, det smager iøvrigt super godt i en fransk bondesalat med kartofler og æg :mums: I eaglepack bruges der ansjoser og sardiner, det er rigtigt godt, har selv en pose stående Selv bruger jeg rødspætte, lidt laks og fx sild i den hjemmelavede hundemad Til kogte godbidder bruger jeg hjerte, lever, kalkunbryst, kyllingebryst, kotelet, fersk skinke og andet godt, man skal undgå marineret og saltet kød, hunde har ikke brug for tilsat salt og slet ikke sukker Redigeret Februar 16, 2009 af anne-marie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nina-c Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 når vi snakker indmad det vel råt?? Men kan se der er mange meninger om hvad er bedst men må prøve mig frem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 når vi snakker indmad det vel råt?? Men kan se der er mange meninger om hvad er bedst men må prøve mig frem Jeg mener kogt, som godbidder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst nina-c Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Jeg mener kogt, som godbidder ok:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sandraia Besvaret Februar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2009 Det er bestemt en god idé at blande tørfoderet med noget, som er lidt mere spændende. Tun er bare ikke løsningen, fordi det er så forurenet. Jeg har selv kyllingefileter og rødspættefileter liggende i fryseren, som jeg så koger i en kasserolle og giver min hund sammen med tørfoderet. Man kan evt. hælde lidt af kogevandet over tørfoderet, så det også kommer til at smage af kylling eller fisk. men jeg synes da at have læst at de ikke skal have tilberedt noget mad, da det ikke er naturlig.. deres fordøjelses system kan jo stadig nedbryde rå fødevarer, ligsom de gjorde i naturen den gang... er det så godt at koge det?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 men jeg synes da at have læst at de ikke skal have tilberedt noget mad, da det ikke er naturlig.. deres fordøjelses system kan jo stadig nedbryde rå fødevarer, ligsom de gjorde i naturen den gang...er det så godt at koge det?? Det er forskelligt fra hund til hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sandraia Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Det er forskelligt fra hund til hund. Okay.. det var jeg ikke klar over.. men tak for det :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts