Hop til indhold

valg af hund? :)


Gæst twig
 Share

Recommended Posts

Gæst hundelover

Min mening; Jeg synes du skal tænke meget på hvor meget du hjemme, om hunden kan være alene. Hvor meget opmærksomhed den kræver, motion, mad, pels osv, familiehund? ja der er meget. Du kan evt. læse om nogle forskellige racer, og så finde rdu nok en der passer til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. chihuahua er min fornemmelse at der måske er for lidt "krudt" i den for dig. Min datter, som går i 1.g ligesom dig vil helt klart vælge en anden race, den dag hun skal have egen hund.

 

Jeg synes at en dværgpincher som Envy´s er et rigtigt godt bud til dig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P. Borg

En simpel regel ved valg af hunderace kan være følgende (dog er der undtagelser):

 

Meget hund = meget motion ('stor' skulle det nok være :) )

Mindre hund = mindre motion

Jagt- og hyrdehund = højt aktivitetsniveau.

 

Det er et godt udgangspunkt ved valg af hunderace - for man skal sætte racens behov for aktivering og motion i forhold til den tid man mener man kan afsætte til netop aktivering og motion af sin hund.

 

PS - efter at have set ENVY's billede af prinsessen på broen - så ville jeg vælge dværgpincheren til hver en tid - Det er bare et super godt billede :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
En simpel regel ved valg af hunderace kan være følgende (dog er der undtagelser):

 

Meget hund = meget motion ('stor' skulle det nok være :) )

Mindre hund = mindre motion

Jagt- og hyrdehund = højt aktivitetsniveau.

 

Det er et godt udgangspunkt ved valg af hunderace - for man skal sætte racens behov for aktivering og motion i forhold til den tid man mener man kan afsætte til netop aktivering og motion af sin hund.

 

PS - efter at have set ENVY's billede af prinsessen på broen - så ville jeg vælge dværgpincheren til hver en tid - Det er bare et super godt billede :roll:

 

 

Ja, Lua er dejlig :oops:

 

Jeg synes ikke det holder, det med stor meget og lille lidt motion :)

 

Der er mange små hunde ¨(fx mine cairner) der skal have mere end en new foundlænder fx :)

 

Dette er bare et eksempel :)

 

Prøv at lån nogle bøger fx, Irene Jarnved Fra hvalp til hund, jeg synes hun gennemgår det ret godt, også de ulemper racerne/grupperne kan have, hvordan man skal tænke sig om :)

 

Lone Greva, Anders Hallgren og Christina Bruun kan også være gode at låne og læse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P. Borg

Jeg synes ikke det holder, det med stor meget og lille lidt motion

 

Der er mange små hunde ¨(fx mine cairner) der skal have mere end en new foundlænder fx

 

Dette er bare et eksempel

 

Jeg skrev heldigvis at der var undtagelser :lol:

 

Jeg har bare oplevet nogle kedelige racevalg. Hvor udgangspunktet for valget var: "Vi vil have en rigtig hund, en hund som vi kan klappe uden at skulle bukke os ned". Og det fik de så. Et hold valgte en Flatcoated retriever, et andet hold valgte en Labrador retriever og et tredje hold valgte en korthåret hønsehund. Og ak - de fik knap nok tid til at klappe deres ellers 'højere' hund, for de havde nok at gøre med at holde dem fra selvaktivering (spise el-ledninger, konstante springturer osv.). Hov det var sørme godt nok nogle aktive racer mente ejerne efterfølgende :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg synes ikke det holder, det med stor meget og lille lidt motion

 

Der er mange små hunde ¨(fx mine cairner) der skal have mere end en new foundlænder fx

 

Dette er bare et eksempel

 

Jeg skrev heldigvis at der var undtagelser :lol:

 

Jeg har bare oplevet nogle kedelige racevalg. Hvor udgangspunktet for valget var: "Vi vil have en rigtig hund, en hund som vi kan klappe uden at skulle bukke os ned". Og det fik de så. Et hold valgte en Flatcoated retriever, et andet hold valgte en Labrador retriever og et tredje hold valgte en korthåret hønsehund. Og ak - de fik knap nok tid til at klappe deres ellers 'højere' hund, for de havde nok at gøre med at holde dem fra selvaktivering (spise el-ledninger, konstante springturer osv.). Hov det var sørme godt nok nogle aktive racer mente ejerne efterfølgende :P

 

Jeg er helt enig :)

 

Bare er jeg meget opmærksom på at mange får små hunde som de ikke tror skal andet end være til for dem når de har tid, men sådan er det jo ikke, eller jo, det er opskriften på at ødelægge enhver hund ;)

 

Alle hunde har krav på ejerens opmærksom hver dag, motion og aktivering, derudover har de krav på socialt samvær og kæl og klap :D

 

Det er hunden der har krav, en hundeejer vælger at have hunde, hunden har ingen valg ;)

 

Jeg tror vi er helt enige :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...
Gæst jeanettejohansen

jeg har en dværgpinscher/chihuahua. den gør rigtig meget... du skriver at det hjælper med træning? hvordan skal man træne den? har prøvet meget, men synes ikke det hjælper... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie's Mor

Jeg ville da også lige melde mig på banen... :blink: Jeg synes helt sikkert, at du skal tænke meget kraftigt på, at få en omplaceringshund... En hvalp er et meget stort arbejde og det kræver meget tid... Hvor imod, en omplaceringshund, er "grundarbejdet" ligesom gjort for dig... :blink: Hvis du forstår... :blink:

Du er 16 år... Du interesserer dig vel lidt for fester, drenge, har lektier, veninder, har nogle hobbies og måske nogle daglige gøremål... Tænk på en hvalp, lidt som en lille baby... De kræver dig og din fulde opmærksomhed... Godt nok, skal du ikke skifte bleer, men der kommer til at ske uheld... Det kan du nok højst sandsynligt undgå, ved en omplaceringshund... :blink:

Du kan få ligeså meget sjov og ballade ved en omplaceringshund , som ved en hvalp...

 

Så mit råd til dig er: Få dig en omplaceringshund, på 1-2 år... Der er mange gode år endnu!

 

Dine forældre, skal også være en del af det her... De skal også leve med hunden, indtil de flytter... :engel:

Og jeg tænker lidt, at det er meget svært, at finde en studie-lejlighed, hvor du må have hund... :damn:

 

Håber ikke, at jeg er for snæver-synet, men synes, at det lød som det bedste valg til dig... ;o)

 

Angående race: Har du tænkt på en Dansk Svensk Gårdhund? :klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...