Hop til indhold

Natlig renlighed

Gæst wirum
 Share

Recommended Posts

Gæst wirum

Har netop anskaffet mig en ny hvid schæfer-hvalp til at gå sammen med den middelaldrende.

Da jeg skulle lære den gamle renlighedens dyder havde jeg dog et helvedes til hyr med at få den til at fatte at jeg gerne så det gjort udenfor og at den derfor skulle holde sig om natten.

Jeg forsøgte med at sætte den i en pænt stor papkasse men det havde absolut ingen positiv virkning. Kræet pølede som besat og fandt hele tiden nye måder at bryde ud på.

Endte med at jeg havde den i kurv ved siden af sengen og i en snor om håndleddet så jeg kunne mærke når den rejste sig. ( så snart den blev renlig røg både kurv og hund selvf ud af soveværelset )

Nu starter projektet jo så med den nye hvalp, og belært af bitter erfaring skal der findes en bedre løsning ( helst en som ikke involverer mig og en natlig udflugt )

Har hørt flere snakke om at sætte den i et bur om natten.

Men --> hvor "hurtigt" kan man gøre det ?

Er den overhovedet i stand til at holde sig til næste morgen her fra tidlig alder af, hvis man forudsætter at den vågner om natten ?

Andet jeg har glemt ?

Mvh

Wirum

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Velkommen til - og undskyld på forhånd, at det ikke bliver en helt så pæn velkomst jeg kan byde på.

Det gør mig ked af det på din hvalps vegne, at du har så store forventninger til den, og så lidt plads i dit hjem, at den næsten kun kan fejle. At du ikke vil stå op om natten, sådan at hunden kan få forettet sin nødtørft. At du ikke vil belemres med de ting, der hører til det at have hvalp. At den hellere skal være i et bur, så du undgår at skulle tørre op efter den. Og at den ikke må have en plads i soveværelset - og at det er en selvfølge den straks ryger ud, så snart den er renlig. Nu har den godt nok en artsfælle at have samvær med, så det er naturligvis ikke så hårdt, som hvis den var alene. Nu kan jeg selvfølgelig også tage fejl, sådan at hunden hos dig ikke er alene både om natten og om dagen, hvis du eks. arbejder hjemmefra.

En hvalp pisser og skider ikke på gulvet for at være på tværs, og den kan rent fysiologisk ikke holde sig en hel nat, før end den er x antal måneder (alt efter størrelse og hund). Min egen - den seneste - var renlig i en alder af 5 måneder, men kunne vist, så vidt jeg husker, "sove i gennem" uden at skulle tidligt ud ved 5-6 tiden i en alder af 3-4 måneder.

Der er ingen let løsning på renlighedsproblematikken. Det er op og ud, når hunden har behovet. Masser af ros når tingene sker udenfor, og ingeting når der sker uheld indendørs. Så vil hunden vurdere, at der er bedst mening i at sige til når der skal ske noget, for så vil den gerne gøre det udendørs og få ros og godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :vinken:

Man kan ikke forvente at en hvalp kan holde sig en hel nat igennem, det er deres blære simpelthen ikke udviklet nok til...

Pointen i at nogen, der i blandt jeg selv, har små hvalpe i bur ved siden af sengen -eller der hvor man ønsker den skal sove i fremtiden hvor man så selv ligger på en madres ved siden af det første stykke tid, om natten er IKKE for at undgå at de skal ud og besørge, men der i mod fordi man kan være rimelig sikker på at hvalpen netop siger til når den skal ud hvis den er i bur, da de færreste hvalpe har lyst til at besørge i deres egen hule -det forudsætter dog at opdrætter har gjort et ordenligt arbejde med at holde rent hos hvalpekuldet og forhåbentlig også har påbegyndte renlighedstræningen. Hvalpekuld der får lov at gå i deres eget skidt blive ofte 'imune' overfor det og er dermed som regel noget svære at gøre renlige.

Men uanset hvordan/hvor du vælger at din hvalp skal være om natten, så slipper du altså ikke for at skulle ud med den om natten hvis du ikke vil have at den skal besørge indedørs og det vil du vel næppe.. Hvor længe hvalpen har behov for at komme ud om natten svinger fra hvalp til hvalp, min yngste tæve skulle fx. kun ud om natten få gange i løbet af den første måndes tid, hvor i mod min yngste han skulle ud om natten flere gange og over en længere periode end min tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites