Hop til indhold

Hundeweb


Lonny
 Share

Recommended Posts

Så der er kun den hårde vej :blink:

 

Du lyder som om du har prøvet turen før, så jeg håber, at du kan give mig lidt input om hvad jeg skal spørge om, og hvordan man spørger om det uden at støde nogen :-)

 

Jeg har tit overvejet at kontakte opdrætterne til min hunds bedsteforældre, og spørger hvilken erfaring de har med deres afkom. Men kan man overhovedet stole på at man får sandheden at vide, jeg mener, at hvis der nu er noget negativt at sige, så er der vel ikke særlig mange opdrættere der af sig selv nævner det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Du lyder som om du har prøvet turen før, så jeg håber, at du kan give mig lidt input om hvad jeg skal spørge om, og hvordan man spørger om det uden at støde nogen .... Men kan man overhovedet stole på at man får sandheden at vide, jeg mener, at hvis der nu er noget negativt at sige, så er der vel ikke særlig mange opdrættere der af sig selv nævner det?

En del gange efterhånden, men det er det ikke blevet lettere af. Som du skriver så skal man passe utrolig på at man ikke støder folk, men samtidig vil man jo gerne have oplysninger som de måske ikke er så glade for at give ud til alle og enhver.

Jeg gør det at jeg skriver en mail, lade den ligge og ser den så igennem igen næste dag. Hvis jeg er tilfreds får jeg en anden til at læse den; et par friske øjne er altid godt til at finde fejl.

 

Jeg prøver at skrive udførligt at jeg ikke søger oplysning for at støde dem eller finde snavs omkring deres hunde - og alle oplysninger kan, hvis de ønskes, holdes helt for mig selv.

 

Men desværre så kommer til at støde nogle folk nogle gange - og gøre dem sure. Det er ikke alle som vil erkende at der måske er fejl hos deres hund/hunde og som gør helt i sort over at man antyder det ved sådanne spørgsmål (selvom man faktisk ikke gør det).

 

Jeg prøver at lade spørgsmålene være meget ledende og helst ikke konkrete ja/nej spørgsmål. F.eks. "kan du beskrive din hunds arbejdsegenskaber", " Er der nogle af hvalpene som er øjenlyst".

 

Hvis alt det som jeg spørger om lyder rosenrødt og perfekt, så får det en lille alarm klokke til at ringe: perfekt findes ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh ja, hvis bare der fandtes hundeweb alle steder -og hvis hundeweb fortalte lidt mere end det allermest nødvendige :blink:

 

Personligt er jeg så heldig at have samlet mig en lille flok af aussiekyndige i både ind og ud land, som jeg stoler på og som ved lidt om meget, så det er altid der jeg starter; sender ganske enkelt stamtavlen på den hund eller hvalpe jeg er interesseret i til de 4-5 personer (inkl. Aussies For Ever :blink: ) og spørg hvad de kan fortælle mig af godt og skidt i de linjer, så jeg selv har det med i baggagen når jeg kontakter ejer/opdrætter af pågældende hund/hvalpe.

Jeg fortæller selvfølgelig ikke ejeren eller opdrætteren hvis hund/hvalpe jeg er interesseret i, hvad jeg ved, men spørg på diplomatisk vis om de ting der altid er relevante når man står for at skulle købe hund eller bruge en hanhund til avl, og ved at sammenholde de ting jeg så får at vide af ejer/opdrætter med de ting jeg har fået at vide af mine 'støttepædagoer', gennemskuer jeg rimeligt hurtigt om vedkommende er åben og om jeg kan stole på ham/hende.

 

Så mit råd er helt klart at forsøge at finde i hvert fald én person, som ved meget om racen og forskellige linjer, som du kan stole på og som vil hjælpe dig lidt på vej, og den eneste måde at finde en sådan person på, hvis man ikke kender en i forvejen, er selvfølgelig at spørge sig frem så pænt som muligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, jeg kan høre at der ikke er andet for end at fremfinde min diplomatiske side, og så alliere mig med et par gode opdrættere.

 

Nu kender jeg selvfølgelig de 2 opdrættere jeg har købt hunde af, hvordan lærer man flere at kende, er det bare at dukke op på så mange udstillinger som muligt, og håbe på at man falder i snak?

Link til indlæg
Del på andre sites

og håbe på at man falder i snak?

 

Når jeg ser nogen jeg vil i snak med går jeg hen og beundrer deres hund, stiller spørgsmål som jeg kender svaret på (så jeg lige for tjekket om de er dummere end mig eller om jeg kan lære fra dem :oops:) - har faktisk startet en samtale på fuldstændigt udiplomatisk vis med et 'undskyld jeg spørger, men kan du godt udstille din hund med alle de ar?', det blev taget helt fint op selvom jeg er jævnt u-diplomatisk :-D

 

Den eneste grundt til at jeg ræser rundt på udstillinger er for at komme i kontakt med opdrættere, ikke alle er på nettet, og så synes jeg udstillinger er den eneste anden mulighed.

 

God arbejdslyst, og vær forberedt på at hvis du er ihærdig, så får du lynhurtigt et rygte, som kan være svært at ændre på, så opfør dig pænt :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da nogle rigtige gode råd, tak :-D

 

Og jeg skal nok forsøge at opføre mig pænt, da jeg også har hørt lidt om hvordan folk kan tale om hinanden indbyrdes i disse kredse :blink:

Så må man jo bare håbe, at rygtet ikke bliver at, hende der, hun aner da intet om hunde med de spørgsmål hun stiller :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...